Fans voor wall-mounted 10U server kast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Beste allen,

Ik heb in mijn technische ruimte een 10U kastje aan de muur hangen. Vroeger hingen daar gewoon een paar patchpanelen en één 24 poorts passieve HP switch in, maar nu ik meer en meer op Ubiquiti Unifi overgestapt ben hangt daar nu ook al een Unifi 24 poorts switch en een 10G switch bij. Nu wil ik er ook nog een Dream Machine Pro bij stoppen. Ik denk dat dat misschien dat teveel van het goeie zal zijn om dat passief gekoeld (de kast dan, in de switch en de Dream Machine zitten fans) te laten.

Boven en onder op de kast kan ik telkens twee 12cm fans plaatsen, 4 in totaal dus. Dat lijkt mij voldoende, maar het lawaainiveau is voor mij wel van belang. Ik wil niet immers van die fans plaatsen die klinken als een stofzuiger, want de technische ruimte is dan wel afzonderlijk, het maakt wel deel uit van het bewoonde gedeelte van de woning. (ik heb geen kelder of zolder)
Ik zou ze ook willen kunnen aansluiten op 220 volt, want uiteraard heb ik geen PC voeding in die kast hangen. Even snel een paar Noctua koelers erop plaatsen zal dus niet lukken. Bestaat dat een 220v naar 12v fan controller?

Wat zijn mijn opties? Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de serverkasten.

Misschien ook nuttig om te zeggen dat ik in huis passieve koeling heb dmv geothermische warmtepomp, en het bij mij in huis nooit warmer wordt dan 21 à 22 graden. Maar dan nog zal het binnen in die gesloten serverkast wel behoorlijk wat warmer worden.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Denk dat je de vraag moet stellen is het noodzakelijk om dan op te hangen?? Als de warmte nu al uit de kast kan zou ik geen fans ophangen tenzij de apparatuur zo warm wordt dat passieve kast koeling onvoldoende is.

Netwerk apparatuur mag best wel warm worden. Als de fans op 100% blijven draaien dan zou je kunnen denken aan een afvoer fan. Dat kan er 1 zijn die voldoende

Fans onder en boven plaatsen is zonde. Je wilt de warmte weg trekken en niet tunnelen. Allebei naar buiten blazen ga je vacuüm trekken en ook meer lawaai. Ik zou als het nodig is dan alleen boven fans plaatsen om de warmte sneller uit de kast te trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door To_Tall op 04-06-2021 16:20 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Zeker geen fans boven en onder plaatsen dat gaat niet werken die gaan elkaar tegenwerken.
Je moet ofwel koude lucht inblazen ofwel warme lucht wegzuigen nooit beiden.
En uiteraard wel openingen hebben om die lucht eruit(of erin) te krijgen.

Beter is eigenlijk horizontaal, dus bijvoorbeeld aan de linker zijkant twee fans die lucht wegzuigen en recht gaten waar lucht aangevoerd wordt.

Als je van boven naar onder werkt zijn er altijd devices die in de warme lucht van andere device terecht komen.

Als ik moest gokken denk ik gezien de apparatuur die je wilt plaatsen dat je wel fans nodig gaat hebben, maar meten is weten, dus temperatuurmeter erin en in de gaten houden.

En temperatuur gestuurde fans voorkomen dat ze continue te hard gaan en veel herrie maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 04-06-2021 16:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
To_Tall schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:18:
Denk dat je de vraag moet stellen is het noodzakelijk om dan op te hangen?? Als de warmte nu al uit de kast kan zou ik geen fans ophangen tenzij de apparatuur zo warm wordt dat passieve kast koeling onvoldoende is.

Netwerk apparatuur mag best wel warm worden. Als de fans op 100% blijven draaien dan zou je kunnen denken aan een afvoer fan. Dat kan er 1 zijn die voldoende

Fans onder en boven plaatsen is zonde. Je wilt de warmte weg trekken en niet tunnelen. Allebei naar buiten blazen ga je vacuüm trekken en ook meer lawaai. Ik zou als het nodig is dan alleen boven fans plaatsen om de warmte sneller uit de kast te trekken.
De kast hangt sowieso op, dat is al jaren zo en ga ik ook niet veranderen. De warmte kan uiteraard uit de kast, maar ik denk niet voldoende en deze zal wellicht wel geholpen zijn met wat extra airflow. Dat is altijd zo. Ik wil er alleen geen die een gigantische herrie maken, zoals serverfans wel eens durven doen. Ok, dat is dan omdat ze gigantische hoeveelheden lucht moeten verplaatsen, maar dat is in deze niet nodig. Ik wil alleen een airflow doorheen de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ben(V) schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:20:
Zeker geen fans boven en onder plaatsen dat gaat niet werken die gaan elkaar tegenwerken.
Je moet ofwel koude lucht inblazen ofwel warme lucht wegzuigen nooit beiden.
En uiteraard wel openingen hebben om die lucht eruit(of erin) te krijgen.

Beter is eigenlijk horizontaal, dus bijvoorbeeld aan de linker zijkant twee fans die lucht wegzuigen en recht gaten waar lucht aangevoerd wordt.

Als je van boven naar onder werkt zijn er altijd devices die in de warme lucht van andere device terecht komen.

Als ik moest gokken denk ik gezien de apparatuur die je wilt plaatsen dat je wel fans nodig gaat hebben, maar meten is weten, dus temperatuurmeter erin en in de gaten houden.
Dat weet ik, maar toch bedankt voor de opmerking. Gezien warm lucht stijgt zou ik gewoon onderaan verse lucht laten aanzuigen en bovenaan laten uitblazen. Dat lijkt mij het simpelste. Horizontaal is niet mogelijk, daar zijn geen gaten voor voorzien en heb ook geen zin om te gaan boren in die kast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Je kunt ook boven warme lucht afzuigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik zie dat er een fout in staat :+

Je moet de vraag stellen is het noodzakelijk om fans nodig te hebben.
Apparatuur mag warm worden en zelf hebben ze al fans. Je hebt alleen ruimte nodig om die warmte af te voeren. Heb je een opening boven in je kast? Zo ja hou de temperatuur in de gaten. Van zowel in de kast als je apparatuur.

Dan weet je of je fans moet bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
BartDG schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Dat weet ik, maar toch bedankt voor de opmerking. Gezien warm lucht stijgt zou ik gewoon onderaan verse lucht laten aanzuigen en bovenaan laten uitblazen. Dat lijkt mij het simpelste. Horizontaal is niet mogelijk, daar zijn geen gaten voor voorzien en heb ook geen zin om te gaan boren in die kast. :)
Hiermee zal je alleen de temperatuur in je kast zelf wegblazen. Je wilt de temperatuur uit je aparatuur hebben. Dan moet je niet en onder en boven fans gaan plaatsen. Dan moet je koele lucht door je aparatuur heen blazen dus van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
To_Tall schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Hiermee zal je alleen de temperatuur in je kast zelf wegblazen. Je wilt de temperatuur uit je aparatuur hebben. Dan moet je niet en onder en boven fans gaan plaatsen. Dan moet je koele lucht door je aparatuur heen blazen dus van voren.
Dat is ook de bedoeling. Als de temperatuur in de kast daalt, zal de temperatuur uit de devices ook automatisch zakken want zoals je zelf zegt hebben die hun eigen fans. Langs voren is niet echt mogelijk want dat is een deur met plexiglas.

De maximum gemeten temperatuur (met laserthermometer) in de kast is +/- 45 graden. Dat vind ik toch wat aan de warme kant.

Het is ook geen kwestie van OF het nodig is, het is meer dat ik vind dat het nodig is. ;) Ook al is het misschien wat overkill, kwaad zal het zeker niet kunnen.

Zo'n fans, waarvan je het liefst de fanspeed kan instellen of deze thermo controlled hebben, dat moet toch bestaan?

[ Voor 3% gewijzigd door BartDG op 04-06-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozzie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 17:39
Kijk is bij Rittal??

https://www.rittal.com/nl....action?productID=3110000

Of bedoel je dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ja, zoiets komt aardig in de buurt, maar hier zitten wel geen ventilatoren bij. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Je moet het zelf weten.
Maar lucht invoeren van onderen en uitvoeren van boven gaat de temperatuur in de kast zelf wel verlagen maar zal minimaal helpen.

Als je ligt alleen van boven laat afvoeren zal je meer aan hebben je moet namelijk de hitte uit je aparatuur krijgen.

Wat je gaat krijgen is een tunnel effect. Je koele lucht “aanvoer” zal niets of nauwelijks iets doen gezien die lucht niet door de componenten heen gaat.

Alleen afvoeren zal de hitte afdoende helpen om de hitte uit je componenten te trekken. Dan ook niet standje turbo. Gewoon op lage toeren zodat de warme lucht sneller uit je kast is. Van onder en boven raad ik je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ah, maar dat is goed advies! Daar kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen! En t is nog goedkoper ook! ;)

Zou het in die zelfde optiek ook niet interessant zijn om aan beide zijde in te gaan blazen, zo komt de lucht van beide zijden elkaar tegen en zal het er toch ergens anders uit moeten. En er zijn wel ventilatiegaten in de zijkant. Of gaat zoiets nooit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Niemand die hier nog iets over kan zeggen of die misschien een bepaalde 220v 12cm fan kan aanraden?

Ter info : vandaag nog eens gemeten door een thermometer in de kast zelf te leggen. De temperatuur in de kast zelf is +/- 30 graden. De oppervlaktetemperatuur van de switches tot 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 10:48

EMP

Krulloos!

Ik ben erg fan ;) van de pabst fans. Deze bijvoorbeeld
https://www.reichelt.nl/n...papst-4650-n-p111018.html

Pabst is een industrieel merk en erg betrouwbaar. Daarbij ook stil. Misschien niet de meeste luchtverplaatsing, maar ik vind betrouwbaar en stil in dit soort toepassingen zelf belangrijker.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Helemaal met je eens! Bedankt voor de link! Kan je dit soort fans ook op 1 of andere manier aansturen/trager doen draaien? Of worden deze temperatuur gestuurd? Komen deze dan gewoon met een 220v stekker? (dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk)

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Wellicht dat het kan, maar daar is deze fan niet voor bedoeld. Deze is aan/uit.

Ik vraag mij ook een beetje af waarom je dat wilt. We hebben het over een serverrack in een meterkast, niet een htpc in een woonkamer.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar kijk anders gewoon eens bij de fabrikant wat ze allemaal hebben. DC aangestuurde fans kun je vaak op snelheid regelen, maar daar moet je weer een aansturingsregeling bij hebben, oftewel meer electronica die kapot kan. Of je dat wilt, moet je zelf bepalen ;)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
EMP schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:09:
Ik vraag mij ook een beetje af waarom je dat wilt. We hebben het over een serverrack in een meterkast, niet een htpc in een woonkamer.
De reden hiervoor is vrij banaal. Zoals ik hierboven reeds meldde heb ik geen kelder- of zolderruimte waar ik een server kan zetten. Deze staat in een technische ruimte naast de keuken, en deze is zelfs niet afgesloten met een deur. Bovendien ben ik nogal gevoelig aan lawaai. Daarom heb ik geen zin in een "stofzuiger" die constant staat te draaien op de achtergrond.

Het ideaal voor mij zou zijn een soort fan controller waar ik dan een paar Noctua fans aan kan hangen. Dus een soort van controller die 12v fans kan aansturen, maar die voor het gemak zelf wel gevoed kan worden met 220v. Maar zo'n ding vind ik niet. Ik heb zelfs al gekeken om dat eventueel met een PicoPSU te doen, maar dat moet in feite toch altijd in een moederbord geprikt worden, wat hier niet het geval zou zijn.

Wellicht dat ik wel een bestaande AC/DC adapter kan gebruiken en de plug er gewoon af kan knippen, maar idealiter had ik er graag nog een fan controller tussen gehad. En liefst ook iets dat ik gewoon aan elkaar kan pluggen en waaraan ik niet moet gaan zitten solderen.

[ Voor 29% gewijzigd door BartDG op 07-06-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Als je dat wilt zul je moeten gaan knutselen ja.

Het is maar de vraag of een fancontroller écht 5V en 12V nodig heeft. Als hij alleen de 12V lijn gebruikt dan kun je met zoiets toe. Anders kun je met zoiets wel uit de voeten.

Een geregelde lus is handig bij computers waar het verschil tussen idle en load enorm groot is (zeg 30 vs 300 Watt). Bij een relatief stabiele belasting zou ik zelf voor een stille continu-koeling kiezen (bijvoorbeeld een stille Pabst). Het verschil in koelvermogen tussen passief en stil-geforceerd is al enorm.

Maar het is Tweakers, dus knutsel wat moois, en pics or it didn't happen ;)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou me met een evironment temperatuur van 30 graden nog niet zo heel druk gaan maken, die apparatuur kan serieus béter tegen warmte dan dat wij als mensen dat kunnen.

Onderstaande is een snelle Environment Check op een willekeurige Cisco L3 750W PoE Switch welke samen met meerdere van dat soort apparaten in een niet actief gekoelde ruimde hangt. Ik heb 'duizenden' van die dingen in beheer op deze manier.
XX-xx-XX-00#sh env all
FAN 1 is OK
FAN 2 is OK
FAN PS-1 is OK
FAN PS-2 is NOT PRESENT
SYSTEM TEMPERATURE is OK
System Temperature Value: 26 Degree Celsius
System Temperature State: GREEN
Yellow Threshold : 46 Degree Celsius
Red Threshold : 60 Degree Celsius

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 07-06-2021 11:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
EMP schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:45:
Als je dat wilt zul je moeten gaan knutselen ja.

Het is maar de vraag of een fancontroller écht 5V en 12V nodig heeft. Als hij alleen de 12V lijn gebruikt dan kun je met zoiets toe. Anders kun je met zoiets wel uit de voeten.
Bedankt, ik ga dat eens bekijken, dat lijkt me goed te doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Will_M schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:06:
Ik zou me met een evironment temperatuur van 30 graden nog niet zo heel druk gaan maken, die apparatuur kan serieus béter tegen warmte dan dat wij als mensen dat kunnen.
Net gezien: de ingebouwde tempertuursensor van die Unifi 24port POE switch geeft 65 graden aan. Vooralsnog geeft hij nog geen fouten, maar als ik naar jouw cijfers kijk ga ik er toch van uit dat dat in feite te veel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik heb het opgelost met fans van Noctua, de 5V versies die je gewoon met USB kan voeden. Een PWM regelaar erbij en je kunt koelen wat en waar je wil.

https://noctua.at/en/products/fan?voltage=5
https://noctua.at/en/products/accessories/na-fc1

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
MasterMaceMichu schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:28:
Ik heb het opgelost met fans van Noctua, de 5V versies die je gewoon met USB kan voeden. Een PWM regelaar erbij en je kunt koelen wat en waar je wil.

https://noctua.at/en/products/fan?voltage=5
https://noctua.at/en/products/accessories/na-fc1
Maar dat is geniaal! Deze fans draaien maar aan 800 RPM, en ik weet dat dat in feite zo goed als stil is. Dan heb ik zelfs niet eens een PWM regelaar nodig.

Dus deze komen met een USB (type A) plug? En dus moet ik ze in feite gewoon in een USB charger pluggen en klaar? (ik vraag het maar omdat ik er geen enkele foto van kan terugvinden, van de voedingsplug bedoel ik dan)

Toch nog even uit interesse : hoe plug je die USB fans dan in een PWM regelaar? Dat is toch een andere aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
Elke fan heeft gewoon een PWM aansluiting en er wordt een verloop naar USB meegeleverd bij elke fan. Als je NA-FC1 neemt, sluit je daar je fans op aan (ik heb er nu 5 op dmv splitter cables) en die voedt je dan met één van de USB adapters. Dan kun je alle fans (tegelijk) regelen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:53:
Elke fan heeft gewoon een PWM aansluiting en er wordt een verloop naar USB meegeleverd bij elke fan. Als je NA-FC1 neemt, sluit je daar je fans op aan (ik heb er nu 5 op dmv splitter cables) en die voedt je dan met één van de USB adapters. Dan kun je alle fans (tegelijk) regelen.
Prachtig! Ik denk dat ik mijn oplossing heb gevonden! Bedankt!!
Pagina: 1