Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnRoger
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-06-2021
Als werknemer X reeds 2 jaar via een 0 uren contract werkt bij werkgever Y, en een tijdelijk contract word aangeboden van 1 jaar, mag de wergever dan nog steeds een proefperiode aanstellen? De functie van de werknemer veranderd niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nederlands recht of ergens anders? CAO? Welke? Wat staat er over in? Relevante info, denk ik :)

Google iets-meer-privacyvriendelijke-zoekmachine zegt al meteen
Proeftijd opvolgend contract

Is er na uw eerste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd sprake van een opvolgende arbeidsovereenkomst? Dan mag in principe geen proeftijd worden afgesproken in het nieuwe opvolgende arbeidscontract. Daarop is 1 uitzondering. Vraagt de functie waarvoor de nieuwe arbeidsovereenkomst geldt duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden? Dan mag er wel een proeftijd zijn afgesproken.
In lijn daarmee zou ik denken niet. Eerste om het aan te vragen lijkt me je rechtsbijstand, tweede de werkgever (met risico dat ze naar de volgende stappen).

Als je bijv. andere /meer / minder flexibele uren gaat draaien, kan dat m.i. prima onder de uitzondering vallen. Proefperiode is er ook voor je zelf. Ook jij kan niet weglopen dat eerste jaar als blijkt dat bijv. meer of minder flexibele uren draaien dan met je 0-urencontract je niet bevalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Zelfde functie? Opvolgend contract heeft geen proeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnRoger
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-06-2021
F_J_K schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:05:
Nederlands recht of ergens anders? CAO? Welke? Wat staat er over in? Relevante info, denk ik :)

Google iets-meer-privacyvriendelijke-zoekmachine zegt al meteen
[...]

In lijn daarmee zou ik denken niet. Eerste om het aan te vragen lijkt me je rechtsbijstand, tweede de werkgever (met risico dat ze naar de volgende stappen).

Als je bijv. andere /meer / minder flexibele uren gaat draaien, kan dat m.i. prima onder de uitzondering vallen. Proefperiode is er ook voor je zelf. Ook jij kan niet weglopen dat eerste jaar als blijkt dat bijv. meer of minder flexibele uren draaien dan met je 0-urencontract je niet bevalt.
Nederlands recht, geen CAO. Het stuk van de rijksoverheid gaat over een voorgaand contract van bepaalde tijd, in dit scenario gaat het om een oproep contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RnRoger schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:34:
Het stuk van de rijksoverheid gaat over een voorgaand contract van bepaalde tijd, in dit scenario gaat het om een oproep contract.
Weet ik, dat is waarom ik mijn bericht schreef zoals ik het schreef ;)

BW Boek 7 art 652 lid 8 sub d maakt dat onderscheid niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RnRoger schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:34:
[...]
Het stuk van de rijksoverheid gaat over een voorgaand contract van bepaalde tijd, in dit scenario gaat het om een oproep contract.
Je verwart nu 2 zaken (kruislings) met elkaar:

Contract voor onbepaalde tijd vs contract voor bepaalde tijd
0-uren-contract vs urencontract

Naar mijn idee is het stukje van Rijksoverheid ook geldig voor een 0-uren-contract.

Brengt me overigens tot het volgende, want: Naast het rechtsvermoeden wat na drie maanden kan spelen, is de werkgever na een jaar verplicht om aan de werknemer een vast aantal uren aan te bieden. Ook als hierover niets is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. etc, zie https://www.gmw.nl/werkge...d-weten-nul-urencontract/

+

Bij 3 opeenvolgende contracten ontstaat een vast dienstverband. Ook krijgt u een vast contract als u langer dan 3 jaar meerdere tijdelijke contracten heeft gehad. Dit heet de ketenbepaling. Zie https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

=

https://legalloyd.com/blog/nul-uren-contract-rechten:
Let op: een nul uren contract telt 'gewoon' mee in de ketenregeling. Een oproepkracht voor bepaalde tijd kan recht krijgen op een vast contract (voor onbepaalde tijd dus) als:

- zijn tijdelijke contract voor de derde keer wordt verlengd (dus bij zijn vierde tijdelijke contract);
- zijn tijdelijke contract minder dan drie keer is verlengd, maar de totale duur van de contracten meer dan 2 jaar is.
De keten wordt pas doorbroken als er minimaal 6 maanden zit tussen twee tijdelijke contracten. Het tellen begint dan opnieuw.

[ Voor 36% gewijzigd door Cheesy op 03-06-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:22
In principe mag dat niet, behalve als het nieuwe contract andere/meer verantwoordelijkheden omschrijft... dat staat in principe los van dat het 'dezelfde functie betreft', des te meer met de werkelijke werkzaamheden die je gaat verrichten binnen die functie.

Maar even praktisch gekeken... wil je hier een probleem van maken? Is het werkelijk zo erg dat er een proeftijd is? Juist dit aankaarten kan in je nadeel werken... het valt mijn inziens een beetje in de categorie van problemen zoeken waar ze niet echt zijn... doe gewoon je werk waarvoor je bent aangenomen, heb respect voor je werk en je collega's etc... dan zie ik geen vuiltje aan de lucht eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zo'n beding is nietig.

Dat betekent dat je het rustig in je contract kan laten staan: op het moment dat je werkgever zich beroept op dat beding, kun je simpelweg de nietigheid ervan inroepen (zeggen of schrijven "het beding is nietig" is voldoende) en dan heeft het geen gevolgen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ardana schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:08:
Zo'n beding is nietig.

Dat betekent dat je het rustig in je contract kan laten staan: op het moment dat je werkgever zich beroept op dat beding, kun je simpelweg de nietigheid ervan inroepen (zeggen of schrijven "het beding is nietig" is voldoende) en dan heeft het geen gevolgen.
Goed punt. Geldt (vanwege de positie van werkgever vs werknemer) zelfs mogelijk andersom niet mocht de TS zelf alsnog het niet willen. Het zal na het jaarcontract dan alsnog over zijn, 'natuurlijk'.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 03-06-2021 15:50 ]

Pagina: 1