cpu usage schommelend tijdens gamen. Extreme fps drops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2022
Mijn vraag
Ik heb sinds een paar dagen heel veel last van problemen tijdens het gamen. Ik had msi afterburner gedownload om daarmee mijn resources te kunnen monitoren tijdens het gamen. Bijvoorbeeld overwatch run ik normaal met 110-150 fps. na een tijdje compleet normaal te kunnen spelen, dropped mijn fps drastisch naar 7-20 fps en is het voor 10 seconden onspeelbaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
cpu: AMD FX 8350

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tijdens zo'n fps drop schiet mijn cpu usage van 40-60% naar 90-100%. Ik heb drivers geupdate/ opnieuw geïnstalleerd. Windows ge-update. Antivirus scanner mijn hele pc laten scannen. Games opnieuw gedownload. Niks heeft gewerkt tot nu toe. de temperatuur van mijn cpu is ook volledig normaal. zelfs tijdens de fps drop zit de temperatuur rond de 40-50 graden. Het antivirus had wel 2 schadelijke bestanden op mijn ssd gevonden (games staan op hdd). 1 hiervan was win32:trojanX-gen en de andere win64:malware-gen. Deze heb ik vervolgens verwijdert, maar zonder resultaten.

Beste antwoord (via sjermanie op 04-06-2021 19:39)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

ASRock plaatst bij dat bord een dikke waarschuwing voor deze CPU:
For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
Dit betekent kortweg dat de VRM van dit bord ruk is en deze zo heet wordt dat de processor onder belasting wordt afgeknepen. Enige fix is helaas de kliko en upgraden naar een nieuwere generatie AMD bord, met nieuwe CPU en nieuw geheugen. Workaround is een koeler plaatsen die direct over de socket blaast en de omgeving eromheen, zoals de standaard AMD koeler.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sinds een paar dagen...

Als een System Restore gedaan van vorige week?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Merk en type moederbord, RAM, videokaart en voeding?

GPU usage tijdens zo'n drop?
RAM usage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
Moederbord: asrock 970A-G/3.1
GPU: Asus nvidia gtx 1060 6gb
RAM: a-data d316gb 1600-9 xpg v2 ti k2 ada
GPU en RAM usage/temperaturen blijven normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

Welk programma gebruikt er zoveel CPU tijdens de pieken? Dat kun je prima met de task manager zien. Wellicht kun je via deze weg eenvoudig de boosdoener achterhalen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
Op het moment dat mijn fps heel erg omlaag gaat wordt mijn hele systeem traag, aangezien mijn cpu op 100% zit. als ik meteen probeer in taakbeheer te komen is mijn cpu usage alweer terug naar normaal, dus ik kan niet zien wat het precies veroorzaakt. Ik heb het probleem echter helemaal niet als ik alleen mijn desktop gebruik en geen game of iets dergelijks speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ckedlunat1c
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 14:03
Misschien een tweede scherm aansluiten en daar taakbeheer open laten staan? Of als dat geen optie is wellicht het spel in windowed mode zetten en taakbeheer ernaast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
Ik heb nu windowed gespeelt en tijdens de fps drop zegt msi afterburner dat mijn cpu op 100% gaat, maar bij taakbeheer gaat me cpu usage juist omlaag? naar iets van 20% - 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
ik zie dan in taakbeheer trouwens ondertussen ook geen ander programma die opeens heel veel resources inneemt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
Dit betekent kortweg dat de VRM van dit bord ruk is en deze zo heet wordt dat de processor onder belasting wordt afgeknepen. Enige fix is helaas de kliko en upgraden naar een nieuwere generatie AMD bord, met nieuwe CPU en nieuw geheugen. Workaround is een koeler plaatsen die direct over de socket blaast en de omgeving eromheen, zoals de standaard AMD koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ckedlunat1c
nelizmastr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:45:
[...]

[...]

Toch raar dat het dan pas sinds een paar dagen is, tenzij TS natuurlijk recent een nieuwe CPU koeler heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

w1ckedlunat1c schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Toch raar dat het dan pas sinds een paar dagen is, tenzij TS natuurlijk recent een nieuwe CPU koeler heeft geplaatst.
Heb je de buiten temperaturen van de afgelopen dagen al eens toegevoegd aan het geheel? ;)

Kan zijn dat-ie met de warmte van de afgelopen dagen over het randje is getikt.

edit:

Plus de symptomen zijn klassiek een AM3+ VRM throttle.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 04-06-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
de temperaturen van de cpu zelf lijken normaal. op de amd website staat als maximum temperatuur 61 en heb hem nog niet boven de 51 zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ckedlunat1c
nelizmastr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Heb je de buiten temperaturen van de afgelopen dagen al eens toegevoegd aan het geheel? ;)

Kan zijn dat-ie met de warmte van de afgelopen dagen over het randje is getikt.
Afgelopen jaar waren de temperaturen ook hoog, weet niet hoe lang TS de setup al heeft maar je kan zeker gelijk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ckedlunat1c
sjermanie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:52:
de temperaturen van de cpu zelf lijken normaal. op de amd website staat als maximum temperatuur 61 en heb hem nog niet boven de 51 zien komen
Dit gaat om de temperatuur van de VRM. Deze leveren de stroom aan de CPU. De temperatuur die jij uitleest is die van de chip zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Meten is weten, als die tijdens load ineens inkakt qua Mhz dan heb je last van thermal throttle (en in het geval van AM3, is dat vaak het VRM gedeelte).

Het zou mij niet verbazen als het inderdaad het moederbord zou zijn (ze hebben wel de schijn van 'goede' VRM's, maar de kwaliteit van veel van die borden uit die periode was niet zo best, helemaal niet icm de FX octacores).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
ik heb deze cpu + koeler idd pas na vorige zomer gehaald, dus alles komt zo wel op ze plek. echter werd bij mijn amd fx 8350 geen stock koeler bijgeleverd. Hiervoor had ik de amd fx 6300. zou ik de koeler van die cpu kunnen gebruiken voor deze?

Of zal een koeler met een top-down blowing design ook geen belangrijk effect hebben? Ik heb nu namelijk de cooler master hyper 212 dus dat is idd geen top-down blowing design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
Ik denk dat een top down koeler wel wat uitmaakt. Mobo is een 4+1 fase ontwerp met doublers. Niet echt geschikt voor een 125W CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
De zomer moet nog beginnen, een andere koeler zal misschien een heel klein beetje helpen, maar echt maar een heel klein beetje.
Je kan de zijkant van je behuizing eraf laten en een grote tafelventilator naar binnen richten, dit is natuurlijk verre van ideaal maar werkt een stuk beter.

Eigenlijk heb je maar 1 goede optie.
Een nieuw moederbord/cpu/geheugen

edit.
je kan ook kijken naar een moederbord met 8+2 phase
zoals bijvoorbeeld deze

pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3

gebruikt

V&A aangeboden: Gigabyte GA-990FXA-UD3

[ Voor 33% gewijzigd door Elmo_b op 04-06-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjermanie
Ik heb nu een nieuwe cooler besteld die een top-down design heeft. Hopelijk lost dit het probleem op, en anders zit er inderdaad niet veel anders op dan mijn hele stup te upgraden.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
sjermanie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:38:
Ik heb nu een nieuwe cooler besteld die een top-down design heeft.
Welke?
Pagina: 1