Vloerverwarming met stadsverwarming, hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ons huis (vrijstaand, ~190m2, bouwjaar 2019) zit op stadsverwarming en is geheel voorzien van vloerverwarming (iedere ruimte eigen thermostaat). Overige info: Stel zonder kinderen, douchen niet absurd vaak of lang en de verwarming staat op 19,5.

De hele setup werkt an sich prima maar de rekening is torenhoog. We betalen nu 187 euro per maand, en dat is alleen voor verwarming en warm water. Nou weten we dat stadsverwarming relatief duur is, dat we in dit vrijstaande huis meer zullen verbruiken dan onze vorige tussenwoning, en dat in het eerste jaar ook de weken 24/7 voluit blazen van het opstookprotocol zaten. Maar dan nog is het een stuk meer dan in ons vorige huis (stadsverwarming met radiatoren, iets kleinere tussenwoning). Enkele vragen hierbij:
  1. Kan je bij de warmtewisselaar tussen lente en herfst de aanvoer richting de verwarming gewoon dichtdraaien of kan het systeem daar op een of andere manier niet tegen? Dit zal vast iets gaan schelen.
  2. Er lijkt maar op 1 van de 3 verdelers een klep (die je helaas goed hoort) te zitten die zorgt dat de stadsverwarming geen aanvoer meer stuurt. De aanvoer van de andere 2 heeft die niet. Zou het zinnig zijn die er op te laten zetten zodat de leiding tussen meterkast en zolder niet heet blijft ook al staat de verwarming daar uit?
  3. Zijn er nog andere tweaks mogelijk? BV isolatie van de verdelers zelf, zit wel een houten betimmering omheen maar die wordt uiteraard wel warm
En dan komt het vervolg, wie bel je hiervoor? De partij die het heeft geïnstalleerd doet helaas geen onderhoud voor consumenten, die heb ik al gesproken. Zomaar een loodgieter bellen lijkt me ook niet zo tof, in het verleden hadden wij ooit een CV met onderhoud door Feenstra wat ons an sich prima beviel. Is dat een geschikte partij of zijn er andere landelijk opererende betrouwbare bedrijven? Ik heb hier weinig verstand van, ik ben op zoek naar een goede partij die dit voor een redelijke prijs doet (het hoeft zeker niet budget, goed is belangrijker dan goedkoop). Wat zijn bij die zoektocht dingen om op te letten? En als iemand voor regio Utrecht tips heeft zijn die welkom ;-)

Naast dit alles maakt een transformator die het geheel van voeding voorziet nogal wat herrie. Ik neem aan dat ik die gewoon kan vervangen door een exemplaar met voldoende stroom bij dezelfde spanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
Andere optie: waarom neem je geen warmtepomp? Met een woning uit 2019 zit het met je isolatie wel snor en die verdien je ook wel rap terug met die achterlijk hoge bedragen die je nu betaald. Vloerverwarming is er ook perfect geschikt voor.

Wij betalen voor onze tweekapper uit '78 niet eens 187 euro per maand aan gas + elektra.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 03-06-2021 17:01 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Toen ik standsverwarming had in mijn eentje in een appartement van 28m2 en een energierekening (stroom & warm water) van €85,- per maand. En dat was bijna volledig warm water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
GermanPivo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:00:
Andere optie: waarom neem je geen warmtepomp? Met een woning uit 2019 zit het met je isolatie wel snor en die verdien je ook wel rap terug met die achterlijk hoge bedragen die je nu betaald. Vloerverwarming is er ook perfect geschikt voor.

Wij betalen voor onze tweekapper uit '78 niet eens 187 euro per maand aan gas + elektra.
Dit. Als je van plan bent hier lang te wonen zou ik dit serieus overwegen. Wel kijken wat je verplicht bent qua contracten en vastrecht e.d.

Mijn broertje had ook zoiets, maar hij zat in een appartement omringd door bejaarden. Hoefde dus letterlijk niet te stoken, maar kreeg wel dikke rekeningen vd stadsverwarming. Toen ie het CV systeem na de warmtewisselaar dicht had gedraait daalde de rekeninge ook opeens....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Jheroun schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:57:
Ons huis (vrijstaand, ~190m2, bouwjaar 2019) zit op stadsverwarming en is geheel voorzien van vloerverwarming (iedere ruimte eigen thermostaat). Overige info: Stel zonder kinderen, douchen niet absurd vaak of lang en de verwarming staat op 19,5.

De hele setup werkt an sich prima maar de rekening is torenhoog. We betalen nu 187 euro per maand, en dat is alleen voor verwarming en warm water. Nou weten we dat stadsverwarming relatief duur is, dat we in dit vrijstaande huis meer zullen verbruiken dan onze vorige tussenwoning, en dat in het eerste jaar ook de weken 24/7 voluit blazen van het opstookprotocol zaten. Maar dan nog is het een stuk meer dan in ons vorige huis (stadsverwarming met radiatoren, iets kleinere tussenwoning). Enkele vragen hierbij:
  1. Kan je bij de warmtewisselaar tussen lente en herfst de aanvoer richting de verwarming gewoon dichtdraaien of kan het systeem daar op een of andere manier niet tegen? Dit zal vast iets gaan schelen.
  2. Er lijkt maar op 1 van de 3 verdelers een klep (die je helaas goed hoort) te zitten die zorgt dat de stadsverwarming geen aanvoer meer stuurt. De aanvoer van de andere 2 heeft die niet. Zou het zinnig zijn die er op te laten zetten zodat de leiding tussen meterkast en zolder niet heet blijft ook al staat de verwarming daar uit?
  3. Zijn er nog andere tweaks mogelijk? BV isolatie van de verdelers zelf, zit wel een houten betimmering omheen maar die wordt uiteraard wel warm
En dan komt het vervolg, wie bel je hiervoor? De partij die het heeft geïnstalleerd doet helaas geen onderhoud voor consumenten, die heb ik al gesproken. Zomaar een loodgieter bellen lijkt me ook niet zo tof, in het verleden hadden wij ooit een CV met onderhoud door Feenstra wat ons an sich prima beviel. Is dat een geschikte partij of zijn er andere landelijk opererende betrouwbare bedrijven? Ik heb hier weinig verstand van, ik ben op zoek naar een goede partij die dit voor een redelijke prijs doet (het hoeft zeker niet budget, goed is belangrijker dan goedkoop). Wat zijn bij die zoektocht dingen om op te letten? En als iemand voor regio Utrecht tips heeft zijn die welkom ;-)

Naast dit alles maakt een transformator die het geheel van voeding voorziet nogal wat herrie. Ik neem aan dat ik die gewoon kan vervangen door een exemplaar met voldoende stroom bij dezelfde spanning?
Kun je eens beginnen met een jaarrekening oid? hoeveel Gigajoules heb je verbruikt en wordt je dus voor aangeslagen? Want met alleen 187 euro per maand weten we veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik ben bang dat een warmtepomp niet makkelijk wordt. Vaak staat er iets van dat de warmte net zo energiezuinig of zuiniger opgewekt moet worden dan de stadsverwarming. In een nieuwe wijk is dat meestal wel heel erg zuinig gedaan waardoor je mogelijk geen luchtwarmtepomp kunt nemen.

Maar je kunt uiteraard wel aan de installateur vragen om het een en ander na te kijken. Je hebt hier gewoon garantie op dat het goed functioneert en met die bedragen kun je vrijwel zeker zijn dat het niet goed functioneert. Tenzij het bedrag nog gewoon een schatting is en niet gebaseerd op het werkelijke gebruik.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
DutchKel schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:59:
Ik ben bang dat een warmtepomp niet makkelijk wordt. Vaak staat er iets van dat de warmte net zo energiezuinig of zuiniger opgewekt moet worden dan de stadsverwarming. In een nieuwe wijk is dat meestal wel heel erg zuinig gedaan waardoor je mogelijk geen luchtwarmtepomp kunt nemen.
Daar ben ik wel benieuwd naar inderdaad.
Maar als je dat 'energieneutraal' aanpakt, dus genoeg zonnepanelen om je verbruik van de WP af te dekken, lijkt me dat geen probleem? Anders is het nog meer monopolie dan ik dacht... :X

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 03-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warmtenet betekent vaak wel veel minder isolatie. Voor de bouwer lucratief. Zelfde milieu-eisen voor fors minder materiaalkosten. (Gelukkig wel recent dus nog redelijk goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:00:

Voor de elektra krijgen wij jaarlijks geld terug wegens de zonnepanelen dus op jaarbasis betalen wij minder per maand dan jij, maargoed ;)

Warmtepomp had ik graag gehad maar in de voorwaarden van het project was stadsverwarming verplicht. Wellicht dat we dat ooit aan gaan passen, vooral zodat we de vvw ook voor koeling kunnen gebruiken maar dat is op korte termijn niet het plan.
WeetIkHetNou schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:38:
[...]
Mijn broertje had ook zoiets, maar hij zat in een appartement omringd door bejaarden. Hoefde dus letterlijk niet te stoken, maar kreeg wel dikke rekeningen vd stadsverwarming. Toen ie het CV systeem na de warmtewisselaar dicht had gedraait daalde de rekeninge ook opeens....
Dat ga ik dan in ieder geval zo maar eens doen.
Fr33z schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Kun je eens beginnen met een jaarrekening oid? hoeveel Gigajoules heb je verbruikt en wordt je dus voor aangeslagen? Want met alleen 187 euro per maand weten we veel te weinig.
Goed punt. Heb ik niet direct paraat. Na de eerste eindejaarsafrekening moesten we honderden euros bijbetalen, dus dit is in ieder geval niet de initiele schatting maar echt ons nieuwe termijnbedrag.
DutchKel schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:59:

Maar je kunt uiteraard wel aan de installateur vragen om het een en ander na te kijken. Je hebt hier gewoon garantie op dat het goed functioneert en met die bedragen kun je vrijwel zeker zijn dat het niet goed functioneert. Tenzij het bedrag nog gewoon een schatting is en niet gebaseerd op het werkelijke gebruik.
Een warmtepomp is al snel zuiniger dan de van biomassa (bomen) gestookte warmte die nu kilometers door leidingen naar onze wijk toe moet komen lijkt me. Maar an sich heb ik helemaal geen problemen met de stadsverwarming, functioneel is het top en je hebt echt 0 bijkomende kosten, die je wel krijgt als je zelf een warmtepomp moet gaan onderhouden en het stroomverbruik daarvan opwekken. Het gaat mij er meer om dat er nu warmteverlies lijkt te zijn door wellicht wat onhandige ontwerpkeuzes. Die wil ik er uit hebben.

Ik weet dat we echt wel garantie op dit systeem hebben en de partij die het heeft geinstalleerd is ook al eens langsgeweest om wat dingen te verbeteren maar het punt is dat het wel goed functioneert en dat het dan eindeloze discussies worden met een partij die het toch al niet helemaal optimaal heeft verzonnen. Dus ik zoek een bedrijf dat wel onderhoud en aanpassingen voor consumenten doet, dat het dan wat meer kost vind ik niet erg maar met al die loodgieters zie ik door de bomen het bos niet meer dus een goede partij vinden vind ik lastig.
Verwijderd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:46:
Warmtenet betekent vaak wel veel minder isolatie. Voor de bouwer lucratief. Zelfde milieu-eisen voor fors minder materiaalkosten. (Gelukkig wel recent dus nog redelijk goed)
Zeker, en dan mogen ze ook nog met zonnepanelen compenseren. Daarvan hadden wij er dus vanuit de bouw 4 op ons vrijstaande huis terwijl de tussenwoningen er geen hebben. Maar als de zon schijnt doet de verwarming in de winter niet zo veel en in de herfst blijft de zomerwarmte lang genoeg hangen dus die isolatie is ook best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Jheroun schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Voor de elektra krijgen wij jaarlijks geld terug wegens de zonnepanelen dus op jaarbasis betalen wij minder per maand dan jij, maargoed ;)

Warmtepomp had ik graag gehad maar in de voorwaarden van het project was stadsverwarming verplicht. Wellicht dat we dat ooit aan gaan passen, vooral zodat we de vvw ook voor koeling kunnen gebruiken maar dat is op korte termijn niet het plan.
Dat weet je niet, want ik heb niet gezegd wat ik per maand betaal, alleen dat het minder dan €187 euro is :+ :9

Snap inderdaad dat het verplicht was, maar dan moet je het voor nu anders op zien te lossen. Blijf stadsverwarming toch heel apart vinden - het idee erachter is goed, maar de uitvoering/kosten....
Verwijderd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:46:
Maar ze moeten zich dan nog wel houden aan de minimale waarden in het bouwbesluit of niet?

[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 04-06-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@Verwijderd en alle anderen:

jaja stadsverwarming moeilijk/eng/duur en warmtepompen zijn gaaf. Prima.

90% van de bijdragen tot nu toe zijn 100% speculaasjes omdat we niks weten. Er zijn twee logische stappen zodat de vraag beantwoord kan worden:

1. wat is het verbruik waar TS voor afgerekend wordt

2. --> daarna, is dat abnormaal hoog of niet? zo ja, dan kunnen we verder nadenken over mogelijke oorzaken en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:40:
@Verwijderd en alle anderen:

jaja stadsverwarming moeilijk/eng/duur en warmtepompen zijn gaaf. Prima.

90% van de bijdragen tot nu toe zijn 100% speculaasjes omdat we niks weten. Er zijn twee logische stappen zodat de vraag beantwoord kan worden:

1. wat is het verbruik waar TS voor afgerekend wordt

2. --> daarna, is dat abnormaal hoog of niet? zo ja, dan kunnen we verder nadenken over mogelijke oorzaken en oplossingen.
57 Gj is wat het totaal op de laatste jaarrekening is. Dat is alle warmte bij elkaar, ik zie geen onderscheid in water en verwarming.

Volgens het tabelletje in dat overzicht is 55 normaal voor vrijstaande huizen. Gezien ons bouwjaar en thermostaat gedrag zou ik dan toch iets minder verwachten maar dit was natuurlijk het eerste jaar met opstookprotcol, bouwvocht en het leren kennen van hoe het allemaal werkt.

Dus wellicht is er niet iets heel raars aan de hand maar dan nog is de vraag of de door mij gestelde punten kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Onze (2019) woning heeft ook stadsverwarming, wij hebben de stadsverwarming aangehouden voor back-up en SWW.

Verwarmen doen wij met een lucht/lucht warmtepomp en ik heb de stadsverwarming afgelopen winter niet aan hoeven doen.

De vloertemperatuur was een punt van zorg maar dit is door de goede vloerisolatie 100% meegevallen met een 24/7 stookregiem. De vloerverwarming pomp heb ik wel aan laten staan voor warmte distributie over de vloer.

Doe jezelf een plezier en hang 1 of 2 single splits op, zit je in de zomer koel en in de winter warm :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:59
Hier sinds vorig jaar van stadsverwarming af, ook omdat we achterlijke hoge rekeningen kregen.. Betaalde 154 per maand aan alleen warmte. Met elektra erbij was het 190 per maand. Vorig jaar gewisseld naar een L/W WP (ook VV) en dat bevalt tot nu toe prima. Lijkt er vooralsnog op dat we weleens kiet kunnen gaan draaien (of zelfs nou overhouden per maand). Het is wel een investering (WP + zonnepanelen) maar als we quitte kunnen draaien hebben we de eerste 2200 al verdient die anders naar Eneco ging + nog teruggave subsidie en BTW.. Ik denk dat ik over een aantal jaar al kiet zit, de rest is pure winst..

Zou het serieus overwegen (zeker omdat je ook al zonnepanelen hebt en overhoudt) maar het kan wel een kriem worden ja.. Ik zat bij Eneco en wilde niets meer met die partij te maken hebben.. Was ook deels een principekwestie. Makkelijk is het niet, maar wel rendabel als je er nog ff wilt blijven zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:58
ik heb je topic even snel door gelezen. jonh visseer cv optimalisatie laten komen.
vraag hem de juiste verdelers plaatsen. welke geschikt zijn voor stadverwarming,
of overleg welke mogenlijkheden er zijn. nieuwe verdeler of extra kleppen /rtv ventiel etc,
hij weet veel van stadverwarming en het speciefke probleem wat jij hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ
het fimpje gaat exact over jouw verhaal jouw probleem.
edit (er is ook nog een ander fimpje maar die is weer met een cv ketel.)
en hij woont in vianen, dichterbij kan eigenlijk niet. beter kan eigenlijk ook niet.
(als je een goede persoon zoekt die installaties zuiniger maakt op verzoek van de klant)

extra informatie,
ik ben meer van de juiste verdeler,s plaatsen in comibnatie met een ruimte thermostaat.
en een zone afsluter, dan heb een goed nieuwe werkendt systeem. (optie a)
maar je kan ook de hudige verdelrs behouden en een extra klep(rtl ventiel). toeveogen.
en een zone afsluiter met een ruimte thermostaat, (optie b)
of je voor optie a of voor optie b gaat maakt niet uit bijde wegen leiden naar rome.
meestal zeg ik beide leiden naar warmte maar in jouw geval naar besparing :+

[ Voor 62% gewijzigd door miciel op 04-06-2021 18:10 . Reden: had haast met typen. post niet leesbaar even overnieuw getypt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Is inderdaad wel een hoog verbruik. Ter vergelijking: ook 190 m2 vrijstaand, bouwjaar 2000, geen kinderen, niet buitensporig douchen, verwarming in de winter op 20,5 graden. Verbruik: 45 GJ, 140 euro/maand.

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 04-06-2021 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Jheroun schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:05:
57 Gj is wat het totaal op de laatste jaarrekening is. Dat is alle warmte bij elkaar, ik zie geen onderscheid in water en verwarming.
Dat is het equivalent van zo'n 2000 m3 gas (waarbij je dan 28 MJ effectief uit een m3 haalt).

Dat is voor een huis uit 2019 naar mijn mening nogal fors, maar het kan best kloppen. Groot huis, vrijstaand, droogstoken nog.

Elke maand zelf even de stand opschrijven is wel een goed idee (vooral in de winter). Je betaalt iets van €28 per GJ dus zo'n moeilijk sommetje is dat niet als je het echt wilt weten.

Als je het in de zomer ook doet weet je het aandeel sluipverbruik en SWW ook meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
vraag welke trafo is er kapot ?

let op dc ac en de plug die eraan zit. ja je kan trafo,s vervangen maar liever geen universele schakel tafo,s die zijn voor de hobby. dingen die stuk mogen gaan etc. probeer een trafo te vinden met de juiste plug en het juiste voltage. of gaat nu toch de hele meuk eruit ?

ik zou gelijk voor drie thermostaten gaan. per verdeler stoken is meestal beter.

[ Voor 32% gewijzigd door miciel op 05-06-2021 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 09:23

Amphiebietje

In de blubber

Vaker truitje aan en de temperatuur wat lager zetten?

Huis extra isoleren zodat er minder warmte verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
extra isoleren bij een huis uit 2019 is zonde / veel werk voor weinig rendement vaak. Dus dat schiet niet echt op.

@Verwijderd je verbruik is redelijk stevig (circa 2000 m3 gas equivalent / jaar) maar niet bizar hoog. Antwoorden op je vragen:

1. die adapter kun je op zich vervangen, alleen is die wel officieel bezit van je warmteleverancier. Maar als je hetzelfde voltage pakt en ervoor zorgt dat je minimaal dezelfde hoeveelheid Amperes hebt (dus bijv. 12V en 3A) dan is dat geen probleem.

2. Ja misschien helpt het wel een beetje om die klep dicht te zetten, maar het is nogal de vraag of dat nou echt verschil maakt. Is je huis warmer dan je eigenlijk zou willen?

Wie je hierover belt is helaas niet altijd duidelijk, je kunt beginnen bij de warmteleverancier, zij zijn het eerste aanspreekpunt.

Om wat meer duidelijkheid te krijgen zou ik aanraden om eens een weekje de meterstanden 2x per dag op te schrijven. Liefst ook tijdens een periode dat je geen warm water gebruikt (stel ff dat je sochtends voor 8u doucht, dan de meterstand noteert en dan 12 u later om 20u weer). Dit op een dag dat je verwarming uitstaat. Dan kun je obv daarvaan achterhalen of er warmte "lekt" naar de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Fr33z schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:58:
extra isoleren bij een huis uit 2019 is zonde / veel werk voor weinig rendement vaak. Dus dat schiet niet echt op.

@Verwijderd je verbruik is redelijk stevig (circa 2000 m3 gas equivalent / jaar) maar niet bizar hoog. Antwoorden op je vragen:

1. die adapter kun je op zich vervangen, alleen is die wel officieel bezit van je warmteleverancier. Maar als je hetzelfde voltage pakt en ervoor zorgt dat je minimaal dezelfde hoeveelheid Amperes hebt (dus bijv. 12V en 3A) dan is dat geen probleem.
Die adapter die herrie maakt zit bij de verdeler van de vloerverwarming, het gaat niet om de warmtewisselaar van Eneco. Dat ding is dus ook gewoon van mij. Ik zal eens op zoek gaan naar een degelijke vervanger (Thanks @miciel ).
2. Ja misschien helpt het wel een beetje om die klep dicht te zetten, maar het is nogal de vraag of dat nou echt verschil maakt. Is je huis warmer dan je eigenlijk zou willen?

Wie je hierover belt is helaas niet altijd duidelijk, je kunt beginnen bij de warmteleverancier, zij zijn het eerste aanspreekpunt.

Om wat meer duidelijkheid te krijgen zou ik aanraden om eens een weekje de meterstanden 2x per dag op te schrijven. Liefst ook tijdens een periode dat je geen warm water gebruikt (stel ff dat je sochtends voor 8u doucht, dan de meterstand noteert en dan 12 u later om 20u weer). Dit op een dag dat je verwarming uitstaat. Dan kun je obv daarvaan achterhalen of er warmte "lekt" naar de verwarming.
Deels hebben we er ook last van, in de winter verwarmen we eigenlijk alleen de woonkamer en een werkkamer op zolder. De leiding richting de verdeler op zolder loopt echter via de slaapkamer (1e etage) en die leiding is uiteraard altijd warm, ook al vraagt de zolder even geen warmte. Maar om dat op te lossen zouden al die kleppen eigenlijk in de meterkast moeten zitten en niet bij de verdelers.

De warmte leverancier lijkt mij hier overigens niet het eerste aanspreekpunt, wat zij leveren houdt op bij de warmtewisselaar en die doet het helemaal prima. Het is de verdeling daarna, richting 3 verdelers voor vloerverwarming waar eea niet helemaal handig zit.

Met de tips tot nog toe kan ik weer even verder, dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb ook een vrijstaand huis met stadsverwarming, bouwjaar 1999. Afgelopen jaar (juni t/m mei) heb ik 30GJ verstookt zag ik zojuist.
Dat is ook inclusief warm water. Juni vorig jaar bijvoorbeeld was 0,25GJ, afgelopen januari 6,7GJ.

Mijn thermostaat (Honeywell Evohome) heeft een klep op de aanvoerleiding naar de verdelers in huis. Als de thermostaat dus uit staat (geen warmtevraag), dan stroom er geen water door de leidingen, alleen de warmtewisselaar voor het warme water wordt dan gebruikt. In zo'n maand als juni vorig jaar is die 0,25GJ alleen van het warme water.

Ik zou dus elke dag je standen eens opschrijven (of uitlezen via de optische verbinding als je een Landis+Gyr Ultraheat meter hebt) en zo bijhouden wat er nu, bij geen warmtevraag, verbruikt wordt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Jheroun wat betreft de zolder zitten bij jouw de kleppen in de aanvoer van de verdeler of zitten ze op de slangen ? zou je per verdeler kunnen uitleggen wat de sitatie is ? ik vindt het leuk om mee te kunnen denken.
(ook al ben ik geen joh visser helaas. ik weet weet wel ongveer hetzelfde. echter hij is er meer in thuis)

inprincipe als de aanvoer van de verdelrs bij alle drie dicht kan zetten dan kan hij toch niet meer doorlopen ?
waarschijnlijk heb jij de afsluiters op je slangen zitten en niet op de aanvoer leiding.

ook die klep die kabal maakt kan je vervangen voor een nieuwe, (en john weet daar vast wel raad mee.)

en als je alle drie de verdelers helemaal aanpast met kleppen ervoor en een retour begrenzer. rtl ventiel,
inregelkraan etc. ik denk dat je dan wel een besparing gaat behalen. (echter je moet wel alles aanpakken)
1 verdeler tunnen gaat in jouw geval geen effect hebben. (maar ik denk dat je dat wel doorhebt)

[ Voor 92% gewijzigd door miciel op 05-06-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Aiolos schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:11:
Ik heb ook een vrijstaand huis met stadsverwarming, bouwjaar 1999. Afgelopen jaar (juni t/m mei) heb ik 30GJ verstookt zag ik zojuist.
Dat is ook inclusief warm water. Juni vorig jaar bijvoorbeeld was 0,25GJ, afgelopen januari 6,7GJ.
Is dat ook zo'n 200 m2 oppervlak? Anders is het een beetje appels/peren natuurlijk.

Maar, tenzij na de bouw verbeterd, is jouw huis dus wel een stuk slechter geïsoleerd. Hoewel stadsverarming wel meetelt voor extra fake EPC-punten, en daardoor de isolatie dus dunner uitgevoerd kan worden (ja echt, je gelooft het niet). Lijkt het verbruik van TS kortom dus fors, maar niet onrealistisch. Dus zaak is opsporen hoe dat beter kan, en dat begint 100% met gegevens.

Regelmatig meterstanden opschrijven dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@miciel Ik weet het niet precies en ik heb geen fotos bij de hand maar als ik het me goed herinner zit er 1 klep, op de verdeler op BG. Hoe de verdeler op de 1e en de verdeler op de 2e daar verder aan hangen weet ik dus niet. Die hebben volgens mij in ieder geval geen eigen klep, maar of die nou achter de verdeler op de 1e hangen of direct aan de warmtewisselaar in de meterkast, geen idee.

Het punt was in de winter dat de aanvoer voor de verdeler op zolder loopt via onze slaapkamer op de 1e. Die leiding bleef dus warm. Als de zolderruimte warm was stopte de verdeler daar wel met rondpompen maar de aanvoer naar die verdeler toe bleef gewoon warm. En er stroomt kennelijk sowieso altijd wel wat rond, aldus de installateur.

Overigens is de verwarming wel meer in gebruik geweest dan gemiddeld, want corona. Als we naar kantoor gaan staat de verwarming niet aan, we werken allebei al ruim een jaar vanaf huis, dat zal ook meetellen. Ik denk dus dat het qua kosten gezien vrijstaand en oppervlakte en corona wellicht niet heel raar is. Maar ik denk dat er nog wat onzinverlies in zit dat mogelijk op te lossen is. Een transformator en klep die herrie maken moet in ieder geval oplosbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hier vrijstaand 160m2 met stadsverwarming € 150 p/mnd met 2 kids, misschien heeft TS er iets aan. Het zal duur zijn, geen idee, maar onderhoud zit er ook bij in neem ik aan, als je unit stuk is wordt ie gratis gerepareerd of vervangen. Hier is dat wel het geval, en dan valt de prijs wel mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
het is lastig om vanaf een afstand te zeggen of de instalateur geleijk heeft of niet.
het kan zijn dat er wat water rondtsroomt. omdat bijv de badkamer geen afsluiter heeft
zodat deze warmer blijft. ten opzichte van de rest. die groep gebruik je om je pomp
over te laten circuleren. zodat deze gewoon gekoelt woordt door het cv water.

het kan ook zijn dat het onndig verlies is. en dat er wel winst valt te behalen.
omdat er diverse dingen ontbreken. /niet goed zijn geinstaleerdt.
denk aan zone kleppen thermostaten rtl ventilen etc. (zie de vlog met uitleg)

je moet inderdaad beide opties open houden dan wel voorleggen aan de monteur.

de herrie klep en zoemende trafo ja dat is inderdaad oplosbaar. (dat is peanuts zoals dat heet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Interessant topic. Ik heb al jaren gedoe met vloerverwarming en stadsverwarming. Bovendien radiatoren, dus van alles wat. Daarnaast hebben we een open trap tussen beneden (woonkeuken), de eerste verdieping (woonkamer) en de tweede verdieping (werkkamer, slaapkamers).

Voor stadsverwarming is het verbruik het afgelopen jaar (juni-mei) 22,13 GJ geweest en hebben we 1080,- euro betaald aan Eneco.

Het jaar daarvoor was het 18,75 GJ en twee jaar geleden 20,27 GJ. En ik baal ervan, ik ben heel bewust met energie bezig, maar het huis is vaak niet warm te krijgen (nieuwbouw 2016).

Ergens heb ik ook het gevoel dat het door de installatie van een Nest Thermostat E is gekomen, ook al gebruiken we die juist zuinig. Half uur voor benodigd inschakelen en ver voor het slapen gaan weer uit. Wellicht is het toch een strengere winter geweest dan ik aanvankelijk dacht, bovendien waren we natuurlijk door de pandemie ook veel vaker overdag thuis.

Ik heb overigens getest om 24/7 te stoken, maar dat resulteerde in zeer hoge kosten. Vandaar alleen de verwarming hoger als het echt nodig is (‘s avonds op de bank) en verder op de dag standaard 17/18 graden.

Het ziet er niet naar uit dat we hier lang blijven wonen, anders hadden er bijvoorbeeld al zonnepanelen of een warmtepomp geweest. Maar het blijft zonde om te stoken in een huis dat zelden warm is of blijft.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@THE_BASE Hoe is je ventilatiesituatie? Wij hebben MV met heel veel roosters boven ramen. Die zetten we in de winter wel grotendeels dicht anders tochten we het huis uit, met de warmte erbij ;)

Verbruik is 1 ding, het niet warm kunnen krijgen lijkt me vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jheroun schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:39:
@THE_BASE Hoe is je ventilatiesituatie? Wij hebben MV met heel veel roosters boven ramen. Die zetten we in de winter wel grotendeels dicht anders tochten we het huis uit, met de warmte erbij ;)

Verbruik is 1 ding, het niet warm kunnen krijgen lijkt me vervelender.
Die zogenaamde bovenlichten zitten overdag dicht en ‘s nachts open. In de winter. Het schijnt goed te zijn frisse lucht binnen te laten. Niet alleen voor de gezondheid, ook voor het opwarmen.

Het is wat dat betreft een heel irritant huis waar men niet heeft nagedacht over warmte. Een open structuur met beneden vloerverwarming die lang duurt om op te warmen en boven radiatoren waarbij de warmte stijgt.

Kan niet wachten tot het najaar. :+

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Is dat ook zo'n 200 m2 oppervlak? Anders is het een beetje appels/peren natuurlijk.

Maar, tenzij na de bouw verbeterd, is jouw huis dus wel een stuk slechter geïsoleerd. Hoewel stadsverarming wel meetelt voor extra fake EPC-punten, en daardoor de isolatie dus dunner uitgevoerd kan worden (ja echt, je gelooft het niet). Lijkt het verbruik van TS kortom dus fors, maar niet onrealistisch. Dus zaak is opsporen hoe dat beter kan, en dat begint 100% met gegevens.

Regelmatig meterstanden opschrijven dus!
155m2. En inderdaad de isolatienormen van 1999. Moet wel zeggen dat we relatief weinig stoken: alleen in de ruimtes waar we verblijven en gaat uit als we weg zijn. Maar afgelopen jaar waren we veel thuis.

In ieder geval: als er iets warm wordt wat niet warm hoeft te zijn, dan stook je ergens voor niks...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@THE_BASE het is dat je zecht dat de woning tijdelijk is. ik zou er dan ook niet teveel tijd in steken.
maar je kan wel je trap dicht timmeren een deur erin plaatsen om zo de trek te minmaliseren.
en ja je kan ckecken of de juiste verdeler hebt, en per ruimte stoken, een vloer moet je immers 24/7 stoken.
en de radiatoren niet persee. volgens mijn heb ik alle opties dan wel gehad die kunnen leiden tot bespraring.

bij ts is mogenlijk wat meer gaande. en daarom heb ik hem doorverwezen naar de monteur.
(en deze is ook in staat om zonder de meterstanden de instalatie te controleren. bijv warmte camera.)

edit. ja er is nog wel een derde optie. eventueel ook voor ts
https://www.installatiepr...rwarming/MGC-regelaar.pdf
maar daarbij is wel een normale vloerverwaming weer beter geschikt. icm met een rtl ventiel.
je stookt nu immers op een lager tempertuur, dus de vloervwarming moet dan wel kort ciculeren.

en ook van belang is dat je afsluter voor je verdeler zit en niet op de slangen. (dat werkt niet)

[ Voor 40% gewijzigd door miciel op 06-06-2021 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Hier vergelijkbare situatie qua verbruik, afmeting woning en bouwjaar 1 jaar jonger. Verwarming op 19.5 en verwarmen alleen de woonkamer/keuken.

Welke stappen hebben jullie uiteindelijk ondernomen? Waarin heeft het geresulteerd?

Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@headhunter1985 Uiteindelijk hebben wij niet heel veel gedaan. Ons huis is vrijstaand met dus veel ramen en ventilatieroosters, daarvan hebben we er meer dichtgezet wat duidelijk meer comfort opleverde bij minder stoken. daarnaast staat de verdeler op onze slaapetage nu gewoon helemaal uit, daar stookten we toch al niet maar wellicht scheelt het toch in de aanvoer. En tussen maart en oktober hebben de verwarmingskleppen helemaal uit gestaan op de warmtewisselaar.

maar ik denk dat de hoge kosten bij ons vooral zaten in het twee maal uitvoeren van het opstookprotocol in een nieuw huis. over 2021 kregen we 600 euro terug van Eneco.

Qua prioriteit is dit dus wat gezakt maar de luidruchtige klep laten vervangen en dan meteen aan de warmtewisselaarkant ook kleppen laten plaatsen voor de andere twee verdelers staat nog wel op het lijstje :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jheroun op 01-01-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Jheroun schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:52:
@headhunter1985 Uiteindelijk hebben wij niet heel veel gedaan. Ons huis is vrijstaand met dus veel ramen en ventilatieroosters, daarvan hebben we er meer dichtgezet wat duidelijk meer comfort opleverde bij minder stoken. daarnaast staat de verdeler op onze slaapetage nu gewoon helemaal uit, daar stookten we toch al niet maar wellicht scheelt het toch in de aanvoer. En tussen maart en oktober hebben de verwarmingskleppen helemaal uit gestaan op de warmtewisselaar.

maar ik denk dat de hoge kosten bij ons vooral zaten in het twee maal uitvoeren van het opstookprotocol in een nieuw huis. over 2021 kregen we 600 euro terug van Eneco.

Qua prioriteit is dit dus wat gezakt maar de luidruchtige klep laten vervangen en dan meteen aan de warmtewisselaarkant ook kleppen laten plaatsen voor de andere twee verdelers staat nog wel op het lijstje :)
Bedankt voor de reactie. Een goede om verdeler verdieping maar helemaal uit te zetten, maar even zoeken waar dat moet.

600 terug is veel zeg, rond de 20 GJ. Dan is je resterende gebruik rond de 35MJ (circa 1.100 m3 gas). Dat klinkt mij meer aannemelijk voor alleen stoken van de beganegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
headhunter1985 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:01:
[...]

Bedankt voor de reactie. Een goede om verdeler verdieping maar helemaal uit te zetten, maar even zoeken waar dat moet.
Ik heb aanvoer en terugvoertemperatuur teruggeschroefd, en de thermostaten staan op die etage uit. Ik heb hier dus helaas nog geen aparte klep voor. Maar vvw pompt altijd wel wat rond dus verlagen van die temperaturen zorgt ervoor dat er niet nodeloos warmte naar een etage gaat waar dat niet nodig is. hoop ik dan, hoe het precies allemaal werkt weet ik niet.
600 terug is veel zeg, rond de 20 GJ. Dan is je resterende gebruik rond de 35MJ (circa 1.100 m3 gas). Dat klinkt mij meer aannemelijk voor alleen stoken van de beganegrond.
Inderdaad, het is wel iets hoger dan in ons vorige huis maar dat een vrijstaand huis met veel ramen meer verbruikt dan een tussenwoning vind ik niet zo vreemd.

dat opstookprotocol hebben wij ook heel zorgvuldig uitgevoerd, het was midden in de winter met de meeste ramen open zo'n 27 graden in huis dus dat zal best wat gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Jheroun Wat bedoel je precies met luidruchtige klep? Is dit zo'n ding dat vrij traag elektronisch ogenschijnlijk een knop om zet (zie foto, rechts naast de pomp)? Onze vvw heeft per verdeler zo'n klep waarmee de aanvoer aan/uit gaat en die maken idd nogal kabaal. Als daar een stillere optie voor is ben ik zeer benieuwd! Ons huis is van 2020, met stadsverwarming, en het systeem lijkt wel goed in elkaar te zitten maar die klep is pure ergernis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LJ3fmMz_ezkw4-AcHQ2xD9nonA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1auma6mMmshPgtEoFkfVfg7.jpg?f=fotoalbum_medium

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Termy Bij ons is het een wat compacter ding van Honeywell maar stil is het ding niet. Deze herrie lijkt me raar maar ik heb nog niet gevraagd of er stillere bestaan. Misschien zit er wel ergens lucht in de leidingen, geen idee. Moet nog een keer naar gekeken worden.

Het is wel vrij irritant ja, zeker nu het weer iets warmer is en de vvw dus maar af en toe even iets bij moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja het is hier echt de elektrisch aangedreven opening/sluiting van de klep die zoveel herrie maakt en ook echt 10 seconden duurt of zo. Jammer dat je nieuwe klep ook niet echt stil is, ik had even hoop :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Termy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:31:
Ja het is hier echt de elektrisch aangedreven opening/sluiting van de klep die zoveel herrie maakt en ook echt 10 seconden duurt of zo. Jammer dat je nieuwe klep ook niet echt stil is, ik had even hoop :P.
Hier zo’n zelfde Honeywell klep in de meterkast, maar ik hoor hem nooit open of dicht gaan. Terwijl mijn thermostaat toch echt alleen die klep bedient. Dus het kán wel stiller. Deze zit er overigens al 15 jaar.
Pagina: 1