Wat voor afwatering zit ik hier naar te kijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Net in Nijmegen een hoosbui van jewelste gehad en toen zag ik dat het water in de tuin niet lekker wegliep. Nou was het wel ongelooflijk veel water, maar dan nog. Eerste jaartje er wonen leer je al die leuke dingetjes.

In de tuin zit een afvoer en ik weet dat die niet op ons eigen riool komt, dus ik besloot eens te kijken toen het water weg was gelopen of ie misschien vol zit.

En toen zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0K9DdjJ/Screenshot-2021-06-03-at-19-52-20.png

Het is gewoon een buis en daaronder staat nog water. Toen ik er even met een schepje in ging porren en scheppen bleek het gewoon aarde te zijn. Nu weet ik dat Nijmegen vrij droog is en dat we ons niet zo druk hoeven te maken of het grondwater te hoog staat en dat regenwater, in mijn wijk althans, niet vaak zomaar het riool in gaat. Waterniveau dat je ziet zit ongeveer 50cm onder de deksel. Toen de tuin vol stond met water stroomde het wel gestaag weg. Alles was in ongeveer 30minuten weer weggelopen. Schuur wel volgelopen met 5cm water, maar ja.....

Vraag 1: Dit lijkt gewoon een gat in de grond om het water dat op de tegels komt af te voeren naar het grondwater? Is dat correct? Of is het dusdanig fucked up kwa hoe vol het zit met zooi dat het riool stuk gewoon helemaal vol zit?

Indien het gewoon een gat in de grond is dan vraag 2: Waar gaat de regenpijp dan heen? Ook gewoon de grond in? Dat lijkt me raar. Maar aan de andere kant heb ik wel meer rare dingen gezien in dit huis.

EDIT: Volgens mij is dit een zogenaamde zinkput. Alleen dan wel heftig verontreinigd met zand en aarde. Als ik het mis heb hoor ik het graag.

[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-06-2021 20:06 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-07 16:53
Ik denk dat het inderdaad een infiltratie put is.

Zo niet zou er langs de wand ergens een rond gat moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik ga morgen maar even graven denk ik dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:15
niks mis met zo'n put, bij mijn opa en oma zit dat al jaren zo (ik weet niet anders) en een keer in de zoveel tijd mag je de putjes schepper uithangen. Daar hebben ze hele mooie tools voor: https://www.bol.com/nl/p/...fjVsPsaCCHAkaAs2UEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
En die regenpijp van de schuur gaat ook gewoon de grond in dus? Op het dak ligt wel allemaal kiezel, dus dat zal ook wel zijn om het wat meer te remmen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29
Geen idee wat dit is, maar in zo’n beetje elke put blijft water staan om stankoverlast te voorkomen of te zorgen dat er niet te veel zand e.d. meespoelt.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:59:Op het dak ligt wel allemaal kiezel, dus dat zal ook wel zijn om het wat meer te remmen dan
Doorgaans is dat op een plat dak bedoeld om gewicht te bieden zodat het dak niet wegwaait wanneer het weer eens een beetje waait. Kiezels hebben niks met je afwatering te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

Qwerty-273

Meukposter

Kiezels leg je neer zoals @sypie al melde om wind- en stormschade te voorkomen. Een tweede punt kan ook de uv-bestendigheid van je dakbedekking zijn. Als die niet 100% uv-bestendig is, zorgt die laag kiezels voor extra bescherming tegen het zonlicht.

Kwa afwatering kunnen kiezels wel extra helpen wanneer je veel bladeren op je dak kan krijgen, die blijven dan boven op de kiezels liggen, en het water kan dan door de kiezellaag nog wel weg komen. Maar het heeft geen functie om het water te remmen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1