Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welk protocol smart-devices bij nieuwe woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mn_box
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 01:08
Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. Afgelopen weken heb ik fibaro z-wave getest (met homey en HA) en ik ben zeer tevreden. HA is trouwens de winnaar wmb.

Nu moet ik komende week een keuze maken over het protocol voor een nieuwe woning (~20 dimmers) en ik merk dat ik door dit topic toch weer twijfel over het juiste protocol. WiFi gaat goed zijn, 4 verdiepingen met ieder een eigen AP. Overal reguliere jung/Gira pulsschakelaars. En het moet natuurlijk vooral stabiel, goed en veilig werken.

Iemand nog laatste inzichten en ervaringen? Toch over op shelly?

Afgesplitst uit gelinkte topic. Graag geen oude koeien uit de sloot halen voor een thread hijack.

[Voor 10% gewijzigd door septillion op 04-06-2021 15:03. Reden: Afgesplitst]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:11
mn_box schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:41:
Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. Afgelopen weken heb ik fibaro z-wave getest (met homey en HA) en ik ben zeer tevreden. HA is trouwens de winnaar wmb.

Nu moet ik komende week een keuze maken over het protocol voor een nieuwe woning (~20 dimmers) en ik merk dat ik door dit topic toch weer twijfel over het juiste protocol. WiFi gaat goed zijn, 4 verdiepingen met ieder een eigen AP. Overal reguliere jung/Gira pulsschakelaars. En het moet natuurlijk vooral stabiel, goed en veilig werken.

Iemand nog laatste inzichten en ervaringen? Toch over op shelly?
Zorg dat het zonder de domotica en draadloze verbindingen nog steeds werkt, dat is imho de essentie. Zo heb ik mijn screens met shelly2.5 aangesloten, de knopjes werken gewoon met beveiliging tegen overbelasting enzo; ook de babysit kan er zonder uitleg mee werken.
Daar bovenop kan ik de screens van op het werk sluiten als het warm is, of openen als het stormt.

Met z-wave en dergelijke kan je vast hetzelfde; maar kom je duurder uit dan shelly. Staat er voor jou een meerwaarde tegenover de meerprijs?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mn_box
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 01:08
Zeker, alles werkt ook met schakelaars. Ik vind het lastig kiezen tussen WiFi (shelly) en zwave (fibaro). Prijs is een ding, stabiliteit en duurzaamheid is lastig in te schatten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• triet
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ik heb zwave gehad, maar ben ermee gestopt. Datzelfde geldt voor een vriend van me. In onze beide gevallen werkte het al die jaren toch niet stabiel genoeg. Ik vond vooral het troubleshooten van zwave complex en daarnaast deed zwave soms toch rare dingen die ik in ieder geval niet kon verklaren. En ik durf te zeggen dat ik er nog best verstand van heb.

Nu waar het kan over op Shelly met ESPhome en Zigbee (via zigbee2mqtt) voor dingen die gedimd moeten worden. Dat werkt stukken beter vinden wij. Alles gekoppeld met HomeAssistant en NodeRED voor automatisering. Stabiliteit is echt super tot nu toe, ook met cheap-ass Xiaomi sensortjes van Ali.

Voordeel van Shelly met ESPhome: WiFi, dus relatief makkelijk te troubleshooten als er verbindingsproblemen zijn. Met ESPhome oneindig veel mogelijkheden om de knoppen etc. precies te laten doen wat jij wil.

Zigbee (Hue / Tradfri etc.) lampen: relatief goedkoop, geen gedoe met (dure) in-wall dimmers etc.etc.

Dus mijn advies, FWIW, HomeAssistant met Shellies (ESPhome flashed) en Zigbee via zigbee2mqtt.

Als laatste (en dat is echt zo): knutselen is leuk, en smart is leuk, tot je een keer een storing hebt. De WAF is érg belangrijk, en houd het echt zo simpel en doeltreffend mogelijk.

[Voor 26% gewijzigd door triet op 05-06-2021 20:59]

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Ik gebruik Shelly met Tasmota erop, en dat in combinatie met Domoticz
En Aqara (zigbee) motion sensors via een Conbee 2 stick (deconz gateway)

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:49
triet schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:56:
Ik heb zwave gehad, maar ben ermee gestopt. Datzelfde geldt voor een vriend van me. In onze beide gevallen werkte het al die jaren toch niet stabiel genoeg. Ik vond vooral het troubleshooten van zwave complex en daarnaast deed zwave soms toch rare dingen die ik in ieder geval niet kon verklaren. En ik durf te zeggen dat ik er nog best verstand van heb.

Nu waar het kan over op Shelly met ESPhome en Zigbee (via zigbee2mqtt) voor dingen die gedimd moeten worden. Dat werkt stukken beter vinden wij. Alles gekoppeld met HomeAssistant en NodeRED voor automatisering. Stabiliteit is echt super tot nu toe, ook met cheap-ass Xiaomi sensortjes van Ali.

Voordeel van Shelly met ESPhome: WiFi, dus relatief makkelijk te troubleshooten als er verbindingsproblemen zijn. Met ESPhome oneindig veel mogelijkheden om de knoppen etc. precies te laten doen wat jij wil.

Zigbee (Hue / Tradfri etc.) lampen: relatief goedkoop, geen gedoe met (dure) in-wall dimmers etc.etc.

Dus mijn advies, FWIW, HomeAssistant met Shellies (ESPhome flashed) en Zigbee via zigbee2mqtt.

Als laatste (en dat is echt zo): knutselen is leuk, en smart is leuk, tot je een keer een storing hebt. De WAF is érg belangrijk, en houd het echt zo simpel en doeltreffend mogelijk.
Ik heb sinds 5 jaar z-wave qubino dimmers achter de schakelaars zitten. Hiernaast zigbee, rtl433xl en sonoff WiFi schakelaars. Ik kan mijzelf echt niet vinden in je verhaal. Bij mij is het zwave netwerk veruit het stabielste. De qubinos werken ook zonder connectie wat voor de WAF erg belangrijk is.

Hiernaast heb ik met sonoff gezien dat je met updates te maken krijgt en dat de producten niet altijd zo goed gekeurd wordt. (AliExpress spullen in mijn 230v netwerk vind ik altijd nog dubieus).

Voor mij is het z-wave voor elektra en belangrijke zaken. Zigbee/WiFi voor goedkope metingen, die niet kritisch zijn. (Temp / schakelaar voor radio etc)

Stabiliteit is voor de WAF echt het aller belangrijkste. Eerst zorgen dat het goed werkt en dan pas vertellen dat ze het mag gebruiken.

• Lordsauron
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik ben altijd voorstander geweest van Z-Wave / ZigBee, mooi spul! Maar heb nu zo'n 20 Shelly's draaien in verschillende omstandigheden, betrouwbaarheid in combinatie met MQTT heeft daar voor gezocht. Na dat laatst mijn Home Assistant compleet in de soep liep had ik altijd nog de individuele web-pagina's. Waar z-wave en ZigBee weg waren. Sensoren daar in tegen, niet heel enthousiast door de hoge power requirements. Heb wel een paar lekkage sensoren, daar maakt het niet heel veel uit als het een minuutje duurt voor dat hij update. Maar dingen als temperatuur / luchtvochtigheid of nog erger deur of raam open en beweging. Dit wil ik dan toch wel immediate. Dit maakt dat ik dan ook nog steeds opzoek ben naar een goede oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 24-06 19:47

Tijntje

Hello?!

Hier een stuk of 7 Fibaro 2 dimmers in het huidige huis en tevreden over.
Heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met de huidige dimmers en die zitten er al een jaar of 3 in.
Voor ons nieuwe huis heb ik al 26 nieuwe dimmers besteld om alles smart te maken.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True