Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohands
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 20:09
Mijn vraag
..Ik wil graag een 65 inch Smart TV kopen met soundbar.
Budget 1500 euro

Relevante software en hardware die ik gebruik
UPC Mediabox van ZIGGO

DS218Play Synology NAS pas aangeschaft en nog niet echt bekend mee, heb er nu DS Video op staan, maar lees ook veel over PLEX.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Samsung Qled 65Q80T met soundbar samsung HW-Q70t/XN

Na het uitzoeken kwam ik erachter dat DTS niet meer ondersteund word op nieuwe modellen van Samsung en LG.

Ik kan nergens vinden of dit omzeild kan worden door middel van de soundbar die wel DTS ondersteund, de helpdesk van Coolblue beweerd van wel maar ik heb hier mijn twijfels over ? (en hoe moet dat dan aangesloten worden)

Of ik heb heel de topic over dit onderwerp hier kei over het hoofd gezien, of is er iemand die mij hier enig duidelijkheid in kan geven?

Anders koop ik straks een TV en kan ik de NAS niet optimaal gebruiken.

Graag advies of tips,

Bijvoorbaat dank.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mijn advies zou zijn om je niet druk te maken over de DTS ondersteuning. Laat het afspelen gebeuren door iets zoals bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV. Zet die in als Plex client. Plex server op de NAS en klaar; je kan elke tv kopen.

Dit topic betreft aankoopadvies dus is het verplaatst naar CEA, @Nohands.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 03-06-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohands
Dank je wel voor je snelle reactie.

Maar ik heb de nas gekocht als mediaspeler om films af te kunnen spelen op een TV, dus als ik jou begrijp moet ik zo een shield aanschaffen en deze aansluiten op de NAS om films af te kunnen spelen, beetje omslachtig toch als de NAS ook kan afspelen? (Alleen geen DTS content dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:07

FeaR

In GoT we trust

Nohands schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:02:
Maar ik heb de nas gekocht als mediaspeler om films af te kunnen spelen op een TV...
Volgens mij sla je de media op op de NAS en gebruik je de TV om af te spelen. Als je vanaf de NAS af zou spelen dan zou je deze met HDMI op de TV aansluiten. Zit wel een verschil in qua functie en wat nu precies de speler is.
Nohands schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:31:
Ik kan nergens vinden of dit omzeild kan worden door middel van de soundbar die wel DTS ondersteund, de helpdesk van Coolblue beweerd van wel maar ik heb hier mijn twijfels over ? (en hoe moet dat dan aangesloten worden)
Hangt van de methode van aansluiten af. Als je de bron rechtstreeks op de Sound Bar aansluit dan maakt het niet uit als de TV geen DTS heeft. Moet de Sound Bar dat natuurlijk wel hebben. Sluit je de bron rechtstreeks op de TV aan of is de bron de TV dan kan je wel de beperking hebben van geen DTS. Waarbij het missen van DTS afhangt van welk materiaal je kijkt. Als in, heeft de media wel een DTS track of is het Dolby Digital?

Aanvullend:
Als je de bron/TV/NAS de audio reeds kan laten decoderen en als LPCM uit stuurt dan heb je zowel Dolby Digital als DTS (en alle varianten) welke over eARC vanuit de TV naar de Sound Bar kunnen. Je ziet alleen niet wat de Sound Bar binnen krijgt aangezien de audio reeds in LPCM (uitgepakt als het ware) is.

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 04-06-2021 12:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:00

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Samsung tv's kunnen een bitstream met DTS doorsturen naar een soundbar of receiver, mits deze is aangesloten via eARC. Via normale ARC dus niet. Je moet dus wel een soundbar kopen die dat ondersteunt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bart ® schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:51:
Samsung tv's kunnen een bitstream met DTS doorsturen naar een soundbar of receiver, mits deze is aangesloten via eARC. Via normale ARC dus niet. Je moet dus wel een soundbar kopen die dat ondersteunt.
Heb je dat zelf ondervonden of een bron van? Google geeft mij namelijk dat Samsung op de Q80T DTS heeft laten vallen en dan zou DTS nooit door moeten kunnen worden gestuurd. Dat het alleen via eARC kan en niet ARC is ook apart, DTS kan gewoon over ARC dan wel S/DIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FeaR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:53:
[...]

Heb je dat zelf ondervonden of een bron van? Google geeft mij namelijk dat Samsung op de Q80T DTS heeft laten vallen en dan zou DTS nooit door moeten kunnen worden gestuurd. Dat het alleen via eARC kan en niet ARC is ook apart, DTS kan gewoon over ARC dan wel S/DIF.
Dat zegt mijn eigen Samsung Q90 in het menu. Kan het niet testen want mijn receiver ondersteunt geen eARC. Maar ik neem niet aan dat Samsung in zijn menu onwaarheden loopt te vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A8WSXNzYeT2roOUbquVgQ1QFO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hthgEk7GW79QGcgThXwTFqwD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Bart ® op 04-06-2021 08:03 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bart ® schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:01:
[...]
Dat zegt mijn eigen Samsung Q90 in het menu. Kan het niet testen want mijn receiver ondersteunt geen eARC. Maar ik neem niet aan dat Samsung in zijn menu onwaarheden loopt te vertellen.

[Afbeelding]
Daar staat alleen dat digitale audio door wordt gestuurd. Er staat niets over DTS dan wel Dolby Digital in. Wat jouw TV zegt is gewoon een algemeen verhaal over de functie. Als je de specs van Samsung er naast legt en ziet dat DTS niet op het lijstje staat dan is de totale conclusie dat DTS niet werkt. Alleen de tekst op de TV geeft niet het complete plaatje. Gooi er maar eens een DTS signaal doorheen, je zal maximaal 2.0 stereo krijgen. En dan maakt eARC dus niets uit want pass through op ARC moet ook DTS aan kunnen. eARC is alleen voor de HD formaten dan wel meer dan twee kanalen in LPCM.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 04-06-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FeaR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Nee, daar staat alleen dat digitale audio door wordt gestuurd. Er staat niets over DTS dan wel Dolby Digital in. Wat jouw TV zegt is gewoon een algemeen verhaal over de functie. Gooi er maar eens een DTS signaal doorheen, je zal maximaal 2.0 stereo krijgen.
Dan verkopen ze wel degelijk onwaarheden. Van DTS naar stereo is 'processing'. Als het unprocessed doorgestuurd wordt, zou de tv de bitstream 1-op-1 door moeten sturen. De tv zou niet eens hoeven weten of het dts is. Daar komt de receiver vanzelf wel achter.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bart ® schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:08:
[...]
Dan verkopen ze wel degelijk onwaarheden. Van DTS naar stereo is 'processing'. Als het unprocessed doorgestuurd wordt, zou de tv de bitstream 1-op-1 door moeten sturen. De tv zou niet eens hoeven weten of het dts is. Daar komt de receiver vanzelf wel achter.
Dat is inderdaad het idee maar als de TV geen DTS ondersteunt zal de TV een dergelijke track niet doorlaten. Ik snap je theorie maar wetende dat alleen Sony en Philips nog DTS ondersteunen en Samsung niet ga ik ondanks die theorie en wat de Samsung TV zegt er toch van uit dat je geen DTS uit die TV gaat krijgen. Mijn LG zegt redelijk hetzelfde over functies als "Pass Through" dan wel "eARC". Allemaal algemene verhaaltjes maar voor de eventuele beperkingen moet je je toch richting manual dan wel spec sheet richten (en dan zelf ook nog de 1 + 1 = 2 maken...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als iemand even een eARC-receiver voor me regelt, ga ik het testen :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:44
In jouw situatie kun je beter naar de pricewatch: Sony 65XH95 Zwart kijken, ondersteunt DTS, Plex en Dolby Vision. De gebruikte soc is bijna net zo snel als een Nvidia Shield, bijkomend voordeel is dat je er qua beeldkwaliteit ook op voorruit gaat vergeleken met de Samsung 65Q80T.

Edit: Pricewatch link geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door S1NN3D op 04-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nohands
Oke dat is ook een goede tip , eens out of the box kijken ipv altijd naar Samsung of LG.

Ik ga er eens naar kijken, word vervolgd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohands
S1NN3D schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:22:
Mijn advies zou zijn om je niet druk te maken over de DTS ondersteuning. Laat het afspelen gebeuren door iets zoals bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV. Zet die in als Plex client. Plex server op de NAS en klaar; je kan elke tv kopen.

Dit topic betreft aankoopadvies dus is het verplaatst naar CEA, @Nohands.
Dus als ik plexmedia server op de Synology DS218play instaleer en op de Nvdia shield de Plex cliënt kan ik op elke televisie elk bestand en audio bestand afspelen?

Moet de Nvdia shield met hdmi of usb aangesloten worden op de tv ( samsung one connect box ) , en eventueel aangesloten worden met ethernetkabel?

En kan er eventueel een plex app op de Samsung smart tv worden gedownload om zo content af te kunnen spelen?

En welke Nvdia shield heeft de voorkeur , de tube versie of de shield tv pro versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Je kan de Plex client waarschijnlijk ook wel installeren op een Samsung tv. Ben je wel weer afhankelijk van welke codecs deze wel/niet kan decoderen en doorgeven.

Media afspelen zou ik zelf via een externe speler doen zoals bijvoorbeeld de Shield; de tube of Pro kunnen beiden. Deze sluit je met HDMI aan. Je wil ook een soundbar kopen. Sluit hem daarop aan; niet op de tv. Als het kan is ethernet altijd aan te raden boven WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohands
S1NN3D schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:56:
Je kan de Plex client waarschijnlijk ook wel installeren op een Samsung tv. Ben je wel weer afhankelijk van welke codecs deze wel/niet kan decoderen en doorgeven.

Media afspelen zou ik zelf via een externe speler doen zoals bijvoorbeeld de Shield; de tube of Pro kunnen beiden. Deze sluit je met HDMI aan. Je wil ook een soundbar kopen. Sluit hem daarop aan; niet op de tv. Als het kan is ethernet altijd aan te raden boven WiFi.
Dat dacht ik ook dus dat je dan beperkt ben met bepaalde bestanden die je dan weer niet kan afspelen.

Dus het beste is de media speler (shield bijv) een plex client geven en de NAS de plex media server zoals je al eerder verteld had dan heb je bijna geen problemen met het afspelen van alle content. Dan de mediaspeler (shield bijv) direct met HDMI aansluiten op de soundbar.

Nu zit er tegenwoordig bij samsung die one connect box, dus alles word daarop aangesloten, dan nog de media speler direct op de soundbar aansluiten dus of ook op de one connect box?

Voor eventueel mensen die zich afvragen wat de one connect box is van Samsung:

De one connect box laat 1 kabel naar de TV lopen waar alle aansluitingen doorheengaan, dit om een warboel aan draden naar de TV te vermijden vooral als deze opgehangen is. :)

Bedankt voor je antwoord!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Geen ervaring met Samsung of hun ConnectBox. Maar als je een mediaspeler aansluit op de geluidsweergever (receiver of soundbar), ben je nooit afhankelijk van wat de tv wel/niet snapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Op de Sony Android TV met Kodi werkt dat prima, ook met DTS en Dolby Atmos en ook Plex werkt erop.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohands
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:00:
Op de Sony Android TV met Kodi werkt dat prima, ook met DTS en Dolby Atmos en ook Plex werkt erop.
Dus op NAS plex mediaserver en dan geen mediaspeler ertussen zoals de nvidia shield.

Dan de Plex app op Android TV speelt ALLE content af op de Sony TV en Sony soundbar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nohands schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:07:
[...]
Nu zit er tegenwoordig bij samsung die one connect box, dus alles word daarop aangesloten, dan nog de media speler direct op de soundbar aansluiten dus of ook op de one connect box?
De One Connect Box is niets meer dan de in- dan wel uitgangen van de TV maar dan in een los device in plaats van op een printplaat achter de TV. Met een Samsung, die geen DTS support heeft, sluit je de mediaplayer aan op de Sound Bar. Dat er een One Connect Box bij zit maakt de essentie van het verhaal wat ik reeds gedaan heb in dit topic niet anders.
Nohands schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:02:
[...]
Dus op NAS plex mediaserver en dan geen mediaspeler ertussen zoals de nvidia shield.

Dan de Plex app op Android TV speelt ALLE content af op de Sony TV en Sony soundbar ?
NoFi, maar volg je zelf nog hoe het in elkaar steekt dan wel waar je naar moet kijken? Als ik bovenstaande quote lees lijkt het alsof je niet (meer) weet waar je nu precies naar moet kijken, dan wel het overzicht hebt wat nu precies leidt tot wat.

In bovenstaande quote worden apps, codecs en een OS genoemd gevolgd door "alle content". Er is geen samenhang. De enige reden dat DTS wel mogelijk is op de Sony TV is dat Sony (net als Philips) betaalt voor een DTS decoder en daarom ook DTS af kan spelen. Android TV, de Plex app en de Sound Bar zijn in deze niet ter sprake. Sterker, zoals eerder aangegeven heb je met een sound bar of receiver voor de TV aangesloten geen issues met het niet hebben van bepaalde codecs.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 13-06-2021 02:23 ]

Pagina: 1