230 + UTP combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blixer elixer
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05-2024
Mijn vraag betreft het volgende,
ik weet dat 230 en cat niet door dezelfde gootje mogen. maar geldt dit ook als het 230 in de vorm van een snoer komt zoals aan een stekkerdoos. het gaat om een relatieve kleine afstand van max 5m.
Ik ga binnekort een nieuwe tv ophangen :) en zou graag de kabels netjes willen wegwerken en vroeg me af of het zo wel mag

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jahoor. Dat mag,

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

EMP

Krulloos!

Dat 'mag' niet van NEN1010. Alles na de stekker geldt daar niet voor, dus ja, dat 'mag'.

Het idee is dat als je TV in de fik vliegt, je de stekker er uit kunt trekken. Vandaar dat dat mag na een stekker. Zorg dus wel dat je bij de stekker kunt ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blixer elixer
Dus als ik de stekker van het verlengsnoer in het stopcontact naast de bank doe is het goed volgens de NEN1010 regelgeving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

EMP

Krulloos!

Juridisch zit dit wat apart in elkaar. NEN-normen zijn sowieso geen algemeen verbindende voorschriften, maar een reeks Nederlandse veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche (bron: wikipedia).

Vandaar dat ik 'mag' ook tussen quotes zet. Als jij als particulier een TV direct aan een de installatiedraden uit de muur verbindt dan komt er niemand je een boete geven. Bouw je als professional een huis, dan moet je je aan het bouwbesluit houden en mag zo'n constructie dus niet. Jouw plan mag, omdat je met een stekker de boel met de muur verbind. Zou je dit IN de muur, zonder stekker willen koppelen, dan 'mag' dit dus niet.

Maar voor het korte antwoord, zie warhamstr :)

[ Voor 14% gewijzigd door EMP op 03-06-2021 13:49 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit past beter in mme. Schopje dus die kant op.

Verder heb ik je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, als het om installaties en 230v gaat past het juist weer beter in wonen en verbouwen, dus schop ik hem weer door :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59

M2M

medicijnman

Als aan je ingebouwde draad gewoon een stekker zit is er geen enkel probleem. Dan is het identiek aan een netsnoer in een gootje leggen. 2.5mm2 draad is ook nergens voor nodig want je TV zal geen 3 KW uit de muur trekken, en de meeste TV's hebben geen randaarde. Aansluitsnoer voor een tafellamp is dus ruim voldoende.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blixer elixer
M2M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:25:
Als aan je ingebouwde draad gewoon een stekker zit is er geen enkel probleem. Dan is het identiek aan een netsnoer in een gootje leggen. 2.5mm2 draad is ook nergens voor nodig want je TV zal geen 3 KW uit de muur trekken, en de meeste TV's hebben geen randaarde. Aansluitsnoer voor een tafellamp is dus ruim voldoende.
en
EMP schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:47:
Juridisch zit dit wat apart in elkaar. NEN-normen zijn sowieso geen algemeen verbindende voorschriften, maar een reeks Nederlandse veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche (bron: wikipedia).

Vandaar dat ik 'mag' ook tussen quotes zet. Als jij als particulier een TV direct aan een de installatiedraden uit de muur verbindt dan komt er niemand je een boete geven. Bouw je als professional een huis, dan moet je je aan het bouwbesluit houden en mag zo'n constructie dus niet. Jouw plan mag, omdat je met een stekker de boel met de muur verbind. Zou je dit IN de muur, zonder stekker willen koppelen, dan 'mag' dit dus niet.

Maar voor het korte antwoord, zie warhamstr :)
Bedankt :) is dat ook weer helder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:31
blixer elixer schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:35:
Mijn vraag betreft het volgende,
ik weet dat 230 en cat niet door dezelfde gootje mogen.
Klok en klepel verhaal.

Je mag in een PVC buis de VD-draden van een 230V groep niet mixen met andere bedrading. En ook mag je in één PVC buis geen VD-draden van meerdere groepen leggen.

Maar in een goot of brede mantelbuis (kunnen dus ook van PVC zijn) mag je gerust 230V kabels van verschillende groepen en datakabels door elkaar leggen.

Sterker nog: in bedrijfspanden liggen de X/YMVK-kabels van soms wel tientallen groepen in één grote stalen goot die langs het plafond of boven het systeemplafond loopt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 15:14
In BE mag het, zolang de isolatie van de kabels die samen liggen gespect is op de hoogste spanning die op een van beide kabels. De meest netwerkkabels hebben een isolatie die 500V aankan, dus daar mag een kabel van 230V naast.
Losse draden daarentegen niet, omdat je geen dubbele isolatie meer hebt en netwerkapparatuur niet gegarandeerd geaard is; je moet dus ook de aansluitingen die je maakt goed verzorgen zodat de dubbele isolatie gegarandeerd blijft.

Gevalletje "enkel als het niet anders kan" dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1