Wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Hoe bepaal je nu de juiste hoeveelheid wand contactdozen ?

Wij gaan aanbouwen en ik ben nu in de fase van lichtplan en stroom.. Hoeveel stopcontacten heb ik dan nodig.

Hoe bepaal je n hoeveel ? Locatie weet ik grotendeels wel op de keuken na. Moet ik ook rekening houden met huidige bouwbesluit ?

Mijn aannemer zegt : geef maar door hoeveel en waar en wij trekken de leidingen ;)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36

Detmer

Professioneel prutser

Het belangrijkste is het doel van de ruimte denk ik. In een keuken heb je meer stopcontacten nodig dan in de eetkamer of op een slaapkamer.

Als je dan uitrekent hoeveel stopcontacten je nodig denkt te hebben en nog een paar extra neemt zit je wel goed denk ik?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:40

M2M

medicijnman

achteraf toevoegen is veel werk en nagenoeg onmogelijk zonder breekwerk en je komt altijd tekort. Is dat een antwoord?

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Zorg dat je er meer hebt dan je denkt nodig te hebben. Er bestaat niet zoiets als teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedenk goed waar je kasten en lampen gaat plaatsen of wat een logische plek is om ze te plaatsen, dat bepaald waar je stopcontacten nodig hebt. Kasten gaan soms gepaard met verlichting maar kunnen ook opladers, draadloze speakers of andere apparatuur huishouden die stroom nodig hebben. Voor staande lampen is een stroompunt vlakbij altijd ideaal. Denk ook aan de hoogte, is een stopcontact vlak boven de vloer ideaal of kan je ze net zo goed wat hoger plaatsen? Kom je er wel veel makkelijker bij.

En dan plaats je overal minimaal een dubbel maar liefst een tripple stopcontact, naast elkaar zodat grote adapters elkaar niet in de weg zitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Soms zie je woningen waarbij op een lange muur om de 2 meter een WCD zit, uiteraard wel op 30cm vanaf de vloer. Op een lengte van 8 meter heb je dan al 4 WCD's, dat zou toch redelijk voldoende moeten zijn om ergens een staande lamp aan te sluiten, met je laptop te zitten of je telefoon op te laden. Bij ons zitten er 3 over een muur van 8 meter, dat is soms net te ver weg om fatsoenlijk iets aan een kabeltje te hangen én te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sowieso op alle hoeken en naast deuren of andere wandonderbrekingen als haarden of koven. En als je dan nog stukken muur van meer dan drie à vier meter hebt, dan daar ook in het midden.

Op potentiële TV-plekken vier- of vijfdubbele, bij handige hoeken driedubbele en op onbeduidende plekjes gewone dubbele.

Ik heb er 27 in m’n woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
oke.. dan ga ik gewoon alles even af wat er in de ruimte komt en dan 10 extra ;) . Moet ik nog rekening houden met bouwbesluit ?

Ik heb in bestaand deel natuurlijk ook WCD, maar daar zitten er te weinig merken we .. Aangezien de boel toch opnieuw gestucd gaat worden is het misschien slim om daar ook wat extra WCD te plaatsen bedenk ik me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Bij intekenen hebben wij in elke hoek van elke kamer een dubbele wcd geplaatst; en dan nog extra wcd's op logische plekken (onder je bed, bij de TV, bij de keukentafel, bij langere wanden, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Elke plek waar je twijfelt, toch een plaatsen, want net daar ga je er een nodig hebben en boos zijn op jezelf omdat er geen zit.
Wil je zuinig doen, dan beter 10 enkele stopcontacten dan 5 dubbele. Het is redelijk eenvoudig om achteraf een enkel stopcontact om te zetten naar een dubbel of driedubbel, je moet maar een klein plekje muur uitkappen. Hele nieuwe leidingen inslijpen en achteraf weer dichtmaken is veel ingrijpender.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 12:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Misschien moet je nog even aanvullend bedenken of er grote stroomverbruikers geplaatst gaan worden in die aanbouw. Waterkoker, magnetron, wasmachines. If so, dan moet je misschien ook even overleggen of er een andere groep moet komen die kant op.

Verder eens met de uitspraak "je hebt er nooit genoeg". Ik heb ook in elke kamer aan weerszijden een vergelijkbaar aantal zitten mocht ik de kamer nog een keer willen omgooien. Dit heb ik zowel laten doen voor stroom-, netwerk-, als eventuele kabelaansluitingen. Voor keukenruimte wil je er ook meerdere hebben die makkelijk te bereiken zijn voor tijdelijke of semi-permantente zaken: een mixer, een tosti-ijzer, telefoonlader, misschien een sous-vide-apparaat, een frituur, een kitchenaid, een blender, een koffieautomaat. Ik heb er zeven verspreid boven en achter m'n keukenblad, nog twee in een nisje, en dedicated contactdozen voor de koelkast, vaatwasser, magnetron, afzuigkap, oven, kookplaat. Volgens mij zit er ook nog eentje verstopt voor een afvalvermaler die er nooit gekomen is. Denk ook aan een toekomstige Cooker, wellicht.

Mocht je al duidelijke beelden hebben waar je meubels of je televisie komt, dan kun je overwegen die zo te laten plaatsen dat de aansluitingen mooi achter het item komen te zitten (zodat je bijv. je televisie zonder zichtbare kabels kan ophangen). Verder gewoon op standaardhoogte laten plaatsen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Sowieso komt er nieuwe groepenkast en laten we krachtgroep aanleggen

Ik maak lijstje van apparatuur en waar het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
Denk ook aan leidingen voor bijv. (surround)speakers bijv.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:05

Floor-is

5.2

mevrouwKees_1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:04:
oke.. dan ga ik gewoon alles even af wat er in de ruimte komt en dan 10 extra ;) . Moet ik nog rekening houden met bouwbesluit ?
Bouwbesluit heeft een speciaal stuk over verbouw bestaande bouw, die moet je aanhouden. Is nogal beperkt ten opzichte van nieuwbouw hoor :)
Ik heb in bestaand deel natuurlijk ook WCD, maar daar zitten er te weinig merken we .. Aangezien de boel toch opnieuw gestucd gaat worden is het misschien slim om daar ook wat extra WCD te plaatsen bedenk ik me..
Kan, is wel gedoe natuurlijk en kostbaar bovendien, maar als men toch al bezig gaat.. Is dit wel het moment :)

Bericht hierboven

Pagina: 1