AMD-processors bereiken marktaandeel van 30 procent in Steam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:47
@Xtuv

nieuws: AMD-processors bereiken marktaandeel van 30 procent in Steam Hardware...

Misschien niet heel handig om daar over marktaandeel te spreken, aangezien de Steam Survey geen marktaandeel meet, maar de installed base. Deze cijfers gaan ongetwijfeld verwarring opleveren wanneer dit marktaandeel genoemd wordt wanneer de daadwerkelijke marktaandeel cijfers bekend worden (van IDC of Mercury) en deze lager gaat uitvallen.

Martkaandeel zegt immers iets over verkoopcijfers in een bepaalde periode (meestal een kwartaal) en niet over het percentage van de gebruikers dat een bepaalde cpu of gpu gebruikt in een survey. Daar de Steam Survey niet naar verkopen kijkt kan er eigenlijk dus ook niet gesproken worden over marktaandeel.

Zie ook bijvoorbeeld: Wikipedia: Marktaandeel of https://www.vandale.nl/gr...ds/betekenis/marktaandeel en Wikipedia: Installed base
Installed base (also install base, install[ed] user base or just user base) is a measure of the number of units of a product or service that are actually in use, especially software or an Internet or computing platform,[1] as opposed to market share, which only reflects sales over a particular period

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 04-06-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als 30% van de ingelogde Steam-users in de maand mei een AMD-CPU heeft, is het marktaandeel toch 30% in de survey in die maand?

Dat de wet van grote getallen mogelijk van toepassing is op de totale gebruikersgroep van Steam, daar kan je een discussie over voeren alsmede het feit of @Xtuv volgende maand een nieuw artikel zou posten als de survey over June 2021 ineens 29.81% AMD geeft en rapporteert dat Intel weer een opmars maakt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
MAX3400 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:45:
Als 30% van de ingelogde Steam-users in de maand mei een AMD-CPU heeft, is het marktaandeel toch 30% in de survey in die maand?
Voor zover ik weet niet, omdat marktaandeel over verkopen in een periode gaat gaat, zie ook de quote, en dat meet Steam niet (Steam meet niet hoeveel cpu's er verkocht worden in een kwartaal (of maand), alleen maar hoeveel er op moment van meeting in gebruik zijn).. Steam meet hoeveel % van de gebruikers een bepaalde cpu heeft, en voor zover ik weet noem je dat geen marktaandeel, maar de installed base.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dennism schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:48:
[...]

Voor zover ik weet niet, omdat marktaandeel over verkopen in een periode gaat gaat, zie ook de quote, en dat meet Steam niet (Steam meet niet hoeveel cpu's er verkocht worden in een kwartaal (of maand), alleen maar hoeveel er op moment van meeting in gebruik zijn).. Steam meet hoeveel % van de gebruikers een bepaalde cpu heeft, en voor zover ik weet noem je dat geen marktaandeel, maar de installed base.
+
Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een goed of dienst heeft in de totale omzet op de betreffende markt in een bepaalde periode
En dat vertaal ik naar
Marktaandeel is het aandeel dat AMD van een CPU heeft in de totale "omzet" op de Steam-users in een May 2021
Omzet even tussen quotes; we weten niet wat die mensen met een AMD-CPU die maand gekocht hebben. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
MAX3400 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:51:
[...]

+

[...]

En dat vertaal ik naar

[...]

Omzet even tussen quotes; we weten niet wat die mensen met een AMD-CPU die maand gekocht hebben. ;)
Ik zal deze er nogmaals inzetten:
Installed base (also install base, install[ed] user base or just user base) is a measure of the number of units of a product or service that are actually in use, especially software or an Internet or computing platform,[1] as opposed to market share, which only reflects sales over a particular period
Steam meet 'in use' niet verkocht in ''periode X'.

Als voorbeeld, een Ryzen 5000 systeem dat in deze laatste survey meegenomen is, kan in november al verkocht zijn en nu pas meegenomen in de survey. Die cpu hoeft niet in de laatste maand pas gekocht te zijn door de gebruiker.

En als je dan dit soort zaken gaat benoemen als marktaandeel dan krijg je straks weer comments wanneer de werkelijk marketshare cijfers komen van Mercury Reseach als "Maar AMD had toch 30% Aandeel!!!!!" wanneer de werkelijke cijfers eerder dichterbij de 20% zullen liggen (Wat nog altijd zeer goed is voor een bedrijf als AMD).

Net zoiets als deze grafiek: https://www.cpubenchmark.net/market_share.html wat eigenlijk ook geen marketshare is. werkelijk marketshare van AMD in bijv. Desktop ligt rond de 20% (net als Laptop), die wordt veel te hoog gegeven, terwijl server net iets onder de 10% zit, zie bijv. https://www.tomshardware....-cpu-market-share-q1-2021 en Passmark server dus te laag aangeeft voor AMD (Q2 cijfers komen volgende maand als het goed is).

[ Voor 44% gewijzigd door Dennism op 04-06-2021 17:09 ]