Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39
Keuzestress..... :'(

Op dit moment heb ik een Canon Eos 1000D met standaard 18 55 mm lens. De camera begint nu echt op zijn einde te lopen. Dus tijd voor een nieuwe camera. Maar welke?

Waarvoor wordt de camera gebruikt:
Als eerste wordt deze gebruikt voor product fotografie. Deze foto's worden met statief gemaakt op een witte achtergrond. De 1000D heeft moeite de juiste kleur en detail vastleggen en heeft dus veel nabewerking nodig. De foto's worden wel gemaakt in studio met daglichtlampen. Maar dan mis je nog steeds een helder kleurbeeld.

Tevens wordt de camera gebruikt voor portret en landschapsfotografie. Bij portret gaat het om voornamelijk om foto's van de kids. Ook hierbij merk je dat de 1000D het niet zo goed kan volgen. De camera is gewoon te traag en bij minste of geringste beweging wordt het beeld onscherp.

Ik denk dat het ongeveer 50/50 is voor wat betreft het gebruik.

Wat is het budget:
Het budget ligt zo rond de €3000,00. Klein beetje meer mag, maar niet hoger dan €3500,00. Het is wellicht aantrekkelijk om op de zaak te kopen aangezien je dan investeringsaftrek kunt krijgen, maar dan moet de camera minimaal €2904,00 zijn incl. BTW. (drempel is €2400 excl. BTW).

Wordt het een spiegelreflex of systeemcamera?
Dit vind ik persoonlijk een hele moeilijke. Ook omdat ik op amateurniveau foto's maak.

Het grote voordeel van de spiegelreflex is natuurlijk de prijs. Maar een systeemcamera biedt wellicht meer gemak en functionaliteit. Maar bij een spiegelreflex kun je weer investeren in een goede lens en bij een systeemcamera zijn deze verschrikkelijk duur. Keuzes dus.....

Wat heb je al gevonden:
Body
Ik ben begonnen in het lagere segment. Mijn voorkeur gaat uit naar Canon dus dan kom je op de 2000D en de 250D. Beide volgens mij prima instapcamera's, maar ik heb het idee dat ze teveel instap zijn.

Dan kom je bij de 850D en de 90D. Volgens mij prima camera's die met de juiste lens weleens geschikt zouden zijn. Eventueel dan nog de 6D mark II, maar die is volgens mij al een beetje verouderd.

Bij de systeemcamera's heb je dan de RP, R en R6. Waarbij de R6 natuurlijk de voorkeur heeft, maar probleem hierbij is dat kwa lenzen het budget dan vrij beperkt wordt.

Lenzen
Dit is voor mij een hele zoektocht. Zeker omdat ik weinig van fotografie weet. En het lastig inlezen is.

Als je zou kiezen voor een spiegelreflex dan je een lens voor de product foto's moeten hebben en een allround lens. Wat ik nu gevonden heb is:
  • CANON EF 50MM F/1.8 STM
  • Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS STM
  • of
  • Canon EF 24-70mm F4L IS USM
Als je voor systeemcamera gaat dan is het afhankelijk welke R versie je gebruikt. Kijk ik bijvoorbeeld naar de R6 dan kom je op een:
  • RF 24-105MM STM
  • RF 50MM F/1.8 STM
Dan zit je ongeveer rond de €3350,00. Wat eventueel nog acceptabel is.

Dilemma

Er zijn dus legio mogelijkheden en binnen het budget vele keuzes. Het gevoel zegt dat een systeemcamera beter is. En ui de specs blijkt dat ook wel als je naar de R6 kijkt. Maar is dat niet een enorme overkill?

En wat betreft lenzen kom ik hiermee uit de voeten?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:57

JTfoto

Work hard

Je geeft zelf aan dat je niet veel van fotografie weet en inlezen lastig is, maar je hebt een budget van 3000 euro om uit te geven uit een camera. Ik denk dat het, voordat iedereen hier aanbevelingen gaat doen, handig is om te weten wat je verwacht van een nieuwe camera en in hoeverre je bereid bent om meer in te lezen/cursussen te volgen om die kennis toe te passen. Een camera van 3000 euro is natuurlijk prachtig, maar als je nauwelijks bewust bent van de functies en wat je er allemaal mee kan dan is dat naar mijn mening zonde van het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:46

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Voordat ik antwoord ga geven of je er mee uit de voeten komt wil ik je een vraag stellen Is er een reden dat je enkel Canon in de vergelijking hebt meegenomen?

Daarnaast vergelijk je een Rx camera met een xxD. Begrijp me niet verkeerd dit kan een valide vergelijking zijn mits je veel in lenzen wilt gaan investeren. Maar wat mij deze vergelijking bijzonder maakt is niet alleen het verschil in sensorgrootte maar ook hoe verschillend je totaalprijzen voor de 2 alternatieven zijn.
De RF mount camera's hebben en fullframe sensor en de xxD spiegelreflex een APS-C cropsensor.
Wil je in het canon-kamp blijven dan kom bijvoorbeeld uit bij de Canon M-series, dit zijn systeemcamera's met een APS-C sensor waardoor ze iets goedkoper zijn, ook de lenzen. Dus: Staat het vast dat je voor 3k zakelijk gaat kopen of ga je voor een goedkopere oplossing?De R6 met een 24-105 is een mooie allround set maar persoonlijk vind ik dit erg veel geld voor een start. Ik zou eerder neigen naar het Sony kamp met een APS-C sensor of een iets oudere fullframe zoals de A7ii. Zelf heb ik niet 'iets' met sony maar de camera's zijn dik in orde en mogelijkheden voor lenzen zijn ook aanwezig.

Een prima begin zou zoiets als dit kunnen zijn: pricewatch: Sony A7 II + 24-70mm f/4.0 Zwart.
Dat is een aanzienlijke upgrade ten opzicht wat je nu hebt en wil je wat lichtsterker objectief dan zou eventueel kunnen overwegen een pricewatch: Sigma Contemporary 28-70mm F/2.8 DG DN (Sony E-mount) te pakken. Wil je meer richting de 3k, kan je nieuwere A7 pakken bijvoorbeeld. Daarnaast heb je ook nog de Panasonic S1. Het aanbod van lenzen is iets kleiner, maar voor allround gebruik is er prima een set samen te stellen en de verwachting is dat dit in de toekomst uitgebreid gaat worden omdat panasonic nog niet zo heel lang bezig is met fullframe formaat. Zo maar een paar alternatieven die mijn inziens wel in de vergelijking meegenomen mogen worden.

Om wat meer inhoudelijk in te gaan op je vraag: Je gedachtegang voor een allround-lens is een goed en hoogstwaarschijnlijk lukt het hier prima mee om ook goede productfoto's te maken. Dit doe je nu ook al met de huidige standaard 18-55 lens. Wil je dit naar een hoger niveau tillen is wellicht een investering in een prime (lens met vastbrandpuntsafstand) een idee of een macro-objectief als je producten wat kleiner zijn.
Op basis van je eisen kan ik een goedkopere set samenstellen dan de bovenstaande 3300 euries, maar als je vanwege financiele voordelen liever ~3000 in 1x besteed zijn er aan mogelijkheden geen gebrek in cameraland. ;)

Als laatste is mijn advies dat het op dit punt wel verstandig om te investeren in een systeemcamera aangezien mijn inziens dat wel de toekomst is en spiegelreflex er langzaam uitgaat.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:58
Ik sluit me aan bij mijn twee voorgangers. De mogelijkheden die je nu benoemt liggen behoorlijk ver uit elkaar. Een 850D is een totaal andere camera dan een R6. Ik zou vooral eerst goed kijken wat je echt nodig hebt, zowel qua body als qua lenzen. 3500 euro uitgeven aan camera-apparatuur is heel eenvoudig, de vraag is of het voor jouw gebruik echt nodig is.

Je geeft aan dat systeemcamera’s duurder zijn, maar dat hoeft niet perse. Een R6 is inderdaad duur, maar er is ook voldoende aanbod in APS-C formaat. Canon met de M-serie, maar ook Fuji en Sony hebben mooie camera’s in APS-C en beide ook een goed lenzenaanbod. Qua prijs zijn die ook een heel stuk gunstiger dan de R6 die je noemt.

In aanvulling op de opties die @Mr Pingu noemt voor een goedkopere full frame oplossing, zou je ook nog naar een Nikon Z5 met 24-70 F4 en 50mm F1.8 kunnen kijken. Dan ben je voor iets meer dan 2.000 euro klaar, dat scheelt toch aanzienlijk tov een R6. Ik denk dat je voor jouw gebruik ook meer dan genoeg hebt aan een Z5. Ik zou persoonlijk de Z5 ook boven een Sony A7 II verkiezen, de Z5 is een stuk nieuwer en kost ongeveer hetzelfde. Qua lenzenaanbod loopt Sony momenteel nog wel voor op Nikon (en Canon), maar dat trekt de komende jaren wel bij aangezien Nikon en Canon daar nu volop mee bezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 04-06-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je je iets minder focussen op de camera en al zijn specs maar meer op echt goede lenzen, daar krijg je echt scherpe foto's mee. Iedere moderne camera is goed, als je de specs niet weet zie je het verschil bij het gros van de foto's niet (lees de reviews het is vaak zoeken in de kleine marge en de specs) Lenzen zitten veel grotere verschillen in kies deze zorgvuldig, als je een top zoom lens hebt is die prime overbodig.
Zelf gebruik ik een Nikon D500 met 17-55 2.8. Daar heb ik echt geen prime naast nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@JTfoto
Ik weet inmiddels al iets meer van fotografie. Ben druk aan het inlezen, youtube filmpjes bekijken en aan het ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Ben ook niet helemaal een noob, maar op gebied van camera's en lenzen ben ik gewoon het oude gewend en dan maakt het lastig iets nieuws zoeken.

Wat ik verwacht van een nieuwe camera is dan deze natuurgetrouwe levendige foto's kan maken. Voor portret en landschap kan zoom belangrijk zijn. Voor product fotografie is lens met vast brandpunt ook prima. Producten worden op vaste afstand gefotografeerd. Dus ik zou eigenlijk 2 lenzen moeten hebben. Wil ook niet een hele berg lenzen mee sjouwen op vakantie. Dan schiet het zijn doel voorbij.

Probleem dat ik nu heb is dat camera op zijn einde is en het gewoon niet kan bijhouden. Bij maken van de portretfoto's zijn er veel onscherp. Ook met autofocus en ben ik vaak net te laat om dat leuke moment vast te leggen. Ik zoek dus een makkelijk instelbare snelle camera.

@Mr Pingu
Je hebt gelijk als de vergelijking tussen Rx en xxD een beetje mank gaat. Daar zit voor mij ook het probleem. Koop ik een xxD met een paar goede lenzen of kies je voor een toekomstbestendige Rx met mindere lenzen omdat dit het budget niet toelaat. Niet dat een 90D bijv. niet toekomst bestendig is.

Ik ben niet merkvast, maar heb nu een Canon en dat maakt de leercurve misschien iets makkelijker. Maar weet ook niet of dat zo is? Andere merken ben ik ook naar aan het kijken. Wil ook zeker nog even in echt alle camera's bekijken en advies vragen. Dus Sony of Nikon kan allebei ook zeker een optie zijn.

@Erwin186
Dat de mogelijkheden ver uit elkaar liggen weet ik. Maar hoe bepaal je wat bij je past? Nu fotografeer ik met weinig licht. Is een R6 dan beter dan een 90D? Of met een betere lens kun je met de 90D wellicht meer?
Dat vind ik dus zo lastig om te bepalen.

Ook als ik dan lenzen aan het bekijken ben dan zie ik prijzen van €100,00, €400,00 maar ook van €1500,00.
Is die van €1500,00 dan zoveel beter? Ik lees veel goede verhalen over de "plastic fantastic" CANON EF 50MM F/1.8 STM. Tja, die kost maar €120,00 op dit moment.

Ik ben er dus nog niet echt achter wat nu verstandiger is. Een "goedkopere" spiegelreflex van Canon (of andere merken) en duurdere lenzen of een dure systeemcamera met "mindere" lenzen? Daartussen zit ook bijv. nog de RF die dan weer vergelijkbaar in prijs is met de 90D (iets goedkoper). Is dat dan een betere keus dan een 90D? Beide kun je dan voor budget een betere lens aanschaffen.

Ik om er dus niet zo goed achter wat nu wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat het aanbod van 2e hands glas voor DSLR alleen nog maar zal toenemen, dus de prijzen dalen. 50mm lenzen zijn er al heel erg lang dus het ontwerp is oud en relatief simpel dus ook goed te maken, daarnaast veel verkocht dus vandaar de lage prijs en toch goede prestaties. Persoonlijk wordt ik veel blijer van mijn 17-55 2.8 (crop) scherp en veelzijdig, de 50mm heb ik verkocht wegens niet gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Highfive95 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:30:
@JTfoto
Ik weet inmiddels al iets meer van fotografie. Ben druk aan het inlezen, youtube filmpjes bekijken en aan het ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Ben ook niet helemaal een noob, maar op gebied van camera's en lenzen ben ik gewoon het oude gewend en dan maakt het lastig iets nieuws zoeken.

Probleem dat ik nu heb is dat camera op zijn einde is en het gewoon niet kan bijhouden. Bij maken van de portretfoto's zijn er veel onscherp. Ook met autofocus en ben ik vaak net te laat om dat leuke moment vast te leggen. Ik zoek dus een makkelijk instelbare snelle camera.
Ik ben niet merkvast, maar heb nu een Canon en dat maakt de leercurve misschien iets makkelijker. Maar weet ook niet of dat zo is? Andere merken ben ik ook naar aan het kijken. Wil ook zeker nog even in echt alle camera's bekijken en advies vragen. Dus Sony of Nikon kan allebei ook zeker een optie zijn.
De leercurve is volgens mij niet zo groot probleem, de meeste camera's lijken op elkaar maar soms iets net op een ander plekje. Vergelijkbaar met auto's soms zit het licht op de flipper achter het stuur soms is het een draaischakelaar links in het dashboard. Beide een auto, beide hebben licht alleen de bediening is klein verschil. Na een paar keer te hebben gereden weet je niet meer beter dan dat het op die plek zit ;)

Daarnaast ben je met een 1000D en 18-55mm niet echt economisch gezien geinvesteerd in een canon spiegelreflex-systeem.

@Erwin186
Dat de mogelijkheden ver uit elkaar liggen weet ik. Maar hoe bepaal je wat bij je past? Nu fotografeer ik met weinig licht. Is een R6 dan beter dan een 90D? Of met een betere lens kun je met de 90D wellicht meer?
Dat vind ik dus zo lastig om te bepalen.
Ook als ik dan lenzen aan het bekijken ben dan zie ik prijzen van €100,00, €400,00 maar ook van €1500,00.
Is die van €1500,00 dan zoveel beter? Ik lees veel goede verhalen over de "plastic fantastic" CANON EF 50MM F/1.8 STM. Tja, die kost maar €120,00 op dit moment.
Het mooie van de plastic fantastic zijn gewoon zijn prijs een daarmee ook de grote lof, je krijgt ontzettend veel lens voor je geld en daarom zijn er veel goede verhalen over maar ga je een lens van 400 euro kopen, dan heb je hetzelfde + misschien iets snellere autofocus, lichtsterker of een andere voordeel. De vraag of dit 4x het bedrag waard is is persoonlijk, maar ik denk voor 9/10 hobby-fotografen dit antwoord nee is praktische zin. Een beetje hetzelfde, mijn Galaxy S8 is nog een prima telefoon toch wilde ik een nieuwe iPhone. Wat kan mijn nieuwe iphone 12 meer? Iets groter scherm, iets betere camera en dan kan je afvragen of dat het waard was om 1200 euro daarop stuk te slaan als je voor zoveel minder eigenlijk 80% hetzelfde kan krijgen. Dit is ook zo in cameraland, jij hebt nu voor 3300k een R6 uitgekozen, maar het alternatief dat ik bijvoorbeeld voorstel is zo'n 1600 euries en een aanzijnlijke stap vooruit ten opzichte van wat je nu hebt.
Ik ben er dus nog niet echt achter wat nu verstandiger is. Een "goedkopere" spiegelreflex van Canon (of andere merken) en duurdere lenzen of een dure systeemcamera met "mindere" lenzen? Daartussen zit ook bijv. nog de RF die dan weer vergelijkbaar in prijs is met de 90D (iets goedkoper). Is dat dan een betere keus dan een 90D? Beide kun je dan voor budget een betere lens aanschaffen.
[/quote]

Je stelt nu de vraag in de of/of vorm maar ik denk dat je hier een 3e optie aan moet toevoegen namelijk. Een "Goedkopere" systeemcamera met "goede" lenzen.

Ook als je kijkt naar je eisen;
Wat ik verwacht van een nieuwe camera is dan deze natuurgetrouwe levendige foto's kan maken. Voor portret en landschap kan zoom belangrijk zijn. Voor product fotografie is lens met vast brandpunt ook prima. Producten worden op vaste afstand gefotografeerd. Dus ik zou eigenlijk 2 lenzen moeten hebben. Wil ook niet een hele berg lenzen mee sjouwen op vakantie. Dan schiet het zijn doel voorbij.
Als ik dit zo lees wil je moderne camera (vanwege beeldkwaliteit) en je wilt een goede allround lens met snelle focus voor familie en vakantiekiekjes en eventueel een lens met vast brandpunt voor producten. Ik zou beginnen met de zoomlens en als dit voor productfotografie tegenvalt kan je nog een lens bijkopen.
Je werkt er nu ook met een zoomlens dus je weet wat je kan verwachten van een zoomlens qua werking. Nieuwere, duurdere lens zal natuurlijk wel de wel een upgrade zijn in bouwkwaliteit, scherpte en AF-snelheid.
@Mr Pingu
Je hebt gelijk als de vergelijking tussen Rx en xxD een beetje mank gaat. Daar zit voor mij ook het probleem. Koop ik een xxD met een paar goede lenzen of kies je voor een toekomstbestendige Rx met mindere lenzen omdat dit het budget niet toelaat. Niet dat een 90D bijv. niet toekomst bestendig is.
Ook deze voelt als of/of, wat met de 3e optie een middenweg?
Een 'mid-range systeemcamera' met een 'midrange' lens? Zoals ik al zei, dat is waarschijnlijk al een hele grote stap vanaf je 1000D met 18-55mm wat betreft camera en lens echt instap-instap is en al een paar jaartjes oud.

Als laatste.
Kleurweergave en AF worden grootste gedeelte door de body bepaalt (AF in mindere mate ook door lens maar met midrange lenzen zit je vaak wel goed). Contrast, scherpte en lichtsterkte worden bepaald door de lens. Je zou dit kunnen vergelijken met gamepc waarbij je processor en videokaart enigzins in lijn moeten zijn voor optimale prestaties.
In de camera wereld zeggen ze altijd glas is beter dan de body, maar als je instapbody met pro-glas hebt dan haal je ook niet alles uit je glas. Als jij een nieuwe lens zou kopen voor je 1000D met sneller AF-motor dan gaat dat niet 100% sneller en beter zijn omdat de Autofocus module van je 1000D ook niet je-van-het meer is in deze tijd. Kortom het is niet of 80/20 of 20/80 maar meer iets van 70/30 of 60/40. Het voordeel van glas is dat minder snel nieuw komt en dus waardevaster is dan bodies waar regelmatiger nieuwe versies van uitkomen. Daarom wordt er gezegd dat glas beter is dan de camera want dat kan je 'meenemen' naar je volgende camera.
Vandaar mijn advies ook om op gelijk voor een systeemcamera te gaan in plaats van een spiegelreflex. En een systeemcamera hoeft ook niet per se 3300 euries te kosten.

Ter vergelijking: Mijn set heb ik voor 1200 euries 2ehands gekocht, hiervoor kreeg ik een body met redelijke AF (aanzijnlijk beter dan mijn 600D) en scherpe allround lens en 1 prime. Dit is vergelijkbaar met wat jij eventueel nodig zou kunnen hebben. Alleen zal ik geen fujifilm aan je aanraden omdat de bediening toch iets meer afwijkt van de andere merken.
Frogmen schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:43:
Bedenk vooral dat het aanbod van 2e hands glas voor DSLR alleen nog maar zal toenemen, dus de prijzen dalen. 50mm lenzen zijn er al heel erg lang dus het ontwerp is oud en relatief simpel dus ook goed te maken, daarnaast veel verkocht dus vandaar de lage prijs en toch goede prestaties. Persoonlijk wordt ik veel blijer van mijn 17-55 2.8 (crop) scherp en veelzijdig, de 50mm heb ik verkocht wegens niet gebruiken.
Prima idee ook. Als je budget wilt blijven is de DSLR 2ehands de beste optie op dit moment en sluit me aan bij een goede allround-lens dit gaat waarschijnlijk meer dan voldoen aan de verwachtingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 04-06-2021 15:44 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik lees productfotografie. 'cheapo' Panasonic S5?

96 Megapixel RAW op statief. Check de studioscene op dpreview. Veel meer detail, ook al is de uiteindelijke jpg bv 20mp.

[ Voor 41% gewijzigd door Jackie Moon op 04-06-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:59
...en vervolgens als 300x200px en 3kb groot op de pagina van de webshop plaatsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
wappiewappie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:50:
...en vervolgens als 300x200px en 3kb groot op de pagina van de webshop plaatsen. :+
Met als optie om op het lowres plaatje te klikken voor een groter plaatje en inzoomen voor meer product details. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Mr Pingu
Je geeft aan dat ik beter voor een systeemcamera kan gaan dan een spiegelreflex. Is dit omdat de dslr waarschijnlijk in de toekomst gaat verdwijnen? En je dan een lens hebt die je kunt gebruiken en alleen een nieuwe body hoef te kopen? kw

Ik denk dat een R6 of iets vergelijkbaars nu echt een overkill is. Dus die laat ik denk ik voor wat het is.

Dus dan is het de keuze of een systeemcamera of toch spiegelreflex. Kamera express heeft nu volgens mij wel een mooie aanbieding bij de 90D met EF-S 17-55MM F/2.8 IS USM lens voor €1500,00.

De Sony A7II zal best een goede camera zijn, maar toch al wat ouder. Dan zou een Nikon Z5 (die @Erwin186 aangeeft ook een optie zijn. Echter heb ik geen idee welke lens dan. Als je alleen naar de body kijkt ben je €1239 kwijt, maar wil je een soort gelijke lens als de de canon weet ik niet wat dan een optie zou zijn. Welke lens zou ik dan moeten hebben bij de Z5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als je voor de Nikon zou gaan, kan je daar de 24-70 F4 S pakken, die is 539€. De 2.8 is bijna 4x zo duur voor 1 stop winst qua licht.

Voor productfotografie kan je eventueel de Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S kopen, maar ik zou eerst eens gaan testen met de 24-70 F4. En voor vakantie e.d. kan je eventueel gaan voor de Nikon Nikkor Z 24-200mm f/4-6.3 VR. Hoewel ik persoonlijk niet zo'n fan ben van een behoorlijke zoom in 1 objectief, hoef je met een dergelijk objectief op vakantie niet tot nauwelijks te wisselen. Hou er wel rekening mee dat de meeste mirrorless camera's meer van de accu's vragen, dus ook niet vergeten meerdere accu's mee te bestellen. En mogelijk nieuwe geheugenkaart(-en).

Alles bij elkaar, als je alle genoemde objectieven koopt naast de Z5, zit je rond die 3000€, komen dan alleen nog een paar reserve accu's bij en geheugenkaartjes.

[ Voor 21% gewijzigd door thunder8 op 05-06-2021 11:05 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Highfive95 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:22:
@Mr Pingu
Je geeft aan dat ik beter voor een systeemcamera kan gaan dan een spiegelreflex. Is dit omdat de dslr waarschijnlijk in de toekomst gaat verdwijnen?
Correct. Fabrikanten brengen eens in de 2 jaar-3jaar een nieuwe body versie uit. Lenzen gaan eerder 7-10 jaar en de ontwikkelingen gaan trager. Als voorbeeld, die 17-55mm f/2.8 USM die nog steeds met de 90D wordt verkocht en 1 van de beste lenzen voor EF-s mount is, is in 2006 geïntroduceerd. Goed glas verouderd veel minder snel dan een body.
Vandaar het advies investeer in een goede lens.

De 90D combinatie die je aandraagt is een hele goede combinatie en ga je 100% plezier uithalen en zal voldoen aan de eisen die je stelt. Ik neem dit even als budget en doe daarbij de volgende suggesties:

pricewatch: Sony A7 II + 24-70mm f/4.0 Zwart

pricewatch: Fujifilm X-S10 + XF 18-55mm f/2.8-4 Zwart

pricewatch: Fujifilm X-S10 + XF 16-80mm F/4.0 R OIS WR Zwart

pricewatch: Nikon Z 5 + Nikkor Z 24-70mm f/4.0 Zwart

pricewatch: Panasonic Lumix G DC-G9 + 12-60mm f/2.8-4.0 Zwart

pricewatch: Sony A6600 + 18-135mm f/3.5-5.6 Zwart

pricewatch: Sony A6400 + 18-135mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

pricewatch: Sony A6400 + pricewatch: Sony E 16-55mm f/2.8 G of pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21

bobcom

Dedicated dabbler

Mr Pingu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Correct. Fabrikanten brengen eens in de 2 jaar-3jaar een nieuwe body versie uit. Lenzen gaan eerder 7-10 jaar en de ontwikkelingen gaan trager. Als voorbeeld, die 17-55mm f/2.8 USM die nog steeds met de 90D wordt verkocht en 1 van de beste lenzen voor EF-s mount is, is in 2006 geïntroduceerd. Goed glas verouderd veel minder snel dan een body.
Vandaar het advies investeer in een goede lens.
Het is niet verplicht een nieuwe body te kopen wanneer er eentje wordt uitgebracht. Uiteraard doet iedereen zijn best om het nieuwe model te laten zien als de grootste innovatie sinds voorgesneden brood, maar in de praktijk gaar het eerder om (steeds kleinere) incrementele vertbeteringen dan om echte innovaties. De laatste 2-3 generaties camera's hebben nog steeds dezelfde sensoren, maar er zijn wel allerlei toeters en bellen toegevoegd. Voor mij een reden om net als met auto's niet het laatste maar het voorlaatste of voorvoorlaatste model te nemen. Dat levert extra bestedingsruimte voor een betere lens op.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

bobcom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:39:
[...]

Het is niet verplicht een nieuwe body te kopen wanneer er eentje wordt uitgebracht. Uiteraard doet iedereen zijn best om het nieuwe model te laten zien als de grootste innovatie sinds voorgesneden brood, maar in de praktijk gaar het eerder om (steeds kleinere) incrementele vertbeteringen dan om echte innovaties. De laatste 2-3 generaties camera's hebben nog steeds dezelfde sensoren, maar er zijn wel allerlei toeters en bellen toegevoegd. Voor mij een reden om net als met auto's niet het laatste maar het voorlaatste of voorvoorlaatste model te nemen. Dat levert extra bestedingsruimte voor een betere lens op.
Mee eens, daarom was ik ook voor een A7ii gegaan, iets ouder en daardoor goedkoper en hou je meer bestedingsruimte over. Maar hierboven aangegeven werd er voorkeur gegeven aan een nieuwere body.

Zelf kocht ik dit jaar een tweedehands x-t2, dit terwijl we nu al bij x-t4 zijn, waarschijnlijk zal ik over een paar jaar x-t4 of nog later een x-t5 kopen. Heb er geen haast mee, x-t2 voldoet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Ik raad eens lekker wat anders aan.
Ruim binnen budget.

Een Olympus M1.II met een 12-40 Pro lens.
Waarom deze?
  • Kleinere sensor. Grotere scherptediepte. Dat is voor een product handig.
  • Deze lens en camera) ondersteunen focus stacking. De camera maakt een serie foto's waarbij de focus iets verschuift. De camera voegt de scherpe delen van alle fotos samen tot één beeld. (dit kan ook offline op de PC). Voordeel: Je product is van voor tot achter scherp maar de achtergrond is nog steeds volkomen fuzzy.
  • Tethering! Deze camera ondersteunt foto's via tethering. De camera is dan verbonden met de PC en via de USB kabel staat de foto direct in je bewerkingsoftware zonder kaartje-eruit-importeren-kaartje-terug.
    Je kunt dus na elke foto checken wat je instellingen voor effect hebben, en deze snel wijzigen.
    Dit is echt een studio-feature, echt ideaal voor product en portret fotografie.
Deze camera is tegenwoordig in de uitverkoop (er is een nieuwer model dat, voordat je het vraagt, voor een productfotograaf niet het prijsverschil rechtvaardigt).
Samen met de lens kun je hem waarschijnlijk scoren voor de helft van je budget en als je ook tweedehands kijkt, voor nog wat minder.
600-800 voor de camera is een goede prijs, 500-600 voor de lens ook.

Edit:
De autofocus is echt razendsnel en heel goed. Hij heeft ook Pro Capture, waarmee hij actiebeelden buffert en pas naar de kaart schrijft als jij op de knop drukt.
Deze camera wordt heel veel gebruikt om BIF (Birds In Flight) te fotograferen. Geloof maar dat een rennend kind dan ook wel lukt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Tarquin op 09-06-2021 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
Om even terug te komen op de vraag ben ik naar de winkel gegaan en de diverse camera's in de hand gehad. Daarna was de keuze nog heel erg moeilijk. Waar ik wel al snel achter was is dat bijv. een R6 echt een overkill is. Dus daar heb ik niet meer naar gekeken.

De Sony A7II viel eigenlijk al meteen af. Met redelijk grote handen ligt die gewoon niet lekker in de hand. Kon niet echt lekker grip krijgen op de camera. Nu maakt dat met product fotografie in mijn geval niet uit. Want fotografeer met statief. Maar tijdens reizen, portret etc. houdt het gewoon niet lekker vast.

Daarnaast heb ik de Nikon Z5 met NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S bekeken. Iets groter dan de Sony en dat ligt al een stuk comfortabeler in de hand. Even wennen t.o.v. de Canon die ik nu heb, maar zeer intuïtief menu. Met de 24-70 lens een prima combo denk ik.

Maar uiteindelijk toch gekozen voor de Canon 90D met EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM lens. Ik moet er wel bij zeggen dat het even wennen is aan het gewicht. De 1000D met 18-55 kitlens is toch wel een stukje lichter dan de 90D met 17-55. Maar niet te zwaar om een dagje mee rond te lopen.

De voornaamste reden dat ik toch voor de 90D ben gegaan is de prijs. Deze was nu i.c.m. lens zeer aantrekkelijk geprijsd. Daarnaast voelt het "vertrouwd". De Z5 (was tweede optie) was toch €200,00 duurder met de 24-70 lens. Nog even getwijfeld om er een EF 50mm F/1.8 STM bij te kopen, maar toch besloten die eerst even aan te kijken hoe het gaat. Kan altijd nog bijkopen.

De eerste ervaringen met de 90D zijn zeer positief. Wat een verschil met de 1000D. Nu zal dit ook wel aan de lens liggen, maar het verschil is zo ontzettend groot. Foto's zijn haarscherp en met weinig licht kun je uitstekende foto's maken. Puntje is wel als je de camera met zijn volle potentieel wil gebruiken moet je je wel eerst door de 648 pagina tellende handleiding doorworstelen. |:(

Gelukkig hebben wij youtube dus met eenvoudig filmpjes kijken kom je al snel achter de key features van de camera. Dus basis instellingen heb je zo gewijzigd naar je eigen hand. Ben nu bezig met wat online tutorials om te kijken hoe je nu het beste manual kan fotograferen. Begrippen zijn inmiddels wel duidelijk, maar blijkt soms nog lastig in de praktijk te krijgen. Is ook even lastig om uit te vogelen wat nu de meest handige manier is om diafragma, sluitertijd en ISO in te stellen. Maar dat gaat vast goed komen.

Iedereen bedankt voor de tips d:)b .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gefeliciteerd en goed om te horen dat je tevreden bent! Heel veel plezier met je 90D en al met al denk ik een hele goede keuze! :Y

En de reden dat ik zei dat merk qua leercurve niet zoveel uitmaakt heb je nu zelf ook ondervonden. Succes met de 648 paginas d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
Mr Pingu schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:41:
Gefeliciteerd en goed om te horen dat je tevreden bent! Heel veel plezier met je 90D en al met al denk ik een hele goede keuze! :Y

En de reden dat ik zei dat merk qua leercurve niet zoveel uitmaakt heb je nu zelf ook ondervonden. Succes met de 648 paginas d:)b
Die 648 pagina's gaat hem echt niet worden. Heb de basis dingen nu ingesteld. De meeste dingen komen gaandeweg wel. ;)

Gewoon veel proberen in manual stand en dan komt het vanzelf. Nu is echt trial en error. Vaak is het nog overbelicht of veel te donker O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Highfive95 Je kunt ook manueel schieten met AUTO-ISO. Dan zet je dus wel je diafragma en sluitertijd vast, en past de camera de ISO aan binnen de door jou gestelde grenzen.
Verder zijn aperture priority en shutter priority veel gebruikte standen. Daarmee kun je beter leren wat elk diafragma (scherptediepte vs licht) voor voor- en nadelen heeft, en welke sluitertijden je wanneer nodig hebt. Denk aan bewegend kind, foto's van poserende mensen met groothoek, of juist portretten met een langere brandpuntsafstand.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Highfive95 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Die 648 pagina's gaat hem echt niet worden. Heb de basis dingen nu ingesteld. De meeste dingen komen gaandeweg wel. ;)

Gewoon veel proberen in manual stand en dan komt het vanzelf. Nu is echt trial en error. Vaak is het nog overbelicht of veel te donker O-)
Manual vind ik zelf zwaar overrated. Ik gebruik dat alleen als ik zeker weet dat de lichtmeter het fout heeft - meestal met flits, of in hele uitzonderlijke situaties.
Dus alleen als je het beter weet dan de lichtmeter.
Je hebt ook mensen die zeggen manueel te schieten maar dan de ISO op auto zetten. Ja, dan gebruik je dus nog steeds de lichtmeter! Kun je wild aan alle knopjes draaien en het wordt toch goed. Dan krijg je van die vragen op Facebook 'waarom zit er zoveel ruis in mijn foto?. Nou, omdat je een portret op 1/8000 neemt?

Ik vind A mode of TA het nuttigst; omdat je dan de scherptediepte regelt. Bij actieshots is S vaak nuttig.
Ik vind de autofocus instellingen belangrijk, want een beetje onder- of overbelichting is nog te redden , maar een onscherpe foto gewoon niet.
Dat hoofdstukje zou ik wel even doorlezen.
Pagina: 1