Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoelang kan 64-Layer V-NAND zonder stroom data vasthouden?

Pagina: 1
Acties:

• de Kapitein
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09-2021
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.
Hoelang blijven gegevens goed op een SSD die voor een langere periode zonder stroom zit?

Ik lees verschillende berichten dat je ze om het half jaar van stroom moet voorzien om “lekken” te voorkomen maar is dit inmiddels al opgelost voor nieuwere type flash?

In de Samsung T5 zit 64-Layer V-NAND, is die techniek beter met het vasthouden van data bij langere periode zonder stroom?

Uiteraard voorzie ik niet dat ik deze SSD zolang zonder stroom zal gebruiken aangezien ik frequent backups maak. Alleen is het wel handig om te weten wat de limieten zijn van deze techniek.

[ Voor 22% gewijzigd door de Kapitein op 03-06-2021 07:55 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Zie dit artikel van een betrouwbare bron.
https://www.anandtech.com...-about-ssd-data-retention

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2021 09:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 17:24
de Kapitein schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:49:
Ik lees verschillende berichten dat je ze om het half jaar van stroom moet voorzien om “lekken” te voorkomen maar is dit inmiddels al opgelost voor nieuwere type flash?

In de Samsung T5 zit 64-Layer V-NAND, is die techniek beter met het vasthouden van data bij langere periode zonder stroom?
Ik vrees van niet. 64-layer, V-NAND en 3D-NAND zijn vooral ontwikkeld om de opslagdichtheid te verhogen,
meer bits per chip dus.

De focus van fabrikanten ligt vooral op opslagdichtheid en lagere prijs, en niet zozeer op verbetering van de data retentie zonder stroom.

Traditionele flash chips met slechts 1 bit per cel (SLC) hoeven per cel slechts onderscheid te maken tussen twee ladings nivo's (0 en1). Dat geeft een ruime marge bij het uitlezen, en daarmee een langdurige data retentie.

Moderne flash chips gebruiken meerdere analoge nivo's voor de opslag van data (MLC, TLC). Bij TLC worden 8 verschillende analoge nivo's gebruikt om 3 bits opslagcapaciteit per cel te verkrijgen.
Dat levert een hogere opslagcapaciteit voor een lagere prijs, maar de analoge marges bij het uitlezen
worden steeds kleiner, en dat gaat weer ten koste van de data retentie.

De data retentie wordt vooral bepaald door de grootte van de cel en de lekstroom die de opgeslagen lading
langzaam laat weglekken, en niet zozeer door de opbouw. 64-layer is dan ook vooral bedoeld voor een hogere dichtheid, maar zal weinig invloed hebben op de data retentie.

De lekstroom is sterk afhankelijk van de temperatuur: een SSD in een koele ruimte zal zijn data aanzienlijk langer vasthouden dan in een warme ruimte.

Even uit mijn hoofd: fabrikanten noemen dacht ik vaak een data retentie van 5 tot 10 jaar, maar ik lees ook
berichten van 6 tot 12 maanden als de SSD geen power krijgt.

Kortom: zo lang je SSD in een PC zit die regelmatig wordt gebruikt, is er niets aan de hand.

Een SSD als back-up disk gebruiken en voor langere tijd zonder power in een kluis leggen is geen goed idee.

• de Kapitein
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09-2021
Voor langere periode cold storage wordt het toch tape (LTO). Goed om daar al in over na te denken. Zelfs HDD’s gaan verrot na een tijd ongebruikt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

de Kapitein schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:48:
Voor langere periode cold storage wordt het toch tape (LTO). Goed om daar al in over na te denken. Zelfs HDD’s gaan verrot na een tijd ongebruikt.
Behalve de tapedrive zelf is LTO op de lange termijn goedkoper, dus als het echt lang moet liggen ongeëvenaard voor archief :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je vraag is m.i. niet relevant:
- een SSD is niet bedoeld en niet geschikt om op die manier data te bewaren, ongeacht het type
- data opslaan kan prima op een SSD, data langdurig bewaren doe je op harddisk en als het een langere termijn moet zijn komen media zoals tape e.d. in zicht.

Een SSD met data erop in de kast leggen is prima, maar niet als het je enige origineel betreft zonder backups.
Pagina: 1