Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

100euro offerte kosten & 65% vooruit betalen normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 07:50
Ik heb een lekkage en dat komt door mijn dakkapel en wil het graag met spoed "goed" gerepareerd krijgen.

Verhaal van 4 jaar geleden:
Ik heb 4 jaar geleden precies op dezelfde plek ook een lekkage gehad. Toen ook gerepareerd....deze meneer(eenmanszaak) bood 7 jaar garantie en dat het 15 jaar goed zou zijn.
Dit heeft mij 600 euro gekost. Ik had 2 andere offertes gekregen voor rond de 700 euro dus vond deze goed. En ook de meest betrouwbaar overkomen want het was een meneer die 60 jaar oud was met veel ervaring etc.

Verhaal van nu:
Gisteren word ik wakker met een lekkage...heb natuurlijk de meneer van 4 jaar geleden geprobeerd te bellen...appen maar geen reactie. Hoofdtelefoonnummer is überhaupt niet meer bereikbaar en zijn mobiel komt op voicemail terecht. Het is een eenmanszaak dus hij kan ziek zijn of op vakantie.
Maar goed hoe lang moet je wachten? Geen idee.
Ik besloot toch om een ander firma in te schakelen.

Deze meneer kon wel meteen langskomen.
Hij gaf aan dat de meneer van 4 jaar geleden het erg slecht heeft gedaan. Dat zie\begrijp ik ook terwijl hij uitlegt waarom.
Maar deze meneer berekent wel offerte kosten van 100 euro (deze krijg ik na de opdracht terugverekend) en ik moet 65% vooruit betalen voordat hij überhaupt komt opdagen.

is dit normaal? Hij kwam wel netjes over met bedrijfskleding....bedrijfsauto....facebook met honderden foto's waarop je hem ook ziet. Stuk of 100 positieve reviews. Maar dat had de ander meneer van 4 jaar geleden ook.

Plus de meneer van nu berekent 2 keer zoveel kosten.

Ik vind het niet erg dat het 1manszaken of familiebedrijfjes zijn...maar ik voel me nogal machteloos en het laatste wat ik wil is nog een keer bedonderd worden voor precies dezelfde lekkage 8)7

Want:
1-) Deze nieuwe meneer is 2x zo duur

Toen ik aangaf waarom gaf hij als reden aan dat de materiaal ook erg duur is geworden...

2-) Ik moest 100 euro op locatie al betalen voor de offerte(offerte moet ik nog ontvangen)

Toen ik aangaf waarom gaf hij aan dat vele mensen niks meer van hun laten horen nadat hij een offerte maakt. Dit kost hem ook tijd. Hij geeft deze 100 euro wel terug als ik met hem in zee ga.

3-) En 65% vooruit betalen en de resterende bedrag binnen 3 werkdagen na de uitvoering.

Vooruit betalen is het engste.
Ik snap dat hij materialen moet kopen maar deze kan hij binnen 30 dagen toch teruggeven? Dus wat verliest hij erop?

Ik ga nog in contact komen met hem met de verzoek of ik het gehele bedrag kan overmaken\pinnen nadat hij klaar is met de opdracht. Op dezelfde dag nog, terwijl hij naast me staat. Kijken of hij daarmee nog akkoord gaat.

Ben ook een beetje klaar om een second opinion...third opinion te vragen want het zijn allemaal 1manszaakjes die elkaar afkraken zodat zij de opdracht kunnen krijgen 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:01
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:53:
Ik heb een lekkage en dat komt door mijn dakkapel en wil het graag met spoed "goed" gerepareerd krijgen.

Verhaal van 4 jaar geleden:
Ik heb 4 jaar geleden precies op dezelfde plek ook een lekkage gehad. Toen ook gerepareerd....deze meneer(eenmanszaak) bood 7 jaar garantie en dat het 15 jaar goed zou zijn.
Dit heeft mij 600 euro gekost. Ik had 2 andere offertes gekregen voor rond de 700 euro dus vond deze goed. En ook de meest betrouwbaar overkomen want het was een meneer die 60 jaar oud was met veel ervaring etc.

Verhaal van nu:
Gisteren word ik wakker met een lekkage...heb natuurlijk de meneer van 4 jaar geleden geprobeerd te bellen...appen maar geen reactie. Hoofdtelefoonnummer is überhaupt niet meer bereikbaar en zijn mobiel komt op voicemail terecht. Het is een eenmanszaak dus hij kan ziek zijn of op vakantie.
Maar goed hoe lang moet je wachten? Geen idee.
Ik besloot toch om een ander firma in te schakelen.

Deze meneer kon wel meteen langskomen.
Hij gaf aan dat de meneer van 4 jaar geleden het erg slecht heeft gedaan. Dat zie\begrijp ik ook terwijl hij uitlegt waarom.
Maar deze meneer berekent wel offerte kosten van 100 euro (deze krijg ik na de opdracht terugverekend) en ik moet 65% vooruit betalen voordat hij überhaupt komt opdagen.

is dit normaal? Hij kwam wel netjes over met bedrijfskleding....bedrijfsauto....facebook met honderden foto's waarop je hem ook ziet. Stuk of 100 positieve reviews. Maar dat had de ander meneer van 4 jaar geleden ook.

Plus de meneer van nu berekent 2 keer zoveel kosten.

Ik vind het niet erg dat het 1manszaken of familiebedrijfjes zijn...maar ik voel me nogal machteloos en het laatste wat ik wil is nog een keer bedonderd worden voor precies dezelfde lekkage 8)7

Want:

Toen ik aangaf waarom gaf hij als reden aan dat de materiaal ook erg duur is geworden...

2-) Ik moest 100 euro op locatie al betalen voor de offerte(offerte moet ik nog ontvangen)

Toen ik aangaf waarom gaf hij aan dat vele mensen niks meer van hun laten horen nadat hij een offerte maakt. Dit kost hem ook tijd. Hij geeft deze 100 euro wel terug als ik met hem in zee ga.

3-) En 65% vooruit betalen en de resterende bedrag binnen 3 werkdagen na de uitvoering.

Vooruit betalen is het engste.
Ik snap dat hij materialen moet kopen maar deze kan hij binnen 30 dagen toch teruggeven? Dus wat verliest hij erop?

Ik ga nog in contact komen met hem met de verzoek of ik het gehele bedrag kan overmaken\pinnen nadat hij klaar is met de opdracht. Op dezelfde dag nog, terwijl hij naast me staat. Kijken of hij daarmee nog akkoord gaat.

Ben ook een beetje klaar om een second opinion...third opinion te vragen want het zijn allemaal 1manszaakjes die elkaar afkraken zodat zij de opdracht kunnen krijgen 8)7
100 euro offerte kosten is niet normaal tenzij hij dit op voorhand heeft aangegeven.
Hoe weet je dat hij 2x zo duur is als je offerte nog moet ontvangen?

65% vooruit betalen is ook veel te veel, een 20% zou ik nog ok vinden. Maar gezien je geen goed gevoel bij deze zaak hebt zou ik eigenlijk een andere vragen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Cyriel85 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:59:
[...]

100 euro offerte kosten is niet normaal tenzij hij dit op voorhand heeft aangegeven.
Hoe weet je dat hij 2x zo duur is als je offerte nog moet ontvangen?

65% vooruit betalen is ook veel te veel, een 20% zou ik nog ok vinden. Maar gezien je geen goed gevoel bij deze zaak hebt zou ik eigenlijk een andere vragen.
Hij is bijna 2x zo duur omdat ik 4 jaar geleden 3 offertes van 600,700 & nog eens rond de 700 euro kreeg en nu komt deze meneer met 1250 exclusief extra werk indien hout verrot zou zijn etc. Maar hoger dan 1500 zal het niet uitvallen gaf hij aan. Maar de offerte van nu is 1250. Wat hij even snel met papier en pen berekend heeft.

Een officiële via een computer ontvang ik dus nog.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Begrijp ik nu goed dat als je niet akkoord gaat met de offerte je alsnog die 100 euro kwijt bent? Dat is echt niet netjes.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Offertes zouden altijd kosteloos moeten zijn.

Op basis daarvan zou ik al iemand anders vragen.

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
RodeStabilo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:04:
Begrijp ik nu goed dat als je niet akkoord gaat met de offerte je alsnog die 100 euro kwijt bent? Dat is echt niet netjes.
Daar heb je gelijk in. Ik ben dus die 100 euro kwijt.

Maar dat is mijn stomme fout. Het lag ook niet aan hem.
Ik had ook gewoon nee kunnen zeggen.

Dit had de beste meneer al aangegeven voordat hij überhaupt kwam kijken.

Ik was geirriteerd...emotioneel op dat moment (kon hij niet aan me zien want ik probeerde vriendelijk te blijven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Viper® schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:09:

Die 100 euro overleef ik wel. Dat is mijn domme fout geweest.

Ik heb letterlijk 2 andere mensen gevraagd om langs te komen. Wel kosteloos.

Kijken hoe het nu gaat.

Het gaat mij erom die 65% vooruit betalen. Want je hoort de laatste tijd veel dat mensen dan niet meer komen opdagen. Enja 65% van de 1250/1500 is toch best wat geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 04-06 08:22
€100 offertekosten is in mijn ogen redelijk abnormaal, zeker voor reparatiewerkzaamheden waarvan hij al gezien heeft wat er moet gebeuren etc. Dit zou voor een ondernemer onderdeel moeten zijn van zijn day-to-day business. Aan de andere kant betaal je die tijd altijd wel ergens (hogere kosten voor de werkzaamheden).

Aanbetaling van 65% zou ik zeker niet akkoord mee gaan. Natuurlijk moet de beste man de spullen van tevoren bestellen, maar over het algemeen gaat dat allemaal op rekening (30 dagen betaaltermijn) en wanneer jij akkoord geeft op de offerte mag hij de werkzaamheden ook uitvoeren/in rekening brengen. Natuurlijk is recht hebben op geld en het ook daadwerkelijk krijgen niet hetzelfde, maar juridisch is hij gedekt.

Iets om wel in gedachten te houden is dat het momenteel een markt is waar bouwbedrijven (etc) de klussen voor het oprapen hebben. Voor jou 10 anderen... daardoor die je steeds meer van dit soort praktijken en hoge prijzen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11-06 11:06
Ik vind 65% vooruit betalen best veel. Al veel aan huis laten doen. Is meestal 20 a 30% bij aanvang. Afhankelijk van de omvang kan halverwege een bedrag gevraagd worden en de rest na afronden en oplevering van de werkzaamheden.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 09:30
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:53:

Klopt ook, ook is er veel meer werk vergeleken 4 jaar geleden, dus hebben ze de macht om meer te vragen.

Mag gewoon niet. Dan moet hij dat anders berekenen omdat hij naar locatie komt voordat er een deal is.
Dat zijn consumentenrechten. Zakelijke aankopen hebben geen recht op retour of herroepingsrecht.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie wel eens dat er inspectiekosten worden gerekend a 35/50 euro.
Dat vragen ze dan voor het feit dat ze langskomen en je vertellen wat er (waarschijnlijk) mis is.
Dit vind ik zelf vaak niet onredelijk en wordt meestal verrekend indien je de offerte accepteert.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: februari 2019
  • Nu online
Betalen voor offertes, belachelijk. En die aanbetaling zou ik persoonlijk ook nooit doen. Meteen betalen als het klaar is en je het werk zelf hebt kunnen checken. Overigens zou ik ook proberen een zo goed mogelijke offerte zien te scoren. Niet met "als dit en als dat, dan wordt het nog duurder" laat hem even een kwartiertje binnen van tevoren om de situatie te laten zien, dat moet voldoende zijn (en laat iemand hier evt. een paar tientjes voor rekenen).

Dat het 2x zo duur is vergeleken met 4 jaar geleden zou ik me in de huidige tijden niet eens zo over verbazen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:16

BazzH

Kei-goed...

Viper® schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:09:

Maar rekent hij 100 euro voor de offerte, of voor het onderzoek? Niet ongebruikelijk om onderzoek in rekening te brengen en dan dat bedrag in mindering te brengen op de opdracht.

En voor 600 euro had je dus 4 jaar geleden "een tijdelijke fix". Wat krijg je nu voor het dubbele? En dat dubbele is inclusief duurdere materialen en gestegen loonkosten....

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +14Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:07
Hij noemt het offerte kosten, maar eigenlijk zijn het inspectiekosten.

Even los van de hoogte en of dat wel of niet van te voren is gecommuniceerd kan ik mij er wel iets bij voorstellen.
Als je de hele dag bij mensen langs moet om te kijken naar lekkages, maar je hoort vervolgens niets meer van ze dan zou ik ook dit soort kosten rekenen. Of dat 100,- euro moet zijn is een tweede, maar noem het gewoon inspectiekosten incl offerte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:22
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Hij is bijna 2x zo duur omdat ik 4 jaar geleden 3 offertes van 600,700 & nog eens rond de 700 euro kreeg en nu komt deze meneer met 1250 exclusief extra werk indien hout verrot zou zijn etc. Maar hoger dan 1500 zal het niet uitvallen gaf hij aan. Maar de offerte van nu is 1250. Wat hij even snel met papier en pen berekend heeft.

Een officiële via een computer ontvang ik dus nog.
Je moet wel appels met appels vergelijken he. Hij houdt duidelijk rekening met extra werk, natuurlijk valt de offerte dan duurder uit, er wordt namelijk ook meer werk verleend. Plus 4 jaar met inflatie etc, zelf verdien jij toch ook niet meer hetzelfde als 4 jaar geleden? Of gaat jou CAO loon nooit omhoog ;) Beetje logisch nadenken doet vaak al een hoop..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:30
begrijp nooit waarom niet eerst de opstal verzekering erbij wordt gehaald ( als je zo een verzekering heb dan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19:56
De vraag is ook wat je het waard vind;

Als je er €1250 voor over hebt om het probleem door een aangeschreven prof op te lossen, dan zou ik dat gewoon doen.

Bovendien; die 100€ krijg je hoe dan ook terug en de aanbetaling ben je ook kwijt zodra de opdracht afgerond is en de rest betaald moet worden.

Als je trouwens nog een keer iemand kan vinden voor €700 oid, dan ben je nog wel veel goedkoper uit.

Idempotent.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:35
bie100 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:52:
begrijp nooit waarom niet eerst de opstal verzekering erbij wordt gehaald ( als je zo een verzekering heb dan)
Dat begrijp ik ook niet. Ik heb in mijn vorige huis twee keer lekkage gehad. Beide keren goed en snel opgelost door de verzekering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Apart, dus je zit al half aan hem vast, want al €100,00 enkel voor een offerte. 65% van te voren betalen is ook niet okay. Misschien is hij vooral goed in klanten aannemen en dan ben je overgeleverd aan wanneer hij kan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: februari 2019
  • Nu online
Als dit al van toepassing is moet het ook nog eens een all-risk opstalverzekering zijn (de duurste en meest uitgebreide variant). Andere vormen dekken dit soort zaken überhaupt al niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:44

eamelink

Droptikkels

Ik vind offertekosten niet zo gek. Er zijn eindeloos veel mensen die denken dat ze eerst drie, vier, vijf offertes moeten opvragen voor een klein klusje. De hoeveelheid tijd die een vakman daaraan besteedt is echt niet mals.

Dat kan opgebracht worden door óf de mensen die een klus laten uitvoeren, óf door de mensen die offertes opvragen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

Volgens mij mag hij wettelijk überhaupt maar 50 procent aanbetaling eisen dus die 65 procent is dan te veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Lekkage van dakkapel word blijkbaar niet vergoed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:40
Dat het duurder geworden is, ja dat is opzich mogelijk, vergeleken met 4 jaar geleden zijn de materialen duurder geworden natuurlijk, en is er momenteel veel meer vraag dan aanbod in het vakgebied.

Offertekosten/onderzoekskosten komen wel eens voor, maar vaak juist in het geval als het verzekeringswerk is om te "voorkomen" dat mensen juist gaan shoppen voor de de duurste offerte maar verder geen intentie hebben het te laten maken en alleen de offerte claimen bij de verzekering en uit betaald krijgen..

65% aanbetalen voor aanvang is wel heel extreem..

overigens:
hoe kom je er overigens bij dat hij die binnen 30 dagen terug kan geven?
Koop op afstand geld niet voor business 2 business (los van dit nog niet eens koop of afstand voor hem hoeft te zijn, wie weet gaat hij de spullen wel halen bij de groothandel)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Lekkage van dakkapel word blijkbaar niet vergoed.
blijkbaar zeg je dus je weet het niet zeker gewoon bellen bij mij is lekkage ook altijd vergoed en heb geen dure opstal verzekering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
doomtech schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Als dit al van toepassing is moet het ook nog eens een all-risk opstalverzekering zijn (de duurste en meest uitgebreide variant). Andere vormen dekken dit soort zaken überhaupt al niet.
betaal een paar pleuro in de maand ( dacht 9 of 12 euro ) heb volgens mij geen dure krijg het gewoon vergoed

maar niet geschoten is altijd mis ff bellen naar de verzekering is nooit fout

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
bie100 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:16:
[...]

betaal een paar pleuro in de maand ( dacht 9 of 12 euro ) heb volgens mij geen dure krijg het gewoon vergoed

maar niet geschoten is altijd mis ff bellen naar de verzekering is nooit fout
Verzekering gebeld en de meneer aan de telefoon gaf aan dat het gewoon gedekt word.

Ik belde einde van de dag nogmaals....dit keer doorverbonden naar de afdeling\persoon die de schades bekijkt/behandeld.

Zij gaf aan dat het standaard niet vergoed word en dat het aan de "oorzaak" ligt.
Ze wou natuurlijk de oorzaken wat wel vergoed word niet vertellen 8)7 ik kon het ook niet 123 vinden in mijn contract 8)7

De specialist moet dus een verslag maken & aankaarten wat de oorzaak is en als de verzekering ze zin hebben gaan ze het vergoeden dan blijkbaar???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Verzekering gebeld en de meneer aan de telefoon gaf aan dat het gewoon gedekt word.

Ik belde einde van de dag nogmaals....dit keer doorverbonden naar de afdeling\persoon die de schades bekijkt/behandeld.

Zij gaf aan dat het standaard niet vergoed word en dat het aan de "oorzaak" ligt.
Ze wou natuurlijk de oorzaken wat wel vergoed word niet vertellen 8)7 ik kon het ook niet 123 vinden in mijn contract 8)7

De specialist moet dus een verslag maken & aankaarten wat de oorzaak is en als de verzekering ze zin hebben gaan ze het vergoeden dan blijkbaar???
nou goed zo werkt dat er komt iemand kijken en die laat er vaak iemand bij halen een bedrijf die voor een verzekering de taxatie doet

kijken waar de schade vandaan komt is het achterstallig onderhoud blabla in jou geval is het verkeerd gelegd en de kans is groot dat je het gewoon vergoed krijg

Acties:
  • +7Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-06 13:36

dijkmane

biertje ?

de schade veroorzaakt door de lekkage is waarschijnlijk gedekt, niet het verhelpen van de lekkage.

er zijn een hoop koopjesjagers onder de consumenten.
blijkbaar heeft deze meneer de ervaring dat hij erg veel gevraagd wordt, hij tijd steekt in het maken van een offerte en vervolgens gaat men naar iemand die goedkoper is, voor hem dus veel verloren tijd.

dus berekend hij offerte kosten, die hij terug geeft bij een opdracht.
scheelt hem werk en tijd die hij weer kan steken in zijn klanten.

momenteel ligt het werk voor dit soort bedrijfjes voor het oprapen, iedereen is aan het verbouwen, werk genoeg.
onderhandelen zal dus weinig zin hebben met hem, voor jou 10 anderen.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grand admiral Mause
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:42
betalen voor een offerte.. tja als een aannemer een compleet bestek/plan schrijft voor een grote verbouwing begrijp ik het wel. Voor een reparatie als deze is het van de zotte.

Ik zit zelf in een andere tak van sport maar reken ook kosten voor een uitgebreide offerte, dit word gemeld voor ik langskom. Kosten worden verdisconteerd na opdracht. Serieuze geïnteresseerden vinden dit overigens bijna nooit een probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
dijkmane schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:31:
de schade veroorzaakt door de lekkage is waarschijnlijk gedekt, niet het verhelpen van de lekkage.
dat dacht ik ook altijd maar bij mij is het in beide gevallen vergoed ook het verhelpen er van

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:50
eamelink schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:04:
Ik vind offertekosten niet zo gek. Er zijn eindeloos veel mensen die denken dat ze eerst drie, vier, vijf offertes moeten opvragen voor een klein klusje. De hoeveelheid tijd die een vakman daaraan besteedt is echt niet mals.
Helemaal eens, ik denk dat de mensen die dit niet begrijpen nooit ondernemer zijn geweest.
Als je als klusjesman een half uur onderweg bent, een half uur de situatie inspecteerd en nog een offerte uitbrengt vind ik het niet onredelijk dat daarvoor betaald moet worden. Zijn tijd is niet gratis. En met consumenten die 5 offertes opvragen snap ik dat je je op deze manier nog iets terug wilt zien van je investering in tijd die je doet als ondernemer.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Apiekool
Dus als je meerdere prijsopgaves wilt doen moet je daarvoor gestraft worden door kosten te betalen? Ik zie het al voor me, 3 offertes aanvragen en al 300 euro betaald hebben voordat je een keuze hebt gemaakt...

Nee, zijn tijd is natuurlijk niet gratis. Kosten voor offertes zitten berekend in de klussen die wel binnen komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Apiekool schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:00:
Dus als je meerdere prijsopgaves wilt doen moet je daarvoor gestraft worden door kosten te betalen? Ik zie het al voor me, 3 offertes aanvragen en al 300 euro betaald hebben voordat je een keuze hebt gemaakt...

Nee, zijn tijd is natuurlijk niet gratis. Kosten voor offertes zitten berekend in de klussen die wel binnen komen.
Dit komt gewoon door de markt, dat ze dit vragen. Je hoeft niet me zo'n iemand in zee te gaan.

[Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 04-06-2021 10:02]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apiekool
Jumpman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Dit komt gewoon door de markt, dat ze dit vragen. Je hoeft niet me zo'n iemand in zee te gaan.
Uiteraard, wil niet zeggen dat ik ermee akkoord zou gaan :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:01

Het woord "offertekosten" is hier ook gewoon verkeerd. Het zijn gewoon voorrij & inspectiekosten. Die beste man is er toch al minimaal een uur aan kwijtgeweest.

Daarnaast heeft hij het op voorhand aangegeven - en TS kon gewoon nee zeggen.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +9Henk 'm!

• eamelink
  • Laatst online: 20:44

eamelink

Droptikkels

Dus als je meerdere prijsopgaves wilt doen moet je daarvoor gestraft worden door kosten te betalen?
Nee, je wordt niet gestraft, je betaalt voor een dienst :)
Dat is een gangbaar model inderdaad. Maar uiteraard niet het enige mogelijke of enige goede model. En het model heeft wel wat aan effectiviteit ingeboet nu mensen - bijvoorbeeld via internet - erg veel offertes gaan aanvragen.

Gemiddeld drie offertes aanvragen per klus, betekent dus ook dat de gemiddelde vakman drie offertes moet schrijven per klus die hij binnenkrijgt. Maar als dat gemiddeld is, zijn er ook vakmannen die misschien wel vijf offertes moeten schrijven per klus, of acht. Misschien komt dat omdat ze niet zo goed zijn, maar misschien komt het ook omdat ze juist wél goed zijn, daardoor zelden de goedkoopste, en een flink deel van de markt nou eenmaal alleen op prijs selecteert :)

Als jij een goede vakman bent en wilt concurreren op kwaliteit, dan is een klein financieel drempeltje opwerpen een effectieve manier om de mensen die puur naar prijs kijken voortijdig uit te filteren :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:26
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ik ben dus die 100 euro kwijt.

Maar dat is mijn stomme fout. Het lag ook niet aan hem.
Ik had ook gewoon nee kunnen zeggen.

Dit had de beste meneer al aangegeven voordat hij überhaupt kwam kijken.

Ik was geirriteerd...emotioneel op dat moment (kon hij niet aan me zien want ik probeerde vriendelijk te blijven).
Misschien even het dikgedrukte ook in je startpost vermelden... Nu doe je het laten overkomen alsof hij er "ineens" mee kwam. Maar blijkbaar wist je dit van te voren en ben jij er zelf mee akkoord gegaan dat hij voor 100 euro langs zou komen...
Aannemer / reparateur heeft het netjes gemeld en daar is dan niks mee (vind ik).

Qua vooruit betalen is 65% inderdaad wel aan de hoge kant. Zeker omdat het over een relatief klein bedrag gaat, zou ik navragen waarom hij 65% vooruit wilt hebben. Het is niet dat hij nu een of andere bijzondere investering moet doen, waardoor hij bijv. een krediet moet afsluiten (en dit vervolgens alsnog doorberekent).

Wel zou ik nog goed navragen als ze langs komen (of een andere partij) om goed naar het hout te kijken. Kennelijk waren er wat "verdachte" plekjes.

En dat je nu niet meer voor hetzelfde bedrag een reparatie kan uitvoeren is ook wel logisch... Alle aannemers zitten zo goed als vol. Iedereen is bezig om zijn huis te verbouwen. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij momenteel de vraag velen malen groter is dan het aanbod.
Ook zijn de materiaalkosten als een gek gestegen! PVC, hout en vele andere materialen hebben een wereldwijd te kort momenteel. Wegens corona hebben veel fabrieken op mindere productie gedraaid (als ze al gedraaid hebben). Op zich geen probleem, aangezien er een grote voorraad was. Echter, die voorraad is nu zo goed als op en de productie komt nu pas weer langzaam aan op gang. Het duurt nog wel even voordat we weer een voorraad hebben opgebouwd.... Tot die tijd, blijven bouwmaterialen schrikbarend duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 15:32
Op zich vind ik het niet onredelijk vind dat een vakman kosten in rekening brengt voor een 'onderzoek' of offerte als dat op voorhand goed is afgesproken. Als iemand zoveel werk heeft dat hij elke uurtje kan vullen met betaald werk, tsja, waarom niet?

Maar dat gezegd hebbende is op een relatief kleine klus 100 euro best een fors bedrag, en denk ik dat dit vooral een soort 'fuik' vormt: immers heb je daar al akkoord op gegeven en voelt het dan als 'een dief van eigen portomonnaie' als je nu niet verder gaat met die man. Daardoor kan hij zijn totaalprijs ook relatief hoog zetten, want ja, nu nog wisselen kost sowieso geld en is maar de vraag of een ander het goedkoper kan (en misschien ook weer start-kosten met zich meeneemt).

Zelf zou ik dan – icm die rare hoge aanbetalingseis – ook de 100 euro vooralsnog als leergeld beschouwen en kijken of je op zijn minst kostenloos nog een andere vakman kan laten beoordelen.

Overigens vind ik de "2x zo duur want materiaal duurder" ook twijfelachtig, bij de meeste kleine lekkages ga je toch vooral arbeidsuren maken en niet heel veel materiaal? Wat voor materiaal moet er dan vervangen? Loodstripjes en rachels?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JipJapGoedje
Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:30:
Op zich vind ik het niet onredelijk vind dat een vakman kosten in rekening brengt voor een 'onderzoek' of offerte als dat op voorhand goed is afgesproken. Als iemand zoveel werk heeft dat hij elke uurtje kan vullen met betaald werk, tsja, waarom niet?

Maar dat gezegd hebbende is op een relatief kleine klus 100 euro best een fors bedrag, en denk ik dat dit vooral een soort 'fuik' vormt: immers heb je daar al akkoord op gegeven en voelt het dan als 'een dief van eigen portomonnaie' als je nu niet verder gaat met die man. Daardoor kan hij zijn totaalprijs ook relatief hoog zetten, want ja, nu nog wisselen kost sowieso geld en is maar de vraag of een ander het goedkoper kan (en misschien ook weer start-kosten met zich meeneemt).

Zelf zou ik dan – icm die rare hoge aanbetalingseis – ook de 100 euro vooralsnog als leergeld beschouwen en kijken of je op zijn minst kostenloos nog een andere vakman kan laten beoordelen.

Overigens vind ik de "2x zo duur want materiaal duurder" ook twijfelachtig, bij de meeste kleine lekkages ga je toch vooral arbeidsuren maken en niet heel veel materiaal? Wat voor materiaal moet er dan vervangen? Loodstripjes en rachels?
Zo'n ZZP'er is meestal wel dik een uurtje zoet met aanrijden, inspectie, mogelijkheden met potentiële klant bespreken administratie voor de offerte/inspectie. Dat kan niet voor 50,-. Tenminste, dat kan ik me niet voorstellen. Ik moest voor daklekkage bij de dakpannen afgelopen jaar ook 130,- inspectiekosten betalen. en bij uitvoer opdracht kreeg ik dat netjes verrekend.

offtopic:
Misschien is dit voor TS zijn verhaal niet relevant, maar soms krijg ik het gevoel dat iedereen NU geholpen moet worden, het mag nagenoeg niets kosten en als het niet goed wordt uitgevoerd of er gaat onverhoopt iets mis direct je rechtsbijstand/rechter/kassa/radar/geschillencommissie inschakelen en vooral je verhaal op internet dumpen

[Voor 9% gewijzigd door JipJapGoedje op 04-06-2021 10:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:42
Aangezien er over rot hout wordt gesproken, heb je dus feest. Hout is absurd duur momenteel.
JipJapGoedje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:35:
Zo'n ZZP'er is meestal wel dik een uurtje zoet met aanrijden, inspectie, mogelijkheden met potentiële klant bespreken administratie voor de offerte/inspectie. Dat kan niet voor 50,-. Tenminste, dat kan ik me niet voorstellen. Ik moest voor daklekkage bij de dakpannen afgelopen jaar ook 130,- inspectiekosten betalen. en bij uitvoer opdracht kreeg ik dat netjes verrekend.
Ik vind een uur eigenljik wel kort ingeschat. Als ik zie hoeveel werk ik toch al snel ergens heb die enkele keer dat ik op locatie ga kijken. Je bent op locatie toch al snel een half uur tot een uur aanwezig. Heenrijden, terugrijden, parkeerkosten, offerte opstellen. Vaak heb je iemand telefonisch al een behoorlijke uitleg gegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 15:32
@JipJapGoedje Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het 'uurloon' voor de offerte (lees: erheen rijden, inspectie/onderzoek, advies, en daadwerkelijke offerte zelf) helemaal niet hoog ligt met 100 euro. Dat gaf ik ook al aan in mijn post. Maar los daarvan zijn er dus meerdere soorten vakmannen: vakmannen die dat bedrag sowieso in rekening brengen en teruggeven als de opdracht doorgaat, en vakmannen die het bedrag niet in rekening brengen maar gewoon 'in hun tarief verwerkt hebben'. Dat betekent dat in praktijk iedereen die ze inhuurt ook een beetje meebetaalt aan de verloren tijd van opdrachten die niet doorgegaan zijn.

Beide opties vind ik netjes, mits goed gecommuniceerd, maar zelf zou ik niet voor de vooraf-offerte-kosten optie gaan en die vakmannen links laten liggen. In ieder geval wel bij zo'n relatief kleine klus. Just my two cents ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JipJapGoedje
@Valorian Ik weet niet hoe dat reilt en zeilt in dat wereldje, maar ik kan mij tegenwoordig niet meer voorstellen dat vakmannen gratis dit soort bezichtigingen doen.

Maar eerlijk is eerlijk, het is aan een ieder om dat wel of niet te accepteren bij het maken van een dergelijke afspraak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Bel voor de gein eens RRS als je WC niet meer wil doorspoelen...

Bus komt voorrijden, stapt mannetje uit, kijkt in put, graaft een buis op, boort er een gat in, camera erin: "Ah, daar is je buis geknikt, is verzakt". En dan trekt ie de mobiele pin, reken je 105 euro af en gaat ie weer weg.

Dus nee, 100 euro onderzoekskosten is niet heel erg gek, zijn er meer die dat doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op dit moment kunnen vakmensen vragen wat ze willen. En zeker bij een lekkage ben je een vragende partij. Dus tja, ga akkoord, onderhandel of zoek een ander. Simpeler is het niet te maken.

Onderzoekskosten zijn normaal. En tegenwoordig geld vragen voor een offerte ook. Voor jou 10 anderen die wel willen betalen. Zeker bij een kleine klus vragen ze geld voor offerte, want te veel mensen vroegen offerte voor verzekering en doen het daarna zelf of via een "bekende".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14-06 18:19

hamsteg

Species 5618

Ik vind het eigenlijk te weinig info om te oordelen:

Offerte kosten, is van te voren aangegeven en krijg je terug bij aanvaarden opdracht. Je bent akkoord gegaan, moet die man dan voor niets langskomen, hij weet niet of de offerte gegund wordt? Tijdens de inspectie en het opstellen van de offerte wordt er geen geld verdiend ... dit is snel anderhalfuur (exclusief onkosten als brandstof). Op mijn werk kost een eerste analyse vaak ook 2 uur dit wordt netjes vooraf gecommuniceerd. Als je in de week 4 offertes moet opmaken ben je 1 dag aan inkomsten kwijt. Je kunt deze kosten verstoppen door dit bij anderen in een hogere uurprijs om te zetten maar een professioneel bedrijf dat over 15 jaar nog werkelijk wil bestaan brengt dit in rekening.

65% aanbetaling. Heb je ook gevraagd waarom. Zijn dit pure materiaal kosten? Waarom moet het risico dan bij de aannemer liggen? Ik zou dit navragen en aangeven dat je akkoord gaat met bijv. 50% materiaal maar niet met de nog uit te voeren uurprijsdeel in de offerte.

Heel eerlijk is het gewoon een keuze. Pennie wise pound foolish. Wil je weer een persoon kiezen die over vier jaar niet te bereiken is of wil je meer garanties. Een professioneel bedrijf legt ook verantwoording terug bij de aanvrager. Als consument zijn wij een beetje verwend maar een contract, ook voor het opmaken van een rapport, is wederkerig.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als de vorige het voor weinig slecht deed, moet je niet raar opkijken als iemand die het wel goed doet duurder is. Al zou je dan inderdaad denken dichter bij die andere bedragen te komen als de markt verder gelijk zou zijn (vraag/aanbod).

Drie mensen laten langskomen voor een offerte van na belastingen een paar honderd euro, waar er dus tenminste twee voor niets komen. Dat is zoals gezegd incl reistijd samen al 3 a 6 uur werk die moet worden verwerkt in de kosten. Inspectiekosten die je 'gratis' krijgt als je hen de opdracht geeft, lijkt me een prima deal in deze tijden waar vraag en aanbod erg uit elkaar liggen.

Neemt overigens niet weg dat opvragen van meer dan een offerte vaak is aan te raden voor "alles significant duurder dan een pak melk" (zoals je voor elektronica doet door in de pricewatch te kijken bijvoorbeeld). Maar denk niet dat offerteschrijven gratis weekendwerk is.
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:19:
[...]
Ze wou natuurlijk de oorzaken wat wel vergoed word niet vertellen 8)7 ik kon het ook niet 123 vinden in mijn contract
Dat laatste is vreemd, maar dat eerste: weten wat het lijstje is verandert niets aan de waarheid van die oorzaak. Ze zijn er niet om fraude makkelijker te maken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:03
Ik begrijp dat het maken van een offerte geld kost maar in dit geval zou ik die nooit betalen. Het is een reparatie, geen volledige uitbouw of wat dan ook.
Aanbetaling lijkt me onredelijk. Als de ondernemer dit niet kan voorschieten dan heeft hij wellicht ook een ander probleem.
Ik zou daarom nu die €100 als verlies nemen en op zoek gaan naar een ander.

De prijzen van 4 jaar geleden zijn niet meer de prijzen van nu. Je zou hoogstens kunnen kijken naar uren en materialen. Verder ken ik weinig klusjesmannen/bouwvakkers die complimenteus zijn over het werk van collega's. Je zou eens kunnen vragen in de buurt welke ervaringen zij hebben.

Ik zou best op de dag van oplevering/klaar met het werk willen betalen maar wel nadat ik een gespecificeerde factuur gezien heb met het bedrag. Als hij garantie geeft dan wil je ook zeker weten dat alles er op staat inclusief een tekst in de trant van "U heeft x jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Over welke oorzaken wel of niet vergoed worden, kun je denk ik wel een inschatting maken.

En laat ik even de zaken zoals kernramp en terrorisme buiten beschouwing (nooit vergoed).

Is het te relateren aan achterstallig onderhoud of slecht uitgevoerde reparatie (die op iemand anders te verhalen is) --> geen vergoeding

Gevolg van stormschade o.i.d --> tja, hoe ben je verzekerd.

Echt "pech" -> meestal verzekerd in je opstal (tenzij beroerde verzekering).

In dit geval loop je dus een risico dat de verzekeringsmaatschappij gaan zeggen "haal het maar bij het vorige klusbedrijf gezien je nog garantie hebt".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Dets schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:56:
Ik begrijp dat het maken van een offerte geld kost maar in dit geval zou ik die nooit betalen. Het is een reparatie, geen volledige uitbouw of wat dan ook.
Aanbetaling lijkt me onredelijk. Als de ondernemer dit niet kan voorschieten dan heeft hij wellicht ook een ander probleem.
Ik zou daarom nu die €100 als verlies nemen en op zoek gaan naar een ander.

...
Een beetje bijzondere opmerking vind ik. Dus een reparatie wil je geen offerte voor, geen indicatie wat de oplossingsrichting wordt? Waarom zou je dan meerdere offertes laten opmaken? Puur voor de prijs??. Op moment dat iets meer dan 250 euro kost wil ik snappen wat er speelt. In dit geval zou ik research doen, een goede aannemer uitnodigen en ben ik bereid te betalen voor de analyse&offerte. Als die persoon in staat is mij te overtuigen (en ik zal later op andere manier de werkwijze toetsen, hier op het Forum :) ) dan heeft hij of zij de opdracht eigenlijk al binnen. Ik heb ondertussen geleerd dat vertrouwen en gunnen van een paar euro meer een belangrijke sleutel is ook voor eigen succes.

Ooit hebben wij een mooie vaatwasser bij de lokale dealer gehaald, die man vertelde eerlijk dat bij een grote witgoedketen het ding €100,00 goedkoper was. Toen vier jaar later een breuk in de vaatwasser tot een beetje wateroverlast leidde, stond deze gast binnen een half uur bij mij op de stoep ... bij die grote witgoedketen stond ik waarschijnlijk nog steeds in de wacht. Die €100 had ik op dat moment gevoelsmatig al 5x terugverdiend. Waar wil je voor betalen?

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hamsteg schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Een beetje bijzondere opmerking vind ik. Dus een reparatie wil je geen offerte voor, geen indicatie wat de oplossingsrichting wordt? Waarom zou je dan meerdere offertes laten opmaken? Puur voor de prijs??. Op moment dat iets meer dan 250 euro kost wil ik snappen wat er speelt. In dit geval zou ik research doen, een goede aannemer uitnodigen en ben ik bereid te betalen voor de analyse&offerte. Als die persoon in staat is mij te overtuigen (en ik zal later op andere manier de werkwijze toetsen, hier op het Forum :) ) dan heeft hij of zij de opdracht eigenlijk al binnen. Ik heb ondertussen geleerd dat vertrouwen en gunnen van een paar euro meer een belangrijke sleutel is ook voor eigen succes.

Ooit hebben wij een mooie vaatwasser bij de lokale dealer gehaald, die man vertelde eerlijk dat bij een grote witgoedketen het ding €100,00 goedkoper was. Toen vier jaar later een breuk in de vaatwasser tot een beetje wateroverlast leidde, stond deze gast binnen een half uur bij mij op de stoep ... bij die grote witgoedketen stond ik waarschijnlijk nog steeds in de wacht. Die €100 had ik op dat moment gevoelsmatig al 5x terugverdiend. Waar wil je voor betalen?
Voor een opdracht van 250 euro hoef ik geen uitgebreide offerte. En ja, als hij dan 10 minuten langs moet komen, is dat zo. Graag of of niet. Ik wil gevoel hebben bij iemand (gaat me nog minder om de offerte als iemand wel gezien hebben). Komen we boven de 1000 is het ander verhaal. Maar zelfs dan heb ik nooit een aannemer / leverancier gehad waarbij ik betaald heb voor de offerte. Sorry. Waarom vraag ik wel offertes, om een gevoel bij iemand te krijgen. Belangrijker als de prijs.

En dat laatste is leuk. Maar er is helaas geen garantie dat meer betalen betere service is. Daar ben ik wel achter gekomen. Ik heb topservice gehad bij dozenschuivers (b.v. lidl doet het altijd erg goed) maar ook complete kutservice bij een lokale leverancier waarin ik veel vertrouwen had (en meer betaald had en niet thuis gaf). Die 1 op 1 relatie is er helaas niet meer, anders zou ik grief wat meer betalen bij mijn lokale leveranciers. Natuurlijk wel een aantal lokale leveranciers waar ik vaste klant ben en weet ik wat ik er aan heb. Maar uitgaan van hogere prijs = betere service? Nee, dank je, te vaak andere ervaring.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Cyberpope schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:43:
[...]
Maar uitgaan van hogere prijs = betere service? Nee, dank je, te vaak andere ervaring.
Mooi geframed maar niet wat ik zeg: eerst huiswerk doen, dan luisteren en toetsen maar niet als uitgangspunt voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten ... als je later ook service verwacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaddeusX
Second opinion zojuist binnen gehad....850 incl alles. Ik kan dan betalen als ze klaar zijn.

Dat is heel wat anders dan die meneer van gisteren 1250/1500 euro....plus de troep moet ik zelf afleveren.
En nog eens 100 euro offertekosten...krijg ik terug maar toch? en 65% vooruit betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-06 13:57
Als ik ergens een offerte voor vraag en iemand begint gelijk over offertekosten, bedank ik vriendelijk en mag die helemaal niet eens een offerte uitbrengen. Als ik offertes opvraag, vraag ik er NOOIT maar eentje op, want ik wil simpelweg weten wie me de beste deal kan geven en daarmee in zee gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hamsteg schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Mooi geframed maar niet wat ik zeg: eerst huiswerk doen, dan luisteren en toetsen maar niet als uitgangspunt voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten ... als je later ook service verwacht.
Het is geen frame, als je het zo zegt klopt het helemaal. Maar je legt in je post regelmatig de link tussen meer betalen en meer service. En die relatie is er dus niet. Bij sommige zit je echt voor dubbeltje eerste rij en sommige laten je door de neus betalen waarna ze je nog achter in de zaal zetten met een pilaar voor je stoel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:53
Lekker verdienmodel wel. 100 laten betalen voor een offerte. Vervolgens veel te hoge prijs in de offerte zetten. Niets doen wel 100 mogen houden....

Zou sowieso wel een paar vernietigende recensies achter laten over deze klusser.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
n3othebest schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:39:
Lekker verdienmodel wel. 100 laten betalen voor een offerte. Vervolgens veel te hoge prijs in de offerte zetten. Niets doen wel 100 mogen houden....

Zou sowieso wel een paar vernietigende recensies achter laten over deze klusser.
Hij heeft enorm veel positieve reviews.

Ik ben niet tevreden ermee maar het is mijn domme fout geweest. Hij gaf het ook van te voren aan over de offerte kosten. Maar ik wist niet dat het zo duur zou zijn en dat vooruit betalen gebeuren natuurlijk. Dit kwam achteraf. Dus eigenlijk heeft hij het ook wel snel & makkelijk verdient die 100 euro...

Dit zijn mensen die altijd in jouw regio/stad wonen dus hij is hooguit 5 euro kwijt voor benzine en een uurtje van zijn tijd (rijden+advies op locatie). Dan is 100 euro niet verkeerd.

Ik kan moeilijk iemand anders een slecht review geven omdat ze duur zijn, denk ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar je kunt wel eerlijk zijn. Dat je achteraf de 100 euro wat duur vond voor de bestede tijd en dat je nu een goedkopere aanbieder gevonden hebt. Blijf bij de feiten, dan kan je review alleen eerlijk zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:53
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Hij heeft enorm veel positieve reviews.

Ik ben niet tevreden ermee maar het is mijn domme fout geweest. Hij gaf het ook van te voren aan over de offerte kosten. Maar ik wist niet dat het zo duur zou zijn en dat vooruit betalen gebeuren natuurlijk. Dit kwam achteraf. Dus eigenlijk heeft hij het ook wel snel & makkelijk verdient die 100 euro...

Dit zijn mensen die altijd in jouw regio/stad wonen dus hij is hooguit 5 euro kwijt voor benzine en een uurtje van zijn tijd (rijden+advies op locatie). Dan is 100 euro niet verkeerd.

Ik kan moeilijk iemand anders een slecht review geven omdat ze duur zijn, denk ik?
Buiten dat die 100 natuurlijk duur is (maar die wist je vooraf) is 65% aanbetaling verwachten en een heel hoge prijs vragen natuurlijk gewoon slechte service.

Als je had geweten dat hij veel duurder dan de concurrentie was en dat soort gekke eisen stelt had je hem ook niet laten komen voor die 100.

Dus je kan op zijn minst anderen waarschuwen zodat die niet ook voor niets die 100 betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Edit ... lama

[Voor 96% gewijzigd door hamsteg op 04-06-2021 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank HF
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Ja, en de brandstof, de voorbereiding en de eventuele klussen die hij binnen kan halen tijdens jouw uurtje 'windowshopping' is natuurlijk gratis voor hem. Niets doen is geld weggeven he...

Het komt een beetje bot over, maar dit is exact de reden waarom zo iemand dit doet. Heb je hem eigenlijk gevraagd of je niet, zeg, 30/70 kunt doen bijvoorbeeld?

"Mijn gehoor en alertheid zijn als een 360 graden radar om me heen en beweeg me zo door het verkeer dat ik niet perse gezien hoef te worden." © by Knightwolf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19:31

MLLL

Palm Treo 650

eamelink schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Nee, je wordt niet gestraft, je betaalt voor een dienst :)

[...]

Dat is een gangbaar model inderdaad. Maar uiteraard niet het enige mogelijke of enige goede model. En het model heeft wel wat aan effectiviteit ingeboet nu mensen - bijvoorbeeld via internet - erg veel offertes gaan aanvragen.

Gemiddeld drie offertes aanvragen per klus, betekent dus ook dat de gemiddelde vakman drie offertes moet schrijven per klus die hij binnenkrijgt. Maar als dat gemiddeld is, zijn er ook vakmannen die misschien wel vijf offertes moeten schrijven per klus, of acht. Misschien komt dat omdat ze niet zo goed zijn, maar misschien komt het ook omdat ze juist wél goed zijn, daardoor zelden de goedkoopste, en een flink deel van de markt nou eenmaal alleen op prijs selecteert :)

Als jij een goede vakman bent en wilt concurreren op kwaliteit, dan is een klein financieel drempeltje opwerpen een effectieve manier om de mensen die puur naar prijs kijken voortijdig uit te filteren :)
Precies dit, tegen koopjesjagers zeg ik altijd "mij niet meer bellen,zoek alsjeblieft een ander" _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misterdigital
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20:00
100 euro offertekosten is niet normaal, ik zou voor een ander kiezen. blijkbaar heeft hij voldoende werk en kan hij het ervoor vragen....

• Dets
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:03
hamsteg schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Ik heb toevallig een nu reparatie (lekkage) lopen. De beste man kon prima uitleggen wat aan de hand was, wat hij ging doen en wat het bij benadering ging kosten. Hij stuurde een dag later een offerte en is nu bezig. Als het recht toe recht aan werk is en de prijs acceptabel vind ik het prima. Ik handel dan veel eerder op vertrouwen dan op prijs. Ik weet nu dat ik 'm later nog een keer kan bellen voor iets anders. Als hij zou komen met: betalen voor offerte en materiaalkosten voorschieten had ik meteen een ander gezocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:35

FreakNL

Well do ya punk?

ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:54:
Second opinion zojuist binnen gehad....850 incl alles. Ik kan dan betalen als ze klaar zijn.

Dat is heel wat anders dan die meneer van gisteren 1250/1500 euro....plus de troep moet ik zelf afleveren.
En nog eens 100 euro offertekosten...krijg ik terug maar toch? en 65% vooruit betalen.
Welke troep?

En is deze 850 weer niet een beun-de-haas? Goedkoop is duurkoop…

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

JipJapGoedje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:20:
@Valorian Ik weet niet hoe dat reilt en zeilt in dat wereldje, maar ik kan mij tegenwoordig niet meer voorstellen dat vakmannen gratis dit soort bezichtigingen doen.

Maar eerlijk is eerlijk, het is aan een ieder om dat wel of niet te accepteren bij het maken van een dergelijke afspraak.
Hier is zelfs een aannemer met mijn aankoopmakelaar door ons nieuwe huis gegaan voor we het kochten, gratis, binnen 24 uur na onze vraag.

Heb inmiddels al ruim 50k naar hem overgemaakt en er zit nog wat in het vat.... Het kan nog wel, maar niet voor een potentieel klusje van 1 dag. En als ik hem nu bel met een probleempje, dan komt hij ook gewoon even langs. Hij weet dat het wel goed komt en dat hij niet voor niets komt. Da's bij een nieuwe potentiële klant die 1 kozijntje wil laten vervangen natuurlijk nog maar de vraag bijvoorbeeld. Van mij weet hij dat hij de klus gegund krijgt als hij geen hele rare dingen doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Offerte binnen gekregen.

Het gekke is dat dit niet iets wat tijd zou moeten kosten. Max 5 minuten?

Hij heeft 1 totale bedrag opgeschreven. Onderaan.

Niet een opbouw van.

Dit is toch geen offerte? Ja het is een digitaal "officieel" documentje met adres en kvk gegevens maar toch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

n3othebest schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:39:

Dat is dus helemaal geen lekker verdien model. Als je voor het maken van een offerte:
- een half uur aan het reizen bent
- een dik uur bezig bent met op het dak klimmen en de situatie beoordelen en uitleggen aan de "misschien klant" wat er aan de hand is en wat daaraan gedaan kan worden
- een half uur bezig bent om de offerte te maken en te zorgen dat deze bij de klant komt en dat de betaling in de administratie komt

Dan loop je niet direct binnen met 100 euro bruto voor dat werk. Daarnaast zal het niet heel lang gaan duren, voor je "naam" op de verkeerde manier vindbaar gaat zijn via Google en je steeds minder offertes mag maken. En werken deed je al niet, want je maakte alleen te dure offertes. :)

In ons vorige huis heb ik weleens wat werk gehad voor een installateur/loodgieter. Dat was nog voor de klusmarkt helemaal over de rooie getrokken werd door gigantische vraag. Goede mensen waren toen ook gewoon druk. Toen was mijn stelregel altijd: als zoiemand overmorgen kan beginnen, dan betekent dat alleen dat zijn werk niet bijzonder genoeg is om druk te zijn. Nou, zelfs die lui zijn nu overvol. Wij hadden echt niet de goedkoopste installateur/loodgieter (aangeraden door familie), maar je kreeg waar voor je geld. Die moet je nu een jaar van tevoren boeken, als je een grote klus (nieuwe badkamer + toilet ofzo) voor hem hebt.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True