Pc geeft kleine schokjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-07-2021
Ik heb een maand geleden een nieuwe gaming pc gebouwd. Alles werkte goed voor twee weken. Daarna begon ik te merken dat mijn pc mij kleine statische schokjes geeft als ik de kast aanraak. Ook als ik de voeding uit heb staan. Ik vind het geen fijn idee dat mijn pc continu onder stroom staat, dus daarom gebruik ik het nu al een week niet meer voor als de schokjes overslaan op hardware in mijn pc. Mijn pc zit niet in een geaard stopcontact en ik dacht dat dat misschien het probleem kon zijn.

Mijn specs zijn voor als dat nodig is:
- silentium pc sg1 tg behuizing
- evga 600 w2 psu
- een m.2 ssd van wd green en een sata ssd van wd blue
- Intel core i5 11400
- cooler master hyper 212 rgb black edition
- asrock b560 steel legend
- gigabyte geforce gtx 1650 oc
- 2x8 ballistix 3200mhz ram

Kan iemand mij alsjeblieft helpen, omdat mij dit veel stress brengt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:14

Detmer

Professioneel prutser

Oscar0015 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:14:
Mijn pc zit niet in een geaard stopcontact en ik dacht dat dat misschien het probleem kon zijn.
Waarom heb je de PC nog niet getest in een geaard stopcontact? Dat lijkt mij een goede eerste stap.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:23
Oscar0015 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:14:
Mijn pc zit niet in een geaard stopcontact en ik dacht dat dat misschien het probleem kon zijn.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen, omdat mij dit veel stress brengt.
Dat is je probleem, de halve netspanning staat op je kast (meet maar na) komt door de Class-Y condensator in je voeding naar je case/aarde (PE). Is volkomen normaal, sluit je PC aan op een geaard WCD en je probleem is opgelost :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Je pc heeft een geaarde stekker, apparaten met zo'n stekker moet je ook op een geaard stopcontact aansluiten, en apparaten met een metalen behuizing al helemaal!

En het klopt dat dit stroom op je kast zet, zonder aarde heb je een zogenaamde zwevende aarde en die zit nu niet op 0 volt. Je kast staat in direct contact met de aarde van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:34
Haal sws een fatsoenlijke voeding. De EVGA W2 is waardeloos. EVGA heeft er alles aan gedaan om het zo goedkoop mogelijk te maken. Helaas hebben kwaliteit, prestaties en beveiligingen daar ernstig onder geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Daarnaast kun je nog steeds schokken krijgen van de PC, zelfs als die geaard is. Even een sprintje over het tapijt in lucht met lage luchtvochtigheid en het gevoel is dan hetzelfde als met statische vingers een deurklink aanraken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

M2M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:50:
Daarnaast kun je nog steeds schokken krijgen van de PC, zelfs als die geaard is. Even een sprintje over het tapijt in lucht met lage luchtvochtigheid en het gevoel is dan hetzelfde als met statische vingers een deurklink aanraken.
Dan komt de schok dus van de persoon, niet van de pc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

yeap :), maar het voelt hetzelfde

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Allemaal erg bedankt voor de hulp. Ik ga het vandaag even uittesten in een geaard stopcontact. Ook ga ik kijken naar een betere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Nu ik toch een nieuwe voeding ga kopen. Wat voor 650 wat voeding kunnen jullie mij aanraden? Het liefst iets dat onder 70 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Oscar0015 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:06:
Nu ik toch een nieuwe voeding ga kopen. Wat voor 650 wat voeding kunnen jullie mij aanraden? Het liefst iets dat onder 70 euro is.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Seasonic Core Gold GC 650

Iets over de 70, maar Seasonic is vertrouwde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waar heb je 650w voor nodig?

Neem geen Seasonic. Gegarandeerd problemen bij je eerstvolgende videokaart upgrade. pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Dan ga ik daar eens naar kijken. Hopelijk helpt dat ook een beetje. Ook ga ik mij pc verplaatsen naar een geaard stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Maar ik ga later dit jaar naar een rtx 3060 ti upgraden dus ik zat te denken aan een 650 watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Is de Corsair CX550M een goede voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Oscar0015 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:36:
Maar ik ga later dit jaar naar een rtx 3060 ti upgraden dus ik zat te denken aan een 650 watt voeding.
Draait prima op een goede 550w.
Oscar0015 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:39:
Is de Corsair CX550M een goede voeding?
Dat is geen goede 550w (meer). Heeft double forward aan de primaire kant wat niet lekker werkt met een Ampere kaart. Kost trouwens even veel als een CX550-F welke veel beter is. Wil je 650w dan pak je pricewatch: Corsair CX650F RGB Wit

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 04-06-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar0015
Oké, nogmaals bedankt voor de hulp. Ik ga dan maar eens even alles uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28

nelizmastr

Goed wies kapot

W1LL3M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:20:
Je pc heeft een geaarde stekker, apparaten met zo'n stekker moet je ook op een geaard stopcontact aansluiten, en apparaten met een metalen behuizing al helemaal!
Hoewel je theoretisch gelijk hebt moet je wel bedenken dat verreweg de meeste huizen alleen van geaarde stopcontacten zijn voorzien voor de natte groepen (keuken/badkamer) en het lang niet altijd even makkelijk en realistisch is dat te veranderen.

Hier draaien verschillende systemen met metalen behuizingen en geen van alle aan een geaard stopcontact, ‘t werkt prima.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:41

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nelizmastr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Hoewel je theoretisch gelijk hebt moet je wel bedenken dat verreweg de meeste huizen alleen van geaarde stopcontacten zijn voorzien voor de natte groepen (keuken/badkamer) en het lang niet altijd even makkelijk en realistisch is dat te veranderen.

Hier draaien verschillende systemen met metalen behuizingen en geen van alle aan een geaard stopcontact, ‘t werkt prima.
"Ik rij altijd zonder gordel, werkt prima!"

Elk apparaat met een metalen behuizing (welke niet dubbel geïsoleerd is), heeft een geaarde aansluiting.

Dat doen ze niet voor de grap, maar voor jou veiligheid.

Het punt is namelijk, mocht er intern iets losschieten waardoor de metalen behuizing onder spanning komt te staan, dan kan deze spanning weg via de aarde. (Aardlekschakelaar zal hierdoor ook reageren)

Als er geen pad naar aarde is, ben jij dat, en loopt de stroom door jou heen.

Dus ja, het werkt.
En nee, dat maakt het niet juist.

Van een ongeaard stopcontact een geaard stopcontact maken, is ook geen hogere wiskunde.
(Eerst spanningsvrij maken en) je moet d'r een (groen-gele) kabel bijtrekken en het stopcontact zelf vervangen, in de meterkast kan die nieuwe aarde kabel op de aarde strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Accretion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Van een ongeaard stopcontact een geaard stopcontact maken, is ook geen hogere wiskunde.
(Eerst spanningsvrij maken en) je moet d'r een (groen-gele) kabel bijtrekken en het stopcontact zelf vervangen, in de meterkast kan die nieuwe aarde kabel op de aarde strook.
Meerdere elektriciens die ik erover gesproken heb geven aan dat het niet per se nodig is, ik vertrouw liever professioneel advies daarin.

Het is een nice to have, geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:41

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nelizmastr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:12:
[...]
Meerdere elektriciens die ik erover gesproken heb geven aan dat het niet per se nodig is, ik vertrouw liever professioneel advies daarin.

Het is een nice to have, geen verplichting.
Het is een beveiliging.
Je mag zelf kiezen welke risico's je loopt, maar daarin is het fijn als je volledig geïnformeerd wordt.

"Het werkt, dus het is goed.", is niet de informatie waarop je een keuze wil baseren.

Het is ergens onwaarschijnlijk dat uitgerekend jou PC z'n voeding faalt op een manier waardoor d'r spanning op de kast komt te staan zonder dat de groep er uit klapt. En daardoor een kleine kans dat dit permanente schade oplevert aan een persoon. (Maar het kan)

Daarnaast kan d'r ook statische electriciteit opbouwen in je PC, welke bij het vervangen van onderdelen een probleem kan veroorzaken. Ook klein, maar het kan.

Als elektricien zou je eigenlijk altijd het advies moeten geven dat juist en volledig, niet wat het makkelijkst is.

Jij mag wel zelf kiezen wat je d'r mee doet (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Accretion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Het is een beveiliging.
Je mag zelf kiezen welke risico's je loopt, maar daarin is het fijn als je volledig geïnformeerd wordt.

"Het werkt, dus het is goed.", is niet de informatie waarop je een keuze wil baseren.

Het is ergens onwaarschijnlijk dat uitgerekend jou PC z'n voeding faalt op een manier waardoor d'r spanning op de kast komt te staan zonder dat de groep er uit klapt. En daardoor een kleine kans dat dit permanente schade oplevert aan een persoon. (Maar het kan)

Daarnaast kan d'r ook statische electriciteit opbouwen in je PC, welke bij het vervangen van onderdelen een probleem kan veroorzaken. Ook klein, maar het kan.

Als elektricien zou je eigenlijk altijd het advies moeten geven dat juist en volledig, niet wat het makkelijkst is.

Jij mag wel zelf kiezen wat je d'r mee doet (:
In ieder geval bedankt voor de volledige uitleg. Mochten we grote wijzigingen aan elektra moeten doen in de toekomst gaan we het in ieder geval meenemen in de overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

nelizmastr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Niet alleen theoretisch ;)

Ja auto rijden zonder gordel om werkt ook prima, of alle bekabeling in je huis in random kleuren trekken bijvoorbeeld ook.

Maar sommige zaken zijn gewoon niet verstandig en daar zijn regels en richtlijnen voor. In dit geval NEN1010. Niet geaarde stopcontacten voldoen daar niet aan, mogen niet meer worden toegepast, en zouden moeten worden vervangen (bij eerste groot onderhoud)
Pagina: 1