Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• de waldman
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-10 10:35
ik wil hier op de schuur die met de nok precies noord/zuid staat en een dakhelling van 33 gr 16 ja solar panelen 325 wp plaatsen, op elke kant 8 ism met 16 p404 optimizers en een 1 fase se4000h van solaredge dat alles in 1 string.

de vraag is gaat dat werken met als morgens vroeg de ene kant in de schaduw ligt en s,avonds de andere kant in de schaduw.

Alle reacties

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:31

mausy5043

Don't panic.

ja, heb ik ook. 7x370Wp op het oosten en 7x op het westen. De hele dag opbrengst.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja hoor.
Als je een aparte string maakt voor noord, en een aparte voor zuid dan maakt het helemaal niets uit dat de ene kant minder zon pakt dan de andere. Zo heb ik het hier ook al jaren op het dak liggen (maar dan is het een noordoost, zuidwest opstelling). Noordoost levert me minder op dan de zuidwestkant, maar het werkt verder prima.

• de waldman
maar wat zou dan beter wezen;

alles in 1 string dat als het oosten in de zon staat en dan het beetje wat het westen opwekt in de schaduw ook mee pakt?

of oost west strikt gescheiden met 2 strings, maar dan heb je volgens mij de kans dat het systeem niet opstart met een bewolkte dag i.v.m. de opstartvoltage van 370 volt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gescheiden houden. Dat opstartvoltage haal je vrij snel hoor, ook op een bewolkte dag. Je zult wellicht iets later inschakelen en iets sneller uitschakelen. Maar dan heb je in elk geval niet twee kanten met verschillende opbrengsten die je probeert te combineren.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Plaatsing van zonnepanelen heeft weinig met netwerken te maken. Dus schopje van [NT] naar DED .

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nvm het is oost/west

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2021 22:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je 325 watt panelen uitrust met SE, kun je dan niet beter 2*9 400 watt halfcut panelen op een huis tuin en keuken omvormer doen? Kost minder en levert gegarandeerd meer op.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
de waldman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:44:
maar wat zou dan beter wezen;

alles in 1 string dat als het oosten in de zon staat en dan het beetje wat het westen opwekt in de schaduw ook mee pakt?

of oost west strikt gescheiden met 2 strings, maar dan heb je volgens mij de kans dat het systeem niet opstart met een bewolkte dag i.v.m. de opstartvoltage van 370 volt?
Gewoon alles op 1 string. Als je SE pakt regelt die zelf wel welke panelen welk vermogen kunnen leveren. Het is alleen van belang dat je altijd genoeg panelen in de zon hebt liggen om de minimale spanning te halen. Als ik het goed heb zijn dat er 5 bij een 1-fase omvormer. En daar zit je dus makkelijk aan.

Vraag is wel hoeveel schaduw je overdag verwacht, als het puur om de ochtend/avond schaduw gaat door de 33 graden dakhelling zal SE weinig toevoegen.

[removed]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Het is ontwerptechnisch prima, maar als de enige schaduw die van het dak zelf is is SolarEdge een relatief dure oplossing en geeft geen kWh extra.

Maar 325Wp panelen? Er zijn 'compacte' van 360Wp te koop en grotere panelen nog veel meer. Even passen en meten wat past... De panelen zijn het kostenverschil niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• de waldman
dank voor jullie antwoorden, het is besteld.

verbruik is hier 3000 kw en met dit setje kan ik het mooi op 1 fase doen.

16 panelen doe ik omdat het dak dan mooi vol ligt, kan ook 13 doen van 400wp maar dat ziet er niet uit en om er nou 16x 400 panelen op te gooien en een hele hoop stroom op te wekken wat ik niet gebruik(en dus maar weinig oplevert)zie ik het nut niet echt van in.(kan natuurlijk niet in de toekomst kijken)en dat kan ook niet op 1 fase dus moet er nog een omvormer bij of 1 op kracht, maar omdat ik se wil zit je met kracht met de opstartspanning van 780v.

en se doe ik omdat ik het leuk vindt om te monitoren en de extra kosten daarvoor voor lief neem.
Pagina: 1