Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor muziekproductie (DAW)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• steef125
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken voor muziek productie (FL-studio)
Vanwege de vele plug-ins en synthesizers loop ik (en de computer ook wel eens) vaak halverwege het project vast.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor het systeem is 1200 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en beeldscherm zijn reeds aanwezig. Dus het gaat enkel om de desktop

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het werken in een DAW (FL-Studio) blijkt veel (minimaal 16GB) werkgeheugen en een CPU met goede single threaded performance van belang te zijn.

Onderstaand een lijstje met de componenten waarvan ik denk dat ze geschikt zijn voor mijn build

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 314,89€ 314,89
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 158,89€ 158,89
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 88,50€ 88,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 216,15€ 216,15
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.104,23

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gelezen dat een Intel CPU de 'veilige keuze' is, omdat er nog wel eens plug-ins bestaan die niet zo lekker met AMD samenwerken, dus Intel lijkt mij het beste, al stond er ook bij dat het slechte 'imago' van AMD niet meer bij deze tijd hoort.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee die heb ik niet!

Ga je overklokken?
Heel misschien als ik mij er een keer goed in ga verdiepen, maar vooralsnog is dat niet de planning.

Maximum prestaties!

Wat verwacht je van ons?

Ik ben benieuwd of ik op het juiste pad zit qua componenten, of dat er wellicht tips of suggesties zijn die beter passen bij mijn wensen.
Het moet een systeem worden die tenminste de eerste 3 á 4 jaar voor een goede creatieve workflow kan zorgen!

Groet, Steef

Beste antwoord (via steef125 op 04-06-2021 14:24)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Pak de pricewatch: Intel Core i7-11700 Boxed. Is sneller dan de 10700k voor een zeer kleine meerprijs. Bovendien kun je de 10700k niet overklokken met een B560 bord.

Pak de goedkopere pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS als geheugen. DAW’s hebben niets aan sneller geheugen. 3600CL16 is vooral voor Ryzen bedoeld. Voor Intel is 3200CL16 de sweetspot.

De voeding heeft een overkill aan vermogen. De pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is stiller, kwalitatief beter en uitstekend geprijsd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Pak de pricewatch: Intel Core i7-11700 Boxed. Is sneller dan de 10700k voor een zeer kleine meerprijs. Bovendien kun je de 10700k niet overklokken met een B560 bord.

Pak de goedkopere pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS als geheugen. DAW’s hebben niets aan sneller geheugen. 3600CL16 is vooral voor Ryzen bedoeld. Voor Intel is 3200CL16 de sweetspot.

De voeding heeft een overkill aan vermogen. De pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is stiller, kwalitatief beter en uitstekend geprijsd.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
Heb je specifieke plugins waarvan je berichten leest dat ze niet goed met AMD zouden werken? Ik gebruik zelf geen FL-Studio, maar Presonus Studio One, met een paar honderd plugins van alle gangbare en minder gangbare developers, en ervaar geen enkel probleem op mijn Ryzen 2700X. Da's natuurlijk maar één ervaring, maar tenzij er heel specifieke problemen gemeld worden zou ik me ook niet teveel af laten schrikken door allerlei indianenverhalen :)

Geen idee hoe complex de tracks die je maakt zijn natuurlijk, maar ik heb even een screenshot gemaakt van wat mijn PC qua belasting doet tijdens de export van een, voor mij, redelijk zware track met 7 synths, een zwik sampled drums en een stuk of 30 effect-plugins. Ik denk vooral toch wel een heel aardig gebruik van meerdere threads te zien. Je ziet vrij duidelijk wanneer ik de export start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOpKQeHmE0L3JcK-7VwRu-W1JeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y02dJ9gpYynCXebUpeAjiAq1.png?f=fotoalbum_large

Qua daadwerkelijke componenten heb ik echt geen idee wat zinnig is, maar misschien helpt het :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• steef125
Wormaap schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:05:
Heb je specifieke plugins waarvan je berichten leest dat ze niet goed met AMD zouden werken? Ik gebruik zelf geen FL-Studio, maar Presonus Studio One, met een paar honderd plugins van alle gangbare en minder gangbare developers, en ervaar geen enkel probleem op mijn Ryzen 2700X. Da's natuurlijk maar één ervaring, maar tenzij er heel specifieke problemen gemeld worden zou ik me ook niet teveel af laten schrikken door allerlei indianenverhalen :)

Geen idee hoe complex de tracks die je maakt zijn natuurlijk, maar ik heb even een screenshot gemaakt van wat mijn PC qua belasting doet tijdens de export van een, voor mij, redelijk zware track met 7 synths, een zwik sampled drums en een stuk of 30 effect-plugins. Ik denk vooral toch wel een heel aardig gebruik van meerdere threads te zien. Je ziet vrij duidelijk wanneer ik de export start.

[Afbeelding]

Qua daadwerkelijke componenten heb ik echt geen idee wat zinnig is, maar misschien helpt het :+
Er stonden geen specifieke plug-ins bij vermeld, dus het kan inderdaad een indianenverhaal zijn B) .
Ik gebruik doorgaans alleen al voor de lead 6 á 7 synths (2 chord layers, een harmonie layer etc.). Daarnaast maak ik vaak gebruik van een multiband compressor met sidechain. Dat lust ook wel wat rekenkracht.

• steef125
Djarune schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:04:

Bedankt!

Ik had de voeding wat hoger uitgevoerd omdat ik in de toekomst wellicht een videokaart wil toevoegen (als mijn portemonnee het toelaat).

• Djarune
steef125 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Bedankt!

Ik had de voeding wat hoger uitgevoerd omdat ik in de toekomst wellicht een videokaart wil toevoegen (als mijn portemonnee het toelaat).
Dat dacht ik al. De Meshify 2 is ook enkel interessant voor een zware videokaart. De Define 7 is namelijk een stuk stiller.

@Wormaap
Tegenwoordig draait 99% van de plugins net zo goed op Ryzen. Enkel met sommige USB interfaces en PCIe hardware zoals UAD’s DSP’s is Ryzen een no go. Ook voor Protools kun je beter bij Intel blijven.
Pagina: 1