Evolar mobiele airco: geen koele lucht na 1 uur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanwege de warme dagen en met een slaapkamer op het zuidoosten, hebben we als tijdelijke oplossing een mobiele airco gekocht.

Ik heb hem vandaag binnengekregen en zojuist iets voor 15u aangezet, we zijn nu een uur verder en er komt alleen maar kamertemperatuur lucht uit. Ik heb hem na 30min op 16 graden gezet, dat zou koud of koel aan moeten voelen zou je denken. Maar helaas.

Het is sinds ik de ramen en balkondeur dicht heb gedaan (zonlicht buiten gesloten) en de Evolar aan heb gezet dan ook niet afgekoeld maar van 26,0 naar 26,6 graden gegaan in de slaapkamer. Binnendeur zit dicht en het raam heb ik afgedicht zoals het hoort. Er komt zo goed als geen zonlicht naar binnen.

Nu had ik geen wonderen verwacht dat het na 1-2 uurtjes naar 20 graden afgekoeld zou zijn, maar je mag toch op z'n minst wel wat koele lucht uit de airco verwachten én dat de temp van 26,0 in ieder geval aan het dalen is naar 25,5 of 25,0? Ik hoor de compressor ook draaien en die heeft kortstondig uitgestaan waarna hij weer aansloeg.

Het is de Evolar EVO-12000C, bewust ruim bemeten gekozen omdat we een slaapkamer van 23 m2 hebben met hoog dak en deze tot 44m2 aan zou moeten kunnen. 12000 BTU is dit model, de versie eronder van 9000 BTU leek ons te krap en daar hoorde ik al verhalen over dat als het te krap bemeten is, het ding 24/7 aan kan blijven staan, maar dan amper iets gedaan krijgt.

Is er misschien wat mis met deze airco? De afstandsbediening doet het namelijk ook al niet en voelt goedkoper aan dan het €5 elektronische speelgoed van mijn kinderen. Je kan je voorstellen dat ik er al helemaal klaar mee ben en geneigd ben deze morgen te retourneren (dan is het wat koeler geworden) en gelijk maar te gaan kijken naar een multi-unit split airco voor de 3 slaapkamers en woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er lijken drie standen op dat ding te zitten... Je weet zeker dat hij op de "cool" stand staat en niet toevallig op de "fan" stand? (wil het toch maar gevraagd en gecontroleerd hebben)...
MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:05:
Je kan je voorstellen dat ik er al helemaal klaar mee ben en geneigd ben deze morgen te retourneren (dan is het wat koeler geworden) en gelijk maar te gaan kijken naar een multi-unit split airco voor de 3 slaapkamers en woonkamer.
Da's uiteraard wel de beste optie...

Staat er verder nog wat in handleiding? Moet de airco eerst ook niet een paar uur rusten voordat deze in bedrijf genomen mag worden (net als bv. een koelkast)?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:41
uit de handleiding:
De mobiele airconditioner dient tijdens gebruik en transport ten alle tijden rechtop te staan. Indien het apparaat niet volledig rechtop heeft gestaan, dient u 2 uur te wachten voordat het apparaat gebruikt kan worden.
verder:
Geen foutmelding? lampje?
Zit er geen stukje plastic tussen batterij en contacten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Er zitten inderdaad 3 standen op: fan, cool en dry. Hij staat op cool. Zal de andere 2 standen ook eens proberen. Hoe snel zou de temperatuur van de uitgaande lucht (de koele lucht dus) koel moeten aanvoelen?

De airco heeft inderdaad 2 uur gerust, vandaag pas vanmiddag aangesloten en aangezet. Goed dat je het aanhaalt, maar omdat het voor mij de eerste (mobiele) airco is, heb. ik de handleiding wel gelezen, iets wat ik zelden doe. ;)

Verder geen foutmelding of lampje nee. Wel is het zo dat het schermpje voorop (er zit er zowel bovenop als voorop een) ook deels kapot is, net als op de afstandsbediening.

Ik probeer met name dus erachter te komen of dit gewoon is hoe slecht mobiele airco's werken of dat deze kapot is. Dus vandaar dat ik met name benieuwd ben naar hoe snel het op temperatuur hoort te zijn.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit normaal is, een auto heeft ook een airco en die zullen niet groter/zwaarder uitgevoerd zijn dan een gemiddelde mobiele airco. Daar duurt het in mijn beleving een paar minuten voordat je koele lucht gaat voelen en als je die op 16 graden zet, dan is het ook echt ijskoud wat eruit komt. Mag ik dat bij een mobiele airco ook verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-07 21:50

Kryziek

bb || !bb

Een mobiele airco moet normaalgesproken ook zeker binnen enkele minuten ijskoude lucht geven. Als hij 10 minuten aan staat en is nog niet koud, dan is er iets mis denk ik. Zit er niet toevallig nog iets van plastic voor het filter oid wat de airflow belemmert? Even hardop denkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:03
En de afvoerpijp, komt hier echt warme lucht uit? De warmte zou namelijk verplaatst moeten worden. Ene kant koud, andere kant warm.

En kun je zien/meten hoeveel stroom/vermogen ie pakt door even op je slimme meter te kijken of een stroommeter er tussen te hangen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb een aantal punten gecheckt naar aanleiding van al jullie tips:
- de lucht uit de bovenkant blijft op kamertemperatuur, het is inmiddels 27,3 graden op de kamer, ±2 graden warmer dan buiten, terwijl alle overige kamers maximaal 24,5 graden zijn (dmv zon blokkeren met gordijnen en ramen open aan de schaduwkant)

- de lucht uit de afvoerbuis is warm, warmer dan uit de bovenkant van de airco, maar zeer minimaal verschil, ik denk zelf dat de extra warmte puur de warmte van het apparaat zelf komt en niet uit de ruimte gezogen wordt

- er zitten zoals gezegd 3 standen op, ik had hem op "cool' en 16 graden (lager gaat het niet) staan en dan hoor je de fan en compressor werken. Op advies ook de andere standen uitgeprobeerd, hij geeft het namelijk met kleine led'jes naast een sticker weer, dus na de tip hierboven dacht ik ook al dat het misschien een verkeerde sticker zou zijn voor een van hun andere producten. Zodra ik op Mode druk springt hij naar Dry en. geeft het display wat 16 aangaf "dh" aan (de-humidify) en slaat direct de compressor uit. Nog een keer op Mode drukken gaat naar Fan en geeft het display "FA" aan, compressor slaat dan ook niet aan en temperatuur kan niet ingesteld worden, FA blijft in beeld en temp knoppen doen niks. Terug naar Cool en dan springt binnen een minuut de compressor gelijk weer aan.

Er zitten 2 plekken waar ik bij een filter kan, achterin zit er een geschoven en boven/achter zit een klep. Op beide kleppen geen plastic/folie gevonden en de handleiding (die ik overigens waardeloos vind) zegt er niks over.

Ik heb hem nu even uit gezet en het raam en de deur open gezet en het is terwijl ik dit typ in een paar minuten tijd van 27,3 naar 26,8 graden gegaan. Het enige wat ik wél merkte is dat de lucht minder vochtig werd gemaakt, deze was om 15u 56% en was net vlak voordat ik hem uitzette 52%. Dat doet dus wel z'n werk, want dit was de rest van de dag niet onder de 55% gekomen.

Ik ga nu even het stroomverbruik op de slimme meter bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het waterreservoir misschien vol?
Trek die rubberplug er eens uit?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je een thermometer hebt kan je die gebruiken om te meten hoe koud de lucht is die eruit komt. Moet zeker rond het nulpunt liggen.
En de slang zo kort mogelijk en zonder bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:03
Is dit een airco met water-opvangbak ? Of condenseert hij het water door de afvoerslang ?
In het geval van het eerste : zit de bak er goed in ? Zit de vlotter in de bak niet nog perongeluk vast ?

Mocht dit bovenstaande biet van toepassing zijn, dan is of de airco doa. Ondanks dat het niet ideaal is zou hij toch moeten koelen naar acceptabele temperatuur.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

12000 BTU komt overeen met het model dat ik heb. De lucht die daaruit komt is zoals hierboven vernoemd echt koud, en de lucht die uit de buis komt echt warm. De uitspraak "iets boven kamertemperatuur" klinkt in mijn oren niet juist, dus ik denk dat het niet uit te sluiten valt dat je unit gewoon defect is.

Een hele ruimte koelen duurt wel een uurtje, maar de lucht die het toestel uitblaast is wel meteen koud. Dat duurt niet lang.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mavamaarten schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:41:
12000 BTU komt overeen met het model dat ik heb. De lucht die daaruit komt is zoals hierboven vernoemd echt koud, en de lucht die uit de buis komt echt warm. De uitspraak "iets boven kamertemperatuur" klinkt in mijn oren niet juist, dus ik denk dat het niet uit te sluiten valt dat je unit gewoon defect is.

Een hele ruimte koelen duurt wel een uurtje, maar de lucht die het toestel uitblaast is wel meteen koud. Dat duurt niet lang.
Wow, een uurtje maar? De reviews op Bol van dit model kloppen dan misschien wel en heb ik gewoon een DOA te pakken. Ik heb niet iets waarmee ik de temperatuur ter plekke kan meten (in de luchtstroom), maar ik weet van mijn auto met climate control en die van mijn vrouw met reguliere airco (Aygo met koud-warm knop, zonder temp dus) dat het echt koud aanvoelt na een paar minuten, dat heb ik bij deze geen moment gemerkt.

Heb je misschien een indicatie van hoe groot jouw kamer is en wat de begin en eind temp zijn op dit soort 25-27 graden dagen met jouw airco? Ik wil namelijk wel nog één poging wagen, maar dan wel een ander merk, ik heb redelijk vlot deze besteld zonder al teveel research en daar heb ik spijt van. ;) De reviews bij Bol (sowieso van dit merk) waren behoorlijk goed te noemen, daarom durfde ik het wel aan, maar wel bewust bij een winkel gedaan waar ze gratis retourneren (30kg pakketten zijn duur) en dergelijke aanbieden.

Ik denk dat ik de conclusie al weet (DOA), maar had nog even de stroom gemeten: actueel vermogen met de airco uit: 0.168-0.173 kW en met de airco aan (en compressor hoorbaar) 0.730-0.734 kW, dus zo'n 560 Watt. dat lijkt me ook wat weinig voor een airco die zelf ook zegt dat de kamertemp 27 graden is en op 16 graden ingesteld staat. Het energielabel geeft 1.4 kW aan en de handleiding max. 1357 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Wow, een uurtje maar? De reviews op Bol van dit model kloppen dan misschien wel en heb ik gewoon een DOA te pakken. Ik heb niet iets waarmee ik de temperatuur ter plekke kan meten (in de luchtstroom), maar ik weet van mijn auto met climate control en die van mijn vrouw met reguliere airco (Aygo met koud-warm knop, zonder temp dus) dat het echt koud aanvoelt na een paar minuten, dat heb ik bij deze geen moment gemerkt.

Heb je misschien een indicatie van hoe groot jouw kamer is en wat de begin en eind temp zijn op dit soort 25-27 graden dagen met jouw airco? Ik wil namelijk wel nog één poging wagen, maar dan wel een ander merk, ik heb redelijk vlot deze besteld zonder al teveel research en daar heb ik spijt van. ;) De reviews bij Bol (sowieso van dit merk) waren behoorlijk goed te noemen, daarom durfde ik het wel aan, maar wel bewust bij een winkel gedaan waar ze gratis retourneren (30kg pakketten zijn duur) en dergelijke aanbieden.

Ik denk dat ik de conclusie al weet (DOA), maar had nog even de stroom gemeten: actueel vermogen met de airco uit: 0.168-0.173 kW en met de airco aan (en compressor hoorbaar) 0.730-0.734 kW, dus zo'n 560 Watt. dat lijkt me ook wat weinig voor een airco die zelf ook zegt dat de kamertemp 27 graden is en op 16 graden ingesteld staat. Het energielabel geeft 1.4 kW aan en de handleiding max. 1357 W.
Een uurtje is wel overdreven, een kamer van 27 graden naar 20 graden krijgen is niet gebeurd op een uurtje, maar als ik de mijne een volledige dag laat draaien op maximum dan is het wel 20 graden (maar het warmt ook meteen weer op als ik hem uit zet). Maar binnen een uurtje heb je wel echt een merkbaar verschil, het is vooral dat dat ik bedoelde. De kamer waarin ik dat doe is 5x4m, niet gigantisch.

Ik heb eens nagekeken en de mijne is toch geen 12000 btu maar zelfs minder, ik heb deze: De'Longhi Pinguino PAC N90.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De lucht die er uit komt moet gewoon goed koud zijn. Als het dat niet is, is ie stuk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Volgens mij klopt dat wel ongeveer. Ik heb hier ook een 12000BTU staan, net even aangezet en die verbruikt dan ook ca 550-600 W en dan komt er vrijwel meteen lekker koude lucht uit. Waar die 1.4 kW op gebaseerd is weet ik niet, waarschijnlijk is dat voor verwarmen (verwarmingselement kan flink stroom gebruiken)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:16

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb een 3 jaar oude Pure PURE811106 welke 9000BTU is en heeft geen moeite met 5x4 slaapkamer met scheve wanden. Zelfs niet met game PC volop aan. Als het 30+ is buiten houd hij het netjes rond de 25-26c en met dit weer is 20c geen enkel probleem. Ik heb hem op 21c staan en hij gaat zo nu en dan aan. Niet zuinig, Niet stil, de afstandsbediening werkt al sinds dag 1 niet, maar hij doet het verder altijd en is heerlijk koel.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

u_nix_we_all schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Volgens mij klopt dat wel ongeveer. Ik heb hier ook een 12000BTU staan, net even aangezet en die verbruikt dan ook ca 550-600 W en dan komt er vrijwel meteen lekker koude lucht uit. Waar die 1.4 kW op gebaseerd is weet ik niet, waarschijnlijk is dat voor verwarmen (verwarmingselement kan flink stroom gebruiken)
Buiten dat deze niet kan verwarmen hebben lucht/lucht airco’s nooit verwarmingselementen.

Verwarmen is gewoon de airco functie omgedraaid :)

Maar deze is duidelijk gewoon DOA. Lucht hoort ijskoud te zijn. Compressor dood of er zit geen gas meer in.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2021 21:51 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:50:
[...]

Buiten dat deze niet kan verwarmen hebben lucht/lucht airco’s nooit verwarmingselementen.

Verwarmen is gewoon de airco functie omgedraaid :)
Oh weer wat geleerd, thx. Net nog even naar gekeken bij mijn airco (Tristar 5562), heel apart, de functie zit wel op het bedieningspaneel, ik kan een temp instellen, maar het doet helemaal niets. Aan het stroomverbruik te zien verschilt het niets van de "fan" functie.

In de manual staat : Warmtewerking (Deze functie is niet beschikbaar voor een enkele
koeleenheid)

Uuuh OK, waarom zit het dan wel op het bedieningspaneel 8)7

Anyway, dit gaat een beetje off-topic, dus nevermind :+
Maar deze is duidelijk gewoon DOA. Lucht hoort ijskoud te zijn. Compressor dood of er zit geen gas meer in.
100% eensch.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1