Het volgende vraag ik me af: ik ben nu 36 en heb nooit gerookt. Tenminste als ik de twee pakjes niet meetel die ik op 14-jarige leeftijd gerookt heb in een weekje tijd. Toch komt het met enige regelmaat voor dat ik ineens trek krijg in een sigaret. Ik ben voor mezelf nagegaan wanneer dit voorkomt en het is zo dat ik op dat moment best gestrest ben, dus dat zou de trigger zijn. Het vreemde is dan wel hoe het komt dat ik die trek krijg als ik er verder nooit mee in aanraking kom. Meeroken gebeurt overigens ook niet (al ruim 30 jaar niet), dus het is niet zo dat ik daarmee een soort van verslaving ontwikkeld heb.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn beide ouders flinke rokers waren en ik in m'n jeugd tot en met 6 jaar altijd in de rook van m'n ouders zat. Ook heeft mijn moeder doorgerookt tijdens haar zwangerschap van mij. Zou het kunnen zijn dat m'n hersenen het verband van zo lang geleden kunnen leggen en me daardoor af en toe het gevoel geven dat ik een sigaret moet opsteken?
Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn beide ouders flinke rokers waren en ik in m'n jeugd tot en met 6 jaar altijd in de rook van m'n ouders zat. Ook heeft mijn moeder doorgerookt tijdens haar zwangerschap van mij. Zou het kunnen zijn dat m'n hersenen het verband van zo lang geleden kunnen leggen en me daardoor af en toe het gevoel geven dat ik een sigaret moet opsteken?