Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Er staat sinds vandaag hier vlakbij (2 straten verderop) een garagebox te koop voor 40k. Ietwat overpriced qua historie, maarja, dat is de markt. Ik zou er zeker 10 jaar (en misschien langer) gebruik van gaan maken en het interesseert me dan eigenlijk ook niet zoveel als hij over 10 jaar bijvoobeeld nog maar 30k waard is. Ik ben niet geïnteresseerd in verhuren, het zou voor eigen gebruik zijn, eigenlijk gewoon als stalling (wat mijn huis mist).

De box heeft een eigen huisnummer en ook elektriciteit.

Ik heb wel vergaande interesse. Maar 40K is wel erg veel.. Ik zou eigenlijk liever 20k aftikken en de resterende 20k lenen.. Maar zit je dan meteen aan consumptief krediet vast? Het liefst nam ik gewoon een hypotheekje van 30 jaar, annuiteit ofzo.. Met de huidige retestanden is dat een lachtertje... HRA boeit me niet..

Heb zelf een hypotheek lopen tegen 3.4%.. Ik heb een overwaarde van 170/190k en voldoende financierringsruimte verder.. (ik leen veel minder dan ik zou kunnen)...

Wat is de meest verstandige move in deze? Ik zou het ook zo kunnen aftikken in 1 keer maar dan sla ik wel een heel groot gat in mijn buffer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik denk dat je best bij je huidige hypotheekverstrekker een aflosvrije hypotheek aflsluit (eigenlijk je bestaande hypotheek ophoogt). Box 3, dus geen HRA en met het huis als onderpand.

Een hypotheek op de garage kan ook, maar dan moet je kosten maken bij een notaris om hypotheekrecht ote vestigen.

[ Voor 7% gewijzigd door T-MOB op 03-06-2021 13:23 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
Een deel financieren betekent ook dat de rente daarop jouw toekomstige spaarcapaciteit verlaagd. Eigen geld is meestal het goedkoopst.

Daarnaast zullen de afsluitkosten en extra notariskosten stevig zijn relatief ten opzichte van het aanschafbedrag: heb je dat er voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
Simpel: verhoog je huidige hypotheek met je huis als onderpand. Overwaarde heb je. Moet dus alleen ook kunnen op basis van je inkomen.

2 straten is een beetje een stretch om het aanhorig bij het huis te laten tellen. Dat heb ik wel voor mijn garages die op enige tientallen meters afstand liggen (betaal je EWF ipv VRH, mogelijke besparing op overdrachtsbelasting, desgewenst HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
T-MOB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:23:
Ik denk dat je best bij je huidige hypotheekverstrekker een aflosvrije hypotheek aflsluit (eigenlijk je bestaande hypotheek ophoogt). Box 3, dus geen HRA en met het huis als onderpand.

Een hypotheek op de garage kan ook, maar dan moet je kosten maken bij een notaris om hypotheekrecht ote vestigen.
Krijg ik dan marktrente? Of moet ik daar mijn verstrekker voor bellen? Aflossingsvrij heb ik idd ook over nagedacht.

@Rukapul het is maar hoe je telt.. Het is iig 500 meter verderop (hemelsbreed), 650 meter lopen of fietsen of auto…(lange straten hier) Dat krijg ik er niet meer daar als zijnde onderdeel van mijn eigen woning… Maakt dat nog uit?

Overigens gaat het “op basis van gunning”, daaruit lees ik af dat ze het niet aan een investeerder kwijt willen (of denk ik dan te positief?)

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 03-06-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroFrozon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-07 12:56
FreakNL schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Overigens gaat het “op basis van gunning”, daaruit lees ik af dat ze het niet aan een investeerder kwijt willen (of denk ik dan te positief?)
Gunning slaat hierbij op de wijze waarop de nieuwe eigenaar voor de box gekozen wordt. Het gaat om de manier waarop de toewijzing aan het einde van het verkooptraject wordt gedaan. Denk aan gunningscriteria bij aanbestedingen waar een aantal voorwaarden worden gesteld om überhaupt in aanmerking te komen tot. Zijn deze voorwaarden ergens vermeld? Hier kan opgenomen staan dat het enkel voor particulier gebruik wordt verkocht, en niet als investering.

Maar het gaat niet, als ik je bericht goed interpreteer, over of ze je het wel of niet gunnen (of ze graag willen dat je het krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
'op basis van gunning' in dit soort situaties is niet meer dan een klein voorbehoud. Typisch niet nodig, want er kunnen veel redenen zijn waarom er voor een koper gekozen wordt (buiten de hoogste prijs).

Als de garagebox in de directe omgeving van de verkoper ligt dan kan ik wel een aantal redenen bedenken waarom het op basis van gunning verkocht wordt ;)

Overigens zijn dit soort zaken niet degenen waar je tijd over heen moet laten gaan. Als je zo'n kans zien is het een kwestie van contact opnemen bieden en van de markt laten halen. Er is ook geen verkoper die zal zitten te wachten op voorbehouden etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat klopt maar ik wil eerst weten wat er mogelijk is.

Ik wil er Max 20k zelf insteken en de rest financieren op basis van een aflossingsvrije hypotheek. Of dat dan 25 of 35k is maakt me weinig uit… Ik wil geen consumptief krediet, daar is de rente me te hoog voor.

Ik heb mijn financieel adviseur al gemailed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:31:
Simpel: verhoog je huidige hypotheek met je huis als onderpand. Overwaarde heb je. Moet dus alleen ook kunnen op basis van je inkomen.
Dit lijkt me de meest handige situatie voor TS, ja. Een nieuw leningdeel (tegen de huidige rente) met het huis als onderpand (al dan niet gecombineerd met eigen geld). Vraag bij de bank na of ze de advieskosten wat kunnen beperken vanwege de aard van de hypotheek - dat bood de bank mij destijds uit zichzelf aan.
2 straten is een beetje een stretch om het aanhorig bij het huis te laten tellen. Dat heb ik wel voor mijn garages die op enige tientallen meters afstand liggen (betaal je EWF ipv VRH, mogelijke besparing op overdrachtsbelasting, desgewenst HRA).
En toch, misschien niet onmogelijk als je kijkt naar https://www.belastingdien...at-hoort-bij-eigen-woning en https://www.belastingdien.../overige_onroerende_zaken. Ik heb in het verleden eens per brief aan de inspecteur verzocht om uitsluiting of een potentiële aankoop wel of niet tot de eigen woning zou worden gerekend. Binnen een week schriftelijk uitsluitsel - dat gaf zekerheid.

[ Voor 18% gewijzigd door wheel op 10-06-2021 15:02 ]

Pagina: 1