Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2022
Nie te lang geleden een systeem samengesteld voor de zoon van mijn vriendin. Lijkt grotendeels op de build uit de Desktop BBG van september 2020. Deze crasht verschillende keren per middag.
...

Dit zijn de gekochte onderdelen:
  • Corsair PSU TX650M 650W
  • Rii RK400 USB QWERTY Engels Zwart toetsenbord
  • Moederbord AMD Asrock B450M PRO4
  • Intel SSD 660p 1TB
  • Processor AMD Ryzen 5 3600
  • Kingston DDR4 HyperX FURY 2x8GB 3200
  • Sharkoon Case RGB LIT 200
  • LogiLink WL0245 netwerkkaart & -adapter
...

Deze build hebben we getest met afwisselend een GTX1050 TI en een GTX1080. OS is verschillende keren opnieuw geinstalleerd. Ook getest met andere voeding (Coolermaster 550W) uit mijn eigen PC. Furmark gedraaid, prime95. Cinebench, memtest86. PC crasht bij spelletjes, dus zwaardere belasting. Ook met Furmark, prime95 en Cinebench crasht hij. bij Memtest heb ik geen crash gezien. Soms duurt het meer dan een half uur, soms gaat het vrij snel voordat hij crasht. Temperatuur van de kamer lijkt geen effect te hebben op de tijdsduur. Eventvwr geeft aan hardware crash, unexpected reboot.

PC is niet overclocked, alles op stock speed. Geheugen later op XMP gezet, ook geen effect.
2 geheugenbankjes, eentje eruit geeft geen verandering. Geheugen staat op de compatibility lijst van AMD.
Voeding lijkt me niet het probleem omdat de 1050TI geen 6+8 aansluiting heeft zoals de 1080 en het bij beide kaarten gebeurd. Beide kaarten hebben geen problemen in mijn PC (i7 6700k)
Wat ik wel zie in HWmonitor is dat int7 vrij warm wordt, maar dat lijkt gelijk aan de CPU temp dus ik denk dat dat die temperatuur is.

Checkvraag: Als de CPU te warm wordt, zou deze toch moeten terugclocken? En geen crash (zonder bluescreen) moeten veroorzaken?
Door al het swappen en testen denk ik dat het mobo defect is, maar eerst wil ik graag jouw mening horen voordat ik het RMA 'gevecht' met Megekko aan ga. Dank voor je antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hoe warm wordt de CPU en wat zijn de overige waardes?

Het kan dat de VRM's te heet worden en instabiel. Dan zou je naar de caseflow moeten kijken, oftewel zorgen dat de warmte beter wordt afgevoerd.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
Dank Tweakduke! Nice avatar ;) Na enige tijd prime95 komt hij op 95 graden en blijft daar dan stabiel op. De kast heeft op dit moment 1 fan, afzuigend uit de kast. Heb nog wel een paar fans liggen, dus ik ga je suggestie ff testen. Ik zal Prime weer even draaien en de gegevens van hwmonitor ff pasten. Is nu bedtijd voor hem, dus dat wordt morgen. Is thuiswerken weer ergens goed voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:40
95 graden is de Tmax voor een Ryzen 3600!

Wat is de temperatuur als het zijpaneel van de behuizing af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Koop een mooie tower koeler van 3 tientjes en het probleem is waarschijnlijk opgelost. 95 graden is heel warm en de Wraith Strealth (stock cooler) is niet heel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 03-06-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
Gisteravond 2 Nexus fans geïnstalleerd. Toch is de PC nog gecrasht. Zal later vandaag prime95 draaien en met hwmonitor alles in de gaten houden.
Ik heb inderdaad gelezen dat 95°C de limiet is voor de Ryzen, maar volgens mij zou thermal throtteling ervoor moeten zorgen dat hij daar niet overheen gaat en de belasting van de cpu dus ook niet verantwoordelijk kan zijn voor de crash toch? Ik kan uiteraard een nieuwe cooler kopen, maar ik verwacht daar geen heil van. Zien jullie dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

vetmans schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:19:
Gisteravond 2 Nexus fans geïnstalleerd. Toch is de PC nog gecrasht. Zal later vandaag prime95 draaien en met hwmonitor alles in de gaten houden.
Ik heb inderdaad gelezen dat 95°C de limiet is voor de Ryzen, maar volgens mij zou thermal throtteling ervoor moeten zorgen dat hij daar niet overheen gaat en de belasting van de cpu dus ook niet verantwoordelijk kan zijn voor de crash toch? Ik kan uiteraard een nieuwe cooler kopen, maar ik verwacht daar geen heil van. Zien jullie dat anders?
Thermal throtteling is een beveiliging dat de CPU niet doorbrand.

De temperatuur hoort echter een stuk lager te zijn voor een normale situatie. Hier wordt het systeem niet stabiel van en kan niet voluit gaan. Kortom als de cooler niet afdoende is, moet die worden vervangen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:40
vetmans schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:19:
Gisteravond 2 Nexus fans geïnstalleerd. Toch is de PC nog gecrasht.
Wat was de temperatuur van de cpu op dat moment?
Ik kan uiteraard een nieuwe cooler kopen, maar ik verwacht daar geen heil van. Zien jullie dat anders?
Bijna elke towerkoeler presteert een stuk beter dan de boxed koeler mits de airflow in de behuizing voldoende is.

De LIT 200 heeft nauwelijks inlaat voor lucht in het front, een paar smalle spleetjes aan de zijkant. Al getest zonder zijpaneel op de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zou inderdaad een betere koeler erop zetten, kost je ongeveer 3 tientjes (Gelid Tranquillo) of iets daarboven (Be Quiet Pure Rock) en waarschijnlijk lost dat je probleem op. Zelfs als je moederbord stuk is, is het geen weggegooid geld; doordat de cooler je CPU op latere temperatuur houd, gaat deze langer mee.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
Dank voor alle input! Ik zal een cooler aanschaffen, hij heeft er liever eentje met rgb dus dat wordt waarschijnlijk de coolermaster 212. Vwb de kast en airflow: is het niet handiger de front te verwijderen en het zijpaneel te laten zitten omdat je dan een tunnel creëert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:17
Dat zijpaneel er af is een snelle manier om te testen of airflow je probleem is. Het is geen permanente fix, puur diagnose.

Zijpaneel er af, eventueel een ventilator er op zetten en kijken of hij dan nogsteeds te warm wordt.

Cpu koeler al eens opnieuw gemonteerd met nieuwe pasta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
Cooler is besteld, is de Cooler Master MasterAir MA410P geworden. Wordt dinsdag geleverd.
Mijn pasta is uit ongeveer 2016 en heeft de laatste verhuizing niet overleefd. Ook hier geldt dus even afwachten op de nieuwe cooler. Ook zonder zijpaneel is er al een crash geweest, maar geen losstaande fan om de verdere theorie te testen helaas. Hoe heet de CPU toen was is niet bekend. Hopelijk nog maar 4 dagen een crashende PC, en vanaf dinsdagavond niet meer.
Ik dank jullie voor jullie input en hou jullie op de hoogte.

[ Voor 16% gewijzigd door vetmans op 05-06-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetmans
Cooler is geleverd en geinstalleerd. Temperaturen zijn nu wel iets lager maar crasht helaas nog steeds, zowel in games als Prime95. Ook kast open of dicht heeft geen effect. Hier op zolder is het wel warm. HWmonitor screenshots:

https://ibb.co/Y7xW9s2
https://ibb.co/cJFC0sW

Plm 10 minuten na deze screenshots kwam de reboot, dit zijn de meest recente dit ik heb. Zien jullie vreemde waardes die een mogelijke verklaring zijn? Tia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als ik naar dat moederbord kijk dan gaan mijn twijfels direct daar naar toe. Het is een heel simpel bordje, je mag wel iets 'beefier' aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je cpu word sws te heet. Gewoon een paar fans in de kast er bij. Wn die laatste opnerkingen over een beefie moederbord? Gozer 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owja, mijn oplossing was en is een bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Apart dat nog 1 temperatuur sensor hoog uitslaat. Welke sensor moet dat zijn? Lees anders de temperatuur eens rechtstreeks uit de BIOS en als die nog niet is bijgewerkt naar de laatste versie dan is dat ook een goed idee.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Wat is het core voltage van de cpu? Als hij op stock snelheid draait kan dat vaak wel wat naar beneden. Scheelt al gauw 10-15c.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zou je de waardes eens uit willen lezen met HWiNFO64 in plaats van HWMonitor? Deze geeft, naar mijn mening, vaak correctere waardes weer.

Verder raad ook ik een bios update aan.

[ Voor 13% gewijzigd door ECP0WERS op 26-06-2021 22:59 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt het steeds over een bluescreen. Al eens gekeken welke exacte melding die geeft? Als hij bijv. MEMORY_MANAGEMENT geeft is het vaak instabiel geheugen.

Kijk eens met een programma als bluescreenview of er bepaalde bestanden (bijv. drivers) crashen wanneer hij op blauw is gegaan.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1