Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2018
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06-2021
Hoi iedereen,

Gebruikt er nog iemand van jullie een gewone gsm met knoppen ( feature phone)?

Ik heb een reportage gezien dat er steeds meer mensen ze terug gebruiken en heb een nostalgische gevoel gekregen om het ook te doen.
Eventueel in combinatie met een phablet of tablet voor internet en whatsapp.

Is er iemand van jullie die dat ook zo doet?
Valt het mee of is het te lastig om te dragen ( gsm + pahbelt/tablet).

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het 11/12 jaar geleden gedaan.. Ik had een tijdje al een aantal Windows Phone smartphones (met pennetje om te typen..), uiteindelijk was ik het zat om elke keer te typen met dat pennetje (stond vooral heel charmant in een kroeg/discotheek/festival als je je vrienden een SMS'je stuurde waar ze waren... :X). Ik heb toen een Nokia N85 gekocht met 'ouderwets' toetsenbord. Die heb ik na een jaar weer verkocht... Wat is dat klote als je en touchscreen gewend bent.
Ik zie echt geen enkele reden om terug te gaan naar een telefoon met een fysiek numeriek toetsenbordje. En al helemaal niet als je daarnaast gewoon nog een smartphone/tablet/phablet er naast bij houdt 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
2011 begin 2012 voor het laatst. Ik was toen al een volhouder, laat met de smartphone. Qua tijd verlang ik er wel naar terug, hoewel het wel handig is om bij je te hebben. Maar iedereen zit op zijn telefoon te kijken en eigenlijk was het veel fijner om niet de hele dag connected te zijn. Die tijd zijn we kwijt ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Michael2018 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:20:
Valt het mee of is het te lastig om te dragen ( gsm + pahbelt/tablet).
Waarom zou het lastiger zijn om te dragen dan andere mobiele telefoons?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Michael2018 Jup, iemand hier thuis en aantal kennissen, het aantal mensen dat dergelijke telefoons gebruikt zal echter wel drastisch afnemen wegens het uitfaseren van 2g en 3g, VoLTE lijkt bij Nederlandse providers alleen ondersteund te worden in het geval van Android en iOS toestellen, niet KaiOS of vergelijkbaar (Nokia 2720 flip bijv).

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 03-06-2021 15:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael2018
@ tom-562: dat is idd zo, maar het gaat echt meer om het nostalgisch gevoel dat er is..

@pennywiser : ja, die tijd zijn we kwijt idd) is wel spijtig, daarom dat ik het terug wil proberen, maar probleem is dat zonder internet tegenwoordig ook niet gaat. Ik werk veel met buitenland ( via whatsapp) en zonder tablet of phablet is moeilijk.

@gOtanks : lastiger omdat je een oude telefoon met knoppen en een phablet /tablet altijd moet dragen.

@raven: het uitfaseren is idd wel een feit, is in veel landen nu aan het gebeuren, daarom dacht om om laatse keer die nostalgisch gevoel te beleven voor die oude gsm's volledig onbruikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ heeft sinds een paar weken een Nokia 6300 4G telefoon

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Michael2018 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:26:

@pennywiser : ja, die tijd zijn we kwijt idd) is wel spijtig, daarom dat ik het terug wil proberen, maar probleem is dat zonder internet tegenwoordig ook niet gaat. Ik werk veel met buitenland ( via whatsapp) en zonder tablet of phablet is moeilijk.
Het wordt gewoon niet begrepen of zelfs gewaardeerd. Wel aanmoedigenswaardig en ik hoop dat je het volhoudt.

Ik weet nog dat ik voor het eerst Whatsapp had. Toen zat ik ineens in een werk appgroep, 's avonds te appen met werk, ik weet nog dat ik dacht nu zit ik 's avonds met mijn collega's over werk te appen. Dit is eigenlijk niet ok. Maar goed je verlegt je grenzen langzaam omdat de wereld dat van je vraagt. Maar als je het mij vraagt gooi alle social media meteen in de kliko en lekker terug naar 2004.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Waarom zou je het willen, anders dan vanwege nostalgie? Ik heb persoonlijk geen mobiel internet. Nooit gehad ook, dus ik mis het niet. Facebook is al jaren de deur uit bij mij. Dus hij fungeert meestal hetzelfde als een dumbphone, maar dan met de voordelen van muziek kunnen luisteren, foto's te kunnen nemen en te navigeren ( offline via Here Wego.) Appjes en dergelijke beantwoord ik gewoon thuis ( meestal ook pas na een dag of drie.)

Je telefoon heeft net zoveel macht over jou als dat je het ding toestaat te hebben, of 'ie nu smart of dumb is.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2018
@Vinzz : is idd zo, 2004 waren goede tijden, zonder al die sociaal media toestanden.

@ Helgie : is idd meer de nostalgie, en mss het het gewoon worden om minder naar de smartphone te staren. Beveiliging of iets dergelijks tegen afluisteren denk van niet. Echt meer het nostalgie en het minimalistisch gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Michael2018 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:23:
@Vinzz : is idd zo, 2004 waren goede tijden, zonder al die sociaal media toestanden.

@ Helgie : is idd meer de nostalgie, en mss het het gewoon worden om minder naar de smartphone te staren. Beveiliging of iets dergelijks tegen afluisteren denk van niet. Echt meer het nostalgie en het minimalistisch gevoel.
Op zich snap ik het wel. Ik groeide op terwijl de mobiele telefoon gemeengoed werd, en ook ik kan helemaal nostalgisch worden van Snake op een Nokia 3310 :*)
Maar wat voor mij helpt is het op deze manier zien: alles wat op het internet staat of erover verstuurd wordt is eigenlijk nep, in die zin dat, wanneer jij het niet observeert, het slechts een serie nullen en enen zijn op de een of andere HDD ergens op de planeet. Zodra jij je smartphone uit zet, zou het net zo goed niet kunnen bestaan, of heeft het in elk geval geen betekenis. Daarom heb ik geen probleem met het negeren van berichten; het apparaat is van mij, en de data die er op staat is niets anders dan verschillende niveaus van magnetisme of voltage. Zodra ik het uit zet of simpelweg niet observeer betekent het niets.
Van Facebook werd ik niet gelukkig ( de welbekende FOMO) dus dat heb ik verwijderd. Na een paar dagen mis je het niet meer.

Tegenwoordig communiceer ik alleen nog maar met mensen waarmee ik wil communiceren of met mensen waarmee ik moet communiceren vanwege m'n werk. Het bevalt me eigenlijk prima. Ja, m'n 'sociale' kring wordt kleiner, maar laten we wel wezen: met hoeveel van die mensen wil je daadwerkelijke contact hebben? Hoe veel van die mensen ken je nu echt als persoon?

In het kort: jij hebt de macht. Het apparaat is onderdanig aan jou, niet andersom. Dus als het je niet bevalt: zet het ding uit.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2018
@Helgie: je hebt volledig gelijk, dat is een heel juiste redenering. Nu je het zo zegt, klopt het idd. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
En hoe bevalt dat...?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik had gehoopt dat het net zo makkelijk zou zijn als een oude Nokia, maar dit ding heeft KaiOS, en is niet echt zo gebruiksvriendelijk als ik van Nokia had verwacht.

Ik had een Nokia 1600 Classic, en dat ding was AWESOME, maarja, geen 2G meer, dus ik moest wat anders.

Het is gewoon geen Nokia 5110/3110/6500 van ±20 jaar terug.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik heb hier nog een Nokia RH-75 in gebruik. Prepaid nummer uit het jaar kruik erbij.
Daarnaast heb ik een tweedehands Iphone (zonder sim) om foto's te maken.

Voordelen van de Nokia: accuduur, simpele bediening, geen updates, erg compact. (past in een zadeltasje bv.)
Nadelen: nouja, je kunt er enkel mee bellen. Liefst had ik er ook foto's mee kunnen maken. :*)
Whatsappen / telegrammen / internetten doe ik thuis via de pc, is allemaal veel makkelijker met een normaal toetsenbord en muis erbij.
Het rondlopen met twee telefoons is niet heel erg hinderlijk eigenlijk, het gaat wennen.

Maar ik ben dan ook erg eigenwijs en hou niet zo van die opdringerige apps die alles van je willen weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Op het werk heb ik een laptop voor internettoegang, maar neem daarnaast nooit een telefoon mee naar het werk. Ik fiets er in 10 minuten heen, dus onderweg heb ik het ding ook niet nodig.
Thuis zit ik er met plezier op. Ik heb verder juist wel vaak als eerste de nieuwste gadgets, zoals een drone, VR-set, enz.

Ik zou niet de telefoon beperken, maar proberen het eigen gedrag aan te passen.

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:38
Even dit topic terug omhoog halen.

Ook ik twijfel om terug te keren naar een gewone 'domme' telefoon.

Ik weet ook dat ik ook kan beslissen om niet meer, of minder, op die smartphone te kijken, maar ik merk dat ik daar veel moeite mee heb. Een verslaving?

Allemaal heel handig, de bankapp, FB, GPS, .... Maar het zorgt wel voor minder aandacht voor wat echt belangrijk is in het leven...

Tweestrijd in mijn hoofd....

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 01:26

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Meonline schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:58:

Ik weet ook dat ik ook kan beslissen om niet meer, of minder, op die smartphone te kijken, maar ik merk dat ik daar veel moeite mee heb. Een verslaving?

Allemaal heel handig, de bankapp, FB, GPS, .... Maar het zorgt wel voor minder aandacht voor wat echt belangrijk is in het leven...

Een beetje offtopic, maar bij Samsung en vast ook andere smartphones kan je per app een timer instellen. Na die tijd mag je de app niet meer gebruiken. Dit heeft mij geholpen bij het makkelijker laten liggen van de telefoon. Je ziet ook direct hoelang je iets gebruikt hebt, die bewustwording hiekp mij ook.

iemand iets leuks?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook limieten instellen (digitaal welzijn).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kennis van ons heeft er een. En die mist dus af en toe dingen/afspraken omdat hij geen whatsap heeft, en niet iedereen elke keer hem weer los wil sms'en.

Ik heb een smartphone. omdat ik niet zonder whatsapp wil (maar heb de meeste groep apps wel op still staan), en af en toe in je mail/web iets kunnen terugvinden gewoon superhandig is. De bankapp is ondertusen ook wel een vereiste, Maar er staan verder net 5 apps op

De bank en GPS app is een tool, ik snap niet hoe die zorgen voor minder aandacht voor "de belangrijke dingen" :? zou je meer tijd over hebben als je die niet had ? ik weet dat geen GPS er voor zou zorgen dat ik meer tijd aan verdwalen kwijt zou zijn :)

En verder is het je eigen keuze toch ?Ik heb er FB opstaan, en sinds de wekelijke pubquiz de hints ook online zet, heb ik die al een jaar niet meer opgestart. Of en hoeveel tijd je daar aan kwijt bent ligt aan je zelf, en als je daardoor andere dingen niet doet vind je die blijkbaar minder belangrijk ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1