Nooit gerookt toch soms zin in sigaret. Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:40
Het volgende vraag ik me af: ik ben nu 36 en heb nooit gerookt. Tenminste als ik de twee pakjes niet meetel die ik op 14-jarige leeftijd gerookt heb in een weekje tijd. Toch komt het met enige regelmaat voor dat ik ineens trek krijg in een sigaret. Ik ben voor mezelf nagegaan wanneer dit voorkomt en het is zo dat ik op dat moment best gestrest ben, dus dat zou de trigger zijn. Het vreemde is dan wel hoe het komt dat ik die trek krijg als ik er verder nooit mee in aanraking kom. Meeroken gebeurt overigens ook niet (al ruim 30 jaar niet), dus het is niet zo dat ik daarmee een soort van verslaving ontwikkeld heb.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn beide ouders flinke rokers waren en ik in m'n jeugd tot en met 6 jaar altijd in de rook van m'n ouders zat. Ook heeft mijn moeder doorgerookt tijdens haar zwangerschap van mij. Zou het kunnen zijn dat m'n hersenen het verband van zo lang geleden kunnen leggen en me daardoor af en toe het gevoel geven dat ik een sigaret moet opsteken?

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als ik dorst heb denk ik ook vaak aan bier, maar een glaasje water voldoet ook. :P

Weet je zeker dat het trek in een sigaret is, of gewoon in iets willekeurigs wat de stress verminderd? (En dat is geassocieerd aan een sigaret)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Nostalgie / romantisering lijkt me.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wilde gok: je hebt in je hoofd een relatie roken <-> relaxen gelegd omdat bv. je ouders dat zo zeiden. Zonder enige kennis van zaken: leer jezelf een (non-killing) ritueel aan om te relaxen. Pak-em-beet simpele meditatie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
FiXeR.nl schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:29:
Als ik dorst heb denk ik ook vaak aan bier, maar een glaasje water voldoet ook. :P

Weet je zeker dat het trek in een sigaret is, of gewoon in iets willekeurigs wat de stress verminderd? (En dat is geassocieerd aan een sigaret)
Voor mijn gevoel moet het echt een sigaret zijn. Het is niet zo dat ik er alleen maar aan denk, maar het is een gevoel van binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Geen idee of het inderdaad zin in een sigaret is, maar er is maar één manier om daar achter te komen :9

Ik zou zeggen biets een sigaret van een bekende of koop een pakje sigaretten, haal er één uit en gooi/geef de rest weer weg. Zodra je gestrest bent, steek je ééntje op en kijk je of het je "trek in sigaret" stilt (hoogstwaarschijnlijk niet).

Ik juich je overigens niet toe om te roken, laat dat vooropstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
friggler schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:51:
[...]

maar het is een gevoel van binnenuit.
Ik rook zelf 10+ jaar en ik ervaar precies wat jij zegt, hoewel het bij mij waarschijnlijk de verslaving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
@Frieks Die proef op de som heb ik gisteren na heel lang wikken en wegen genomen en na het opsteken voelde het als een soort beloning. Ik kan het niet helemaal goed onder woorden brengen. Na een paar hijsen had ik het wel weer gezien en heb ik hem uitgemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:51
Moet toch haast een overblijfsel van die twee pakjes op je veertiende zijn. Verslaving is een taai beest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:41
Dat roken tijdens de zwangerschap 'iets' kan doen met de ontwikkeling van het ongeboren kind is wél wetenschappelijk aangetoond. Een direct verband tussen roken tijdens de zwangerschap én roken door het kind is, volgens mij niet aangetoond. Wat wél is aangetoond is dat kinderen van rokers vaker zélf ook gaan roken. (zie deze link ). Maar of het een kwestie van een 'aanleg' is of dat dit te maken heeft met het voorbeeld wat deze kinderen hebben gekregen, dat is (nog) niet na te gaan.

Misschien heeft het ook te maken met het voorbeeld dat je ouders je gaven; "Pffff.... even lekker relaxen met een sigaretje..." iets wat je van jongs af aan misschien gezien hebt en onbewust hebt opgeslagen. Mijn vader rookte 's avonds wel eens een sigaartje, terwijl hij ontspannen een boek las, ik associeer de geur van sigaren nog steeds met rust en ontspanning

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Frieks schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:54:
Geen idee of het inderdaad zin in een sigaret is, maar er is maar één manier om daar achter te komen :9

Ik zou zeggen biets een sigaret van een bekende of koop een pakje sigaretten, haal er één uit en gooi/geef de rest weer weg. Zodra je gestrest bent, steek je ééntje op en kijk je of het je "trek in sigaret" stilt (hoogstwaarschijnlijk niet).

Ik juich je overigens niet toe om te roken, laat dat vooropstaan.
Dit is serieus een erg slecht advies.

@friggler zoek zoals eerder gezegd een minder desastreuze manier van relaxen, meditatie of sport of zo. Of ga schilderen, whatever. Maar ga niet roken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@friggler Just don't!

Je hebt het al zoveel jaren niet nodig gehad, dus blijf gewoon lekker op je gezondheid letten.

Scheelt je een vermogen en je stinkt ook geen uur in de wind.

Investeer beter in het analyseren van waar die stress situaties vandaan komen en wat je daar aan kunt doen (om ze te voorkomen)

Een massage doet ook wonderen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 04-06-2021 17:27 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:52
Simpelweg een associatie van dat een sigaret helpt met relaxen. Heeft overigens niets te maken met dat je ooit op je 14e een pakje hebt gerookt, puur het beeld dat roken/rokers ermee relaxen (des te meer bij stress momenten) is voldoende. Wij mensen hebben geen daadwerkelijke ervaring met iets nodig om er (geestelijk) een behoefte naar te ontwikkelen.

Oplossing (naast de dooddoener van een peuk opsteken) zou kunnen zijn om er een andere associatie aan te koppelen. Idealiter een gezonde zoals potje stevig sporten, stukje wandelen of wat iemand al noemde even bewust niets in de vorm van bijvoorbeeld meditatie. Of gewoon realiseren dat het een stomme associatie in je brein is en even om je simpele irrationele menselijkheid lachen. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Tuttel op 04-06-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
Uiteraard ga ik nu niet beginnen met roken, dat zou erg stom zijn natuurlijk. Dat ik 1 sigaret heb geprobeerd om te kijken wat het effect was maakt het nog niet dat ik de volgende weer ga opsteken.

Ik denk dat @bernard038 en @Tuttel misschien wel gelijk hebben dat ik onbewust het gedrag van m'n ouders opgeslagen heb en het dus associeer met relaxen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afbeeldingslocatie: https://www.kidspartytime.co.uk/image/cache/catalog/Product/Sweets/US03495x-500x500w.jpg

En zuigen maar. Alleen niet te veel doen. Toen ik nog veel aan het forensen was, namen een vriend en ik er graag eentje in de trein die ons naar Utrecht bracht, eindelijk relaxen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
evilution schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:22:
[...]

Dit is serieus een erg slecht advies.

@friggler zoek zoals eerder gezegd een minder desastreuze manier van relaxen, meditatie of sport of zo. Of ga schilderen, whatever. Maar ga niet roken.
Ik wil TS absoluut niet aansporen om roken, maar het is toch niet vreemd om te kijken of het beschreven gevoel een 1. Behoefte naar een sigaret of 2. Behoefte naar ontspanning is.

Van 1 sigaret raak je niet verslaafd en ga je ook niet dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
friggler schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:38:
Uiteraard ga ik nu niet beginnen met roken, dat zou erg stom zijn natuurlijk. Dat ik 1 sigaret heb geprobeerd om te kijken wat het effect was maakt het nog niet dat ik de volgende weer ga opsteken.

Ik denk dat @bernard038 en @Tuttel misschien wel gelijk hebben dat ik onbewust het gedrag van m'n ouders opgeslagen heb en het dus associeer met relaxen.
Net zo als de meeste rokers het associëren met gezelligheid bij een biertje. Als je er bij stilstaat complete onzin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Roken geeft een relaxed gevoel.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:03
@friggler Stress kan zeker een trigger zijn. Verder vond ik een vers aangestoken shaggie of sigaret al lekker ruiken vóórdat ik ooit begon met roken. ingetrokken rook in kleding daarentegen stinkt.

Ik ben 28, eerste peuk toen ik 15 was. Ik heb nooit jaar in jaar uit gerookt, soms dagelijks, soms weekenden, soms avonden, soms zelfs jaren niet. Ik was er op een gegeven moment echt klaar mee, maar om de zoveel tijd (soms zelfs na jaren niet roken) kreeg ik steeds hevigere drang. Ik heb toen besloten om te dampen, geweldige uitvinding als alternatief. Ik heb dit een jaar of 4 gedaan, tot vorig jaar. Maar ik merkte de laatste weken weer drang, ik denk vanwege coronastress. Ik heb vandaag weer een vaper gekocht, weliswaar een simpel setje. Als ik nog langer had gewacht ging ik peuken kopen vrees ik, en dat wil ik niet meer. Dus nu heb ik wat achter de hand, hoewel ik m wel minder wil gebruiken dan vroeger. Toen had ik een verzameling aan mods, tankjes, vloeistoffen etc. En ja, hoe meer je hebt, hoe meer je dampt.

Moraal van het verhaal, áls je je echt niet kan houden, ga dan dampen. Véél minder slecht dan tabak, geen stank, goedkoper. Enige nadeel is dat het meer gedoe is, maar je kan het zo simpel of moeilijk maken als je zelf wil. Je kunt zelfs dampen zonder nicotine. Ik damp wel met nicotine, maar nicotine is niet zo verslavend en slecht als losse stof. In tabak is nicotine wel slecht en erg verslavend door de verbranding en door additieven die tabaksfabrikanten gebruiken zoals ammoniak, suiker, benzeen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:53
dennis_rsb schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:28:
@friggler Stress kan zeker een trigger zijn. Verder vond ik een vers aangestoken shaggie of sigaret al lekker ruiken vóórdat ik ooit begon met roken. ingetrokken rook in kleding daarentegen stinkt.

Ik ben 28, eerste peuk toen ik 15 was. Ik heb nooit jaar in jaar uit gerookt, soms dagelijks, soms weekenden, soms avonden, soms zelfs jaren niet. Ik was er op een gegeven moment echt klaar mee, maar om de zoveel tijd (soms zelfs na jaren niet roken) kreeg ik steeds hevigere drang. Ik heb toen besloten om te dampen, geweldige uitvinding als alternatief. Ik heb dit een jaar of 4 gedaan, tot vorig jaar. Maar ik merkte de laatste weken weer drang, ik denk vanwege coronastress. Ik heb vandaag weer een vaper gekocht, weliswaar een simpel setje. Als ik nog langer had gewacht ging ik peuken kopen vrees ik, en dat wil ik niet meer. Dus nu heb ik wat achter de hand, hoewel ik m wel minder wil gebruiken dan vroeger. Toen had ik een verzameling aan mods, tankjes, vloeistoffen etc. En ja, hoe meer je hebt, hoe meer je dampt.

Moraal van het verhaal, áls je je echt niet kan houden, ga dan dampen. Véél minder slecht dan tabak, geen stank, goedkoper. Enige nadeel is dat het meer gedoe is, maar je kan het zo simpel of moeilijk maken als je zelf wil. Je kunt zelfs dampen zonder nicotine. Ik damp wel met nicotine, maar nicotine is niet zo verslavend en slecht als losse stof. In tabak is nicotine wel slecht en erg verslavend door de verbranding en door additieven die tabaksfabrikanten gebruiken zoals ammoniak, suiker, benzeen etc.
Gaan we serieus roken en 'dampen' (sorry dat klinkt zo fout) lopen adviseren? wtf...

@friggler Ga inderdaad sporten of iets anders doen. Ik heb een voetmassage apparaat gekocht..best choice ever ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sderooij schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Gaan we serieus roken en 'dampen' (sorry dat klinkt zo fout) lopen adviseren? wtf...
Ik zeg toch als hij zich écht niet kan inhouden, dán kan ie beter dampen (vapen zoals je wil) dan roken. Dat lijkt mij duidelijk. Ik zeg niet dat vapen/dampen volledig onschadelijk is, maar het is wel verwaarloosbaar (zeker als je het afzet tegen tabak)

Je moet niet op elke korrel zout leggen :-( Ik geef hem een advies, en vertel mijn eigen ervaring. Uiteraard is het beter om beide niet te doen, maar áls de drang hoog is dan adviseer ik mensen liever een damper dan een tabaksvariant (shag, sigaret, sigaar, pijp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• friggler
Wees maar niet ongerust, ik zal nu niet gaan roken. De drang is prima te weerstaan, geen enkel probleem. Het ging me meer om de vraag waarom die drang er af en toe kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je ouders/familie/vrienden vroeger wel rookten kan het een stukje nostalgie zijn, en vlak de vele uren aan reclamecampagnes waaraan je bent blootgesteld in het verleden niet weg, onbewust hebben die een enorme invloed (gehad).

[ Voor 3% gewijzigd door W1LL3M op 05-06-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

friggler schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:45:
Wees maar niet ongerust, ik zal nu niet gaan roken. De drang is prima te weerstaan, geen enkel probleem. Het ging me meer om de vraag waarom die drang er af en toe kan zijn.
Waarschijnlijk dezelfde drang waarom ik de koelkast inschiet als ik me frustreer.
Een soort zelfgeleerd pavlov mechaniek, het eten zelf veranderd niets, maar toch linkt mijn hersens die 2 acties.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om te roken ook al was ik thuis de enige niet roker. Mijn ouders en broertje rookten allemaal stevig dus ik heb genoeg ongewens meegerookt... het heeft ook heel wat jaren geduurd voordat ze eindelijk wouden inzien waarom ik direct na het eten naar boven ging want het eten zat amper achter de kiezen of de sigaretten gingen alweer aan... pas toen ze merkten dat het opsteken van sigaret inhield zoon pleitte(naar kamer, vrienden buiten vul zelf maar in) is het belletje gaan rinkelen.

Het is zelfs zo erg geweest dat ik op een gegeven moment verplicht werd beneden te blijven na het eten want het was associaal dat ik direct weg ging.

Nu bijna 20 jaar later zijn ze beiden uiteindelijk met heel veel moeite bijna 10 jaar gestopt en hebben ze zelf ook ingezien dat ze toen zelf asociaal bexif waren maar 20-30 jaar geleden was roken nog heel normaal.

In jouw jeugd was roken normaal en het hoorde erbij. Sterker nog het was stoer als je rookte. Zelf ben ik 3 jaar jonger dus heb redelijk dezelfde periode meegemaakt. Alleen in jouw geval ben je vermoedelijk roken niet als iets slechts gaan zien waar ik dat dus wel had waardoor ik mogelijk weer volledig de andere kant wat roken op ben gegaan.

Het is dus vaak welke connectie maken jouw hersenen met roken. In jouw geval lijkt de link dat het je stress verlaagd en goed voelt. In mijn geval dat het smerig is en je anderen er mee lastig valt.

Pas de laatstje 5 a 10 jaar is roken echt in de ban gegaan en nu zie je bijna niemand meer roken. Maar 10 jaar geleden was eten op het terras niet bepaald een pretje. Lekker hoor die lekkere biefstuk owja met extra rook van de buurman... nee wat mij betreft verbieden ze roken morgen nog helemaal want ik zie geen enkele reden waarom roken nog zou moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Ik denk dat het zoals anderen ook zeggen misschien komt door de associatie die je als kind hebt geleerd via je ouders. Zelf associeer ik roken, drinken, eten en uit eten ook met gezelligheid en heb ik moeite om daar met mate van te genieten. Gelukkig rook ik al jaren niet meer, de rest doe ik wel teveel 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Heb zelf echt nooit gerookt en mijn ouders ook niet. Toch heb ik soms als ik gestrest ben ook wel het idee om een sigaret op te steken. Meestal is bij mij het onderliggende idee: “veel mensen doen het als ze gestrest zijn, zou het echt helpen?”

Enige wat ik je kan aanraden is om echt niet te beginnen. Zoek een andere manier om te “ontspannen”. Ik heb mijzelf aangeleerd om een appel/druiven/aardbeien te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 01:17

SomerenV

It's something!

Even een duit in het zakje doen als ex-roker (16 jaar lang), maar ik heb sinds ik gestopt ben dan weer geen zin meer in een sigaret, ongeacht de situatie. Ouders hebben flink gerookt in m'n jeugd en m'n vader rookt nog steeds. Op het werk ook voldoende rokers waar ik prima tussen kan staan zonder issues. Schoonvader rookt ook als een ketter en ook daar geen last van (als in, zin krijgen zelf weer te roken).

Het is dus waarschijnlijk niet zo simpel als: 'je hebt zin vanwege je ouders vroeger'

Roken staat wél bekend als anti-stress dingetje, maar dat kun je makkelijk vervangen door iets anders. Moet je er alleen voor zorgen dat je daar niet aan verslaafd raakt :+ Wel apart dat zoiets opeens op komt zetten ondanks dat je nooit gerookt hebt. Het menselijk brein is maar een raar iets zo nu en dan.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 16:30

Jimbolino

troep.com

Associaties in je hersenen, die tijdens je pubertijd gevormd zijn, kunnen erg sterk zijn.

Als je iets voor de eerste keer ervaart, wordt het automatisch een referentie voor volgende ervaringen.

Dingen als muzieksmaak, maar ook de eerste keer dat je kotsmisselijk werd omdat je iets verkeerd had gegeten, kunnen makkelijk de rest van je leven, soms onbewust, bij je blijven.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:43
Jimbolino schreef op zondag 6 juni 2021 @ 02:52:
Associaties in je hersenen, die tijdens je pubertijd gevormd zijn, kunnen erg sterk zijn.

Als je iets voor de eerste keer ervaart, wordt het automatisch een referentie voor volgende ervaringen.

Dingen als muzieksmaak, maar ook de eerste keer dat je kotsmisselijk werd omdat je iets verkeerd had gegeten, kunnen makkelijk de rest van je leven, soms onbewust, bij je blijven.
Dus dat is de reden waarom bijna iedereen wel 1 drankje heeft dat je vroeger een keer teveel hebt gedronken, en waarvan je nu al misselijk van wordt wanneer je het ruikt :/ terwijl je er op die avond zelf totaal geen moeite mee had :+

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Dat is zeker waar. Tot op de dag van vandaag kan ik geen Desperados meer drinken, vanwege dat ik stomdronken er van ben geworden in de pubertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Is het niet meer de falische vorm waar je naar verlangt :+

Als ex roker is de drang wel herkenbaar. Maar het zijn meer de lekkere momenten zoals de eerste zonnestralen vorig jaar, heerlijk na het eten buiten met een biertje. Damn... Maar goed, blij dat ik die onzin niet meer nodig heb.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Dus het advies is om een pakje weg te roken totdat je zo misselijk wordt dat je nooit meer wil 🤣.

Maar zonder gekheid. Ik ben na 20 jaar roken nu 3 jaar gestopt. En als ik gestrest ben is het eerste waar ik aan denk een sigaret. Zelfs 3 jaar later. Tijdens roken komt er dopamine vrij == beloning en serotonine == geluk. Dus het is niet zo gek dat je lichaam onder stress graag wat meer van die stofjes wil. Dat is hetzelfde dat mensen naar zoetigheid verlangen of alcohol als ze gestrest zijn.
Het kan heel goed zijn dat in je jeugd of tijdens de zwangerschap jouw hersenen dit al hebben geregistreerd en het nu verlangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 23:35
Hier ook een ex-roker, maar bij mij zijn de momenten schaars. Heel af en toe in de tuin of op het terras een lekker biertje...
Maar als je nooit gerookt heb en je verlangt ernaar, dan moet je haast wel ergens de link gelegd hebben in je hoofd. Wie zal weten waar dit opgelopen is, geen idee.
Misschien strips van lucky luke glezen vroeger, of films/series waarin dit voorkwam? Misschien je ouders juist extreem veel op deze manier zien ontspannen?
Ach als je het maar niet doet, dan is het net als gapen, je kunt het niet tegenhouden, maar het gaat vanzelf weer over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16
Enerzijds;
;( ;( ;(

Anderzijds;
Iedere roker, familie en collegae, die ik ken ziet dit ook zo (helaas).

Wat ik zie;
Men voelt zich gestrest (mogelijk door het gebrek aan nicotine maar dat even terzijde).. Men neemt een moment voor zichzelf. Een rustmoment die ze zichzelf anders niet gunnen. Daarbij steken ze een peuk op waarmee een minimale hoeveelheid tijd niets anders gedaan kan/moet worden.

Hierna kan men er weer 'fris' tegenaan.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die roken dit ervaren als een relaxed gevoel krijgen door het roken. Of de oorzaak van het stres gevoel van een nicotine gebrek zelf komt of een andere oorzaak heeft is daarbij niet echt relevant meer.

Grappig... wanneer ik op een rookmoment zou benoemen dat ik gestrest ben en toch echt even een biertje moet drinken (en dat meerdere keren per dag, dag in dag uit) dan ben ik een alcoholist. Maar indien je dat met roken doet is er volgens velen niets aan het handje.

Ik zou zeker ook gezondere keuzes moeten en willen maken in het leven, echter ben ik mij er wel bewust van wanneer ik iets doe dat ik beter niet zou kunnen doen 'maar ik rook niet' (om nog maar even in een oude slogan uit de sloot te trekken).

PS (in algemene zin(!)):
Iedereen moet verder lekker voor zichzelf weten of hij/zij wilt gaan roken, echter laten we het alsjeblieft niet gaan lopen adviseren/romantiseren...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Thalaron schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Enerzijds;
;( ;( ;(

Anderzijds;
Iedere roker, familie en collegae, die ik ken ziet dit ook zo (helaas).

Wat ik zie;
Men voelt zich gestrest (mogelijk door het gebrek aan nicotine maar dat even terzijde).. Men neemt een moment voor zichzelf. Een rustmoment die ze zichzelf anders niet gunnen. Daarbij steken ze een peuk op waarmee een minimale hoeveelheid tijd niets anders gedaan kan/moet worden.

Hierna kan men er weer 'fris' tegenaan.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die roken dit ervaren als een relaxed gevoel krijgen door het roken. Of de oorzaak van het stres gevoel van een nicotine gebrek zelf komt of een andere oorzaak heeft is daarbij niet echt relevant meer.

Grappig... wanneer ik op een rookmoment zou benoemen dat ik gestrest ben en toch echt even een biertje moet drinken (en dat meerdere keren per dag, dag in dag uit) dan ben ik een alcoholist. Maar indien je dat met roken doet is er volgens velen niets aan het handje.

Ik zou zeker ook gezondere keuzes moeten en willen maken in het leven, echter ben ik mij er wel bewust van wanneer ik iets doe dat ik beter niet zou kunnen doen 'maar ik rook niet' (om nog maar even in een oude slogan uit de sloot te trekken).

PS: Iedereen moet verder lekker voor zichzelf weten of hij/zij wilt gaan roken, echter laten we het alsjeblieft niet gaan lopen adviseren/romantiseren...
Hi, mijn reactie was geen advies. Als je gestrest bent kun je beter een paar kilometer hardlopen of fietsen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

friggler schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:25:
Het volgende vraag ik me af: ik ben nu 36 en heb nooit gerookt. Tenminste als ik de twee pakjes niet meetel die ik op 14-jarige leeftijd gerookt heb in een weekje tijd. Toch komt het met enige regelmaat voor dat ik ineens trek krijg in een sigaret. Ik ben voor mezelf nagegaan wanneer dit voorkomt en het is zo dat ik op dat moment best gestrest ben, dus dat zou de trigger zijn. Het vreemde is dan wel hoe het komt dat ik die trek krijg als ik er verder nooit mee in aanraking kom. Meeroken gebeurt overigens ook niet (al ruim 30 jaar niet), dus het is niet zo dat ik daarmee een soort van verslaving ontwikkeld heb.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn beide ouders flinke rokers waren en ik in m'n jeugd tot en met 6 jaar altijd in de rook van m'n ouders zat. Ook heeft mijn moeder doorgerookt tijdens haar zwangerschap van mij. Zou het kunnen zijn dat m'n hersenen het verband van zo lang geleden kunnen leggen en me daardoor af en toe het gevoel geven dat ik een sigaret moet opsteken?
Ik ben na iets van 20 jaar eindelijk gestopt, +- 4 jaar geleden. Het blijft altijd lekker ruiken als ik de rook van een ander ruik. Maar als je zelf nooit gerookt hebt zou ik bijna zeggen steek er eens een op, dan ben
je snel genezen. Moet het wel bij die ene poging blijven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
@pizzacabonara Ik had mijn bericht wellicht iets beter kunnen toelichten maar niet alles in mijn post had betrekking op enkel en alleen jou bericht.

Dat gezegd hebbende stel je als feit; 'Roken geeft een relaxed gevoel' en daarmee zet je mijn inziens toch wel een geromantiseerd beeld van roken weg.

Het nemen van een rustmoment of het ondernemen van een fysieke activiteit geeft een relaxed gevoel. Ik denk dat wij het daar wel over eens zullen zijn.

Wanneer je als roker zijnde een laag nicotinegehalte in je lichaam hebt dan krijg je afkickverschijnselen. Dit afkickverschijnsel presenteert zich o.a. in een gevoel van stress wat op te lossen is door... te roken. Daarmee ervaar je weliswaar een relaxed gevoel, echter komt de oorzaak van het niet relaxed zijn (mogelijk geheel) van het feit dat je niet al reeds aan het roken was.

Zeggen dat roken gelijk staat aan een relaxed gevoel is voor mij net zo krom als zeggen dat bier helpt tegen een kater... dat klopt ergens ook wel maar ook dat is een kwestie van uitstel en geen oplossing.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Moet je eens kijken naar iemand die aan het eten is. Is gewoon biologische respons: dat wil ik ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 01:35
"nog nooit gerookt" > heeft 2 pakjes in een week tijd opgerookt in het verleden.
Dus je hebt WEL gerookt, je moet niet gaan ontkennen wat je in het verleden gedaan hebt.

Je hebt gerookt op een leeftijd waar je hersenen nog in ontwikkeling waren, dus dit is opgeslagen in je genen.
Het maakt niet uit dat je 22 jaar niet gerookt hebt, je hebt gerookt en dit heeft nu dus impact op je leven.

Zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Ik ontken het ook helemaal niet. In mijn beleving sloot ik het uit dat het daar vandaan zou komen, vandaar dat ik nooit gerookt neergezet heb en daar achteraan dat ik alleen twee pakjes gerookt heb in het verleden. Ik wilde het eerst zelfs iets anders verwoorden, maar ik zat met de maximale lengte van de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Misschien kan je ook de "zaterdagavond whisky en sigaar" kant opgaan. dat je een event er van maakt wat je niet zal verleiden om eventueel door de weeks te gaan doen.

Maar wellicht om drank er ook bij te doen is nog slechter advies (ligt aan de persoon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12
Wat een opmerkingen allemaal weer. Enige positieve aan roken is dat het rustgevend is. Dan kan niet ontkend worden. Met de opkomst van afkeuring van genotsmiddelen merk ik ook dat men zich meer gestresst voelt en op zoek is naar een uitweg. De coronacrisis helpt ook niet echt. De ene gaat eten, de ander drinken. Tja het verslavend effect en schadelijke gevolgen op lange termijn is dat gene wat vervelend is.
Het probleem met af en toe een sigaret is dat je een heel pak in een keer koopt. Dan is het de vraag wanneer je de volgende gaat opsteken. En of je die pak bij je gaat dragen. En zo begint het. Als je je denkt in te houden prima, maar niet iedereen kan dat.

Ik steek af en toe een jointje op vanwege dezelfde reden. Eens in het weekend, soms wel 2 keer, soms weer 4 weken niet. Geeft een heerlijk gevoel. Verslavende effect is er niet vanwege het gematigd gebruik.
Niet iets wat ik bij me draag of in grote hoeveelheden koop. Kost ook flink als je dat iedere dag denkt te doen. Ik hoef ook echt geen sigaret.
Of het nou goed of slecht is laat ik voor mezelf.

Op een publiekelijke forum andere mensen vragen wat ze denken over het af en toe opsteken van een sigaret kunnen we wel de reacties van voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:44
Voor mij is het niet het roken wat ik mis, maar iets in mijn mond hebben, een stokje of gewoon een cigaret die uit is, is vaak al voldoende om aan de behoefte te voldoen.

De echte sigaretjes zijn toch de eerste van een dag, na het eten en de seks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

friggler schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:12:
@Frieks Die proef op de som heb ik gisteren na heel lang wikken en wegen genomen en na het opsteken voelde het als een soort beloning. Ik kan het niet helemaal goed onder woorden brengen. Na een paar hijsen had ik het wel weer gezien en heb ik hem uitgemaakt.
Mocht het een pakje zijn die je gekocht hebt gooi die dan direct weg.
Experiment geslaagd en klaar.

Niet dat je straks denkt dat 1 sigaretje wel kan en dan 1 per maand, week, dag etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
com2,1ghz schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:58:
Wat een opmerkingen allemaal weer. Enige positieve aan roken is dat het rustgevend is. Dan kan niet ontkend worden. Met de opkomst van afkeuring van genotsmiddelen merk ik ook dat men zich meer gestresst voelt en op zoek is naar een uitweg. De coronacrisis helpt ook niet echt. De ene gaat eten, de ander drinken. Tja het verslavend effect en schadelijke gevolgen op lange termijn is dat gene wat vervelend is.
Het probleem met af en toe een sigaret is dat je een heel pak in een keer koopt. Dan is het de vraag wanneer je de volgende gaat opsteken. En of je die pak bij je gaat dragen. En zo begint het. Als je je denkt in te houden prima, maar niet iedereen kan dat.

Ik steek af en toe een jointje op vanwege dezelfde reden. Eens in het weekend, soms wel 2 keer, soms weer 4 weken niet. Geeft een heerlijk gevoel. Verslavende effect is er niet vanwege het gematigd gebruik.
Niet iets wat ik bij me draag of in grote hoeveelheden koop. Kost ook flink als je dat iedere dag denkt te doen. Ik hoef ook echt geen sigaret.
Of het nou goed of slecht is laat ik voor mezelf.

Op een publiekelijke forum andere mensen vragen wat ze denken over het af en toe opsteken van een sigaret kunnen we wel de reacties van voorspellen.
Ik ontken bij deze dat roken niet ontspannend is, althans niet als zijnde een feit. Ik heb vroeger (voor een wedje waarbij ik €100,- kreeg) bij het roken van 1 sigaret ondervonden dat het voornamelijk een gore smeerboel is en achteraf gezien was ik weliswaar ‘rijker’ maar alles behalve ontspannen.

Ik blijf erbij dat de ontspanning die rokers ervaren niet in de sigaret zelf zit, maar in de handeling/rustmoment eromheen.

Gekeken naar de rokers die ik ken, geeft het als roker zijnde spanning wanneer er niet gerookt kan worden, ook bij niet stressvolle situaties.

Je mag ervan vinden wat je wilt, maar je kan imho niet verkondigen dat roken feitelijk ontspannend is. Mocht er een wetenschappelijk onderzoek zijn die dit tegenspreekt dan zie ik die graag tegenkomen (mits niet gesponsord door de tabaksindustrie…)

Ps; ik spreek hier voor de duidelijkheid niet tegen dat een Joint niet kan helpen (geen ervaring mee, maar wiet is nu eenmaal niet hetzelfde als tabak).

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 06-06-2021 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
com2,1ghz schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:58:
Wat een opmerkingen allemaal weer. Enige positieve aan roken is dat het rustgevend is.
Roken is niet rustgevend, zie hier: https://roken.nl/roken-en-stress/
Tijdens het inhaleren komt er nicotine in het lichaam. Hierdoor komen neurotransmitters als endorfine en noradrenaline vrij. Deze geven voor een korte periode een prettige sensatie, maar die trekt al snel weg. Roken voert echter ook de hartslag en bloeddruk op, wat juist voor een opgejaagd gevoel zorgt. Ook de koolmonoxide in tabak is van invloed. Door deze stof kan het bloed minder goed zuurstof opnemen, terwijl u deze in drukke periodes juist hard nodig hebt.
Als ik het goed begrijp is het ook zo dat nicotine heel kort werkt. En dat als het uitgewerkt is, je spanning voelt. Die spanning neem je dan weer weg door weer te roken. En zo kom je in een vicieuze cirkel.

Als je niet rookt, is je stresslevel over het geheel lager dus.
Misschien – ook in de zorg – wel het grootste misverstand dat er is: roken werkt ontspannend. Dit wordt aangehaald door rokers zelf, maar ook door bijvoorbeeld hulpverleners (“even een sigaretje gaan roken met een cliënt haalt de spanning uit een situatie”). Maar een sigaret werkt alleen ontspannend omdat je tussen de sigaretten door juist méér stress ervaart als gevolg van ontwenningsverschijnselen. Rokers voelen zich daardoor meer gespannen, kunnen zich slechter concentreren, kunnen minder hebben, enzovoorts. Een sigaret werkt dus alleen tegen de extra stress die wordt veroorzaakt door het roken. Als je stopt met roken, is dat in het begin lastig, maar na enkele weken wordt je stressniveau lager en je stemming beter.
Zie ook: https://www.novadic-kentr...misverstanden-over-roken/

[ Voor 29% gewijzigd door Snikker op 06-06-2021 22:35 ]

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:43
Als je "verslavingsgevoelig" bent, niet doen...

Ben je dit niet en zit het in je natuur om makkelijk met dingen te kunnen stoppen/wegleggen, dan zie ik eigenlijk geen problemen..
Ja het is ongezond, maar dat zijn zoveel dingen...

Ik ben zelf niet verslavings gevoelig..
Ik ben zelf een gelegenheids drinker/roker... Na 6-8 glazen bier sta ik al behoorlijk scheef zeg maar.. En na 3-4 sigaretten of een sigaar op een avond heb ik ook het gevoel dat mijn keel zo ruw als schuur papier is...
Maar het is gewoon "lekker".. Het creeert een sfeertje wat ik prettig vind op dat moment..
En de volgende ochtend laat ik alles weer staan en kan het soms maanden duren voordat ik weer op een feestje een biertje drink of een sigaartje op steek..
En het komt vaak genoeg voor dat ik niet rook of drink op een feestje..

Daarnaast heb ik al 25 jaar geen sigaretten meer gekocht, die paar sigaretten biets ik wel van iemand anders :)
En qua alcohol is het ook al dik 20 jaar geleden dat ik dronken ben geweest... Dronken zijn is gewoon niet meer leuk.. Gewoon licht aangeschoten en alles nog "bewust" mee kunnen maken is voldoende voor mij..

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 07-06-2021 09:59 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
Ik ben zelf 28 en rook zo nu en dan een sigaret omdat ik dat, net als een biertje, gewoon lekker vind. Met een groot pakje doe ik momenteel ruim een week dus ik zie mijzelf als verre van een kettingroker. Ik snap de hele hetze tegen roken niet. Het is een genotsmiddel. McDonalds is ook slecht voor je en alcohol idem dito.

Als ik met vrienden en kennissen van mijn leeftijd hierover praat schrik ik eerder van de vele verhalen over drugs die ik uit hun monden hoor komen. Een verjaardag is tegenwoordig schijnbaar saai zonder dat er XTC of coke aan te pas komt. Dat vind ik een veel groter probleem dan een sigaret. Heb zelf echt niks met drugs, heb zelfs nog nooit wiet gerookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Mandera jup, en wat dacht je van die ballonnetjes. Gevaarlijk voor je lichaam als het fout uitpakt, en voor je medemens. Want er zijn veel te veel kl##tza##en die helemaal wappie door die ballon, aan het verkeer deelnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
dennis_rsb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:04:
@Mandera jup, en wat dacht je van die ballonnetjes. Gevaarlijk voor je lichaam als het fout uitpakt, en voor je medemens. Want er zijn veel te veel kl##tza##en die helemaal wappie door die ballon, aan het verkeer deelnemen.
Die was ik nog vergeten inderdaad en misschien zijn dat wel de allerergste op dit moment. Snap sowieso niet wat er leuk aan je eigen lichaam voor de lol helemaal naar de klote helpen. Ik vind dronken zijn al vervelend tegenwoordig maar van drugs als XTC, lachgas etc. krijgt je lichaam echt serieus een opdonder.
Pagina: 1