Ons huis (vrijstaand, ~190m2, bouwjaar 2019) zit op stadsverwarming en is geheel voorzien van vloerverwarming (iedere ruimte eigen thermostaat). Overige info: Stel zonder kinderen, douchen niet absurd vaak of lang en de verwarming staat op 19,5.
De hele setup werkt an sich prima maar de rekening is torenhoog. We betalen nu 187 euro per maand, en dat is alleen voor verwarming en warm water. Nou weten we dat stadsverwarming relatief duur is, dat we in dit vrijstaande huis meer zullen verbruiken dan onze vorige tussenwoning, en dat in het eerste jaar ook de weken 24/7 voluit blazen van het opstookprotocol zaten. Maar dan nog is het een stuk meer dan in ons vorige huis (stadsverwarming met radiatoren, iets kleinere tussenwoning). Enkele vragen hierbij:
Naast dit alles maakt een transformator die het geheel van voeding voorziet nogal wat herrie. Ik neem aan dat ik die gewoon kan vervangen door een exemplaar met voldoende stroom bij dezelfde spanning?
De hele setup werkt an sich prima maar de rekening is torenhoog. We betalen nu 187 euro per maand, en dat is alleen voor verwarming en warm water. Nou weten we dat stadsverwarming relatief duur is, dat we in dit vrijstaande huis meer zullen verbruiken dan onze vorige tussenwoning, en dat in het eerste jaar ook de weken 24/7 voluit blazen van het opstookprotocol zaten. Maar dan nog is het een stuk meer dan in ons vorige huis (stadsverwarming met radiatoren, iets kleinere tussenwoning). Enkele vragen hierbij:
- Kan je bij de warmtewisselaar tussen lente en herfst de aanvoer richting de verwarming gewoon dichtdraaien of kan het systeem daar op een of andere manier niet tegen? Dit zal vast iets gaan schelen.
- Er lijkt maar op 1 van de 3 verdelers een klep (die je helaas goed hoort) te zitten die zorgt dat de stadsverwarming geen aanvoer meer stuurt. De aanvoer van de andere 2 heeft die niet. Zou het zinnig zijn die er op te laten zetten zodat de leiding tussen meterkast en zolder niet heet blijft ook al staat de verwarming daar uit?
- Zijn er nog andere tweaks mogelijk? BV isolatie van de verdelers zelf, zit wel een houten betimmering omheen maar die wordt uiteraard wel warm
Naast dit alles maakt een transformator die het geheel van voeding voorziet nogal wat herrie. Ik neem aan dat ik die gewoon kan vervangen door een exemplaar met voldoende stroom bij dezelfde spanning?