Mobiele airco LG PA11WS: lijkt deze betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vond deze mobiele airco, de enige onder de €1000 met een inverter:
https://www.expert.nl/lg-pa11ws-wit

Lijkt jullie deze goed/betrouwbaar, voor een mobiele airco? Ik verwacht natuurlijk geen wonderen, geen prestaties vergelijkbaar met een split unit. Zou LG een betrouwbaar merk zijn qua airco's?

ACHTERGROND/SITUATIE:

Ik ben van plan om een kamer van ca. 25 m² te koelen, met drie grote ramen, die een aantal uren per dag zon krijgt, maar niet super veel. Normaliter blijft het binnen altijd wel een paar graden koeler dan buiten tijdens een hittegolf, maar na een aantal dagen 30 graden buiten wordt het binnen toch wel hoog in de twintig. De gevel is op het oosten aan een smalle straat, op de anderhalfste verdieping.

Voor je begint, een split unit is echt helaas 100% onmogelijk en niet toegestaan bij mijn huis. Ik weet dat het beter is, en ik zou het heel graag willen, maar helaas. (Het is trouwens ook veel duurder, nietwaar.)

Ik heb goede ervaringen met mijn huidige mobiele airco (een oude Zibro van 7200 BTU), die veel slechter is dan deze LG, hoewel in een kleinere kamer. Vandaar dat ik er nog een wil voor deze kamer, alleen te gebruiken op zeer warme dagen wanneer ik daar zit te werken.

De isolatie is niet zo goed, maar daar niets aan te doen door mij als huurder.

Zonnewering buiten zou natuurlijk het beste zijn, maar is absoluut niet toegestaan en onmogelijk, helaas.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:25

Freakie1NL

Grote Baas

Tja LG is geen slecht merk en ervaren qua airco's. Geen absoluut A merk maar zeker niet slecht.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
@Freakie1NL Dank voor de informatie! Dan is dit misschien wel een goede keus, vooral omdat hij met inverter niet zo hard opeens aan zal slaan, zoals andere mobiele airco's wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Ik heb deze nu ongeveer een jaar. We hebben nog geen hittegolven gehad, dus erg uitgebreid is hij nog niet gebruikt. Maar wat ik heb gezien is tot nu toe wel goed, maakt inderdaad veel minder dat harde geluid bij aan- en uitspringen van de compressor, dat andere mobile airco's wel maken. Koelt mijn ruimte van 26 m² verder prima.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:19
Vandaag ook bij Expert deze airco aanbevolen, inmiddels hebben we al hete dagen gehad en was benieuwd hoe je bevindingen waren, hoor graag van je.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
JJmac schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:24:
Vandaag ook bij Expert deze airco aanbevolen, inmiddels hebben we al hete dagen gehad en was benieuwd hoe je bevindingen waren, hoor graag van je.
Hoi, excuses voor de late reactie.

Ik heb deze vooral gekozen vanwege de dubbele inverter: daardoor krijg je niet zo'n heftig geluid wanneer hij aan- en afslaat. Dat heftige geluid heeft mijn oude Zibro wel, maar deze LG is echt een wereld van verschil wat dat aan- en afslaan betreft, hier kan ik prima bij slapen (al heb ik dat niet gedaan). Zodra ik thuis ben zal ik even de decibels erbij pakken die ik met mijn telefoon gemeten heb.

Wat betreft koelcapaciteit: deze heeft 2,6 kW, maar mijn oude Zibro kon mijn kamer ook wel koel krijgen, dus ik kan dat niet helemaal beoordelen. Ik heb maar een paar uur zon per dag, en zit niet onder een dak. Ik heb deze LG wel ook gekozen omdat die dubbele inverter flink efficiënter zou moeten zijn.

De hittegolven waren dit jaar niet echt langdurig, dus heb ik hem niet echt heel lang gebruikt in een lang opgewarmd huis. Vóór het koelen was het zo'n 26 graden in de kamer op zijn warmst. Ik had hem meestal ingesteld op 22 of 23 graden. Het hangt er denk ik erg van af hoe jouw kamer precies is qua zon en dak. Ik heb hem bij mijn bureau staan (maar niet direct op mij gericht). Meestal zette ik hem even een uurtje of twee aan, en dat was dan meteen heerlijk koel bij mijn bureau. Ik heb hem ook wel een keer geheel de late middag / avond aan gehad toen een vriend langskwam; hij was wel enigszins op de bank gericht waar we zaten, maar ik denk dat hij wel de hele kamer goed koelde. Ik heb toen ook staan koken in de open keuken. Het was allemaal wel goed koel, weet niet meer precies hoeveel graden het werd.

De airco zelf zegt dat hij deze zomer zo'n 16 kWu heeft verbruikt in totaal, wat ik erg mee vind vallen. Er staat dat ik hem in totaal zo'n 8 dagen en 2 uur aan heb gehad. Ik heb hem ook veel gebruikt als ventilator, dus met alleen de blaas-functie aan: dat zal denk ik ook meetellen? Het verbruik was 11 kWu in augustus. Hij verbruikt geloof ik iets van 400-600 Watt (gemeten met stroommeter) wanneer hij flink bezig is met koelen, maar natuurlijk niet wanneer zijn thermostaat hem zegt dat het al koel genoeg is.

• JJmac
Bedankt voor je reactie. Hier kunnen we wat mee.

• Cerberus_tm
  • Niet online
JJmac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:45:
Bedankt voor je reactie. Hier kunnen we wat mee.
OK hier de decibels, althans, volgens mijn telefoon:

Achtergrondgeluid in mijn huis: 44 dB.

Airco op stand ventilator, dus niet koelen:
- Op 1 m afstand = 55 dB
- Op 3 m afstand = 46 dB.

Koelen + ventilator:
- 1 m = 59 dB
- 3 m = 53 dB.

Valt dat mee of tegen?

Laat maar weten welke je uiteindelijk kiest, ben benieuwd.

• JJmac
Hey dat is mooi, het geluid valt me toch iets tegen zo te zien, normaal is 65db en daar kunnen wij niet mee slapen, ook zitten we nu te denken of het ook handig als het kan verwarmen nu in deze dure tijden.
Ik laat je het weten, zal ook wel even duren meestal in de winter zijn de airco’s wat goedkoper.

• Cerberus_tm
  • Niet online
JJmac schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:16:
Hey dat is mooi, het geluid valt me toch iets tegen zo te zien, normaal is 65db en daar kunnen wij niet mee slapen, ook zitten we nu te denken of het ook handig als het kan verwarmen nu in deze dure tijden.
Ik laat je het weten, zal ook wel even duren meestal in de winter zijn de airco’s wat goedkoper.
Tja, bij mij is het dus 53 dB op 3 meter afstand, is meer dan 2x zo zacht geluid als 65 dB. Misschien is het bij een stuk minder, als je minder achtergrondgeluid hebt? Ik woon aan een zeer drukke straat. Verder is wat mij betreft de geluidsverandering het belangrijkst: het aan- en afslaan van die Zibro is waar ik wakker van zou worden, niet het constante geluid van deze.

Ben ook benieuwd of er überhaupt stillere mobiele airco's bestaan dan deze, laat maar weten als je er een vindt! Officieel zijn ze natuurlijk allemaal een stuk stiller dan in de praktijk...

En ik zou sowieso een split unit doen als het enigszins mogelijk is! Bij mij helaas niet mogelijk.
Pagina: 1