Motor vervangen in elektrische onkruidtrimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik ben bezig met het repareren van een onkruidtrimmer (de Bosch ART 23-18 LI) die ik van een vriend gekregen heb. Hij draaide maar heel af en toe en meestal niet lang, en ik heb al ontdekt dat het probleem bij de motor ligt.

De motor zag er echt niet goed meer uit,dus ik heb de motor vervangen door een andere 18v motor die ik uit een kapot schroefmachine gehaald heb. Ik heb de motor dus vervangen (hij was iets groter maar met een beetje snij en schuurwerk paste hij) en alles werkt(e). Ik heb hem eerst getest zonder het opzetstuk dat het gras snijd, en dit werkt perfect. Maar toen ik (vol enthousiasme om hem te gebruiken) het trimmer-stuk er terug opzette werkte de trimmer telkens maar heel eventjes, de motor start op en dan na een 2-tal seconden gaat hij terug uit (en meestal gaat hij niet meer uit totdat ik de batterij eruit haal en er terug in steek)

Mijn vader had iets gezegd over een elektrische haagschaar van hem die automatisch stopt als er iets van weerstand (dus waarschijnlijk een takje dat vastzit) is. Zou het kunnen dat deze functie ook in deze trimmer zit en dat hij geactiveerd word doordat de weerstand van de nieuwe motor anders is?
Of zou het werken als ik probeer het trimmer-stuk lichter te maken? (Het is zo'n opzetstuk dat nie met draad maar met een plastic mesje werkt dus in principe zou ik op tactische plaats er gaten in kunnen maken)

Het kan trouwens ook niet aan de batterij liggen denk ik, want ik heb hem getest met een batterij die ik letterlijk juist van de lader pakte, dus deze zal hopelijk nog niet te veel lading kwijtgeraakt zijn.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Vermoedelijk trekt de nieuwe motor meer stroom en schakelt een beveiliging de boel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Tadango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:04:
Vermoedelijk trekt de nieuwe motor meer stroom en schakelt een beveiliging de boel uit.
Ja zoiets dacht ik al, maar is er dan een manier om deze beveiliging uit te schakelen of omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ernie9 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:28:
[...]

Ja zoiets dacht ik al, maar is er dan een manier om deze beveiliging uit te schakelen of omzeilen?
Wellicht, maar dat wil je niet. Je nieuwe motor heeft waarschijnlijk veel meer toeren / volt en is niet geschikt voor deze toepassing. Daarom probeert hij veel harder te draaien en trekt teveel stroom. Dit kan je niet eenvoudig oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Tadango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:29:
Je nieuwe motor heeft waarschijnlijk veel meer toeren / volt en is niet geschikt voor deze toepassing.
wut, dan is hij júíst geschikt voor deze toepassing. Dikke motor erin en knallen met die turbo-onkruid trimmer, de stenen uit de straat maaien met dat ding.

@Ernie9 Ik heb geen oplossing maar plaatjes van de constructie en pcb's helpen altijd

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
leecher schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:43:
[...]

wut, dan is hij júíst geschikt voor deze toepassing. Dikke motor erin en knallen met die turbo-onkruid trimmer, de stenen uit de straat maaien met dat ding.

@Ernie9 Ik heb geen oplossing maar plaatjes van de constructie en pcb's helpen altijd
Dus accu's slopen is een goed iets? De accu's zijn altijd zo gekozen dat ze het vermogen wat nodig is net aankunnen. Ga je meer vermogen vragen zijn je accu's zo kapot. Beveiliging is er niet voor niets.

Maar als je wilt prutsen kan je ook de hele elektronica uit accu slopen natuurlijk. Wel buiten opladen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Tadango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Dus accu's slopen is een goed iets? De accu's zijn altijd zo gekozen dat ze het vermogen wat nodig is net aankunnen. Ga je meer vermogen vragen zijn je accu's zo kapot. Beveiliging is er niet voor niets.

Maar als je wilt prutsen kan je ook de hele elektronica uit accu slopen natuurlijk. Wel buiten opladen ;)
Is er dan echt geen manier om de motor minder vermogen te laten trekken?

En wat als ik nu een andere accu gebruik, de accu van een schroefmachine?
Dan moet ik wel nog even ervoor zorgen dat deze erop past, maar zou dit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Probleem is dat je niet weet wat de k/v waarde van de motoren zijn. Als je die wist zou je kunnen bepalen wat de juiste spanning is voor de nieuwe motor om hetzelfde toerental te behalen. Een motor langzamer laten draaien op dezelfde spanning kan maar alleen tot een bepaalde % is dat bruikbaar, maar daarvoor heb je ook elektronica nodig. Ipv een 18V accu zou je een 12V kunnen proberen, wellicht past dat beter bij de motor en zijn nieuwe belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Tadango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:12:
Probleem is dat je niet weet wat de k/v waarde van de motoren zijn. Als je die wist zou je kunnen bepalen wat de juiste spanning is voor de nieuwe motor om hetzelfde toerental te behalen. Een motor langzamer laten draaien op dezelfde spanning kan maar alleen tot een bepaalde % is dat bruikbaar, maar daarvoor heb je ook elektronica nodig. Ipv een 18V accu zou je een 12V kunnen proberen, wellicht past dat beter bij de motor en zijn nieuwe belasting.
ja dat word me dan allemaal wel te ingewikkeld, en ik wil natuurlijk liever geen geld uitgeven aan nieuwe onderdelen.

Als ik de accu en de accu- aansluiting vervang kan ik de stevigere batterijen van mijn schroefmachine gebruiken (deze zijn 6ah in plaats van 1.5 ah van de originele batterij) maar deze zijn ook 18v. Ze zijn ook van een schroefmachine dus normaal gezien zouden ze de motor van het andere schroefmachine wel aankunnen denk ik?
Als ik deze onderdelen ook verander dan is de enige elektronica dat nog overblijft van de originele trimmer de bedrading en de knop, dus dan zit de beveiliging van de trimmer er normaal gezien niet meer in. Ik denk wel dat er normaal gezien een beveiliging in de 6ah accus zelf zit, maar dit weet ik niet zeker. ( https://www.bosch-profess.../gba-18v-5-0ah-1600A002U5 , dit is de 5ah versie, de 6ah vond ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Een dikkere accu kan waarschijnlijk meer vermogen leveren, dus de kans is groot dat die niet afslaat. Dat kan alsnog betekenen dat de motor verbrandt als deze nu heel anders belast wordt dan vroeger. Kwestie van proberen en na een paar minuten kijken hoe warm de motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik denk dat de "beveiliging" waar je nu tegenin werkt niet in de accu zit.
Sterker nog, als ik het goed herinner zit er enkel een destructieve beveiliging in de accu zelf. Het normale "afslaan" bij overbelasting of accu leeg gebeurt in de body adhv een signaal uit de accu.

Die accu's zijn normaliter universeel over de productrange. De controller in de trimmer body gooit de rem erop omdat hij overbelasting detecteert. Als de bijbehorende motor deze stroom zou trekken, zou dat ook kloppen.

De enige manier om dat te fixen is de motor minder laten trekken, of de beveiliging omzeilen.
Het eerste komt ook in mindering op het toerental en vermogen van de motor (sowieso weet je niet of deze specs enigszins compatible zijn met het origineel).
Het tweede is sterk afhankelijk van de precieze invulling van de beveiliging. Soms kun je hem "anders" afstellen, maar dan weet je niet of de beveiliging nog fatsoenlijk werkt. Botweg omzeilen kan misschien ook, maar dan weet je zeker dat hij niet fatsoenlijk werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 03-06-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Tadango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:37:
Een dikkere accu kan waarschijnlijk meer vermogen leveren, dus de kans is groot dat die niet afslaat. Dat kan alsnog betekenen dat de motor verbrandt als deze nu heel anders belast wordt dan vroeger. Kwestie van proberen en na een paar minuten kijken hoe warm de motor is.
Ok, ik denk dat ik dit dan eens ga proberen, ik hou jullie op de hoogte wat hij doet. (dit kan wel even duren want ik heb binnekort examens en ik werk aan dit project in mijn pauzes als ontspanning)
timberleek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:39:
Ik denk dat de "beveiliging" waar je nu tegenin werkt niet in de accu zit.
Sterker nog, als ik het goed herinner zit er enkel een destructieve beveiliging in de accu zelf. Het normale "afslaan" bij overbelasting of accu leeg gebeurt in de body adhv een signaal uit de accu.

Die accu's zijn normaliter universeel over de productrange. De controller in de trimmer body gooit de rem erop omdat hij overbelasting detecteert. Als de bijbehorende motor deze stroom zou trekken, zou dat ook kloppen.

De enige manier om dat te fixen is de motor minder laten trekken, of de beveiliging omzeilen.
Het eerste komt ook in mindering op het toerental en vermogen van de motor (sowieso weet je niet of deze specs enigszins compatible zijn met het origineel).
Het tweede is sterk afhankelijk van de precieze invulling van de beveiliging. Soms kun je hem "anders" afstellen, maar dan weet je niet of de beveiliging nog fatsoenlijk werkt. Botweg omzeilen kan misschien ook, maar dan weet je zeker dat hij niet fatsoenlijk werkt.
Ik denk dat de accu normaal gezien niet overbelast zou moeten worden want de motor en de accu komen beiden van een schroefmachine, de motor en de accu zijn dus voor hetzelfde doel gemaakt denk ik. Hij zou dan niet op tijd afslaan als de accu op is maar dit kan ik zelf controleren aangezien er een indicator op de accu zit, dus als ik het wat in de gaten houd kan ik zelf wel op tijd stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Nee, dat was mijn punt niet.

Het "afslaan" waar je nu tegenaan loopt komt waarschijnlijk niet vanuit de accu.
Dit komt vanuit de beveiliging in de body van de trimmer.

Als je er nu een grotere accu in zet, is er voor de beveiliging van de body niks veranderd.

Als het een heel ander type accu is, kan het ook zomaar zijn dat de interne beveiliging van de accu niet meer werkt (deze heeft hoogstwaarschijnlijk verbinding met de body nodig om te kunnen werken). Bij overbelasting, oververhitting en diepontlading grijpt hij dan niet meer in.
Alle 3 geen leuke situaties icm lithium accu's, maar dat staat even los van de issue waar je tegen aan loopt.
maar dat staat even los van de issue waar je tegen aan loopt
Tenminste, dat is mijn vermoeden even. Als daadwerkelijk de overbelastingsbeveiliging van de accu aanspreekt en niet die van de trimmer zelf (indien aanwezig), dan is de bijbehorende accu inzetten natuurlijk wel een oplossing van het probleem. Alleen mis je dan waarschijnlijk alsnog alle bovengenoemde beveiligingen.

[ Voor 23% gewijzigd door timberleek op 03-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8isXa2qoE3tLD9sU7C6HuzFCWQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrVtkGh75Iabb4LgqWZxYtc9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uZh7l1hoSSckwMsRPFVy4GEvpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaOxPjRuaUzYRl3XELAldYrR.jpg?f=fotoalbum_large

Ja maar ik ga waarschijnlijk gewoon heel dit moederbordje eruit halen en vervangen door enkel een batterij-aansluiting voor de nieuwe batterij. De trimmer gaat dan voor zover ik weet alleen zijn snelheidsbediening (hij had sowieso maar 2 standen dus dit maakt niet uit) en de beveiligingen kwijt zijn.
Of ben ik hier verkeerd in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou er ook even rekening mee hoeveel je hier qua geld in wilt stoppen. Nieuw kost het ding 125 euro bij coolblue zag ik. Laat ie flink afgeschreven zijn ;)
Nieuwe motor kost bij kruis 27 euro en centen. Zie https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/art-23-18-li onderdeel 802. De rest kunnen ze evt ook vor je bestellen, zit uiteraard wel levertijd op.
Maar dan moet je wel weten dat het echt de motor is die stuk is, dat zou ik eerst uitsluiten :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 03-06-2021 13:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1