Auto verkopen met deuk of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:04
Hallo lieve mensen.
We hebben een VW Polo Diesel Bluemotion die ik wil verkopen. Het plan was om deze helemaal op te rijden als onze kilometervreter, maar door omstandigheden vreten we minder kilometers (iets met een pandemie en thuiswerken en zo) en is het minder rendabel om een diesel auto voor de deur te hebben staan. Verschil in wegenbelasting met een vergelijkbare benzine auto is zo'n 500 a 600 euro per jaar.

Nu heeft mijn vrouw daar al lange tijd geleden er een deuk aan de zijkant ingedrukt tegen een paaltje in een parkeergarage.
De deuk is ongeveer het formaat "grote smartphone", en is ongeveer zo diep als een grote smartphone dik is.
offtopic:
En toch is het geen smartphone-houder

Het plaatmateriaal is door de deuk gehoekt. Ik heb destijds al gepoogd om met een plopper de deuk er uit te trekken, maar zonder succes. Ik heb het maar zo laten zitten, want hey, we gingen de auto toch oprijden. En het was alleen maar een cosmetisch dingetje want het zaakje was nog waterdicht en de lak zat er nog op.

De marktwaarde volgens de ANWB is op dit moment ergens tussen de 3500 en 4500. En dat is voor een auto zonder deuk neem ik aan. Daarbij heb ik het gevoel dat een diesel auto sowieso slecht te verkopen is op dit moment, en dat een deuk niet mee helpt.

Ik heb nu drie opties, en ik probeer het rekensommetje in grote lijnen compleet te krijgen:
1) Deuk laten fixen en verkopen
2) Deuk laten zitten, en verkopen voor minder
3) Die 500 a 600 euro aan wegenbelasting per jaar als verlies nemen en toch de Polo oprijden

Wat kost een deuk fixen? Wat is de prijsval van een auto met deuk? Raak ik een diesel met deuk uberhaupt kwijt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
Reken het even helemaal door. Inruil op een vergelijkbare benzine kost je waarschijnlijk een veelvoud van die 500 a 600 euro die je (jaarlijks) bespaard. Bovendien weet je van je eigen auto wat je hebt; dat is met een nieuwe altijd afwachten.

Daarnaast is het nog maar de vraag of je altijd mag blijven thuiswerken, dus ik zou de diesel mooi blijven "oprijden".

Oh, en als laatste: de brandstofprijzen staan redelijk hoog, reken het omslagpunt even goed door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Probeer zoiets:

https://www.anwb.nl/ledenvoordeel/vaste-prijs-schadeherstel
https://www.vasteprijsschadeherstel.nl/schadecalculator

dan heb je een idee wat het kan kosten als je het laat fixen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:08
Eens met bovenstaande, maar om even de waarde van je auto goed te kunnen inschatten. Welk bouwjaar, en hoeveel kilometers heeft 'ie gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55
En heb je een foto van de schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
ErgoStijn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:43:
Eens met bovenstaande, maar om even de waarde van je auto goed te kunnen inschatten. Welk bouwjaar, en hoeveel kilometers heeft 'ie gereden?
~200,000km,
bouwjaar 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:42
Fixen van deuken in auto's is praktisch nooit rendabel tenzij je een exotische auto hebt. Zeker met de geschetste marktwaarde van de auto is het niet rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:46
Je kunt even een offerte vragen bij een firma die "uitdeuken zonder spuiten" doet en dan een beslissing nemen. Ik ben altijd weer verrast hoe goedkoop dat is

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Heb je een prijsopgave schade herstel?
Als er bijv geen lakschade is, kan met van binnenuit uitdeuken. Of het dan helemaal onzichtbaar word is even de vraag, maar misschien is daar beter mee te leven.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:11
Ik had ook een BlueMotion polo'tje. Iets minder kilometers, gelijkwaardige leeftijd. Die van mij
viel volgens mijn onder de noemer "diesel-gate". Ik heb toen een aantal mogelijkheden onderzocht
om er nog goed van af te komen. En uiteindelijk kwam ik uit bij...jawel de VW dealer :)

Die gaf mij als ik het goed herinner ruim 1k meer dan een merkloze dealer. (zonder inruil, gewoon hops weg)

Ik heb het idee, dat VW deze auto's van de weg wil hebben in Nederland, kan het mis hebben natuurlijk.
Maar ik zou zeker eens kijken wat een VW dealer er nog voor wil geven, Met deuk en al natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor de meeste mensen die zo'n auto kopen/zoeken, is deze deuk zo gerepareerd. Die laten het niet via VAG herstellen natuurlijk. Kijk zelf eens rond op verschillende sites wat een auto die jij bezit kost(voor wordt aangeboden) dan kun je zelf wel een inschatting maken of dat overeenkomt met wat jullie willen voor deze polo. WaardebepalingTool is leuk, maar zegt weinig over wat je zelf online kunt vinden.

Autoscout24.nl
Autowereld

dit soort verkoopsites

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:12
Vipertje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:46:
Fixen van deuken in auto's is praktisch nooit rendabel tenzij je een exotische auto hebt. Zeker met de geschetste marktwaarde van de auto is het niet rendabel.
Inderdaad. En auto's zoals OP gaan meestal linea recta door naar Oost-Europa. Ik heb soortgelijke casus ook wel eens gehad. En de Nederlandse dealer die mijn auto kocht, daarbij had ik het gevoel dat hem die schade niet zo heel veel uitmaakte / er niet veel ingeboet werd op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
_Apache_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:49:
Heb je een prijsopgave schade herstel?
Als er bijv geen lakschade is, kan met van binnenuit uitdeuken. Of het dan helemaal onzichtbaar word is even de vraag, maar misschien is daar beter mee te leven.
Ik heb nog niets opgevraagd omdat het idee redelijk vers is en getriggered door andere factoren. Ik wil nu even in grote lijnen mijn strategie uitstippelen door een idee te krijgen van de orde-grootte van kosten. Daarom ook deze post, want ik weet dat er hier vaak ook suggesties gedaan worden waar ik zelf niet op zou komen.

Dank aan @ehtweak en @Pieter Holtrop, dat geeft me inzicht/opties voor het laten fixen. Ik wist niet dat er ook een uitdeuken zonder spuiten was.

Er is wel lakschade in de vorm van krassen. Maar ik schat zo in dat dat redelijk weg te werken is met een pen/spuitbus. Ik heb vroeger ook mijn oude landcruiser bijgespoten, dus ik denk dat het kleurverschil wel redelijk weggeblend krijg.

@The_Zohan: nog even geen foto, mijn vrouw is er nu mee onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:02
@boxlessness Het is heel simpel, dat bedrag wat jij er in moet steken om die deuk te herstellen ga je met verkoop er niet uit krijgen. Zeker niet als de lak niet door is zeg maar (ofwel kans op roesten).

Oppervlakkige krassen kun je beter polijsten volgens mij dan met zo'n pen werken. Met zo'n pen krijg je het vaak niet netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
ppeterr schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:
Ik had ook een BlueMotion polo'tje. Iets minder kilometers, gelijkwaardige leeftijd. Die van mij
viel volgens mijn onder de noemer "diesel-gate". Ik heb toen een aantal mogelijkheden onderzocht
om er nog goed van af te komen. En uiteindelijk kwam ik uit bij...jawel de VW dealer :)

Die gaf mij als ik het goed herinner ruim 1k meer dan een merkloze dealer. (zonder inruil, gewoon hops weg)

Ik heb het idee, dat VW deze auto's van de weg wil hebben in Nederland, kan het mis hebben natuurlijk.
Maar ik zou zeker eens kijken wat een VW dealer er nog voor wil geven, Met deuk en al natuurlijk :)
oooh... oooooooh... interessant! :)
Die van mij is ook een dieselgater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 16:12
Ik kocht een V60 Diesel in december 2019 om 50k km's per jaar te gaan rijden. Na 3 maanden dieselen zit ik thuis te werken. En ja, die 130 euro die iedere maand wordt afgeschreven is flink geld, maar ik compenseer het denk ik grotendeels bij de pomp. Het scheelt dat deze auto al gigantisch was afgeschreven bij de vorige en ik daar van profiteer in de aanschafprijs.

Daarnaast betaal je voor dezelfde auto in benzine een veelvoud. Bij een V60 zou ik ipv 7k, 13-15k kwijt zijn. Dan houd ik die duizenden euro's wel lekker in mijn zak. Distributieriem, alle banden en ander groot onderhoud is net achter de rug. Je weet wat je hebt en dat is ook wat waard.

Nog even over je deuk. Waar zit de deuk? Een deur of een voorscherm vinden in de juiste kleur is voor een polo prima te doen en met een uurtje klussen ook op te lossen. Als hij op het achterscherm 'het vaste deel' van de auto zit, dan loopt het wat meer in de papieren. Zo'n schade schrikt andere wat sneller af, omdat je dat niet even snel vervangt en echt uitdeuken en duur spuitwerk betekent.

[ Voor 23% gewijzigd door sj0ertum op 03-06-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
sj0ertum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:55:
Ik kocht een V60 Diesel in december 2019 om 50k km's per jaar te gaan rijden. Na 3 maanden dieselen zit ik thuis te werken. En ja, die 130 euro die iedere maand wordt afgeschreven is flink geld, maar ik compenseer het denk ik grotendeels bij de pomp. Het scheelt dat deze auto al gigantisch was afgeschreven bij de vorige en ik daar van profiteer in de aanschafprijs.

Daarnaast betaal je voor dezelfde auto in benzine een veelvoud. Bij een V60 zou ik ipv 7k, 13-15k kwijt zijn. Dan houd ik die duizenden euro's wel lekker in mijn zak. Distributieriem, alle banden en ander groot onderhoud is net achter de rug. Je weet wat je hebt en dat is ook wat waard.

Nog even over je deuk. Waar zit de deuk? Een deur of een voorscherm vinden in de juiste kleur is voor een polo prima te doen en met een uurtje klussen ook op te lossen. Als hij op het achterscherm 'het vaste deel' van de auto zit, dan loopt het wat meer in de papieren. Zo'n schade schrikt andere wat sneller af, omdat je dat niet even snel vervangt en echt uitdeuken en duur spuitwerk betekent.
De deuk zit in het achterscherm, net achter de voordeur. Het is een 3-deurs, dus inderdaad in "het vaste deel" van de koets.

Ter toevoeging, ik heb dit weggelaten in de OP omdat het voor de vraag niet helemaal relevant was: ik ben ook in het grotere plaatje aan het denken hoe "onze mobiliteit" er uit moet zien. We hebben nu twee auto's voor de deur staan, en dat is handig (want, twee werkenden, klein kind, wonen in buitengebied, klushuis) maar misschien niet noodzakelijk. Een van de mogelijk scenario's is dat de diesel er uit gaat, en er een electrische scooter voor in de plaats komt. Maar omdat vrouwlief ook in de weekenden gaat werken (en daar de auto voor nodig heeft), en ik er niet zo happig op ben om een twee-jarig kind achter op een scooter te zetten, heeft dat gevolgen voor mijn mobiliteit in menig weekenden.
Dus ik ben daar nog niet over uit.
ik neem je advies/opmerking dan ook ter harte mee in de uiteindelijke beslissing en ik zal ook de hogere aanschafprijs van een vergelijkbare benzine auto mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

boxlessness schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:33:
[...]

De deuk zit in het achterscherm, net achter de voordeur. Het is een 3-deurs, dus inderdaad in "het vaste deel" van de koets.

Ter toevoeging, ik heb dit weggelaten in de OP omdat het voor de vraag niet helemaal relevant was: ik ben ook in het grotere plaatje aan het denken hoe "onze mobiliteit" er uit moet zien. We hebben nu twee auto's voor de deur staan, en dat is handig (want, twee werkenden, klein kind, wonen in buitengebied, klushuis) maar misschien niet noodzakelijk. Een van de mogelijk scenario's is dat de diesel er uit gaat, en er een electrische scooter voor in de plaats komt. Maar omdat vrouwlief ook in de weekenden gaat werken (en daar de auto voor nodig heeft), en ik er niet zo happig op ben om een twee-jarig kind achter op een scooter te zetten, heeft dat gevolgen voor mijn mobiliteit in menig weekenden.
Dus ik ben daar nog niet over uit.
ik neem je advies/opmerking dan ook ter harte mee in de uiteindelijke beslissing en ik zal ook de hogere aanschafprijs van een vergelijkbare benzine auto mee nemen.
Even heel dom maar heb je al eens geprobeerd met een zuignap en warm water? Daarmee kun je soms deuken eruit halen. Ik heb dit al meerdere malen gedaan bij een aantal producten en dit werkte altijd prima.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Yagermeister schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Even heel dom maar heb je al eens geprobeerd met een zuignap en warm water? Daarmee kun je soms deuken eruit halen. Ik heb dit al meerdere malen gedaan bij een aantal producten en dit werkte altijd prima.
Producten.. zoals auto's? Ik vraag het maar..

Verder @boxlessness wat denk je uit te sparen over komende jaren. Tanken is nu wat goedkoper en net wat meer km per liter. Dus hoeveel komt er uit jouw portemonnee om deze besparing (andere auto) te realiseren en wat komt er voor terug?

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 03-06-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Knul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:42:
Reken het even helemaal door. Inruil op een vergelijkbare benzine kost je waarschijnlijk een veelvoud van die 500 a 600 euro die je (jaarlijks) bespaard. Bovendien weet je van je eigen auto wat je hebt; dat is met een nieuwe altijd afwachten.

Daarnaast is het nog maar de vraag of je altijd mag blijven thuiswerken, dus ik zou de diesel mooi blijven "oprijden".

Oh, en als laatste: de brandstofprijzen staan redelijk hoog, reken het omslagpunt even goed door :)
Je redenering klopt, maar een heel kritische kanttekening is dat deze diesels in de praktijk totaal niet geschikt blijken voor veel korte stukjes. In je rekensommetje moet je ook extra kosten voor o.a. een EGR klep mee nemen. Dat is altijd een dingetje bij diesels en kleine stukjes maar in de praktijk lijkt het er wel op dat deze VAG ecodieseltjes er extra gevoelig voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Yagermeister schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Yep
Helaas zit de deuk op een hoekig stukje van de koets en krijg ik er geen grip op. Daarbij is het plaatmateriaal "gehoekt" door de deuk. Er is geen glad stukje waar een zuignap op wil blijven hechten. :-(
Destijds dacht ik ook aan plan B: het interieur los halen en van de binnenkant er uit drukken, maar toen was de zin op om veel moeite in een cosmetisch issue te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

pennywiser schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Producten.. zoals auto's? Ik vraag het maar..

Verder @boxlessness wat denk je uit te sparen over komende jaren. Tanken is nu wat goedkoper en net wat meer km per liter. Dus hoeveel komt er uit jouw portemonnee om deze besparing (andere auto) te realiseren en wat komt er voor terug?
In mijn geval wat het een flinke broodbakmachine maar de deuk was een flink stuk groter dan een smartphone. De filmpjes waar ik de truuk echter vandaan heb waren allemaal met auto's in combi met warm water. Het valt allicht te proberen he.
boxlessness schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Yep
Helaas zit de deuk op een hoekig stukje van de koets en krijg ik er geen grip op. Daarbij is het plaatmateriaal "gehoekt" door de deuk. Er is geen glad stukje waar een zuignap op wil blijven hechten. :-(
Destijds dacht ik ook aan plan B: het interieur los halen en van de binnenkant er uit drukken, maar toen was de zin op om veel moeite in een cosmetisch issue te steken.
Heb je wellicht een foto van de deuk? Misschien een kleinere zuignap gebruiken?

[ Voor 31% gewijzigd door Yagermeister op 03-06-2021 11:45 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
boxlessness schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Yep
Dit ga je niet goed krijgen zonder schade bedrijf, plamuren, spuiten, etc. Je zit zo op 1500 euro. Van de binnenkant is staal nog bijzonder lastig te vervormen, valt te proberen maar geef je weinig kans dat dit netjes wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pieter Holtrop schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:48:
Je kunt even een offerte vragen bij een firma die "uitdeuken zonder spuiten" doet en dan een beslissing nemen. Ik ben altijd weer verrast hoe goedkoop dat is
^^^ Dat idd. Zeker als ze niet hoeven te spuiten hebben ze een deukje er voor 5 tientjes uit ofzo. Vorig jaar had onze prive 207 wat schade en toen heb ik ze ook wat andere deukjes rondom mee laten pakken. Was voor 125 euro klaar.

Wat ik zou doen: zoek een dergelijk bedrijf in je omgeving, rij er heen en vraag wat het kost. Dikke kans dat het tientjeswerk is, en dat laat de waarde van de auto iig niet zakken.

Diesel uit 2012 met 200k op de teller zal trouwens wat lager liggen, die gaan meteen voor de export verwacht ik. Je zou ook gewoon eens wat handelaars af kunnen gaan, kijken wat ze er voor geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 17:08
Je hebt ook van die setjes met lijm. Kost geen drol en het is eenvoudig om deukjes te herstellen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001615022159.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:23
Knul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:42:

Dit dus, ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan met een Golf 6 uit 2011, ook een dieselgater, maar dan omslag ligt echt heel anders.
Benzine is op het moment 30 cent duurder per liter hier in de regio, maar ik betaal nu 55 euro per maand meer aan wegenbelasting, die zijn afschrijving inmiddels wel heeft gehad.
Een benzine verbruikt over het algemeen net iets meer, dus onder aan de streep zal het per maand redelijk quitte spelen zonder onderhoud.
Pagina: 1