Goedendag,
/f/image/XMyaF5316w2Je46iSrlYF5cn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VmGVJtdCAEIySCyFUM4q6Cqv.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben bezig met een aanbouw (2) en daar moet natuurlijk electra naartoe. Nu wil ik meteen voor de bestaande schuur (3) de electra ook opnieuw aanleggen, daarop liggen nu zonnepanelen die theoretisch 2100 wp/h opleveren.
Daarnaast willen we in de nabije toekomst een tuinhuis (4) bouwen waarop ook zonnepanelen komen hoeveel dat worden is nog onbekend. In 3 komt dan één omvormer waarop de zonnepanelen van 3 en 4 worden aangesloten
Nu heb ik een aantal ideeën:
Optie 1:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.
In 4 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Lampen, Waterkoker, TV
In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt en een warmtepomp
Naar 2 wordt een aparte kabel gelegd.
Optie 2:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 2. Van daaruit 25m 4x6mm² naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 2, 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.
In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt.
In 2 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Airco, Droger, wasmachine, Lampen etc.
Het huis is voorzien van een 3 fasen aansluiting.
De keuze voor een 6mm² is gekozen omdat er zo minder weerstand en spanningsverlies is. Er zijn veel zonnepanelen in onze buurt en die boksen soms welleens tegenelkaar op.
Optie 2 is goedkoper aangezien er 1 kabel minder de grond in moet.
Wat vinden jullie van de opties?
Is 6mm² overkill en volstaat een 4 mm²?
Zijn er nog andere ideeën?
Alvast bedankt.
/f/image/XMyaF5316w2Je46iSrlYF5cn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VmGVJtdCAEIySCyFUM4q6Cqv.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben bezig met een aanbouw (2) en daar moet natuurlijk electra naartoe. Nu wil ik meteen voor de bestaande schuur (3) de electra ook opnieuw aanleggen, daarop liggen nu zonnepanelen die theoretisch 2100 wp/h opleveren.
Daarnaast willen we in de nabije toekomst een tuinhuis (4) bouwen waarop ook zonnepanelen komen hoeveel dat worden is nog onbekend. In 3 komt dan één omvormer waarop de zonnepanelen van 3 en 4 worden aangesloten
Nu heb ik een aantal ideeën:
Optie 1:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.
In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt en een warmtepomp
Naar 2 wordt een aparte kabel gelegd.
Optie 2:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 2. Van daaruit 25m 4x6mm² naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 2, 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.
In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt.
In 2 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Airco, Droger, wasmachine, Lampen etc.
Het huis is voorzien van een 3 fasen aansluiting.
De keuze voor een 6mm² is gekozen omdat er zo minder weerstand en spanningsverlies is. Er zijn veel zonnepanelen in onze buurt en die boksen soms welleens tegenelkaar op.
Optie 2 is goedkoper aangezien er 1 kabel minder de grond in moet.
Wat vinden jullie van de opties?
Is 6mm² overkill en volstaat een 4 mm²?
Zijn er nog andere ideeën?
Alvast bedankt.
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles