Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarinski
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds hele lange tijd een laptop voor onderweg aangeschaft:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ADA05 (81W101NPMH)

Ik vind de accuduur behoorlijk tegenvallen.

Bij de specificaties op coolblue staat:
Maximale accu/batterijduur: 9,6 uren

Bij tweakers specs staat bij accutest:
Accutest browsen 2013 (180cd/m²): 5u44m

Ik verwachtte wel 5 uur met redelijke settings met een accu te kunnen doen zonder zware programma's te draaien.

Met een volle lading en de setting op betere batterij en 70% brightness geeft de indicatie zo 5 uur aan, echter bij een beetje browsen verspringt dit al snel 2,5 uur. Even niks doen en dan staat het ineens op 6 uur. Van die indicatie kan ik dus niks op aan, maar met deze settings en een beetje browsen is de accuduur veel korter dan verwacht.
  • Wat kan ik bij deze laptop van de accu verwachten in welke settings
  • Waarom is de indicatie van accuduur zo slecht
  • Een tool voor een betere indicatie accuduur of test voor de accu
  • Werkt de accu naar behoren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gagarinski Wat is nu werkelijk de duur in praktijk ?

In reviews van verkoper staat 8.3 voor batterijduur. je mag dan aannemen dat dit +- klopt.

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 03-06-2021 16:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Staar je niet blind op de accuduur indicatie, want die kan niet voorspellen wat jij in de toekomst gaat doen. Als jij niks doet zal 'ie vast 8 uur meegaan, ben je iets zwaarders aan het doen (bijvoorbeeld een zware website laden), dan kost dat veel meer energie, en als je dat constant zou doen, dan blijft er veel minder over.

De enige echte test is 'm gewoon gaan gebruiken in de praktijk en dan kijken hoe lang je ermee doet. Dan weet je het pas echt.

Hoe lang heb je deze laptop nu? Want het klinkt alsof je 'm net binnen hebt en alleen af gaat op die indicatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 03-06-2021 16:37 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarinski
@Hackus Het is volgens mij niet perse een hele goede accu voor het formaat laptop, maar verwacht wel meer dan dit. Met een beetje browsen op "betere batterij stand" kan er ik er zo 2 uur mee doen.

@Hahn En het percentage? Dat vergat ik erbij te vermelden. Heb de laptop 2 weken en nog niet echt veel gebruikt, maar viel me op dat het percentage snel terugliep. Bij 20% ging ik m weer laden. Beetje met de settings gespeeld en dan zie je die resterende uren verspringen.

Heb nu een uurtje, geen eens intensief, zitten browsen en het staat op 48%: met betere batterij modus aan en brightness op 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gagarinski schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:46:
@Hackus Het is volgens mij niet perse een hele goede accu voor het formaat laptop, maar verwacht wel meer dan dit. Met een beetje browsen op "betere batterij stand" kan er ik er zo 2 uur mee doen.

@Hahn En het percentage? Dat vergat ik erbij te vermelden. Heb de laptop 2 weken en nog niet echt veel gebruikt, maar viel me op dat het percentage snel terugliep. Bij 20% ging ik m weer laden. Beetje met de settings gespeeld en dan zie je die resterende uren verspringen.

Heb nu een uurtje, geen eens intensief, zitten browsen en het staat op 48%: met betere batterij modus aan en brightness op 70%
Dan is er iets niet goed, en zou ik die klacht bij de verkoper neerleggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Wat draait er op de achtergrond?

Bv Windows Update, OneDrive, etc. kunnen de batterijduur ernstig beïnvloeden.

Ik vond het allemaal niet verrassend. Zoals gesteld ook in de review zit er een kleine accu in. In de review wordt op 180/293=61% helderheid de browsetest gedaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er echt iemand werkt op zo'n lage helderheid (ik niet in elk geval). In combinatie met ongeveer de lichtste belasting denkbaar. Niet onredelijk als je dus alsnog flink onder de vermelde accuduur uitkomt.

Zoals ook in de review gemeld is dit geen laptop die je koopt voor onderweg.

[ Voor 68% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarinski
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:55:

Hmm in het begin viel het misschien te wijten aan updates ja. Heb veel voorgeïnstalleerde apps verwijderd, geen onedrive of andere syncing aan, apps op achtergrond zoveel mogelijk uitgeschakeld.

In batterijverbruik per app is het vooral google chrome 66%

Heb wel:
Mcafee (maand gratis)
Lenovo vantage
Lenovo utility

in batterijverbruik komen die niet boven de 1%
Vandaag ook geen virusupdates of scans uitgevoerd en nog batterij snel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 21:25
Heb je ook adblockers draaien? Af en toe staat mijn adblocker uit en duurt het laden van sites langer, is de site een stuk trager en af en toe begint de laptop dan ook flink te blazen, ofwel de site belast de processor flink. Ook zijn er soms mensen die behoorlijk tabbladen aan het sparen zijn waardoor load ook redelijk oploopt.

Een beetje surfen is voor de 1 2 tabbladen wikipedia en voor de ander een aantal tabbladen youtube en 5 spreadsheets voor het werk.

Misschien heeft tweakers ergens hun accutestmethode beschreven en kan je je eigen gebruik daarmee vergelijken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarinski
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:55:

Ik vond het allemaal niet verrassend. Zoals gesteld ook in de review zit er een kleine accu in. In de review wordt op 180/293=61% helderheid de browsetest gedaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er echt iemand werkt op zo'n lage helderheid (ik niet in elk geval). In combinatie met ongeveer de lichtste belasting denkbaar. Niet onredelijk als je dus alsnog flink onder de vermelde accuduur uitkomt.

Zoals ook in de review gemeld is dit geen laptop die je koopt voor onderweg.
Het is 180/250=72% wat voor binnen prima is. Ja daarom informeer ik hier, wat redelijk is om bij deze laptop te verwachten. Had zoals gezegd geen top accuduur verwacht, maar dit is wel erg magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagarinski
markje1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:36:
Heb je ook adblockers draaien? Af en toe staat mijn adblocker uit en duurt het laden van sites langer, is de site een stuk trager en af en toe begint de laptop dan ook flink te blazen, ofwel de site belast de processor flink. Ook zijn er soms mensen die behoorlijk tabbladen aan het sparen zijn waardoor load ook redelijk oploopt.

Een beetje surfen is voor de 1 2 tabbladen wikipedia en voor de ander een aantal tabbladen youtube en 5 spreadsheets voor het werk.

Misschien heeft tweakers ergens hun accutestmethode beschreven en kan je je eigen gebruik daarmee vergelijken.
Ja chrome is wel een energievreter, heb ook wat addons ja. Die testmethode ben ik ook wel benieuwd naar, kan dat niet vinden.
Pagina: 1