Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 16:11
Heeft iemand onlangs het examen afgelegd van de training IREB Foundation CPRE en hierbij het certificaat behaald?

Ik was even benieuwd hoe moeilijk het examen is en of je hiervoor nog aanvullende boeken moet bestuderen; of is de Syllabus met het handboek voldoende ? En welke examen heb je afgelegd , versie 2.1 of 3.0

Ik wil hem binnenkort afleggen en krijg ik hierbij graag wat tips/ informatie voor een betere beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:15
Check, heb ik gedaan. 3.0
Tja hoe moeilijk is het? Ik vond hem lastig, en heb ook een herexamen moeten doen.
Ik heb de syllabus gebruikt, maar als aanvulling het nederlandse boek "grip op requirements"
En er even bij zeggen dat mijn kennis op dit vlak terugkijkend wel minimaal was. Dus als je al ervaring hebt met hetgeen beschreven wordt scheelt dat een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 16:53
Ik heb 'm ook gedaan. Had ook training d.m.v. 'Grip op Requirements' van de schrijver zelf.
Examen gehaald met 89%, maar vond het wel een vervelend examen. Het was volgens mij rechtstreeks vertaald vanuit het Duits. Ook kreeg je vragen dat je moest kiezen wel figuur correct was, waar ze beide correct waren maar eentje volgens ITIL en eentje volgens IREB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
ebk71 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:51:
Check, heb ik gedaan. 3.0
Tja hoe moeilijk is het? Ik vond hem lastig, en heb ook een herexamen moeten doen.
Ik heb de syllabus gebruikt, maar als aanvulling het nederlandse boek "grip op requirements"
En er even bij zeggen dat mijn kennis op dit vlak terugkijkend wel minimaal was. Dus als je al ervaring hebt met hetgeen beschreven wordt scheelt dat een hele hoop.
Zo zo dat is wel lastig ja. Ik heb de syllabus uitgeprint en ga deze stampen. Ik ga denk ook het examen in het NL maken, omdat mijn Engels niet goed is/kost me veel tijd met vertalen/mag geen Google Translate gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
macmellow schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:32:
Ik heb 'm ook gedaan. Had ook training d.m.v. 'Grip op Requirements' van de schrijver zelf.
Examen gehaald met 89%, maar vond het wel een vervelend examen. Het was volgens mij rechtstreeks vertaald vanuit het Duits. Ook kreeg je vragen dat je moest kiezen wel figuur correct was, waar ze beide correct waren maar eentje volgens ITIL en eentje volgens IREB.
Ik hoorde inderdaad dat het examen vanuit het Duits is vertaald. Werd ook verteld vanuit de externe trainer dat het examen wel te doen is maar dat je er goed voor moet leren.

Ik begrijp niet waarom ITIL erin voorkomt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik heb hem jaren terug gedaan dus niet recent, maar ik vond het rondsluit slecht. Niet zozeer het requirements management stuk, maar meer hoe de theorie ingaat op technieken uit 1980. Hoe je nog werkt in een waterval project, requirements documenten opstelt, traceability matrixen en een papieren boekwinkel optuigt in een project van heb ik jou daar. Zo ging het vroeger wellicht, maar tegenwoordig is het veelal SCRUM en schrijft men user stories, waar de functionaliteit al in PRO draait nog voordat je 1 document volgens IREB heb opgetuigd. De hele theorie was voor mijn gevoel gestaafd op PRINCEII boekwerken met dito aanpak, iets dat in de IT niet werkt als je het mij vraagt (en daarom ook Agile zo in opkomst is).

Ik vond het dus vooral zonde van de tijd en energie (heb hem wel gehaald overigens, vond hem wel wat tricky). Maarja, dit was al jaren geleden dus kan onlangs veranderd zijn :)
@BMS080

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 11-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
ID-College schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:05:
Ik heb hem jaren terug gedaan dus niet recent, maar ik vond het rondsluit slecht. Niet zozeer het requirements management stuk, maar meer hoe de theorie ingaat op technieken uit 1980. Hoe je nog werkt in een waterval project, requirements documenten opstelt, traceability matrixen en een papieren boekwinkel optuigt in een project van heb ik jou daar. Zo ging het vroeger wellicht, maar tegenwoordig is het veelal SCRUM en schrijft men user stories, waar de functionaliteit al in PRO draait nog voordat je 1 document volgens IREB heb opgetuigd. De hele theorie was voor mijn gevoel gestaafd op PRINCEII boekwerken met dito aanpak, iets dat in de IT niet werkt als je het mij vraagt (en daarom ook Agile zo in opkomst is).

Ik vond het dus vooral zonde van de tijd en energie (heb hem wel gehaald overigens, vond hem wel wat tricky). Maarja, dit was al jaren geleden dus kan onlangs veranderd zijn :)
@BMS080
Thanks voor de reactie. Ik ga hem binnenkort ook maar afleggen, heb de afgelopen week goed ervoor geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhanko
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het is niet zo'n ingewikkeld examen. Ik heb het boek gelezen en de oefentoets meerdere malen gemaakt. Het examen bevat meerdere vragen (soms 1-op-1) van de oefentoets dus die heb je dan vast binnen. Verder kun je 15 minuten extra tijd aanvragen als je het examen in het Engels maakt omdat je geen native speaker bent. Op zich heb je standaard genoeg tijd, maar het gaf mij extra tijd en ruimte om de vragen en antwoorden nog eens door te nemen. :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:15
ilhanko schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:49:
Het is niet zo'n ingewikkeld examen. Ik heb het boek gelezen en de oefentoets meerdere malen gemaakt. Het examen bevat meerdere vragen (soms 1-op-1) van de oefentoets dus die heb je dan vast binnen. Verder kun je 15 minuten extra tijd aanvragen als je het examen in het Engels maakt omdat je geen native speaker bent. Op zich heb je standaard genoeg tijd, maar het gaf mij extra tijd en ruimte om de vragen en antwoorden nog eens door te nemen. :)

Succes!
Ik lees dit soort reacties wel vaker. Het is nogal subjectief, maar doorsnee genomen wordt dit examen wel degelijk als lastig ervaren. Of het betekent dat alleen de mensen die het lastig vonden hun ervaring op internet plempen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilhanko
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ebk71 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Ik lees dit soort reacties wel vaker. Het is nogal subjectief, maar doorsnee genomen wordt dit examen wel degelijk als lastig ervaren. Of het betekent dat alleen de mensen die het lastig vonden hun ervaring op internet plempen ;)
Ik wil ook zeker niet impliceren dat het een heel eenvoudig examen is, maar met zelfstudie en het maken van de oefentoets kom je een heel eind. Het scheelde wellicht ook dat ik al (praktijk)ervaring heb met de vrije droge stof. :)
Pagina: 1