Fiets schakelt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
Vandaag sinds tijden maar weer eens mijn oude (lees erfstuk etc je kent ze wel) fiets afgestoft om even een pakketje weg te brengen. Normaliter heb ik uitsluitend wind tegen en ben ik echt wel wat gewend maar vandaag voelde het extra zwaar. Nu ben ik vanochtend opgestaan met best goede zin dus nee het was niet zo'n dag :) Tijdens het proberen van een versnelling lichter kwam ik er snel achter, mijn fiets schakelt niet meer!

Bij thuiskomst gelijk maar even gekeken hoe en wat en de shifter (hoe noem je zo'n ding eigenlijk?) open gemaakt.. tot mijn grote schrik was de oorzaak al snel duidelijk. Een kapot ringveertje! Een bezoekje aan de plaatselijke fietsenmaker later ben ik helaas niet veel verder dan gelukkig heeft u lang plezier gehad van deze fiets maar dit kunnen we helaas niet meer maken ;( Wat overigens wel kon was alles vervangen a €80,00 onderdelen ex arbeid... :/

Naar mijn idee moet dit toch echt beter\goedkoper\makkelijker kunnen! Heeft er iemand een idee of suggestie waar ik zo'n ringveertje zou kunnen bestellen? Alvast bedankt voor eventuele reacties _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cXoLlWRcgjoQ1mV8s3PVKiZr2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrYzJHqtp1KBdJaWPKjZS2Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRbX2hFMd384wRF0BABkHCq8zmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBB6pVV66TtON9rMVrBTufSw.jpg?f=fotoalbum_large

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zou handig zijn als je even vermeld over welk merk/type versnelling/shifter we het hebben.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 14:08
Zo een veertje lijkt me niet verantwoordelijk voor het schakelen. Hoogstens voor het klikje en het in de juiste versnelling houden.
Desalniettemin is het stuk. Vervangen kan je als je een beetje handig bent zelf, uiteindelijk is het een kabel die strakker/losser gespannen wordt.
Een eenvoudige schakelhendel kost ongeveer €15 bijvoorbeeld bij Decathlon.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 04-06-2021 18:53 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11 16:13
Microkid schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:46:
Zou handig zijn als je even vermeld over welk merk/type versnelling/shifter we het hebben.
Jep dat is stap 1. Mits niet al te exotisch is vervangen niet al te duur en echt wel iets wat je zelf kan doen.

Maar eerst moeten we weten wat het is:

- Merk
- Type (Naaf? Derailleur?)
- Aantal versnellingen.
- Geschat jaartal van fabricage
- Als het erop staat de naam van de serie (op zich is dat niet zo heel erg belangrijk, maar hoe meer info hoe beter). Voorbeelden: Nexus, Exage, Allivio (etc).

• Timv37
roffeltjes schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Jep dat is stap 1. Mits niet al te exotisch is vervangen niet al te duur en echt wel iets wat je zelf kan doen.

Maar eerst moeten we weten wat het is:

- Merk
- Type (Naaf? Derailleur?)
- Aantal versnellingen.
- Geschat jaartal van fabricage
- Als het erop staat de naam van de serie (op zich is dat niet zo heel erg belangrijk, maar hoe meer info hoe beter). Voorbeelden: Nexus, Exage, Allivio (etc).
Dat had er natuurlijk direct bij moeten staan. Onderstaande de informatie als ik het goed heb!

Derailleur
21 versnellingen (3x7)
Shimano Alivio
+-15 a 20 jaar oud

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk maar voor nieuwe shifter, het ziet er redelijk gaar uit

(misschien is er wel een video te vinden op YT voor revisie)

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 04-06-2021 21:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Microkid

Microkid

Smile

https://defietsenmaker.nl...-shifters/?v=796834e7a283

Zo te zien gewoon nog steeds leverbaar. Je plaatselijke fietsenmaker had er dus blijkbaar weinig zin in....

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• roffeltjes
3x7=21... of bedoel je 3x9=27?

[ Voor 91% gewijzigd door roffeltjes op 04-06-2021 22:03 ]

• Timv37
Dat moet natuurlijk 21 zijn!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-11 16:55
https://budgetfietsonderd...railleur-7-speed-shifter/
https://budgetfietsonderd...eller-7-speed-derailleur/

ben je voor €8,75 of €4,25 + vzk (en tien minuten werk) klaar. (wanneer deze weer op voorraad komt.)

[ Voor 21% gewijzigd door nachtnet op 04-06-2021 22:05 ]

• roffeltjes
Check dm.

• Microkid

Microkid

Smile

Timv37 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Dat moet natuurlijk 21 zijn!
nevermind...

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 04-06-2021 22:09 ]

• roffeltjes
@Microkid Hebben we nu met zijn allen last van discalculie (nee, niet rot bedoeld, ik zat ook even te klooien). :+
Pagina: 1