WiFi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09 13:16
Beste mede Tweakers,

Ik ben voor mijn ouders opzoek naar een simpele oplossing zodat ik wifi achter in de tuin kan maken, ze gebruiken nu nog de standaard modem/router van Ziggo en die haalt het niet tot in de tuin.

En aangezien ik zelf niet zo handig ben en mijn ouders al ouder zijn ben ik opzoek naar een oplossing daarvoor.

Liefst draadloos in de vorm van mesh bijvoorbeeld?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Een repeater is het makkelijkst maar ook een 'slechte' oplossing omdat die de bandbreedte halveert. Als dat nog steeds voldoende is voor je ouders dan zou ik dat eens proberen. Die heb je al voor 2 tientjes, vaak hebben ze ook de mogelijkheid om als volwaardig AP te dienen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
DukeBox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:41:
Een repeater is het makkelijkst maar ook een 'slechte' oplossing omdat die de bandbreedte halveert. Als dat nog steeds voldoende is voor je ouders dan zou ik dat eens proberen. Die heb je al voor 2 tientjes, vaak hebben ze ook de mogelijkheid om als volwaardig AP te dienen.
Heb ik ook over nagedacht maar waar ik mee zit hoe goed gaat omschakelen van de ene naar de andere? Het abbonoment is 40 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:45:
Heb ik ook over nagedacht maar waar ik mee zit hoe goed gaat omschakelen van de ene naar de andere? Het abbonoment is 40 Mbit.
Normaal pakt je wifi device automatisch het sterkste signaal, er zit uiteraard wel een soort 'overgang' in. Voordeel is dat als je niet in de tuin zit je gewoon de repeater er uit trekt en dan heb je daar hoe dan ook geen last meer van.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
DukeBox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Normaal pakt je wifi device automatisch het sterkste signaal, er zit uiteraard wel een soort 'overgang' in. Voordeel is dat als je niet in de tuin zit je gewoon de repeater er uit trekt en dan heb je daar hoe dan ook geen last meer van.
Daar zit natuurlijk iets in.

Heb je een persoonlijke aanrader die goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Daantje18 Je openingspost lijkt nog steeds behoorlijk veel op die van je oude topic. Wat heb je nu zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan? Dat kan ik nog steeds niet zien.

Wil je dat even toevoegen aan je openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Aangezien je voor een accesspoint ook spanning nodig hebt...doe iets meer moeite en trek een netwerkkabel (die je gelijk voor POE gebruikt). Dan kan je daar je accesspoint mee voeden en hoef je geen houtje-touwtje oplossing toe te passen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17
Je zou ook powerline kunnen proberen, maar dat is altijd een beetje hit or miss.
Ik heb via Marktplaats ooit een setje aangeschaft voor € 15,- dus een buil zal je er niet aan vallen.

Ik had dan nog steeds geen goed bereik achterin de tuin (+/- 50 m lang).
Toen heb ik er nog een TP-link draadloze router van de Action aan de Powerline adapter gehangen,
en nu heb ik wel (redelijk) bereik, ongeveer 15Mbps.

Is huis heb ik echter 300Mbps dus als je het zo bekijkt is het wel slecht. Maar voor een beetje YouTube kijken in de tuin is het te doen.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
rens-br schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:50:
[mbr]@Daantje18 Je openingspost lijkt nog steeds behoorlijk veel op die van je oude topic. Wat heb je nu zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan? Dat kan ik nog steeds niet zien.

Wil je dat even toevoegen aan je openingspost?[/]
Ik heb zelf niet veel geprobeerd, heb er de kennis ook niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:57:
Ik heb zelf niet veel geprobeerd, heb er de kennis ook niet voor.
Die kennis kan je natuurlijk wel verkrijgen. Simpel via Google zoeken naar 'mesh' setjes of repeaters moet je opzich toch al een heel eind kunnen komen. We doen dit ook niet om je te pesten, maar als je er zelf ook wat onderzoek naar doet leer je er een stuk meer dan dan wanneer we hier klakkeloos de antwoorden neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamguzel42
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-11-2021
Repeater gaat je waarschijnlijk niet veel helpen. Repeater versterk alleen het signaal van de wifi op plekken waar het signaal zwak is. Wat je inderdaad het beste kunt doen is het trekken van een bekabeling en het configureren van een router als accespoint. Anders inderdaad een powerline setje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10
Grote tuin etc werken met een meshing netwerk. Dit moet je niet op willen lossen met powerline troep of repeaters. Let wel dit is geen goedkope oplossing, maar wel DE oplossing. Eventueel kun je speciale richtantennes gebruiken voor goed bereik.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
CryptoNL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:40:
Grote tuin etc werken met een meshing netwerk. Dit moet je niet op willen lossen met powerline troep of repeaters. Let wel dit is geen goedkope oplossing, maar wel DE oplossing. Eventueel kun je speciale richtantennes gebruiken voor goed bereik.
Mesh set had ik me al in verdiept
Hoeft inderdaad niet snelste te zijn

Kabel trekken was ook mijn eerste gedachte maar dat mag ik dus niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Naar aanleiding van de opmerking van @CryptoNL ...hoe groot is de tuin (afmetingen/line of sight)?
Heb je buiten spanning waar je gebruik van kan maken (naar aanleiding van mijn opmerking over POE)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
lier schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:01:
Naar aanleiding van de opmerking van @CryptoNL ...hoe groot is de tuin (afmetingen/line of sight)?
Heb je buiten spanning waar je gebruik van kan maken (naar aanleiding van mijn opmerking over POE)?
Ongeveer 50 meter, stroom is aanwezig

Powerline heb ik negative ervaringen
Mijn eerste gedachte was losse router maar aangezien ik geen kabel mag leggen viel die optie al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Hij halveert natuurlijk de Troughput is deze 400MBps dan wordt dit 200Mbps

Heb je een internet abonnement van 40Mbps, dan zou je deze ook met mesh kunnen voltrekken. Wil je bestanden eod van de ene naar een andere machine/nas schuiven dan zal je niet de volle bandbreedte kunnen gebruiken.

Echter heb je meer hobs nodig. Dan ga je zeker traagheid ervaren. In dit geval denk ik dat het om simpel beetje internetten gaat op een iPad of zo. En niet lekker betflixen met 5 apparaten in de tuin.

Wat wel een issue zou kunnen zijn is WiFi bellen.

Beste oplossing ben ik het mee eens is een AP ophangen.

Noodgedwongen heb ik in m’n schuur een powerline hangen samen met een AP werkt prima al had ik liever een kabel gehad naar de schuur toe.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 04-06-2021 16:14 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Een mesh set is ook gewoon een repeater als je hem niet bekabelt aansluit.
En als je hem bekabelt aansluit kun je beter een accesspoint nemen, dat werkt voor een leek veel simpeler dan een mesh set.

Maar ik zou gewoon een repeater proberen, als je niet al te veel eisen aan de snelheid stelt is dat bij verre de goedkoopste en eenvoudigste oplossing.
Als je buiten een netspannings punt hebt direct op de buitenmuur dan heb je een goede kans dat hij het wifi signaal nog oppikt en kan repeaten.
Zoniet dan een wcd tegen de achtergevel binnen proberen.

Powerlines zijn ondingen die het de ene keer wel en dan zomaar weer niet doen, als je een wifi repeater aan de praat krijgt blijft die het meestal gewoon doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waar haal je vandaan dat de snelheid halveert 'omdat' de repeater er tussen zit? De repeater doet precies wat de naam zegt. Maar zorgt niet dat de verbinding dus opeens sneller wordt of zo, het blijft immers zo traag als de verbinding die de repeater heeft met het punt waarmee het verbonden is.

Mooiste oplossing voor @Daantje18 en in eigenlijk alle gevallen, is om een accesspoint op te hangen. Het SSID en het wachtwoord maak je gelijk aan het al bestaande netwerk, de devices pakken automatisch het apparaat met de sterkste verbinding. Enige verschil is een UTP-kabeltje te trekken, maar dat hoeft (zeker in een tuin niet) een hoofdpijndossier te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lier schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:51:
Aangezien je voor een accesspoint ook spanning nodig hebt...doe iets meer moeite en trek een netwerkkabel (die je gelijk voor POE gebruikt). Dan kan je daar je accesspoint mee voeden en hoef je geen houtje-touwtje oplossing toe te passen.
Een repeater heeft net zo goed spanning nodig en zijn er ook in PoE-varianten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:08:
Powerline heb ik negative ervaringen
Mijn eerste gedachte was losse router maar aangezien ik geen kabel mag leggen viel die optie al af.
Een dubbele router wil je ten alle tijden voorkomen en een accesspoint is niet per definitie duurder, dus daar hoef je geen tweede router voor te kopen. Waarom mag je geen kabel leggen, als ik vragen mag? In een pvc-buis kan je een dergelijke kabel prima beschermen tegen invloeden van buitenaf.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 04-06-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Kabel trekken was ook mijn eerste gedachte maar dat mag ik dus niet doen
Van wie niet?

Ouders? Dezelfde ouders die goed internet in de tuin willen?
Lekker makkelijk.. hee pa en ma. Of je hebt internet in de tuin en ik trek een verbinding door de kruipruimte of je hebt kut internet in de tuin.

Kies maar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
Bedankt voor alle goede tips.

Zijn er goede repeaters die waterbestendig zijn?

Kan wel repeater vinden maar wat is wijsheid voor buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
CH4OS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Waar haal je vandaan dat de snelheid halveert 'omdat' de repeater er tussen zit? De repeater doet precies wat de naam zegt. Maar zorgt niet dat de verbinding dus opeens sneller wordt of zo, het blijft immers zo traag als de verbinding die de repeater heeft met het punt waarmee het verbonden is.
Een repeater halveert wel degelijk de snelheid, wifi is een shared medium en de tijd dat er data ontvangen wordt kan hij niet uitzenden(repeaten) dus wordt de tijd waarin hij kan uitzenden gehalveerd en dus is de snelheid gehalveerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje18
Ben(V) schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Een repeater halveert wel degelijk de snelheid, wifi is een shared medium en de tijd dat er data ontvangen wordt kan hij niet uitzenden(repeaten) dus wordt de tijd waarin hij kan uitzenden gehalveerd en dus is de snelheid gehalveerd.
Dat is logisch opzicht tenzij je aparte verbinding hebt daarvoor ik dacht dat zoiets bestond

In fijte is Mesh set van bijvoorbeeld tp link makkelijkste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH4OS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Uh nee... een repeater doet inderdaad wat de naam zegt. Dus elk pakketje moet twee keer door de lucht. Bij een ideaal geplaatste repeater (exact halverwege signaalval) zal de benodigde airtime voor het pakket verdubbeld zijn, en dus de hoeveelheid pakketten die je per tijdseenheid kunt versturen gehalveerd. Bij minder ideale plaatsing zal het meer dan gehalveerd zijn (bij benadering: de helft van de traagste hop).
Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:45:
Bedankt voor alle goede tips.

Zijn er goede repeaters die waterbestendig zijn?

Kan wel repeater vinden maar wat is wijsheid voor buiten?
Eigenlijk heeft iedereen hier een vrij belangrijke stap overgeslagen, namelijk meten wat de situatie eigenlijk is.

Hamvraag is waarom het signaal buiten te zwak is.
1) omdat de modemrouter aan andere kant huis staat en het net een muurtje/raampje te ver is, of
2) omdat je ouders HR++ glas hebben waar totaal geen RF-signaal doorheen gaat; signaal is perfect aan binnenkant raam maar bijna afwezig erbuiten.

Bij optie 1 kan een repeater binnen een goede optie zijn. Bij optie twee gaat geen enkele repeater, binnen of buiten, werken en moet je linksom of rechtsom bedraad door die muur. Repeater buiten zie ik niet zo vliegen: een repeater moet je niet plaatsen waar het signaal slecht is, je moet het halverwege het signaalval plaatsen.

Ga eens meten naar signaalsterkte, bijvoorbeeld met de open source WiFi analyzer app op je telefoon. Wat is de RSSI (het signaalsterkte) van de modemrouter aan binnenkant raam? En wat is het er net buiten? Meet dat in zowel 2.4GHz als 5GHz en post de resultaten hier.
Daantje18 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:48:
[...]

Dat is logisch opzicht tenzij je aparte verbinding hebt daarvoor ik dacht dat zoiets bestond

In fijte is Mesh set van bijvoorbeeld tp link makkelijkste oplossing?
Kunnen we nog niet zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 04-06-2021 16:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan heb je een acccesspoint nodig, die ontvangt via de kabel en stuurt het via wifi weer uit.
Nee mesh setjes zijn ondingen, die geconfigureerd moeten worden anders werken ze als router en maak je twee netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:43
50 meter lijkt me zonder kabel vrijwel niet te doen, dat gaat met repeaters ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
een TP link EAP225-Outdoor .. waar je die precies hangt maakt weinig uit, in open lucht haalt zo'n ding echt grote afstanden

dus kabel door kruipkelder of via zolder en tegen de dakrand.. dat maakt weinig

wijsheid is bekabelingstrajecten gaan zoeken waar je kan/mag

alle andere middelen zoals wifi repeaters die buiten mogen zijn lapmiddelen.. devolo heeft zelfs een outdoor wifi powerline .. ( Devolo dLAN - Wifi Powerline - Outdoor ) ,blijft meuk omdat je tuin electra vaak niet up to specs is... niks zo goed als een kabel + accespoint
Pagina: 1