Kan ik nog gamen als ik adsl neem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldlady
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik wil graag bij Ziggo weg omdat ik het zo langzamerhand veel te duur vind te worden. Ik heb nu meer dan 50mb download snelheid gemeten, maar als ik andere providers erop nakijk dan adverteren zij met 50 mb, en als ik op mijn adres zoek dan krijg ik max. 26 mb te zien. Kan ik uberhaupt nog gamen met 26 mb snelheid? Mijn zoon is ook af en toe thuis en die zit altijd tv te kijken. Dat zou moeten kunnen met 50 mb toch? Ik woon op een paar honderd meter afstand van een wijkcentrale. Graag hoor ik wat ik het beste kan doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
Er zijn miljoenen mensen die al jarenlang ADSL hebben (ook nog toen het maximaal 20Mbit was), en veel daarvan gamen ook gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 03-06-2021 13:19 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 13:12

Nullifiel

╞═══════╡

Met 50mb kan je heel goed (4k) tv kijken. Dat doe ik al jaren. Geregeld zelfs dat dit op 2 devices wordt gedaan en dan ook nog iemand die er op los browst op internet.

Gamen doe ik daarentegen (bijna) nooit. Maar ik verwacht dat dat geen probleem is, zolang je zelf niets wilt hosten.

Dat 'atlijd maar sneller' vind ik persoonlijk al jaren onzin. Is ook de reden dat ik ben opgestapt bij Ziggo. Elke keer weer een prijsverhoging onder het mom van 'nog sneller internet' en betere service. Het was voor mij jaren geleden al goed genoeg.

[ Voor 52% gewijzigd door Nullifiel op 03-06-2021 13:22 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik heb twee keer in mijn leven kabel gehad maar in mijn ogen was juist de ping veel hoger dan bij adsl of glasvezel.
Je moet kijken naar de ping want mbit heb je vaak genoeg om te gamen zodat je er niet naast superhard download.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:06
Oldlady schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:15:
Ik wil graag bij Ziggo weg omdat ik het zo langzamerhand veel te duur vind te worden. Ik heb nu meer dan 50mb download snelheid gemeten, maar als ik andere providers erop nakijk dan adverteren zij met 50 mb, en als ik op mijn adres zoek dan krijg ik max. 26 mb te zien. Kan ik uberhaupt nog gamen met 26 mb snelheid? Mijn zoon is ook af en toe thuis en die zit altijd tv te kijken. Dat zou moeten kunnen met 50 mb toch? Ik woon op een paar honderd meter afstand van een wijkcentrale. Graag hoor ik wat ik het beste kan doen.
Er wordt geadverteerd met een snelheid tot 50Mbit.
Welke snelheid er technisch haalbaar is op jouw adres zie je tijdens het bestellen (op jouw adres dus blijkbaar 26Mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Je hebt het over mb, maar ik gok dat je Mb bedoelt? Dat is wel een belangrijk verschil - een factor 8. Met 26 Mb kan je Netflix op de allerhoogste kwaliteit bekijken, maar veel voor gaming blijft er dan niet over.

Voor online gaming heb je in principe maar een paar Mb nodig, want je bent niet continu veel aan het downloaden. Alleen kleine wijzigingen.

Ga je grotere bestanden downloaden, dan is een wat snellere verbinding wel aanbevolen. Of je moet je pc 's nachts aan laten staan en dan je games downloaden. Dat was tot voor kort vrij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

En welk abbo van Ziggo heb je dat je slechts 50Mbit/s haalt? Of haal je 50MegaByte/s

hoofdletters zijn vrij cruciaal in snelheidsaanduidingen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
Kun je hier eens kijken wat je te verwachten snelheden zijn?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 316512 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:20:
Je hebt het over mb, maar ik gok dat je Mb bedoelt? Dat is wel een belangrijk verschil - een factor 8...
Nee, het verschil tussen mb en Mb is een factor 1000000 ( 220 eigenlijk )
Het verschil tussen Mb en MB is een factor 8

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:10
De ping bij DSL is wel stukken beter dan via COAX dus dat is juist positief voor gamen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brahiewahiewa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Nee, het verschil tussen mb en Mb is een factor 1000000 ( 220 eigenlijk )
Het verschil tussen Mb en MB is een factor 8
Bedoel je een mebibit? Die kort je namelijk wel meestal af met MiB volgens mij. :P Maar ja, ik had idd MB moeten schrijven voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Jassy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:35:
De ping bij DSL is wel stukken beter dan via COAX dus dat is juist positief voor gamen.
definieer stukken... naar NL servers zit de coax kabel hier op 15ms. 3ms die glasvezel wellicht haalt is beter, maar in hoeverre je dat merkt betwijfel ik.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 316512 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Bedoel je een mebibit? Die kort je namelijk wel meestal af met MiB volgens mij. :P Maar ja, ik had idd MB moeten schrijven voor de volledigheid.
offtopic:
nee, ik bedoel milli bit, want dat is wat er staat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:56
Op DSL kun je prima gamen, doorgaans is de ping daar lager op dan via Coax, bandbreedte zegt niets over online gaming.

Echter wel rekening houden dat je mogelijk minder bandbreedte hebt en indien je wat aan hebt staan te downloaden kan het negatieve invloed hebben op je ping.

Kijk wel als op jouw adres nog een fatzoenlijke verbinding leverbaar is en niet lager dan 50 mbit omdat het aardig verrot is allemaal dan, bij 50 mbit en hoger zit je altijd op VDSL.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2021 15:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 07:10
M2M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:43:
[...]

definieer stukken... naar NL servers zit de coax kabel hier op 15ms. 3ms die glasvezel wellicht haalt is beter, maar in hoeverre je dat merkt betwijfel ik.
Met DSL zit je rond de 8ms dus dat is bijna 50% beter.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 04:00
Ik heb al jaren 27Mb/7Mb adsl. Hoewel ik niet verder kom als on-line mariokart, gaat 4K netflix en teamsvergaderen er prima op. Nog nooit een beperking gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jassy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:50:
[...]

:? 8ms naar wat?

Ping eens naar 108.61.239.59; want zelfs op mijn 1337-glasvezel komen daar hele smerige waarden uit. Want volgens mij is ping geen "maatstaf" voor hoe snel een verbinding is en hoe "goed" je erop kan gamen.

/edit: ik kan je ook wel NL-IP's geven (RIPE class) die ver boven de 20ms pingen; dus "waarom" is 8ms goed in NL?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-06-2021 15:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42
Ik heb jaren op 20Mbit gegamed online gaat dus prima, nu zit ik op 1000/1000 glasvezel.
Ervaring is nog steeds hetzelfde, het gaat niet zozeer om bandbreedte namelijk maar de latency, zolang die maar laag genoeg is.

@Hierboven, je weet dat ping zelfde is als latency, het is toch logisch dat hoe minder ms je maakt naar de server hoe snappier de response is, input/output komt gewoon sneller aan.

Ik weet dat technisch gezien er 5Mb gereserveerd is voor IPTV (niet hard, maar providers leveren niet als je bijv. onder de 8Mbit zit met IPTV, omdat de kans groot is dat je veel problemen dan hebt)

[ Voor 25% gewijzigd door Turismo op 03-06-2021 15:56 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Hahn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:16:
Er zijn miljoenen mensen die al jarenlang ADSL hebben (ook nog toen het maximaal 20Mbit was), en veel daarvan gamen ook gewoon.
In die jaren waar je het over hebt hadden we geen smartphones en was streaming niet echt een ding. Vandaag de dag waarbij alles wat zwaarder is, dan is 20Mbit/s karig.

Dus ja het kan, maar dan moet je niet veel verbruikers hebben op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Meester_J schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:51:
Ik heb al jaren 27Mb/7Mb adsl. Hoewel ik niet verder kom als on-line mariokart, gaat 4K netflix en teamsvergaderen er prima op. Nog nooit een beperking gemerkt.
Mja 1 nadeel als je een nieuwe game wil downloaden/installeren ben je letterlijk uren bezig met downloaden en in de tussentijd is het internet zo goed als onbruikbaar.

Zelf heb ik dan 100 / 100 maar veel lager zou ik ook weer niet willen.
Als je er rekening mee houd en accepteerd is daar niks mis mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Mja 1 nadeel als je een nieuwe game wil downloaden/installeren ben je letterlijk uren bezig met downloaden en in de tussentijd is het internet zo goed als onbruikbaar.

Zelf heb ik dan 100 / 100 maar veel lager zou ik ook weer niet willen.
Als je er rekening mee houd en accepteerd is daar niks mis mee natuurlijk.
Dat was de voornaamste reden voor mij om naar 1Gbit te gaan, games zijn echt niet normaal groot tegenwoordig, als je dan ook nog de DLC's erbij hebt ben je zo een dag verder.
Ik hield om die reden ook veel games geinstalleerd, nu hoeft dat gelukkig niet meer game is in een uurtje toch wel weer gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Turismo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:54:

@Hierboven, je weet dat ping zelfde is als latency, het is toch logisch dat hoe minder ms je maakt naar de server hoe snappier de response is, input/output komt gewoon sneller aan.
Theoretisch ja, maar ook daar zit een nuttige ondergrens aan. Met 60FPS console-gaming is een latency lager dan 16ms nagenoeg nutteloos. Aangezien je niet enkel met je eigen connectie naar de server te maken hebt, ben je voor speelervaring ook afhankelijk van connectie van anderen naar diezelfde server.

En dan gaan we er vanuit dat de server niet in een ander land staat, of slecht geroutered wordt vanuit je ISP.

Die "ping" is dus wel belangrijk, maar normaliter in-game <40 prima. De meeste games hebben overigens een anti-lag die compenseert voor ping(variaties). Schoten in battlefield worden teruggerekend naar de positie van de vijand, gecompenseerd voor jouw en zijn ping.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 08:36
adsl hoeft niet slecht te zijn. Nog verbonden over wifi ook, tijdens een teams presentatie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsEGB7Tkm8f_8A1jpv9So_P4mRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3XUHnp2uO2AxaErpqK7Mwme.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 03-06-2021 16:05 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Turismo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Dat was de voornaamste reden voor mij om naar 1Gbit te gaan, games zijn echt niet normaal groot tegenwoordig, als je dan ook nog de DLC's erbij hebt ben je zo een dag verder.
Ik hield om die reden ook veel games geinstalleerd, nu hoeft dat gelukkig niet meer game is in een uurtje toch wel weer gedownload.
Ik neem mijn DSL lijntje van 60mbit/s voor lief omdat de latency zo laag is (5ms) en omdat de lijn heel stabiel is. Hoe vaak vrienden met Ziggo een dropout hebben is niet meer op 1 hand te tellen. Vanmorgen nog, vielen er twee een seconde na elkaar weg. Half uur geen internet.

Snel is het niet, het is voldoende. Ik heb een unlimited abbo waarmee ik rond de 200mbit/s kan pompen en bij grote downloads een GB of 20 binnentrek via 4/5G om het wat te versnellen. Hotspot op de iPhone 12 en een AX200 adapter op mijn moederbord, beiden prima geschikt om die snelheden sustained te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 03-06-2021 16:06 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Turismo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Gigabit is ook weer overdreven, met 100mbit heb je een grote game ook nog in redelijke tijden binnen, het hoeft nou ook weer niet binnen 10 minuten te zijn, maar bij 8-20 mbit spreek je al snel over 8 tot 12 uur downloaden oftewel je pc mag de hele dag aan staan.

Daar wil ik TS een beetje op behoeden want als dat het geval is neem je behoorlijke concessies, echter dat is afhankelijk van de woonadres, het is dan wel een gigantisch gat.

Stap tussen 100 mbit en gigabit valt dan nog wel mee gezien de bestanden nog niet zo groot zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Gigabit is ook weer overdreven, met 100mbit heb je een grote game ook nog in redelijke tijden binnen, het hoeft nou ook weer niet binnen 10 minuten te zijn, maar bij 8-20 mbit spreek je al snel over 8 tot 12 uur downloaden oftewel je pc mag de hele dag aan staan.

Daar wil ik TS een beetje op behoeden want als dat het geval is neem je behoorlijke concessies, echter dat is afhankelijk van de woonadres, het is dan wel een gigantisch gat.

Stap tussen 100 mbit en gigabit valt dan nog wel mee gezien de bestanden nog niet zo groot zijn.
Tuurlijk is het overdreven met een derde van die snelheid was ik ook tevreden geweest, maar het was maar 5 euro meer ten opzichte van een 50/50 Mbit lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:26
Ik heb jaren lang prima online kunnen gamen of Netflixen met 15-20mbit ADSL
Moest er geen dikke download naast aanzetten, dat was wel too much.

Tegenwoordig 100(105)/10(32) VDSL, helemaal mooi voor de wat grotere downloads

Check inderdaad wel deze ook even.
Nielson schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:43:
Kun je hier eens kijken wat je te verwachten snelheden zijn?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:48:
Op DSL kun je prima gamen, doorgaans is de ping daar lager op dan via Coax, bandbreedte zegt niets over online gaming.

Echter wel rekening houden dat je mogelijk minder bandbreedte hebt en indien je wat aan hebt staan te downloaden kan het negatieve invloed hebben op je ping.

Kijk wel als op jouw adres nog een fatzoenlijke verbinding leverbaar is en niet lager dan 50 mbit omdat het aardig verrot is allemaal dan, bij 50 mbit en hoger zit je altijd op VDSL.
TS heeft het specifiek over gamen en tegelijkertijd Netflix kijken, dan kan de betreffende ADSL verbinding wel eens gewoon te weinig zijn. Zonder verdere info is dat echter lastig in te schatten.

Waarom je per se 50 Mbit nodig hebt vind ik dan weer een vreemd verhaal. Vooral als je alleen naar gaming kijkt. Zoals ik al eerder schreef heb je echt maar een paar Mbit nodig voor de meeste games, alleen het downloaden zal langzaam gaan.
Jassy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Dat is echt geen merkbaar verschil tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
Anoniem: 316512 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:44:
[...]
TS heeft het specifiek over gamen en tegelijkertijd Netflix kijken, dan kan de betreffende ADSL verbinding wel eens gewoon te weinig zijn. Zonder verdere info is dat echter lastig in te schatten.
TS heeft letterlijk alleen maar 'tv kijken' gezegd, en iedereen gaat er vanuit dat daarmee streamen bedoeld wordt, maar dat weten we nog niet.

Dus, @Oldlady, over wat voor 'tv kijken' hebben we het? Via kastje? Netflix? YouTube? Iets anders?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 316512 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:44:
[...]

Waarom je per se 50 Mbit nodig hebt vind ik dan weer een vreemd verhaal. Vooral als je alleen naar gaming kijkt. Zoals ik al eerder schreef heb je echt maar een paar Mbit nodig voor de meeste games, alleen het downloaden zal langzaam gaan.
[...]

Dat is echt geen merkbaar verschil tijdens gamen.
Het is maar een richtlijn, ga je nog langzamer doe je echt concessies waarbij je kan afvragen of het nog de moeite waard is zoals een Netflix stream kan invloed hebben maar ook elk klein ander dingetje.

Als providers 20 mbit adverteren bij DSL is het in praktijk nog wel iets langzamer, is 50 mbit leverbaar dan zit je gegarandeerd op VDSL en dat maakt nogal uit want bij VDSL is de afstand tot de straatkast/centrale fors minder dan bij ADSL het geval is, en het heeft zeker invloed op je ping bij online gamen.

Je kan niet zomaar rekenen van oh Netflix is 6 mbit en een internet game is 1,5 Mbit data dan kan ik net zo goed 8 mbit nemen en hou ik nog 0,5 mbit over want dan kom je gegarandeerd van een koude kermis thuis.

Ik weet nog wel dat ik van ADSL naar VDSL ging mijn ping tijden verbeterde gigantisch en de fors hogere upload snelheid was ook mooi meegenomen.

50 mbit moet wel voldoende zijn voor Netflix en online gamen tegelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2021 18:03 ]

Pagina: 1