Welke doorsnedes voor grondkabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Goedendag,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzqDd7Iki9JXOq4j2LXVFXZ5NOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XMyaF5316w2Je46iSrlYF5cn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqkDdJ9B-2k_jVyi71n2_gp9Zhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VmGVJtdCAEIySCyFUM4q6Cqv.png?f=fotoalbum_large

Ik ben bezig met een aanbouw (2) en daar moet natuurlijk electra naartoe. Nu wil ik meteen voor de bestaande schuur (3) de electra ook opnieuw aanleggen, daarop liggen nu zonnepanelen die theoretisch 2100 wp/h opleveren.

Daarnaast willen we in de nabije toekomst een tuinhuis (4) bouwen waarop ook zonnepanelen komen hoeveel dat worden is nog onbekend. In 3 komt dan één omvormer waarop de zonnepanelen van 3 en 4 worden aangesloten

Nu heb ik een aantal ideeën:

Optie 1:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.

In 4 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Lampen, Waterkoker, TV
In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt en een warmtepomp
Naar 2 wordt een aparte kabel gelegd.

Optie 2:
Vanuit de meterkast in 1 wordt een 60m 4x6mm² kabel aangelegd naar een groepen kast in 2. Van daaruit 25m 4x6mm² naar een groepen kast in 3. Van daaruit 20m 4x4mm² naar 4 en 3m naar 3. Zowel 2, 3 als 4 krijgen geen aparte kabel voor het verbruik van electrische apparatuur.

In 3 wordt electrisch gereedschap gebruikt.
In 2 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Airco, Droger, wasmachine, Lampen etc.

Het huis is voorzien van een 3 fasen aansluiting.

De keuze voor een 6mm² is gekozen omdat er zo minder weerstand en spanningsverlies is. Er zijn veel zonnepanelen in onze buurt en die boksen soms welleens tegenelkaar op.
Optie 2 is goedkoper aangezien er 1 kabel minder de grond in moet.
Wat vinden jullie van de opties?

Is 6mm² overkill en volstaat een 4 mm²?
Zijn er nog andere ideeën?

Alvast bedankt.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Beste antwoord (via Spiral op 04-06-2021 20:51)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Huh dus alles hieronder ga je op 16a zetten?
Hoe ga je randaarding verifiëren? En de aardlekschakelaars?

Ik zou dit toch even goed toetsen, zelf zou ik, als je de kennis niet goed beheerst, een elektricien dit laten uitdokteren, airco, wasmachine, waterkoker, zonnepanelen etc lopen niet kleine stroompjes en denk niet dat je dit op deze manier moet aansluiten (ik zou je zo niet aansluiten, elke ruimte eigen directe kabel naar de meterkast)
In 2 wordt huishoudelijke apparatuur gebruikt. Airco, Droger, wasmachine, Lampen etc.

Alle reacties

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:50

Freakie1NL

Grote Baas

Je plan kan in de normale Nederlandse standaard niet. Waarop ben je afgezekerd (3*25?)? Dat vervolgens selectief door zetten naar de volgende kast en je houdt meestal max 10A over. Dat loont meestal niet, kan je beter gewoon individuele kabels aanleggen die in je groepenkast waar de meter hangt aansluit. Dat met 4mm en je zit meer dan prima voor huis tuin en keuken gebruik. Gemiddeld woonhuis heeft al snel naar zolder toe 20meter 2,5 zonder noemswaardig verlies.

[ Voor 22% gewijzigd door Freakie1NL op 04-06-2021 15:03 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:49
volgens mij is 6mm2 wat overkil. 3-fase 5x4mm2 volstaat.
de weerstand van 1mm2 koper kabel is ca 1 ohm per 57m, 4mm2 is dan 0,25 ohm, 6mm2 is 0,16 ohm. spanningsval bij 16A (3-fase 11Kw) is resp 4V en 2,5 V.

ik heb zelf naar mijn schuur (30m) met 7000Wp (8Kw omvormer) een 5x2,5mm2 kabel liggen

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 17:47
Selectiviteit is geen wet, en zeker icm zonnepanelen ook niet altijd haalbaar.
de 6mm2 kan wel nuttig zijn wanneer de netspanning omhoog gehaald wordt door meerdere zonnepaneelinstallaties in de buurt, als je het geld kunt missen zou ik wel 6mm2 doen ook al zou 4 theoretisch voldoende zijn.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Vorkie
  • Niet online
Je gaat een keten van onder verdelers maken terwijl je beter alles naar de meterkast/hoofdverdeler kan trekken, gezien de hoeveelheid apparatuur, waar ga je de eerste lijn op afzekeren in je meterkast? Je kan namelijk niet direct op je hoofdschakelaar koppelen, maar moet altijd af gezekerd worden.

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
Freakie1NL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:02:
Waarop ben je afgezekerd (3*25?)?
Ja 3 x 25A
Vorkie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:18:
Waar ga je de eerste lijn op afzekeren in je meterkast?
Een standaard 16a b-karakteristiek automaat

De hoeveelheid apparatuur valt mee en het is huis, tuin keuken apparatuur. Geen zware apparaten die op krachtstroom werken.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • Beste antwoord

• Vorkie
  • Niet online
Huh dus alles hieronder ga je op 16a zetten?
Hoe ga je randaarding verifiëren? En de aardlekschakelaars?

Ik zou dit toch even goed toetsen, zelf zou ik, als je de kennis niet goed beheerst, een elektricien dit laten uitdokteren, airco, wasmachine, waterkoker, zonnepanelen etc lopen niet kleine stroompjes en denk niet dat je dit op deze manier moet aansluiten (ik zou je zo niet aansluiten, elke ruimte eigen directe kabel naar de meterkast)

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:43
Een rolletje 50m grondkabel bij de bouwmaat van 2,5mm kost iets van 75 euro. Dikker is wat duurder, langer uiteraard ook. Doe jezelf een lol en haal gewoon voor iedere ruimte een aparte kabel. Als je dan over je belasting heen gaat, kan je het makkelijk splitsen. Zonnepanelen op een eigen kabel ook naar de schuur en klaar is Spiral.

Doe verstandig en leg een buis in je fundatie. En leg die door naar de schuren. Goed stuk touw erin en je kan in de toekomst nog van alles bijtrekken (bijvoorbeeld UTP), mocht dat nodig zijn.
Pagina: 1