Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beperkingen MDM-policies / zakelijke Apple ID?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:56
Van het werk heb ik nu een iPhone 7. Deze zal op korte termijn vervangen worden door een 12. Ze gaan hierbij ook gelijk MDM policies toepassen. O.a. een optie dat het ingestelde Apple ID niet kunt wijzigen.
Met het huidige heb ik destijds gelijk het 'zakelijke' Apple ID verwijderd en mijn eigen Apple ID toegepast.

Waar moet ik aan denken dat als ik verplicht gebruik moet maken van het zakelijke Apple ID. Tegen welke beperkingen lopen ik dan tegen aan?

Zelf al een beetje hierover nagedacht. Middels Family Sharing kan volgens mij veel opgelost worden: het zakelijke Apple ID toevoegen aan de familie. Hierdoor kunnen aankopen gedeeld worden. Ook voor HomeKit kan ik het zakelijke ID uitnodigen.
Volgens mij is het enige waar ik tegenaan loop alle Health gerelateerde zaken op een Apple Watch, toch? Dit wordt dan allemaal vastgelegd aan het zakelijke ID. Voor het hardlopen maak ik gebruik van de Nike app, maar dat gaat weer via een eigen Nike account. Op dat vlak voorzie ik geen problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13:45
meesje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:05:
Zelf al een beetje hierover nagedacht. Middels Family Sharing kan volgens mij veel opgelost worden: het zakelijke Apple ID toevoegen aan de familie. Hierdoor kunnen aankopen gedeeld worden.
Buiten de discussie om of je een zakelijk beheerde AppleID in je Family Sharing wilt hebben:

Ik kom de laatste tijd best veel apps (en met name abonnementen) die NIET werken via Family Sharing. Werken perfect op de AppleID waar ik ze mee heb aangeschaft, maar op een van de andere AppleID's krijg ik hem niet werkend.
(Staat ook in de AppStore vaak als de Apps dat hebben, dus komt niet als een verrassing, wel irritant).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18:07
Van het werk heb ik nu een iPhone 7. Deze zal op korte termijn vervangen worden door een 12. Ze gaan hierbij ook gelijk MDM policies toepassen. O.a. een optie dat het ingestelde Apple ID niet kunt wijzigen.
Met het huidige heb ik destijds gelijk het 'zakelijke' Apple ID verwijderd en mijn eigen Apple ID toegepast.
Beetje vreemd dat een ​bedrijf zich ontfermt over een Apple ID, laat staan u verplicht om een zakelijke Apple ID te gebruiken. Heb je enig idee wat de beweegredenen zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Beetje vreemd dat een ​bedrijf zich ontfermt over een Apple ID, laat staan u verplicht om een zakelijke Apple ID te gebruiken. Heb je enig idee wat de beweegredenen zijn?
Je krijgt een toestel van werkgever, met vooraf ingesteld Apple-ID. Zo vreemd is dat niet.
Ik zou er verder ook geen privé dingen op doen of delen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:39

Waar moet ik aan denken dat als ik verplicht gebruik moet maken van het zakelijke Apple ID. Tegen welke beperkingen lopen ik dan tegen aan?
Wat bedoel je met een zakelijke Apple-ID? Gewoon een Apple-ID met het mailadres of nummer van de zaak? Bij MDM zou het namelijk niks uit moeten maken. Dat is niets anders dan een profiel en app die je op de iPhone moet zetten om coöperate-apps te kunnen gebruiken. Door in te loggen met de bedrijfsinlog weet het profiel dat het goed is en kan je bijvoorbeeld Outlook gebruiken voor de bedrijfsmail. De onderliggende AppleID of gebruikte telefoonlijn maakt verder niet uit. Ik heb hem zelfs op meerdere AppleIDs geïnstalleerd zodat m’n meisje mijn agenda kan lezen.

Als ze dát zover hebben geblokkeerd dat je de telefoon geïnstalleerd aangereikt krijgt met een geblokte AppleID erin…. Dat lijkt haast op gebruiker-pesten vanuit de ICT-afdeling.

[Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 04-06-2021 17:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
Hackus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Je krijgt een toestel van werkgever, met vooraf ingesteld Apple-ID. Zo vreemd is dat niet.
Ik zou er verder ook geen privé dingen op doen of delen.
Bij ons zijn de toestellen nog sealed en zitten in het ADE van Apple. Eénmaal je die opstart start het bedrijfsbeheer op, maar zie nergens in MDM hoe je een Apple ID kunt pushen. Dus m.a.w. worden die iPhones door het bedrijf klaargemaakt met Apple ID er al op?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:54

Rivanov

Apple freak

Ja, dat is via Apple Business Manager. Dan worden ze vanuit Apple bij bestelling al opgenomen in de MDM oplossing waar het bedrijf gebruik van maakt. Dus dan zijn ze out-of-the-box al geconfigureerd.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
Rivanov schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:54:
Ja, dat is via Apple Business Manager. Dan worden ze vanuit Apple bij bestelling al opgenomen in de MDM oplossing waar het bedrijf gebruik van maakt. Dus dan zijn ze out-of-the-box al geconfigureerd.
Maar zonder predefined Apple ID!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:52

TheVMaster

Moderator WOS
meesje schreef op Friday 4 June 2021 @ 16:05:

Zelf al een beetje hierover nagedacht. Middels Family Sharing kan volgens mij veel opgelost worden: het zakelijke Apple ID toevoegen aan de familie. Hierdoor kunnen aankopen gedeeld worden. Ook voor HomeKit kan ik het zakelijke ID uitnodigen.
Volgens mij is het enige waar ik tegenaan loop alle Health gerelateerde zaken op een Apple Watch, toch? Dit wordt dan allemaal vastgelegd aan het zakelijke ID. Voor het hardlopen maak ik gebruik van de Nike app, maar dat gaat weer via een eigen Nike account. Op dat vlak voorzie ik geen problemen.
Waarom zou je trouwens verlicht een 'zakelijk apple id' moeten gebruiken? Je mag het toestel niet prive gebruiken en apps installeren ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Dat ligt ook aan de manier van MDM.

Dus BYOD (zakelijk of je eigen device maakt daarin geen verschil) met een apart geïnstalleerde MDM toepassing. Dan gebruikt de MDM applicatie het AppleID wat geïnstalleerd staat.

Of Apple DEP/ABM, dan worden ze tijdens de eerste installatie geconfigureerd met de settings/apps die in de MDM oplossing geconfigureerd zijn. Daarvoor hoeft geen AppleID geconfigureerd te zijn op het device.

Het is een beetje aan de omgeving welke van de twee gebruikt wordt. In de praktijk zie ik veel dat optie 1 gebruikt wordt terwijl ze eigenlijk optie 2 voor ogen hadden. Dan heb je dus gedoe met AppleID’s etc.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:52

TheVMaster

Moderator WOS
Donstil schreef op Friday 4 June 2021 @ 18:42:
Dat ligt ook aan de manier van MDM.

Dus BYOD (zakelijk of je eigen device maakt daarin geen verschil) met een apart geïnstalleerde MDM toepassing. Dan gebruikt de MDM applicatie het AppleID wat geïnstalleerd staat.

Of Apple DEP/ABM, dan worden ze tijdens de eerste installatie geconfigureerd met de settings/apps die in de MDM oplossing geconfigureerd zijn. Daarvoor hoeft geen AppleID geconfigureerd te zijn op het device.

Het is een beetje aan de omgeving welke van de twee gebruikt wordt. In de praktijk zie ik veel dat optie 1 gebruikt wordt terwijl ze eigenlijk optie 2 voor ogen hadden. Dan heb je dus gedoe met AppleID’s etc.
Dat is dan een beetje zoals dit dus : https://support.apple.com/nl-nl/HT210737

Dan heb je dus een beheerd Apple ID waarop dus beperkingen op van toepassing kunnen zijn. Je zou dan volgens mij (om je medewerkers niet tegen je in het harnas te jagen als ze 'niet kunnen installeren' op hun telefoon) beter om User Enrollment te gebruiken, zo kan je tenminste ook je persoonlijke Apple ID configureren.

[Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 04-06-2021 18:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

TheVMaster schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Dat is dan een beetje zoals dit dus : https://support.apple.com/nl-nl/HT210737

Dan heb je dus een beheerd Apple ID waarop dus beperkingen op van toepassing kunnen zijn. Je zou dan volgens mij (om je medewerkers niet tegen je in het harnas te jagen als ze 'niet kunnen installeren' op hun telefoon) beter om User Enrollment te gebruiken, zo kan je tenminste ook je persoonlijke Apple ID configureren.
Ja bijvoorbeeld idd 👍🏼

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
@Donstil Wij hebben gekozen voor optie 2, maar met de mogelijkheid om ook BYOD toe te laten. Dus als het i(Pad)OS device van ons komt, gaat hij door de ABM molen. Indien niet moeten ze de MDM toepassing zelf installeren, om toegang te krijgen tot zakelijke content (zoals bedrijfsemail). De ABM-toestellen hoeven geen zakelijke Apple ID, maar kunnen gebruik maken van hun privé Apple ID. Die beheerde Apple ID's hebben het nadeel dat men niks zelf kan installeren, alles moet via ABM/MDD verlopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:27:
@Donstil Wij hebben gekozen voor optie 2, maar met de mogelijkheid om ook BYOD toe te laten. Dus als het i(Pad)OS device van ons komt, gaat hij door de ABM molen. Indien niet moeten ze de MDM toepassing zelf installeren, om toegang te krijgen tot zakelijke content (zoals bedrijfsemail). De ABM-toestellen hoeven geen zakelijke Apple ID, maar kunnen gebruik maken van hun privé Apple ID. Die beheerde Apple ID's hebben het nadeel dat men niks zelf kan installeren, alles moet via ABM/MDD verlopen.
Ja dat is wel de mooiste combinatie idd en als bedrijf policy heel goed wat mij betreft.

“Wil je bedrijfsinformatie benaderen. Dan minimaal via beveiligde verbinding/app via MDM”. Dan heb je als beheerder in ieder geval nog ergens grip op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:27:
Dat zegt niets over een bedrijfs-policy van anderen. Dat het bij “jullie” zo gaat, wil niet zeggen dat andere bedrijven dat ook zo “moeten” doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RigolleM
Hackus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Dat zegt niets over een bedrijfs-policy van anderen. Dat het bij “jullie” zo gaat, wil niet zeggen dat andere bedrijven dat ook zo “moeten” doen.
Edit: Laat maar..

[Voor 25% gewijzigd door RigolleM op 04-06-2021 21:23]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:52

Hoedje

Moderator Apple Talk
Deze reacties zijn afgesplitst van Hoedje in "[iOS en iPadOS 14] Ervaringen & Discussie" Voor dat soort "grotere' vragen graag een eigen topic openen :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Volgens mij sla je de plank volledig mis, ik adviseer de reactie van @RigolleM nog maar eens goed te lezen voordat je onzin verspreidt.

• albert04
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:54
Zakelijk toestel van je werkgever; er zijn verschillende concepten hierover, COPA,BYOD, CYOD, etc. Welke je dient te gebruiken is afhankelijk van het beleid van de organisatie. Mag een medewerker zelf een Apple ID of apps downloaden en gebruiken? Mag Dropbox of andere derde-partij CLoudoplossing gebruikt worden of niet? Deze beleidseisen dient een organisatie te stellen en vast te leggen en op basis hiervan wordt MDM en/of MAM ingericht. Hier moet de medewerker mee doen en anders zelf een toestel voor privé aanschaffen, mocht persoonlijke data niet toegelaten worden.

Als ik zo zijn verhaal van de TS lees, dan is het een fully managed device (DEP. ADE, Supervised) en dient alleen zakelijk te worden gebruikt. Persoonlijk cq privé gerelateerd mag dus niet op dat toestel. Daarom zal het toevoegen van een (extra) Apple ID niet mogelijk zijn, want die instelling hebben ze geblokkeerd.

Overigens worden DEP/ADE-enabled Apple apparaten zonder Apple ID geconfigureerd en zal dus geen zakelijke apple iD aan het toestel gekoppeld zijn. In ieder geval, ik hoop het voor ze, want anders doen ze het op de verkeerde manier en niet op de DEP/ADE manier!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True