Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-07 21:30
Een van onze medewerkers uit de VS wil naar Nederland verhuizen via een intra-company transfer. Als Amerikaan kan je direct naar Nederland komen en hoef je daarna pas een visumaanvraag in te dienen als ik deze pagina goed begrijp, maar ik vraag me af hoe verhuurders hier mee omgaan. Zijn die OK met het verhuren van een woning als er nog geen visum is? Is dat iets waar wij mee kunnen helpen als werkgever (bijv. garantstelling)?

(En nee, ik heb geen behoefte om hier een aanhuurmakelaar voor in te schakelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 12:31
De eerste 90 dagen heb je als Amerikaan geen visum nodig om in Nederland te werken.
Het lijkt mij dat verhuurders die zich op expats richten (maand tot maand huur van gemeubileerde woningen) daar niet moeilijk over doen.

Wat ik in de praktijk zie is dat bijna alle bedrijven de woning voor expats zelfs regelen. Dus op naam van het bedrijf en niet op naam van de werknemer. Het is namelijk wel erg lastig om vanuit het buitenland een woning te huren. Er worden iets te veel expats opgelicht. Dan kom je hier en blijkt het huis niet te bestaan, niet te huur te zijn of niet te lijken op de foto's. Maar je hebt al wel de eerste maand huur + borg betaald.
Een vriendin kwam gisteren toevallig nog een advertentie tegen waar haar (koop)woning door een onbekende te huur werd aangeboden...

Voor de verhuurder is het ook prettig. Die hebben een aanspraakpunt in Nederland.

De uitdaging die blijft is om in deze markt even wat te huur te vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:37
RocketKoen schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:49:
De uitdaging die blijft is om in deze markt even wat te huur te vinden.
Beetje afhankelijk van het budget. Hoewel niet voor iedere sector dit zo geregeld is, belanden expats veelal in een duurdere klasse woning en bovendien gemeubileerd. Daarbinnen is zeker binnen de randstad nog altijd wel een ruim aanbod.

Op funda alleen al bijvoorbeeld vind je in Amsterdam bijvoorbeeld zo'n 260 gemeubileerde huurwoningen per direct beschikbaar. Daar kan een werkgever voor een werknemer echt wel wat tussen vinden. En is toch al snel nog altijd goedkoper dan een hotel te bekostigen.

Belangrijkste vraag is dan ook niet zozeer het woningbeschikbaarheid, maar in wat voor een mate de werkgever dit soort zaken voor een werknemer bekostigd. Oftewel hoe graag ze die werknemer daar willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 12:31
psychodude schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Beetje afhankelijk van het budget. Hoewel niet voor iedere sector dit zo geregeld is, belanden expats veelal in een duurdere klasse woning en bovendien gemeubileerd. Daarbinnen is zeker binnen de randstad nog altijd wel een ruim aanbod.

Op funda alleen al bijvoorbeeld vind je in Amsterdam bijvoorbeeld zo'n 260 gemeubileerde huurwoningen per direct beschikbaar. Daar kan een werkgever voor een werknemer echt wel wat tussen vinden. En is toch al snel nog altijd goedkoper dan een hotel te bekostigen.

Belangrijkste vraag is dan ook niet zozeer het woningbeschikbaarheid, maar in wat voor een mate de werkgever dit soort zaken voor een werknemer bekostigd. Oftewel hoe graag ze die werknemer daar willen hebben.
Gezien de lonen in de VS, zit het hier waarschijnlijk wel goed.
Als je het hebt over een Pool of Roemeen dan is het vaak een stuk minder goed geregeld. Of in ieder geval een stuk goedkoper.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wij regelen als werkgever eigenlijk altijd een long-stay hotel voor migrerende medewerkers. Makkelijk voor ons om te regelen omdat we steeds hetzelfde hotel gebruiken, en geeft de collega de tijd om uit te zoeken waar hij wil wonen in Nederland, in wat voor soort huis en wijk, enzovoorts.

Voor een paar maandjes is dat allemaal wel te betalen.