Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opslag voor de toekomst.

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:41
Ik heb momenteel 2 pc`s staan waarvan ik 1 SSD nvm-e 512GB gebruik voor het besturing systeem en overige programma`s en 1 SATA 1TB ssd gebruik voor mijn games.

Aangezien met de tijd de ssds steeds voller worden (vooral de sata games ssd) ben ik voor de toekomst wat aan het bedenken wat ik zal doen. De bedoeling is inderdaad dat het groter moet worden :+ Maar ik twijfel een beetje of ik nog met SATA ssds zal blijven werken. Of wellicht beter dan zal moeten over stappen naar een nvm-e ssd erbij voor games.
Opzicht met de huidige games zal het denk ik prima nog gaan met SATA ssds. Het voordeel voor mij is dat deze goedkoper zijn en makkelijker uit te breiden zijn.. (want de meeste moederborden hebben niet meer dan 2x M.2 nvme slots op het moederbord zitten en voor sata heb je er dan wel zeker 4 of 5 sata poorten vrij.

Maar het addertje zit hem eigenlijk ook weer bij het door AMD aangekondigde SAM gebeuren.
Ik vraag mij af of SAM ook gebruik zal maken van SATA ssds. Maar heb zo`n lichtelijke vermoedens dat het waarschijnlijk nvm-e only zal worden.

Nou hoef ik niet per direct de nieuwe ssds al aan te schaffen (zou eind volgend jaar bijvoorbeeld ook eens naar kunnen kijken..

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar welke kant dit op gaat.. Zal sata naast nvm-e verlopig blijven..
Of gaat het zo ver dat SATA niet meer echt nodig zal zijn op moederborden anno 2024 bijv.
Is het nog wel slim om in een SATA SSD te investeren, als deze wellicht 2 jaar later al weer is ingehaald door nvme storage.

Want zover ik begrijp had je voor UE 5 ook best wel heftige storage nodig. En zouden toekomstige games wellicht niet meer van een SATA SSD kunnen draaien.

Zou hier graag enige visie erop willen hebben en eventueel een goed advies.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:16
Wat is exact je vraag?
Je neemt een 4TB SSD en je hebt meer opslagruimte. :D
2x 4TB SSD en je hebt nog meer opslagruimte voor de toekomst. :D

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 16:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Games draaien nog prima via hdd's... een SATA ssd is echt snel zat. Je ziet in allerlei benchmarks dat er in de praktijk nauwelijks verschil zit tussen laadtijden via sata ssd of NVMe ssd. Vaak praat je over tienden van secondes.

Kortom gewoon een grote sata ssd erbij halen en je bent klaar. Nu voorbereiden voor een toekomst over 3-4 jaar is nutteloos omdat prijzen dan veel lager zullen liggen.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wat is je punt ?
Je zoekt nu een nieuwe SSD en kijkt naar toekomstige aansluitingen.
Ben je soms van plan om die aan te schaffen en aan te sluiten op je huidige PC ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nieuws: NVM Express kondigt NVMe 2.0-specificaties met ondersteuning voor hdd...

Discussie over: binnenkort dus NVMe 2.0 voor alle "typen" storage.

Maar daarmee helemaal de discussie: aangezien "draaiende" harde schijven over het algemeen veel trager zijn dan bestaande SATA-SSD's, vraag ik me af waar topicstarter het idee vandaan haalt dat
En zouden toekomstige games wellicht niet meer van een SATA SSD kunnen draaien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zoals ik de uitleg van AMD SAM lees, gaat dat er om dat de CPU bij het volledige videogeheugen kan.
Ik zou geen data willen opslaan op mijn grafische kaart, dus SAM is zoals ik het lees out of the question voor data opslag.
Daarmee komen we weer uit op SATA vs. NVME SSD's en daar geef jij zelf de belangrijkste argumenten al voor.
Dus ik zou voor de snelheid en prijs gewoon inzetten op grotere SATA-SSD's en voor je data backups gewoon een goed backupregime gebaseerd op externe harddisks (aangevuld met versleutelde dagelijkse incrementals gratis in de cloud gezet) toepassen.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:41
Hell-Slave schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:19:
Wat is exact je vraag?
Je neemt een 4TB SSD en je hebt meer opslagruimte. :D
2x 4TB SSD en je hebt nog meer opslagruimte voor de toekomst. :D
Nvm-e of sata??

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Lees alle reacties eens door, want dat is al meerdere keren beantwoordt.

The devil is in the details.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:16
NVMe als dat past en anders gewoon sata.
In real life ga je niet heel veel merken van de NVMe snelheden.
Pagina: 1