Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 12:47
Morgen allen.

Ik wil de PV experts onder jullie graag om wat feedback vragen.

Afgebeeld een verzameling pixels dat mijn hoekwoning voorstelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9KQ7Lcybavz7ApUJ31ccGgWywI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqXr7UJ1ZqZdk9A6xMIR9spO.jpg?f=fotoalbum_large

Te zien is dat er al een PV-systeem aanwezig is, seriegeschakeld met een 1500W Mastervolt Soladin. Op goede dagen brengt het systeem 1.1kWp op, ik ga ervanuit dat de panelen (geen info beschikbaar) 275Wp zijn en het systeem is er vanaf bouw in 2017.

Omdat we door de ligging van de woning en dakkapel aardig wat schaduwvorming hebben op de onderste panelen overweeg ik nu een systeem met optimizers/micro omvormers, tegelijk met een capaciteit upgrade (als we dan toch bezig zijn).

Links en rechts al wat offertes ontvangen, onderstaande layout lijkt het meest optimaal voor achterzijde woning. De voorzijde woning is beperkt beschikbaar, geen enkele woning in de wijk heeft op deze kant panelen (alles achterzijde) en eigenlijk wil ik liever geen breekwerk in de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoGDn3ENcPrIUidIbMRsJu923zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ny2RuR29t3Ki8T9IhbvM2VY1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0dVn_w99lninTTKWS55C2ekCxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KuwRsc7W3PuIZKJ6CtozWzpZ.png?f=fotoalbum_large

Het is overigens de bedoeling het oude systeem te verwijderen en op marktplaats te zetten oid. Ik zie verder geen heil in het opnieuw plaatsen, hoewel, heel misschien op het platte dak vd berging (ca. 3 stuks), wat betekent tuin openbreken en middels kruipruimte de AC feed naar de meterkast brengen.

Tenslotte niet overbodig te vermelden. De capaciteitsuitbreiding is een stukje future proofing met het oog op airconditioning, inductie koken en een hybride warmtepomp en met heel incidenteel laden van de toekomstige EV. Wij verbruiken nu ca. 1700kWh per jaar, waarbij een overgroot merendeel voor de waterkoker (mijn vrouw is thee fanaat).

Suggesties, ideeën of feedback is welkom, dank voor tijd en moeite alvast :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Beste antwoord (via Skyrunner op 04-06-2021 18:48)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
@Skyrunner SolarEdge is relatief kostbaar voor kleine systemen, dus dan komt de eveneens relatief kostbare microomvormer techniek al snel om de hoek.
SolarEdge is daarnaast niet de kip met het gouden ei in kleine systemen.

1x SE3000H, ruim 700 euro. Optimizers 50-60 euro per stuk.

3x APS QS1: ongeveer 850 euro. 1 extra en je hebt tot 3 (of 4 als het zou passen) oude panelen aangesloten op je berging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
4000 euro is gruwelijk veel geld voor 3 paneeltjes extra.
Zoveel gaat het setje op MP denk ik niet opbrengen... je hebt het materiaal nieuw voor < 1000 euro.
Terugverdientijd richting decennia door de kapitaalvernietiging.

Wat zijn de exacte afmetingen van de dakkapel? Visueel oogt het wellicht net genoeg voor 3x een relatief kort paneel in portrait. Aansluiten op een APS QS1. Indien te kort je ogen open houden voor een 3 tal Solar Frontiers.

Je hebt geen verlichting in de berging? Indien wel: PV verdeler en 3 panelen op een 2e APS QS1.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ronald schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:07:
4000 euro is gruwelijk veel geld voor 3 paneeltjes extra.
Zoveel gaat het setje op MP denk ik niet opbrengen... je hebt het materiaal nieuw voor < 1000 euro.
Terugverdientijd richting decennia door de kapitaalvernietiging.

Wat zijn de exacte afmetingen van de dakkapel? Visueel oogt het wellicht net genoeg voor 3x een relatief kort paneel in portrait. Aansluiten op een APS QS1. Indien te kort je ogen open houden voor een 3 tal Solar Frontiers.

Je hebt geen verlichting in de berging? Indien wel: PV verdeler en 3 panelen op een 2e APS QS1.
Bedankt voor je reactie!

De bedoeling is dus dat de oude 6x275Wp panelen vervangen gaan worden voor 9x360Wp met optimizer en ik verwacht hier een capaciteitstoename van ca. 1,5kWp uit te halen, dus onder de streep iets meer dan alleen 3 paneeltjes extra(?).

De dakkapel meet 180x121. Ook is er voeding aanwezig in de berging, daar zouden die oudere 275Wp panelen dus naartoe kunnen (inverter helaas niet, die is niet geschikt voor "buiten gebruik").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je kunt beter rekenen met kWh per jaar, dat geeft beter inzicht in de financiële kant.
Vergelijk dan modellering van je huidige set met modellering van de nieuwe set (Want praktijk opbrengst is doorgaans anders/hoger)

Dakkapel gaat dan echt maar 1 paneel op...

Als je voor SolarEdge kiest, dan niet met voor 60V optimizers, dat geeft met de schaduw van de dakapel op de 2 nieuwe panelen ernaast een te marginaal systeem. Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Niet omver laten lullen door de installateur. 8 gelijkwaardig presterende in de zon is het design minimum van SolarEdge met 60V optimizers, en dat heb je niet de hele dag.

Helaas wel de extra dure p505 vanwege de hoge Isc van de panelen, maar dat geld voor bijna alle panelen >= 360W

Paneeltje op de dakkapel maakt het wel een lastige voor een veel voordeligere string omvormer...
Maar ik denk dat je met een APS systeem voordeliger uit gaat zijn dan SolarEdge, en dat past goed bij herplaatsing van 3 van je oude panelen. APS is flexibeler dan SolarEdge omdat het volledig per paneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Wat ik uit jouw verhaal kan halen is dat ik dus beter kan gaan voor micro omvormers ipv de optimizers?

Dat paneel op de dakkapel is eigenlijk een "nice to have", dus als jij van mening bent dat het onder de streep niet veel verschil gaat maken in opbrengst tussen serie en parallel wil ik dat uiteraard ook overwegen.

Het is een klein oppervlak en dus wil ik het maximale uit de beschikbare m2's halen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Skyrunner SolarEdge is relatief kostbaar voor kleine systemen, dus dan komt de eveneens relatief kostbare microomvormer techniek al snel om de hoek.
SolarEdge is daarnaast niet de kip met het gouden ei in kleine systemen.

1x SE3000H, ruim 700 euro. Optimizers 50-60 euro per stuk.

3x APS QS1: ongeveer 850 euro. 1 extra en je hebt tot 3 (of 4 als het zou passen) oude panelen aangesloten op je berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Waarom zou er breekwerk in de woning zijn om aan de andere kant van de woning op ZW ook wat panelen te leggen? Die kunnen aangesloten worden via hetzelfde systeem denk ik, en gemonteerd op het dak net als de andere panelen.

En op de ZO orientatie zijn die panelen ook hardstikke efficient, en daar passen er zeker toch wel wat denk ik? Je zou zelfs ook nog NO kunnen doen, aan beide kanten van het schuine dak daar.

"Geen enkele woning in de wijk" heeft dit vind ik een slechte reden. 20 jaar geleden had niemand zonnepanelen. Toen een huis in de straat. En nu veel meer. Hier in mijn straat nog maar een paar huizen met zonnepanelen (veelal huurhuizen) en ik ben hier de enige "idioot" die beide kanten van het huis helemaal vol heeft gelegd, voor maximale "future proof" en "lekker duurzaam bezig" :) :Y

Maximale opbrengst krijg je vast met micro omvormers / optimizers icm met allemaal nieuwe panelen, maar misschien dat het een stapje goedkoper kan als je op die kant van het huis de huidige panelen legt. Met een kleiner / goedkoper type micro omvormer. De experts hier weten vast wel welke ;)

Met panelen aan beide kanten van het huis heb je een veel betere spreiding van de opbrengst over de dag, maar ook over het jaar, en heb je natuurlijk meer jaar opbrengst. Zodat als saldering er niet meer is je toch nog steeds ruim voldoende opbrengst hebt, en niet dan alsnog weer moeten betalen voor je energie. En niet alsnog weer je gaat afvragen "goh zal ik weer eens panelen bij leggen op het dak?" ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Met geen enkele woning in de wijk bedoelde ik meer dat geen van de daken voorzien zijn van panelen aan de ZO kant en ik 99% zeker weet dat mijn buurman, met een riant beschikbare ruimte en idem budget, dat wel gedaan had. Er zal dus vast een goede reden zijn vanuit de gemeente, maar dit moet nog nagetrokken worden. Ook zet ik zo mijn vraagtekens of de investering voldoende opbrengt, er passen letterlijk maar enkele panelen en bekabeling/framewerk zal gelegd moeten worden.

Ik hoef niet per sé het hele dak vol te hebben. Het salderen wordt na 2023 toch afgebouwd en als ik voorzien kan ik in eigen behoefte, plus kleine reserve, is dat goed genoeg.

Pagina: 1