Advies zonnepanelen, schuin vs. plat, serie vs. parallel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiiiLDFARMER
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-04 18:31
Hoi allemaal!

Nu de zon weer schijnt eens kijken of we daar nog beter gebruik van kunnen maken *O*

Ik ben aan het overwegen om panelen te leggen, maar horen redelijk wat verschillende verhalen van leveranciers over welke configuratie er optimaal is. Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten hierin op twee vlakken:
  1. Wat denken jullie dat een configuratie is die het meest oplevert?
  2. Wat is jullie ervaring betreffende schaduwvorming door schoorstenen en nabijgelegen huizen en daardoor benodigdheid voor parallelschakelingen?
  3. Zijn er handige tools waarmee ik gemakkelijk de scaduw over het dak kan simuleren gedurende het jaar? (Ik las over Sketchup, maar vroeg me af of er ondertusen misschien tegenwoordig nog makkelijkere tools zijn)
  4. Vinden jullie de huidige offertes competitief, of zijn die nog aan de dure kant? If so, kennen jullie aantrekkelijke aanbieders?
En dan nu de inhoudelijke info :)
Foto's
Beginnend met een satellietfoto en een foto vanaf de straat, zie links de gearceerde gebieden die we in gedachten hadden aangezien deze daken op het zuiden liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CvBeCkeSln9MoBcQqtkZX_dKIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnS5sVI8H3OOEC9YXIrXcG9o.png?f=fotoalbum_large

Het schuine dak nog wat beter in beeld, zie ook de schoorsteen die de plaatsing wat moeilijker maakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkZYbRdJEOnkTp-bwYMQHtYYe7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aI0ARRxWpJRSdRM9XH44EKBM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUALstKjexIbddzHLLZB2w4EXs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCsp9wdd0aVdDMQlhGYE6AHn.jpg?f=fotoalbum_large

Het platte dak kan ik wat moeilijker fotograferen, maar zie je op alle foto's een klein beetje. Dit is verder niet heel bijzonder, behalve dat er een huis van de buren potentieel schaduw op werpt. Er staan ook wat boompjes op de foto, maar die staan op eigen terrein dus kunnen we eventueel een beetje snoeien.
Beschikbare (dak)ruimte
Op het schuine dak, onder een hoek van 37 graden, lijken maximaal 7 panelen te passen van 1.1m * 1.75m als je echt je best doet. Echter, de meeste offertes gaan eerder uit van 4 stuks. De plaatsing wordt bemoeilijkt door een schoorsteen (die niet zomaar weg kan) en dakraam.

Op het platte dak lijken 4 tot 8 panelen te passen, afhankelijk van wie je het vraagt. Het platte dak is ongeveer 7.7m bij 2.5m.
Schaduw
Beide daken staan redelijk recht op het zuiden. Nabijgelegen hebben we huizen van de buren, en een boompje wat getrimmd kan worden. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten over de schaduw van het nabijgelegen huis! Nog tips om dat uit te zoeken?

Zie hier het, indrukwekkend kloppende, 3D BAG model van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuPuLLW-AkrP2jreHua72h26p0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sd7rzLWeY1RYzca3GdBtY7uZ.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Het huidige jaarverbruik ligt ongeveer op 3100 kWh. Er zijn momenteel geen nabije plannen voor een elektrische auto. Allicht elektrisch koken en een warmtepomp in de toekomst, maar voor nu is dat beide nog niet haalbaar en wil ik er dus eigenlijk niet op rekenen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet niet precies wat de huidige aansluiting is, maar bij de twee leveranciers die we het gevraagd hebben leek de huidige meterkast geschikt, mede omdat er niet een heel hoog vermogen extra aan komt te hangen.
Budget en doel
Naast het duurzaam opwekken ( <3 ), is het doel van het project is een lagere energierekening in de toekomst. Ik ben dan ook voornamelijk budget gedreven in de keuze.

Wat betreft budget zou ik zeggen, max €5500, maar met de huidige offertes lijkt het goedkoper te moeten kunnen.

Vanwege een al bestaande eenmanszaak (en de enige ingeschreven op dit adres) kan ik helaas niet optimaal gebruik maken van de BTW kleineondernemingsregeling, en ik reken vooralsnog dan ook alle prijzen inclusief BTW.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het geheel vakkundig gelegd laten hebben, en wil dit dan ook uitbesteden.
Bijhouden van data
Ik ben tevreden met basis inzichten en heb geen specifiek eisen. Zijn er nog fabrikanten die ik moet mijden om wat voor reden dan ook? (bijv. omvormers die alleen via centrale servers werken, en dus potentieel niet meer werken bij faillissement van de fabrikant, etc)
Reeds verkregen offertes
Ik heb 4 offertjes ontvangen momenteel. Ik heb gemerkt dat de verschillende bedrijven hele andere legmarges en verschillende inkomstberekeningen aanhouden, waardoor er hele verschillende configuraties uit komen. Ik ben erg benieuwd wat jullie denken van de realiseerbaarheid en prijs van de verschillende offertes!

Eerst de 'executive summary':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ui4g0c9od0Bnw4a1LJPElpOB2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuWbpcY7z6S0Igbw8La7hZSv.png?f=fotoalbum_large
Green choice
Greenchoice adviseert 7 panelen op het schuine dak, maar hiervoor moet je wel creatief leggen. Het nieuwste legplan update ik morgen, maar het ziet er ongeveer zo uit (alleen sommige panelen gedraait om het beter te laten passen) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBGCxq_GeSqLIMlyJnwu11j5nGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VPo0GW6AlfIzlroSz6o91wb.png?f=fotoalbum_large
7 panelen serie geschakeld
Trina Solar Vertex Mono Full Black 385WP1.s
Growatt MIC 2500TL-X omvormer.

Greenchoice komt momenteel het voordeligst uit de bus, mede doordat zei de enige aanbieder zijn die claimen 7 panelen op het schuine dak te leggen. Alle andere aanbieders zeggen dat dit niet kan ivm marges die je moet vrijhouden en de negatieve gevolgen van schaduweffecten van de schoorsteen. Aan de telefoon had hij het over ongeveer 1 dakpan (=20cm in ons geval) van de zijkant af te blijven.

Voor de geschatte opbrengst gebruiken ze een of ander schaduwsimulatie programmaatje (incl. schoorsteen), en daarmee komen ze met een degelijke opbrengst uit de bus: een conversiefactor (=verwacht jaaropbrengst in kWh/geinstalleerd vermogen in Wattpiek) van 1.06, waar EnergieControl en Coolblue 'slechts' 0.85 aannemen in hun berekeningen (zonder schaduwsimulatie). Wat wel interessant is, is dat Green Choice 5 jaar lang de berekende opbrengst garandeerd, en het gebrek daaraan zelf bijvullen (ook als je geen contract bij hen hebt)! Dat maakt het een erg veilige en interessante optie.

Wat denken jullie van deze plaatsing? En klinkt deze opbrengst / conversiefactor jullie realistisch, rekening houdend met schaduw van de schoorsteen?
Zonneplan
Zonneplan adviseert 4 panelen op het schuine dak, en 4 panelen op het platte dak en deze dan parallel geschakeld (kudos voor de mooie plaatjes van hen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOjFIOBi65PJtkcSnEx7lHsDVKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YaVXlefyOAmQ4kknWIF3VydU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB91rPkC0xadDd-W3aJzaZvtwi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TyuJK15p8Q4o9DHtQkbrjwJ.png?f=fotoalbum_large
8 panelen parallel geschakeld
DMEGC Solar DM375M6-60HBB
SolarEdge 3000HDWave
Niet-gespecificeerde optimizers

Zonneplan was niet heel happig op een serie geschakeld systeem neerzetten, vanwege panelen op verschillende hoeken en schaduw van de buren. Ze vonden ook niet dat er 2 rijen pasten op het platte dak (wat een goedkopere serieschakeling allicht mogelijk maakt), waar Energiecontrol dat bijvoorbeeld weer wel aanraadde. Hierdoor is het best een dure optie. De verwachte opbrengsten zijn ook met een schaduwberekening gedaan, maar onduidelijk hoe precies.
Energiecontrol
Energiecontrol adviseerd ook een mix op de twee daken, maar met een erg hoog totaal wattpiek vermogen. Dit komt omdat zij een hele andere conversiefactor aanhouden dan Greenchoice en Zonneplan (ze gebruiken conversiefactor 0.85 als input om van geinstalleerd vermogen naar geschatte opbrengst te gaan, waar bij greenchoice en zonneplan de opbrengst volgt uit hun schaduwberekeningen).

Ik heb helaas geen fotos van hun plan, maar het lijkt op het legplan van Zonneplan, maar dan met 6 stuks 450W panelen op het platte dak (2 rijen van 3), en 3 stuks 355W panelen op het schuine dak.

9 panelen in serie
Longi Solar 355WP Full Black + Suntech 450 Mono Silver Frame Ultra S
SolarEdge HD Wave 3500 H + SolarEdge Optimizer P405
Coolblue
Coolblue adviseerde ook 9 panelen, 4 op het schuine dak en 5 op het platte dak, maar dan in serie geschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEyai4V6eC1QVAzRSSesr2Gm6_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJWI1hIZAWllrlsWwRwtrtrl.png?f=fotoalbum_large
9 panelen in serie
Trina Solar TSM-400 DE09.08
Growatt MIN 3600 TL-XE
Regio
Regio Noord-Holland!

[ Voor 100% gewijzigd door WiiiLDFARMER op 05-06-2021 20:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
SolarEdge is niet 'parallel' te noemen... op zijn best hybride, maar nee... het is een luxe serie systeem en dat is iets waar rekening gehouden moet worden in het ontwerp.

Vraag 1: waavoor is die schoorsteen in gebruik? Open haard, hout of pellet kachel?
Die gaat namelijk redelijk stevig roet in het eten gooien van panelen er om heen.

Greenchoice: Gaat vermoedelijk de geprojecteerde opbrengst niet halen, maar heeft ook een MPPT tracker die goed laag kan, waardoor het op zich wel moet werken. De projectie is erg positief, en geheel zonder nadenken over de schoorsteen.

Zonneplan: Nee, Nee, Nee. Echt teleurstellend dat ze dat ontwerp maken, daar zijn ze veel te groot voor, en zouden de dynamiek van een SolarEdge systeem toch echt op goed niveau moeten snappen. Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Energiecontrol: Nee om zelfde reden als Zonneplan...

Coolblue: Vergelijkbaar als Greenchoice, maar ze hebben een stuk beter nagedacht over schaduw.

Wat betreft je platte dak: Snoeien die boom en 8 op betonvoeten moet lukken, zolang je redelijk compacte panelen gebruikt: @AUijtdehaag komt zo wel langs om dat te laten zien ;-)

Voor je schuine dak is het potentieel behoorlijk afhankelijk van die schoorsteen (De suggestie om hem eraf te trappen gaat zo wel herhaald worden!).
Afhankelijk van hoe creatief je een legplan wil accepteren (combineren van landscape en portrait oogt altijd wat rommeliger) doe je 4 tot 7 of 8.

Zolang die schoorsteen moet blijven denk ik aan 3 of 4 APS QS1 quad micro-omvormers.
Die dan creatief bedraden zodat panelen op platte dak gecombineerd worden met schuindak panelen op 1 quad, en panelen dichtbij schoorsteen combineren met een paneel verder weg. Zo minimaliseer je de aftop (een beetje aftop is niet erg, het heeft heel veel minder invloed op je opbrengst als die schoorsteen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37

Gerco-M

mijn tornado res.

Om offertes te vergelijken is toch echt Euro ex / Wp wel handig en die mis ik nog in je tabel, misschien kan je die even toevoegen.

Verder is natuurlijk zoveel mogelijk panelen altijd het beste voor zoveel mogelijk opbrengst en het efficientst voor het aanleggen en dan is 9 panelen wel mooi. De offerte van Coolblue ziet er dan wel netjes uit.
Meer panelen op het schuine dak wel naast de schoorsteen is vast wel mogelijk maar dan is een paralell systeem wel beter denk ik.
Voor het platte dak zou ik gaan met de suggestie van @Ronald voor 8 panelen en dan schuin gemonteerd bv op betonvoeten.

Ik heb ook een eenmanszaak en kan de zonnepanelen BTW aftrek gewoon meenemen in de aangifte hoor. Je hebt helemaal niets te maken met KOR als je al ondernemer bent met een eenmanszaak. Ik zou me daar toch nog maar iets meer in verdiepen zodat je die BTW wel terug krijgen want dat is wel de moeite waard natuurlijk!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:12:
Wat betreft je platte dak: Snoeien die boom en 8 op betonvoeten moet lukken, zolang je redelijk compacte panelen gebruikt: @AUijtdehaag komt zo wel langs om dat te laten zien ;-)
Het duurde wat langer (ik moet ook werken) maar hier zijn ze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

Sun-solar.nl verkoopt die. Of je maakt ze zelf.
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Op het schuine dak linksboven 4 portrait (als het past) en rechtsonder 4 portrait
Platdak 8x landscape.
4x APS QS-1

F.ck de schoorsteen met micro omvormers ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2021 13:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiiiLDFARMER
Bedankt voor jullie reacties!
[b]Ronald in "Advies zonnepanelen, schuin vs. plat, serie vs. parallel"
Zonneplan: Nee, Nee, Nee. Echt teleurstellend dat ze dat ontwerp maken, daar zijn ze veel te groot voor, en zouden de dynamiek van een SolarEdge systeem toch echt op goed niveau moeten snappen.
Energiecontrol: Nee om zelfde reden als Zonneplan..
Ik heb me wat verder ingelezen over de optimizers, inclusief het genoemde topic. Was jij niet te spreken om dit ontwerp voor het geval dat er meerdere panelen tegelijk in de schaduw komen te liggen, en daardoor niet genoeg spanning kunnen leveren voor de SolarEdge Inverter?

Als ik het goed begrijp zou je met P404 een maximale uitgansspanning van 80V hebben, en dus om de benodigde 370V van de inverter te halen ong 370/80 = 4.7 -> 5 panelen in de zon nodig hebben. Dat zou toch niet een super slecht idee zijn in de huidige opstelling? Allicht met 1 of 2 panelen aan de andere kant van de schoorsteen, ipv alles aan 1 kant.
[b]Ronald in "Advies zonnepanelen, schuin vs. plat, serie vs. parallel"
Coolblue: Vergelijkbaar als Greenchoice, maar ze hebben een stuk beter nagedacht over schaduw.
Vraagje hierover, als een van de panelen in de schaduw van schoorsteen of nabij gelegen huizen ligt, dan zakt de totale productie toch gigantisch in? Ondanks de mogelijkheid tot lage input spanning van de mppt, zullen je stromen toch super laag zijn, en daarmee je vermogen ook?

Om die reden kreeg ik zelf het gevoel dat als we het platte en schuine dak gaan combineren, we eigenlijk niet anders kunnen dan micro omvormers of optimizers gebruiken. Zijn jullie het hiermee eens?
Vraag 1: waavoor is die schoorsteen in gebruik? Open haard, hout of pellet kachel?
Die gaat namelijk redelijk stevig roet in het eten gooien van panelen er om heen.
Deze is van een open haard, maar die wordt niet vaak gebruikt (paar keer per jaar max.), maar die willen we nog niet weg hebben vooralsnog. Maakt het geheel helaas wel wat lastiger.
Zolang die schoorsteen moet blijven denk ik aan 3 of 4 APS QS1 quad micro-omvormers.
Bedankt voor je advies! Wel interessante dat geen enkele partij dit aan ons aangeboden heeft. Wat ik zo gauw kan vinden zijn 3 of 4 van die apparaten vergelijkbaar duur als 1 SolarEdge + 8 optimizers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiiiLDFARMER
Dank voor de tips! IK heb EUR/WP toegevoegd aan de openingspost en ga nog even naar het BTW verhaal kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiiiLDFARMER
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:38:
[...]
...
F.ck de schoorsteen met micro omvormers ;)
Mooi werk verzet :)
De verschillende aanbieders hadden alleen een standaard manier om de panelen op het platte dak onder 15 graden te zetten, dus dat zit wel snor volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
WiiiLDFARMER schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:10:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Ik heb me wat verder ingelezen over de optimizers, ...
De panelen op het platte dak en de panelen op liggen op verschillende hoek, en gaan dus meestal een verschillend vermogen (kunnen) afgeven... Dat maakt de formule 4.5 paneel gaat werken lastig in te schatten... Ik durf er geen positief oordeel over te geven. SolarEdge werkt... mits het ruim in de jas zit; dit ontwerp is bij voorbaat al krap.
Vraagje hierover, als een van de panelen in de schaduw
Panelen hebben bypass diodes die het paneel in 3 substrings (Of 3 dubbele substrings in moderne half-cell panelen, zorg dat je die krijgt) splitsen. Die kunnen ingeschakeld worden waardoor slecht presterende paneeldelen niet mee doen; maar dus ook niet blokkeren. De rest kan dan vol door..
micro omvormers of optimizers gebruiken. Zijn jullie het hiermee eens?
Dit is inderdaad geen natuurlijke partner voor een string ontwerp wat mij betreft. Puur door die schoorsteen.
Deze is van een open haard, maar die wordt niet vaak gebruikt (paar keer per jaar max.),
Wel een grote concessie voor die paar avonden in het jaar ;-) Weet je het zeker?

Kans dat de regels over stoken in open haarden op den duur toch zo strak gaan worden dat het niet leuk meer is... (Vanwege de fijnstof die ze toch afgeven)... Ja jammer, maar hé ons inzicht veranderd.
[...]

Bedankt voor je advies! Wel interessante dat geen enkele partij dit aan ons aangeboden heeft. Wat ik zo gauw kan vinden zijn 3 of 4 van die apparaten vergelijkbaar duur als 1 SolarEdge + 8 optimizers...
Installateurs die met Enphase werken zijn makkelijker te vinden, maar dat is echt een individuele micro per paneel, en die zijn ruim 100 't stuk, dus nog wat duurder. Enphase is ook prima verder.

Verder niks mis met AP systems ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1