Prosus is net zo Nederlands als Ikea dat is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
In nieuws: Nederlands investeringsbedrijf koopt Stack Overflow voor 1,8 miljard ... wordt Prosus als 'Nederlands' bedrijf omschreven terwijl het in Zuid-Arfrikaanse handen is en in Nederland geregistreerd vanwege belasting en andere legale redenen. Goed journalisme zou nooit gekleurd horen te zijn door de nationaliteit van de auteur, en als je kijkt naar internationale media dan omschrijft niemand het als 'Dutch investment company'. Ook als je kijkt naar hoe het bedrijf zichzelf omschrijft dan kon ik nergens vinden dat ze zich als Nederlands omschrijven. To be fair, 1 van de 2 executive directors van Prosus is Nederlands en de andere Zuid Afrikaans. Het bijna niet noemen van de afrikaanse herkomst en rol, en wel de Nederlands "blanke" kant direct in de *titel* zetten komt me zelfs enigszins racistisch over. Dit is niet een bedrijf dat Nederlands was en is gekocht door een Zuid Afrikaans bedrijf, dit is een bedrijf wat is opgezet met Zuid Afrikaans geld in Nederland. En beargumenteren dat het publiek Nederlands-talig is en daarom wilt horen over de Nederlandse registratie gaat ook niet op gezien ik er van uit ga dat Tweakers.net ook een klein Zuid-Afrikaans publiek heeft.

Hoe dan ook, begrijp prima dat wij als klein Europees landje onze zeldzame kansen om op iets trots te zijn willen grijpen, maar misschien fijn om ons best te doen om "journalistiek" daar een uitzondering op te laten, want journalistiek + nationalisme = (meestal?) propaganda. Ik grap vaak genoeg dat Ikea eigenlijk Nederlands is, maar ik zou niet op Tweakers.net willen zien "Nederlands bedrijf introduceert nieuwe lampen in haar Tradfri lijn" O-) Locatie waar een bedrijf geregistreerd staat is sowieso (meestal?) niet relevant voor het nieuws zelf.

En zoals altijd: Bedankt voor jullie geweldige werk! Ondanks m'n bovenstaande kritiek, schrijven jullie volgens mij het beste tech nieuws wereldwijd 👍 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Die verwijzing naar racisme volg ik niet en haalt je motivatie onderuit. Die Koos Bekker (de eerste man van Naspers Limited) is nog blanker dan ik ben als Nederlander, maar genoeg over dit soort kul.

Ondanks dit alles kan ik er nog wel mee inkomen dat het wat gemakkelijk is om te zeggen dat het een Nederlands bedrijf is en dat het wellicht netter is door aan te geven dat het in Nederland gevestigd is.
@arnoudwokke

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:20
True schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:29:
Die verwijzing naar racisme volg ik niet en haalt je motivatie onderuit.
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
@David Mulder dank voor je opmerking. Volgens mij hebben we wel eens Philips een Amsterdams bedrijf genoemd ;)

Ik vind het lastig: er staat bij het moederbedrijf dat het Zuid-Afrikaans is, en een investeerder als dit heeft weinig meer dan een hoofdvestiging met weinig mensen. Er valt wat voor te zeggen om het een Zuid-Afrikaans bedrijf te noemen, maar het persbericht heeft Amsterdam als dateline - dat zegt toch ook wel wat.