Platen om tijdelijk voor ramen te zetten tegen hitte?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou graag platen tijdelijk voor de ramen zetten om hitte tegen te houden op de warmste dagen van het jaar. Ik ben daarom op zoek naar een materiaal, of een combinatie van materialen, die goed warmte/zon tegenhouden. Ze mogen ook alle licht tegenhouden.

De ramen zitten grotendeels vast, en het is een rijksmonument, dus ik kan helaas, helaas niets van zonwering o.i.d. aan de buitenkant aanbrengen. Het moet aan de binnenkant, vandaar dat ik aan platen dacht.

Omdat ik de platen wellicht dagelijks voor de ramen wil zetten en weer weghalen, is het wel van belang dat ze niet te zwaar zijn.

Verder ben ik niet zo handig, heb alleen een simpele handzaag en een stanleymes en wat basisgereedschap, dus hopelijk is er een materiaal dat niet al te moeilijk op maat te maken is. De raamopeningen zijn trouwens nogal scheef (oud huis).

Zou zoiets als dik piepschuim goed warmte/zon tegenhouden? Wellicht met tochtstrips langs de randen? Ik heb vorig jaar van dat radiatorfolie opgehangen (een soort dun schuim met metalige laag), maar dat liet hartstikke veel licht door en is heel dun, werkte niet goed.

Het materiaal mag dik zijn, 8 cm b.v. (zo diep zijn de vensters ongeveer, dus dikker heeft denk ik weinig zin?).

Mijn budget is niet enorm, dus liefst niet duur. Het gaat om 3 vensters van ca. 1m70 x 1m30 elk.

Heeft iemand misschien een idee, wat voor materiaal het meest praktisch zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-05 18:58
Aluminiumfolie tegen het glas. Dan weerkaatst het zonlicht en zal de ergste warmte buiten blijven.
Het is wel de vraag of omwonenden blij zijn met het resultaat (kans op een verblindend effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
En anders witte gordijnen, die niet doorzichtig zijn (of van die gordijnen met zo'n witte black out laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Peer_76 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:36:
Aluminiumfolie tegen het glas. Dan weerkaatst het zonlicht en zal de ergste warmte buiten blijven.
Het is wel de vraag of omwonenden blij zijn met het resultaat (kans op een verblindend effect).
Dank voor het idee! Had ik inderdaad ook even aan gedacht, maar lijkt me inderdaad niet prettig voor overburen. De straat is smal. En dat kan ik ook niet dagelijks weghalen en terugplaatsen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:37:
En anders witte gordijnen, die niet doorzichtig zijn (of van die gordijnen met zo'n witte black out laag)
Dank voor de tip, ik ga black-outlaag Googlen. Maar ik heb al gordijnen, kan dat samen? En zouden dikke platen sowieso niet beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Cerberus_tm al gedacht aan raamfolie ? ik heb 2 jaar geleden voor mijn zolderraam gedaan (dubbel glas wat lek is en nog niet vervangen) .. https://www.raamfolie-winkel.nl/enkel-dubbel-glas
ik kan het zeker adviseren het scheelt bakken warmte

Qboard/wediplaat of xps met alufolie kan je met een "mes" makkelijk op maat maken.

PS laten aanbrengen van folie als je het kan laten doen is zeker de meerprijs waard (diy is ook wel te doen maar best wel een dingetje) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18
Als je het iets netter wil doen en geen gedoe elke keer met monteren kan je ook zoeken op screens met zuignappen (of met touniquettes).
Dit zijn bewezen systemen, zijn eenvoudig te monteren en weg te halen en omdat ze enigszins lichtdoorlatend zijn Kan je ze in de zomeravonden laten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Het eerste waar ik aan denk zijn van die plastic platen waar ook makelaarsborden van gemaakt worden. Ik weet niet hoe het heet, maar het zijn van die plastic platen met een geplastificeerd laagje met daartussen golvend kunststof en soms foam. Superlicht, vormvast en makkelijk op maat te maken met een stanleymes. Ik zal ff googlen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:
@Cerberus_tm al gedacht aan raamfolie ? ik heb 2 jaar geleden voor mijn zolderraam gedaan (dubbel glas wat lek is en nog niet vervangen) .. https://www.raamfolie-winkel.nl/enkel-dubbel-glas
Ik vind dit interessant, maar lees online over risico's op barsten in de ramen. Als je de folie op de buitenzijde plakt, zou je toch geen barsten moeten kunnen krijgen lijkt mij? Als het aan de binnenzijde zit kan ik het nog enigszins begrijpen, omdat je de warmte dan gevangen houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Gevonden. Blijkbaar heet het ‘geschuimd pvc’ of ‘polypropyleenplaat’, ‘foamplaat’ of ‘foamboard’.

https://kunststofplatensh...t/geschuimd-pvc-wit-4-mm/
De plaat is UV-bestendig, brandwerend en heeft geluids- en warmte-isolerende eigenschappen. De PVC wit geschuimde plaat heeft een lange levensduur én is gemakkelijk te recyclen.
Volgens mij het perfecte product. En als je hem iets groter besteld dan je raam, kun je hem thuis op maat snijden in de vorm van je scheve kozijn. Bijvoorbeeld door eerst van karton een mal te maken.

[ Voor 65% gewijzigd door Ethiron op 03-06-2021 07:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
En screens dmv een zuignap op de ramen plakken? Anders zou je kunnen kijken naar PIR platen met zuignappen? Of het zelf fabrieken?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Ethiron schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:
Het eerste waar ik aan denk zijn van die plastic platen waar ook makelaarsborden van gemaakt worden. Ik weet niet hoe het heet, maar het zijn van die plastic platen met een geplastificeerd laagje met daartussen golvend kunststof en soms foam. Superlicht, vormvast en makkelijk op maat te maken met een stanleymes. Ik zal ff googlen voor je.
Ik dacht even dat je coroplast bedoelde, maar toch niet.

Polystyreen platen bij de bouwmarkt zijn ongeveer een tiende van de prijs, en houden ook nog wat transmissiewarmte tegen. Een pot knutsellijm en een rol aluminiumfolie, en volgens mij heb je dan prima lichte platen om in de sponning te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:48:
[...]

Ik vind dit interessant, maar lees online over risico's op barsten in de ramen. Als je de folie op de buitenzijde plakt, zou je toch geen barsten moeten kunnen krijgen lijkt mij? Als het aan de binnenzijde zit kan ik het nog enigszins begrijpen, omdat je de warmte dan gevangen houdt.
Barsten bij HR+++ zijn zover ik weet normaler dan bij HR++ en dubbelglas .. ze komen door thermische schok(ken) .. maar gebeuren juist aan de binnenzijde doordat de warmte niet weg kan (gordijnen te dicht bij het glas)

Hierom juist aan de buitezijde en zelfs bij mijn defecte zolderraam dat tzt vervangen word heb ik voor 80% versie gekozen .. naar buiten kijken is een tint donkerder maar het afkoelen v.d ruimte is veel minder noodzakelijk het scheelt makkelijk 5-10 graden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:55:
[...]

Ik dacht even dat je coroplast bedoelde, maar toch niet.

Polystyreen platen bij de bouwmarkt zijn ongeveer een tiende van de prijs, en houden ook nog wat transmissiewarmte tegen. Een pot knutsellijm en een rol aluminiumfolie, en volgens mij heb je dan prima lichte platen om in de sponning te plaatsen.
Ah ja coroplast, daar worden ze ook vaak van gemaakt ja. Eerlijk gezegd denk ik dat coroplast ook goed geschikt is voor wat TS wil.

Wist niet dat de bouwmarkt ook polystyreen heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Waarom zo moeilijk allemaal?

1. Koop vijf verhuisdozen bij de GAMMA. Maak ze plat, en knip en plak ze bij zodat ze even groot zijn als je ramen. Zijn ze kleiner, maakt niks uit. Alle beetjes helpen.
2. Maak twee gaatjes in je mooie platen, links boven en rechtsboven.
3. Koop een haakje met zuignapje bij bol.com
4. Koop een tube goedkope lijm.
5. Koop 5 rollen alu-folie.
6. Plak de folie op het karton.
7. Hang de platen op aan het raam.

Presto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Ondervloer voor laminaat o.i.d. met een aluminium laag werkt ook erg goed. En reflectie en isolatie tegen de warmte. Platen zijn makkelijk op maat te snijden en eventueel in een raamwerkje te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Anoniem: 1302638 omdat je het wellicht jaarlijks wil herhalen .. niet elk jaar weer creatief met karton actie wilt doen. ;)
en die zuignapjes blijven zitten als je ze vastlijmt of "magische handen" hebt .. teminste 99% van die zuignapjes dan.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Radiatorfolie zal ook wel werken.
Dat het een monument is, betekent trouwens toch niet dat je geen losse zonwering aan de buitenkant mag plaatsen? Aan de buitenkant heeft namelijk toch echt wel de voorkeur. Wij hebben hier verwijderbare zonwering voor hartje zomer. Dat zijn eigenlijk gewoon rechthoekige frames van vuren balken met doek erop gespannen. Die hangen we gewoon op met haakjes. Bij ons gaat het om een halfronde erker met 7 ramen erin. Grenst niet aan de straat, dus het aanbrengen van vaste markiezen zal geen probleem zijn. Maar dat wil ik voorlopig nog niet, omdat het houtwerk van de erker op redelijke termijn toch echt wel vervangen moet gaan worden. De huidige oplossing hebben de vorige eigenaren van het huis 20 jaar gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:13:
@Anoniem: 1302638 omdat je het wellicht jaarlijks wil herhalen .. niet elk jaar weer creatief met karton actie wilt doen. ;)
en die zuignapjes blijven zitten als je ze vastlijmt of "magische handen" hebt .. teminste 99% van die zuignapjes dan.
Wut? :?

1. Dan koopje betere zuignapjes
2. Je zet de platen op zolder voor volgend jaar.

Echt jongens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:25:
[...]

Wut? :?

1. Dan koopje betere zuignapjes
2. Je zet de platen op zolder voor volgend jaar.

Echt jongens.
Ik snap best dat je, als je dit jaarlijks wilt hergebruiken en je er ondertussen ook tegenaan moet kijken, je niet zomaar een paar platte verhuisdozen tegen je raam plakt. Het hoeft geen high end te zijn, maar verhuisdozen zijn wel de andere kant van het spectrum.

Echt jongens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ethiron schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Ik snap best dat je, als je dit jaarlijks wilt hergebruiken en je er ondertussen ook tegenaan moet kijken, je niet zomaar een paar platte verhuisdozen tegen je raam plakt. Het hoeft geen high end te zijn, maar verhuisdozen zijn wel de andere kant van het spectrum.

Echt jongens..
Oh absoluut. Maar moet ik voorkauwen dat als het zuignapje niet sterk genoeg is, je een sterker zuignapje nodig hebt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Ethiron schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Echt jongens..
Dan gebruik je een ander kartonnen oppervlakte wat ook de grootte heeft van het raam?

Hoewel; karton heeft één heel groot nadeel; het kan echt niet tegen water/regen... Het is dan beter op een rol radiatorfolie bij de Gamma te halen ipv een pak dozen, en dit folie op maat te knippen om daarna met zuignappen aan het raam vast te maken. Met een zuignap op elke hoek van het raam zit het dan ook strak en wappert het niet in de wind.

Plaats het wel op de buitenkant van het raam, en niet aan de binnenzijde. Hoewel bij (monumentaal) enkel glas dit nog niet echt een probleem moet zijn

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dude het is de toon die de muziek maakt .. en dus de reacties die je krijgt .. zijn het resultaat.

Dat jij je standaarden ulta-laag zet (niks mis mee oftewel I Dont Care ) verwacht alleen niet dat iedereen dezelfde insteek heeft Troep = troep

En met "koop betere troep" kan je ook vervangen door "magneet aan beide kanten van het raam" .. oftewel alternatieven die WEL werken ..

En als je niet zeker bent of iets wel/niet werkt of nut gaat hebben DAN is jou idee (al zou ik karton gebruiken van de spullen die je besteld of even bij de supermarkt scoren) goedkoper

EN ALS het werkt kan je nog altijd upgraden :+

ps het is te mooi weer om je aangevallen te voelen .. je gaf een waardevol advies ook al ziet niet iedereen de waarde ervan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:46:
[...]

Dude het is de toon die de muziek maakt .. en dus de reacties die je krijgt .. zijn het resultaat.

Dat jij je standaarden ulta-laag zet (niks mis mee oftewel I Dont Care ) verwacht alleen niet dat iedereen dezelfde insteek heeft Troep = troep

En met "koop betere troep" kan je ook vervangen door "magneet aan beide kanten van het raam" .. oftewel alternatieven die WEL werken ..

En als je niet zeker bent of iets wel/niet werkt of nut gaat hebben DAN is jou idee (al zou ik karton gebruiken van de spullen die je besteld of even bij de supermarkt scoren) goedkoper

EN ALS het werkt kan je nog altijd upgraden :+

ps het is te mooi weer om je aangevallen te voelen .. je gaf een waardevol advies ook al ziet niet iedereen de waarde ervan.
Hey ik vind alles prima hoor, maar dit waren twee opmerkingen die ik met een halve hersencel ook nog wel kon oplossen. Dus vandaar de verbaasde toon.

Als je karton niks vindt, vindt je het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Theo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Dan gebruik je een ander kartonnen oppervlakte wat ook de grootte heeft van het raam?

Hoewel; karton heeft één heel groot nadeel; het kan echt niet tegen water/regen... Het is dan beter op een rol radiatorfolie bij de Gamma te halen ipv een pak dozen, en dit folie op maat te knippen om daarna met zuignappen aan het raam vast te maken. Met een zuignap op elke hoek van het raam zit het dan ook strak en wappert het niet in de wind.

Plaats het wel op de buitenkant van het raam, en niet aan de binnenzijde. Hoewel bij (monumentaal) enkel glas dit nog niet echt een probleem moet zijn
hoewel buitenzijde afwerken met x.y.z (uitgezonderd raamfolie) normaal een goed advies is .. (waar ik zuignappen zou vervangen door neodinium-magneten die blijven beter zitten met wind ;) wel wat ertussen anders heb je krassen op het raam

Moet ik wel opmerken dat je je een hoop gezeik KAN krijgen met "puristen" (klagers) en kan het escaleren (lees je word uitgemaakt voor "Tokkie")

Daarom snap ik de TS wel preventief aan de binnenzijde aan de slag te gaan ..

@Anoniem: 1302638 als je die andere helft ervan inzet voor de "toon" oftewel iets minder aanvallend of denigerende manier van gereageren scheelt het al te "moeten" reageren erop .. :+

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 03-06-2021 08:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Ik heb zelf aan de binnenzijde zilvergrijze aluminium horizontale jaloezieën opgehangen.
Dus van buiten naar binnen Dubbel glas - aluminium jaloezieën - gordijnen met extra verduisterende laag.

Volgens mij ongeveer hetzelfde effect als aluminiumfolie, maar een stuk praktischer. Ze stralen ook meer naar boven dan naar beneden, zodat de over/achterburen er minder last van hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door NIMIC op 03-06-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjech@
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 02:11
Eerste en belangrijke vraag is wat voor glas zit er in? Als dat dubbelglas is met een HR-coating dan heeft die coating de werking als een infrarood spiegel en zal alle infrarood warmte reflecteren. Alles wat je achter het glas zet en de zonnestraling tegenhoudt door absorptie, zal binnenblijven. Alleen speciale gecoate producten die de zonnestraling direct reflecteren in dezelfde golflengte werken dan nog achter het glas. Dit zijn dan de betere zonwerende doeken met een gemetalliseerd oppervlak.

Is het standaard (dubbel) glas zonder coating dan heeft het wel zin iets achter het glas te zetten. Het liefst in een witte kleur zodat de reflectie het hoogst is en de absorptie het laagst.

Thermische breuk risico ontstaat als je de ruimte tussen glas en de afscherming ongeventileerd laat. Door de warmte ophoping kunnen er temperatuurverschillen optreden in het glas zelf, dat moet je voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Heb in mijn apartement de vorige jaren een groot stuk isolatiefolie voor onder vloeren gepakt en met een lading zuignappen ze op mijn buitenraam bij het balkon bevestigd. Aan de buitenkant dus, dat is wel belangrijk.
Scheelde al snel 5 a 6 graden binnen. Daarna gewoon opbergen en het jaar erop weer.

De nieuwe bewoners hebben ze gretig overgenomen en waren er ook blij mee.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Cerberus_tm schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:39:
[...]

Dank voor de tip, ik ga black-outlaag Googlen. Maar ik heb al gordijnen, kan dat samen? En zouden dikke platen sowieso niet beter werken?
Ja, ik heb ze ook op mijn gordijnen, kan via zo'n strijkplakband of gewoon vastnaaien (steviger).
Natuurlijk wel aan de 4aamkant, want ze zijn niet zo mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-05 19:35
Dit een optie? Netter en betaalbaar:

https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

I heb vorigjaar van houten latten een raamwerk gemaakt welke tussen mijn kozijnen past/klemt en daar radiatorfolie op gemaakt met de zilveren zijde naar buiten gericht.
Deze zitten direct tegen het raam aan de binnenkant waardoor er ook geen warmte ontstaat tussen raam en gordijn.
Voordeel van radiotorfolie is dat het overdag genoeg licht doorlaat en dat de lucht in de bubbeltjes misschien ook nog wat isoleert tegen warmte en door de klemconstructie kan je het zo weer verwijderen.
Scheelde in de kamer van mijn zoon best wel wat graden aan warmte waardoor het daar veel beter vertoeven is.
Nadeel wel is dat het geen lucht doorlaat dus s'nachts even 1tje weghalen bij het luchtrooster ivm ventilatie in de kamer.
S'winters gaan de raamwerken naar zolder voor opslag.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
ziet er goed uit maar best prijzig. Als ik mijn woonkamer wil dekken hiermee ben ik al gauw bijna 500 tot 1000 euro kwijt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 09:10
Wij hebben hier beschermd stadsgezicht en een VVE die voorschrijft dat screens die je aan je huis bevestigd alleen een bepaald model/kleur mag zijn. Dat kostte mij een fortuin dus ik ben voor screens gegaan op zuignappen. Vorig jaar besteld en toen kwamen ze te laat binnen om te testen (die dingen moet je ook niet kopen midden in de zomer). Ik heb ze er maandag opgezet en het scheelt enorm in mijn werkkamer.

Ik weet niet of ik de link mag plaatsen (zo niet, haal hem maar weg), maar ik heb ze van https://suneclipse.nl/
Maar er zijn vast ook andere aanbieders.

Doordat ze los zitten en van het raam afgehaald kunnen worden voldoe ik verder aan alle eisen. Ze kunnen eventueel ook aan de binnenkant, maar dan houden ze minder tegen (heb het bij 2 ramen ook binnen moeten doen omdat ik er simpelweg aan de buitenkant niet bij kan zonder hoogwerker)

[ Voor 12% gewijzigd door SunnieNL op 03-06-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Wat je eventueel nog kan doen is een dunne houten multiplex plaat, en daar radiatorfolie op lijmen. En die voor het raamzetten. Of misschien eerst via een groot stuk karton proberen, om te kijken of dat voldoende helpt.

Sommige mensen zie ik ook een schaduwdoek plaatsen. Misschien dat dat kan, moet je wel 2 gaten boren in je gevel. Dat mag misschien niet.

Heb je anders een foto van de ramen? Dan kunnen we beter meedenken.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik ook al heb gezien in de buurt zijn PIR platen op maat gesneden. Dat waren wel kleinere ramen dan die van jou waardoor één plaat genoeg was in de hoogte om te klemmen. Als je er meerdere nodig hebt moet je misschien nadenken hoe je ze stijf genoeg aan elkaar kan bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-05 11:26
Cerberus_tm schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:33:
Ik zou graag platen tijdelijk voor de ramen zetten om hitte tegen te houden op de warmste dagen van het jaar. Ik ben daarom op zoek naar een materiaal, of een combinatie van materialen, die goed warmte/zon tegenhouden. Ze mogen ook alle licht tegenhouden.

De ramen zitten grotendeels vast, en het is een rijksmonument, dus ik kan helaas, helaas niets van zonwering o.i.d. aan de buitenkant aanbrengen. Het moet aan de binnenkant, vandaar dat ik aan platen dacht.

Omdat ik de platen wellicht dagelijks voor de ramen wil zetten en weer weghalen, is het wel van belang dat ze niet te zwaar zijn.

Verder ben ik niet zo handig, heb alleen een simpele handzaag en een stanleymes en wat basisgereedschap, dus hopelijk is er een materiaal dat niet al te moeilijk op maat te maken is. De raamopeningen zijn trouwens nogal scheef (oud huis).

Zou zoiets als dik piepschuim goed warmte/zon tegenhouden? Wellicht met tochtstrips langs de randen? Ik heb vorig jaar van dat radiatorfolie opgehangen (een soort dun schuim met metalige laag), maar dat liet hartstikke veel licht door en is heel dun, werkte niet goed.

Het materiaal mag dik zijn, 8 cm b.v. (zo diep zijn de vensters ongeveer, dus dikker heeft denk ik weinig zin?).

Mijn budget is niet enorm, dus liefst niet duur. Het gaat om 3 vensters van ca. 1m70 x 1m30 elk.

Heeft iemand misschien een idee, wat voor materiaal het meest praktisch zou kunnen zijn?
Simpel denken: span een wit bedlaken rondom de buitenzijde van de ramen. Ja, je zult ze na een hittegolf moeten wassen, maar je hebt ze wel in enige voorraad in huis.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:01
Er is ondervloer en radiatorfolie (beide glimmend, dus warmte kaatst grotendeels weer naar buiten!) voorgesteld. Beide goedkoop en makkelijk monteerbaar en beide hebben een mooi bijkomend voordeel: Oprolbaar.

In mijn hoofd lijkt me de volgende constructie haalbaar:

- Neem de zuignappen zoals sommige hebben voorgesteld en plaats deze op je raam boven, links en rechts.

- Neem de folie en maak deze net zo breed als je raam (of iets smaller als je graag een klein beetje licht binnen wilt hebben) en iets MINDER hoog zodat de onderkant precies niet op de grond ligt

- Neem 2 stokken (a la bezemstok, of iets vergelijksbaars) en maak dit vast aan boven en onderkant van de folie. Dat kun je makkelijk doen door een stuk duct-/gaffa-tape voor de helft op het folie te plakken, daarna de andere helft aan de stok. Voor extra stevigheid nog een streepje tape aan de andere kan (leg wel op dat het folie een beetje kan scharnieren op je stok).

- Boor aan de bovenkant links en rechts een gaatje, die kun je dan over de haakjes van de zuignappen monteren. Mocht dat niet lukken, kun je ook een touwtje lussen om het aan elkaar te maken.

De stok aan de onderkant is zodat het doek zich 'strak' trekt zonder dat je extra dingen moet monteren. En als je het dan niet meer nodig hebt, kun je het helemaal oprollen en in een hoekje op zolder bewaren :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:39
Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van 2 pvc pijpen en een stuk reddingsdeken (zo'n gouden folie tegen onderkoeling). Aan de bovenkant van het raam de pv pijp vastgemaakt door touwtje door ventilatie rooster te maken. De folie vastmaken aan de pijp en dan onderaan het raam de tweede pijp als gewicht.

Je kon als bonus nog door de folie heenkijken ook.
(foto's https://www.instagram.com/p/BzC7TSyI3OC/ )

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57
Is het niet gewoon mogelijk om gordijnen op te hangen? Ik heb hier zelf verduisterende gordijnen hangen van de Ikea en die houden echt de warmte buiten. Ze komen in paren, zijn goedkoop en wat mij betreft altijd een mooiere oplossing dan dozen, rare folie of piepschuim tegen de ramen. Daarnaast kleden ze je huis aan en gaan galm tegen ( als dat enigszins een probleem is ).--edit-- ik zie dat je al gordijnen hebt, de juiste verduisterende gordijnen moeten al goed helpen. Ik zit hier met een plat dak, raamwerk over bijna de hele breedte van de kamer met enkelglas en zuidoosten zon ( oftewel de hele dag zon op mijn kamer ) en ik vind het goed uit te houden hier

Bijvoorbeeld de Bengta of anders de Majgull als je meer van de wat donkere kleur bent.

Ik heb zelf de BLÅHUVA en ben er erg tevreden over

[ Voor 15% gewijzigd door hollandnick op 03-06-2021 10:50 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Een gordijn aan de binnenkant zorgt er nog steeds voor dat de warmte binnenkomt. Je wilt het al aan de buitenkant tegenhouden. Al zal het uiteraard wel iets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-04 22:24
Kennis had hetzelfde probleem. Had het initieel opgelost met een glimmend folie plak ding, daarop brak WW3 uit met de buurt door de weerkaatsing en alle problemen van dien.
Hij heeft daarna diverse soorten witte gordijnen gebruikt, probleem daarmee was dat het bleef doorschijnen. Daarna kwamen de foam platen die hier ook aangeraden worden. Die werkten perfect, maar waren een rot gezicht en vervolgens kwamen daar dus allemaal klachten over gevolgd door een waarschuwing over het beschermde aanzicht.

Hij heeft uiteindelijk ook die zonnewering met zuignappen die aan de buitenkant van ramen geplaatst worden gekocht, in combinatie met dunne witte gordijnen. De volledig zon blokkerende werden niet goedgekeurd, maar de semi's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:56

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ashilh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:00:
[...]
Hij heeft uiteindelijk ook die zonnewering met zuignappen die aan de buitenkant van ramen geplaatst worden gekocht, in combinatie met dunne witte gordijnen. De volledig zon blokkerende werden niet goedgekeurd, maar de semi's wel.
Ja, welkom in Nederland, waar de buurt misschien nog wel meer te zeggen heeft over je woning dan jij. :)

Dat buren moeite hebben met de weerkaatsing van "hoogglansoplossingen", daar kan ik nog in meegaan. Maar inspraak over de kleur van je zonwering? Nee.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57
Kennis had hetzelfde probleem. Had het initieel opgelost met een glimmend folie, daarop brak WW3 uit met de buurt door de weerkaatsing en alle problemen van dien.
Hij heeft daarna diverse soorten witte gordijnen gebruikt, probleem daarmee was dat het bleef doorschijnen. Daarna kwamen de foam platen die hier ook aangeraden worden. Die werkten perfect, maar waren een rot gezicht en vervolgens kwamen daar dus allemaal klachten over gevolgd door een waarschuwing over het beschermde aanzicht.

Serieus....de buurt/beschermd aanzicht die iets te zeggen heeft of je verduisterende gordijnen koopt of niet. Het moet niet gekker worden 8)7

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:40
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:

Qboard/wediplaat of xps met alufolie kan je met een "mes" makkelijk op maat maken.

PS laten aanbrengen van folie als je het kan laten doen is zeker de meerprijs waard (diy is ook wel te doen maar best wel een dingetje) ..
Net even snel gekeken voor exterieurfolie voor een zolderraam van 120 bij 120.. Da's €87 euro ..
.. PER RAAM! (en ik heb vier van zulke jongens hier)
Da's een prijzige oplossing.. en dan wil ik eigenlijk wel heel zeker zijn dat dit enigszins gaat werken

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DonJunior schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Net even snel gekeken voor exterieurfolie voor een zolderraam van 120 bij 120.. Da's €87 euro ..
.. PER RAAM! (en ik heb vier van zulke jongens hier)
Da's een prijzige oplossing.. en dan wil ik eigenlijk wel heel zeker zijn dat dit enigszins gaat werken
:Y zie de eerste post zeker het advies betreft WIE het doet ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Misschien is suneclipse nog wat voor je. Geen idee hoe groot je ramen zijn en hoe duur het dus wordt.
Wel een oplossing die je jaren kan gebruiken en die netjes oogt.

was dus al geopperd zie ik.

[ Voor 10% gewijzigd door jvanderkroon op 03-06-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:39
Ik heb zelf een 'zilverdoek' voor mijn ramen hangen, dit werkt verassend goed om de zon buiten te houden zonder dat het licht weerkaatst zoals bij aluminiumfolie

https://www.jansikkes.nl/...ltrasol-soepel-uni-zilver

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:53:
[...]

:Y zie de eerste post zeker het advies betreft WIE het doet ;)
Ik snap je opmerking denk ik niet zo goed? Wat heeft de prijs van het folie te maken met wie het doet?
Ik doel met mijn opmerking op het feit dat de folie ansich is al vrij prijzig is (ongeacht dus of je het laat aanbrengen of het zelf doet)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59

AMDFreak

Intel is zo..

Ik denk dat het niet tegen te houden is, de warmte komt ook via je muren binnen, waardoor je huis nog moeilijker afkoelt..

Zelf woon ik in een prachtig nieuwbouwhuis, alles prima geisoleerd, dikke spouwmuren, rolluiken voor de ramen..
Het duurt even voordat alles opwarmt, maar de warmte verdwijnt ook heel langzaam. Maar ik hou het echt niet tegen dat het 26,5 graden binnen wordt.. en de volgende ochtend is het 25,5 graden.. En het heeft echt nog dagen geduurd voordat het koeler werd in huis.

Je geeft zelf aan in een monumentaalpand te zitten, Dan is er een kans dat je nog enkel glas hebt? Daar valt niet tegen aan te beschermen..
En als je buren of onderburen ook niets doen, krijg je de warmte alsnog gratis binnen via de buren ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

wat ik wel grappig vind dat er in het kader van beschermd stadsgezicht niks aan de kozijnen geschroefd mag worden en er dan -begrijpelijkerwijs ( ik gun je van harte een koel huis)- creatieve oplossingen bedacht worden, waardoor het stadsgezicht in het warme seizoen wellicht ook 'anders' is dan beoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Gamebuster schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:51:
[...]

ziet er goed uit maar best prijzig. Als ik mijn woonkamer wil dekken hiermee ben ik al gauw bijna 500 tot 1000 euro kwijt.
Prima, maar jij bent ts niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DonJunior schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Ik snap je opmerking denk ik niet zo goed? Wat heeft de prijs van het folie te maken met wie het doet?
Ik doel met mijn opmerking op het feit dat de folie ansich is al vrij prijzig is (ongeacht dus of je het laat aanbrengen of het zelf doet)
Dat heeft ermee te maken dat ALS het goed aangebracht is .. luchtbelletjes, rimpels zijn er niet want deze zie je erg en gezien de prijs ervan denk ik dat dat zeker wel een onderdeel is van het eindresultaat.

De prijs tja dat ligt ook aan je glas partij dat in de zon staat in de loop v.d dag .. een raam van 100cm x 100cm is het een kostbare zaak .. en redelijk onnodig maar praat je over 200cm x 400cm dan is het wel waard. Maar dat is jou persoonlijke situatie.

En wat is prijzig ? screening / rolluiken zijn 2x of meer kwa prijs (werken ook iets beter) ..

en ja stenen warmen ook op .. gordijnen etc dichthouden helpen ook ..

puur op folie .. je hebt minder opwarming in huis .. en dus minder energie nodig voor verkoeling ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
418O2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Prima, maar jij bent ts niet
Jeetje zeg.. mag dan niemand meer reageren omdat hij/zij TS niet is?
Ik zit in eenzelfde situatie en ben opzoek naar een mooie oplossing. In dit topic zie ik veel mooie tips voorbij komen. Ondanks dat ik TS niet ben mag ik toch wel reageren op een aangedragen tip?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
DonJunior schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Ik zit in eenzelfde situatie en ben opzoek naar een mooie oplossing. In dit topic zie ik veel mooie tips voorbij komen. Ondanks dat ik TS niet ben mag ik toch wel reageren op een aangedragen tip?
Jawel, maar dat het voor jou te duur is maakt weinig uit en zorgt er voor dat het topic gauw verzandt in verschillende oplossingen voor verschillende situaties waar de TS niet mee geholpen is.

En 'voor mij te duur' droppen voegt echt niets toe. Dat snap je zelf vast ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
418O2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Jawel, maar dat het voor jou te duur is maakt weinig uit en zorgt er voor dat het topic gauw verzandt in verschillende oplossingen voor verschillende situaties waar de TS niet mee geholpen is.

En 'voor mij te duur' droppen voegt echt niets toe. Dat snap je zelf vast ook wel :)
Jouw reactie erop voegt nog minder toe (en mijn reactie hierop weer nog minder)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Dank voor het idee, maar het lijkt me dat dat niet genoeg tegenhoudt voor mijn doeleinde. Ik ben op zoek naar het tegenhouden van zo veel mogelijk warmte en licht, dus totale verduistering. Die ik dan dagelijks (of vóór en na een hittegolf) plaats en weer weghaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
brokenp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:
Als je het iets netter wil doen en geen gedoe elke keer met monteren kan je ook zoeken op screens met zuignappen (of met touniquettes). ...
Dank voor de tip zuignappen lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Ethiron schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:50:
Gevonden. Blijkbaar heet het ‘geschuimd pvc’ of ‘polypropyleenplaat’, ‘foamplaat’ of ‘foamboard’.

https://kunststofplatensh...t/geschuimd-pvc-wit-4-mm/
...
Dank voor het zoeken. Maar dat zou wel erg duur worden, misschien 200 of 300 euro voor drie grote ramen. En ik heb nog drie ramen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
caspervc schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:54:
En screens dmv een zuignap op de ramen plakken? Anders zou je kunnen kijken naar PIR platen met zuignappen? Of het zelf fabrieken?
en @Admiral Freebee Dank voor de tip, PIR klinkt goed en is misschien nog net haalbaar voor onder de €100 voor drie grote ramen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 04-06-2021 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:55:
...
Dank voor de tip, die prijs is inderdaad wel een stuk beter. Is polystreen gewoon piepschuim? Of toch een andere vorm?

Wat betreft aluminiumfolie: dan krijgen overburen last van de weerkaatsing, dat kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:03:
Waarom zo moeilijk allemaal?

1. Koop vijf verhuisdozen bij de GAMMA. Maak ze plat, en knip en plak ze bij zodat ze even groot zijn als je ramen. Zijn ze kleiner, maakt niks uit. Alle beetjes helpen.
2. Maak twee gaatjes in je mooie platen, links boven en rechtsboven.
3. Koop een haakje met zuignapje bij bol.com
4. Koop een tube goedkope lijm.
5. Koop 5 rollen alu-folie.
6. Plak de folie op het karton.
7. Hang de platen op aan het raam.

Presto.
Dit vind ik wel goede tips:
- Karton als materiaal
- Zuignappen met haakjes om de voel op te hangen, zodat het ook geen stijve platen hoeven te zijn

Maar isoleert karton wel goed? Dat is toch vrij dun?

Aluminiumfolie zou helaas te veel overlast veroorzaken voor overburen door de weerkaatsing. Misschien een ander, meer diffuus weerkaatsend materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
raze88 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:09:
Ondervloer voor laminaat o.i.d. met een aluminium laag werkt ook erg goed. En reflectie en isolatie tegen de warmte. Platen zijn makkelijk op maat te snijden en eventueel in een raamwerkje te bouwen.
Interessante optie. Maar die zijn toch vrij dun? Ik heb radiatorfolie geprobeerd vorig jaar, maar dat liet veel te veel licht en warmte door helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:20:
Radiatorfolie zal ook wel werken.
Dat het een monument is, betekent trouwens toch niet dat je geen losse zonwering aan de buitenkant mag plaatsen? Aan de buitenkant heeft namelijk toch echt wel de voorkeur. Wij hebben hier verwijderbare zonwering voor hartje zomer. Dat zijn eigenlijk gewoon rechthoekige frames van vuren balken met doek erop gespannen. Die hangen we gewoon op met haakjes. Bij ons gaat het om een halfronde erker met 7 ramen erin. Grenst niet aan de straat, dus het aanbrengen van vaste markiezen zal geen probleem zijn. Maar dat wil ik voorlopig nog niet, omdat het houtwerk van de erker op redelijke termijn toch echt wel vervangen moet gaan worden. De huidige oplossing hebben de vorige eigenaren van het huis 20 jaar gebruikt.
Radiatorfolie heb ik vorig jaar geprobeerd, maar dat liet hartstikke veel licht en warmte door. Ik zoek iets dat echt zo veel mogelijk tegenhoudt.

Aan de buitenkant gaat echt niet. Je mag hier absoluut niets aan de buitenkant plaatsen. Ik mag niet eens een schroef in een balk binnen draaien, laat staan buiten. Verder is het de eerste verdieping (vensterbank is ca. 5,5 meter boven straatniveau), en de ramen kunnen niet echt open (alleen 1 van de 3 ramen kun je 30 cm omhoog schuiven), dus ik zou er ook helemaal niet bij kunnen om het te monteren of wat dan ook. Het moet echt aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Radiatorfolie heb ik vorig jaar geprobeerd, maar dat hield veel te weinig licht en warmte tegen.

Buitenkant gaat echt helaas absoluut niet, zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
NIMIC schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:00:
Ik heb zelf aan de binnenzijde zilvergrijze aluminium horizontale jaloezieën opgehangen.
Dus van buiten naar binnen Dubbel glas - aluminium jaloezieën - gordijnen met extra verduisterende laag.

Volgens mij ongeveer hetzelfde effect als aluminiumfolie, maar een stuk praktischer. Ze stralen ook meer naar boven dan naar beneden, zodat de over/achterburen er minder last van hebben.
Jaloezieën zijn misschien wel interessant. Alleen vermoed ik dat die niet goedkoop zijn, en dat je die niet makkelijk kunt monteren als je niet mag boren noch schroeven?

Wat betreft aluminium: weerkaatsen schuin naar boven is ook geen optie, want de overkant van de straat is een meter of acht van mijn gevel, en daar wonen mensen meerdere verdiepingen hoger dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:53:
...

Moet ik wel opmerken dat je je een hoop gezeik KAN krijgen met "puristen" (klagers) en kan het escaleren (lees je word uitgemaakt voor "Tokkie")

Daarom snap ik de TS wel preventief aan de binnenzijde aan de slag te gaan ..
Dat, maar vooral dat het streng verboden is door de stichting van wie ik huur, en door de stad, en door het stadsdeel. Iets aan de buitenkant kan ik echt niet maken. Misschien zou ik nog wel durven om voor een paar dagen een laken aan de buitenkant van het raam te hangen, alleen ik kan er sowieso helemaal niet bij. Het kozijn is ca. 5,5 meter boven straatniveau, en de ramen kunnen niet echt open. Dus het moet echt aan de binnenkant. Daarom ben ik dus op zoek naar iets wat alle licht en warmte tegenhoudt, maar dat ik dagelijks kan plaatsen en weer weg kan halen, alleen tijdens een hittegolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
tsjech@ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:01:
Eerste en belangrijke vraag is wat voor glas zit er in? ...
Het is enkelglas met voorzetramen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ShockWave schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:50:
I heb vorigjaar van houten latten een raamwerk gemaakt welke tussen mijn kozijnen past/klemt en daar radiatorfolie op gemaakt met de zilveren zijde naar buiten gericht. ...
Radiatorfolie heb ik vorig jaar geprobeerd (opgehangen), maar dat liet een hoop licht en warmte door helaas. Nu ben ik op zoek naar maximaal licht en warmte tegenhouden, en dan alleen tijdens een hittegolf, dus makkelijk dagelijks te plaatsen en weer weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
SeenD schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:56:
Wat je eventueel nog kan doen is een dunne houten multiplex plaat, en daar radiatorfolie op lijmen. En die voor het raamzetten. Of misschien eerst via een groot stuk karton proberen, om te kijken of dat voldoende helpt.

Sommige mensen zie ik ook een schaduwdoek plaatsen. Misschien dat dat kan, moet je wel 2 gaten boren in je gevel. Dat mag misschien niet.

Heb je anders een foto van de ramen? Dan kunnen we beter meedenken.
Dank voor het meedenken. Multiplex, isoleert dat goed tegen warmte? En is zelfs een dunne plaat niet vrij zwaar al, van 130x170 cm? Maar misschien is dat wel een optie, radiatorfolie heb ik nog liggen.

Ik mag inderdaad absoluut niets aan de buitenkant doen, en zou er ook totaal niet bij kunnen als het wel mocht, helaas. Ik weet dat dat beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:
Er is ondervloer en radiatorfolie (beide glimmend, dus warmte kaatst grotendeels weer naar buiten!) voorgesteld. Beide goedkoop en makkelijk monteerbaar en beide hebben een mooi bijkomend voordeel: Oprolbaar.

In mijn hoofd lijkt me de volgende constructie haalbaar:

- Neem de zuignappen zoals sommige hebben voorgesteld en plaats deze op je raam boven, links en rechts.

- Neem de folie en maak deze net zo breed als je raam (of iets smaller als je graag een klein beetje licht binnen wilt hebben) en iets MINDER hoog zodat de onderkant precies niet op de grond ligt

- Neem 2 stokken (a la bezemstok, of iets vergelijksbaars) en maak dit vast aan boven en onderkant van de folie. Dat kun je makkelijk doen door een stuk duct-/gaffa-tape voor de helft op het folie te plakken, daarna de andere helft aan de stok. Voor extra stevigheid nog een streepje tape aan de andere kan (leg wel op dat het folie een beetje kan scharnieren op je stok).

- Boor aan de bovenkant links en rechts een gaatje, die kun je dan over de haakjes van de zuignappen monteren. Mocht dat niet lukken, kun je ook een touwtje lussen om het aan elkaar te maken.

De stok aan de onderkant is zodat het doek zich 'strak' trekt zonder dat je extra dingen moet monteren. En als je het dan niet meer nodig hebt, kun je het helemaal oprollen en in een hoekje op zolder bewaren :)
Dank voor dit uitgewerkte idee. Misschien wordt het inderdaad weer iets wat hangt, in plaats van platen. Het enige is dat ik vorig jaar radiatorfolie geprobeerd heb, maar dat liet veel te veel licht en warmte door. Daarom zat ik nu aan dikke platen van iets te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
jvanderkroon schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:24:
Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van 2 pvc pijpen en een stuk reddingsdeken (zo'n gouden folie tegen onderkoeling). Aan de bovenkant van het raam de pv pijp vastgemaakt door touwtje door ventilatie rooster te maken. De folie vastmaken aan de pijp en dan onderaan het raam de tweede pijp als gewicht.

Je kon als bonus nog door de folie heenkijken ook.
(foto's https://www.instagram.com/p/BzC7TSyI3OC/ )
Dank voor de tip! Interessant materiaal. Het is natuurlijk heel goed isolerend materiaal voor zijn dikte; maar zou iets veel dikkers niet beter zijn (wat bij een raam kan maar niet bij een drenkeling)?

En weerkaatst het niet te veel licht? Ik wil de overburen niet verblinden, het is een smalle straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Kennis had hetzelfde probleem. Had het initieel opgelost met een glimmend folie plak ding, daarop brak WW3 uit met de buurt door de weerkaatsing en alle problemen van dien.

Mooi dat die platen goed werkten. Ik zou ze alleen een paar dagen doen tijdens een hittegolf, dus dat durf ik wel aan qua stadsgezicht/buurt. Weet je nog welk materiaal hij gebruikte? Was het polystreen (is dat hetzelfde als piepschuim?)? Or PIR? Ik heb er weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Ja, welkom in Nederland, waar de buurt misschien nog wel meer te zeggen heeft over je woning dan jij. :)

Dat buren moeite hebben met de weerkaatsing van "hoogglansoplossingen", daar kan ik nog in meegaan. Maar inspraak over de kleur van je zonwering? Nee.
Het gaat hier niet zo zeer om buren maar om beschermd stadsgezicht en een stichting. Er mag hier helemaal niets, ik mag binnen niet eens een schroef in de balken draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
gekke-gerrit schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:01:
Ik heb zelf een 'zilverdoek' voor mijn ramen hangen, dit werkt verassend goed om de zon buiten te houden zonder dat het licht weerkaatst zoals bij aluminiumfolie

https://www.jansikkes.nl/...ltrasol-soepel-uni-zilver
Hee, dit klinkt best wel goed, vooral ook dat het niet weerkaatst. Hoe is het denk je vergeleken met radiatorfolie? Dat heb ik vorige zomer geprobeerd, maar het hield veel te weinig licht en warmte tegen, ook al zou je denken dat het bijna alles tegenhoudt. Het is ook gewoon te dun om tegen warmte te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
AMDFreak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:53:
...
Je geeft zelf aan in een monumentaalpand te zitten, Dan is er een kans dat je nog enkel glas hebt? Daar valt niet tegen aan te beschermen..
Inderdaad enkelglas, met voorzetramen. Als ik het totaal verduister met dikke platen, zou dat dan niet een heel groot deel tegenhouden van de warmte die anders via de ramen binnenkomt, dus van direct zonlicht + warmtestraling + warme lucht die het glas opwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:16:
wat ik wel grappig vind dat er in het kader van beschermd stadsgezicht niks aan de kozijnen geschroefd mag worden en er dan -begrijpelijkerwijs ( ik gun je van harte een koel huis)- creatieve oplossingen bedacht worden, waardoor het stadsgezicht in het warme seizoen wellicht ook 'anders' is dan beoogd.
Haha true, maar ik zou het dan ook slechts een paar dagen per jaar doen, alleen tijdens een hittegolf, en dan nog alleen overdag waarschijnlijk (vandaar dat het makkelijk te plaatsen en weg te halen moet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Van mij mag het zeker! En zelf wil ik ook zo min mogelijk uitgeven, geen honderden euries. Gewoon een goedkope, lelijke oplossing, alleen voor een paar dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
Mbt radiatornfolie, gouden isolatie etc. Je kan ook kijken naar bubbeltjes plastic met een aluminium laag. Dat heet officieel pif
- flexibel (makkelijk te monteren)
- goedkoop
- isolerend (door de luchtkamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met radiatorfolie, wat dus helaas veel te veel licht en warmte doorliet voor mij.
https://www.karwei.nl/ass...ium-250-x-50-cm/p/B265899

[ Voor 50% gewijzigd door Cerberus_tm op 04-06-2021 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:15:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met radiatorfolie, wat dus helaas veel te veel licht en warmte doorliet voor mij.
https://www.karwei.nl/ass...ium-250-x-50-cm/p/B265899
Dat is relatief een dunne folie. Ik bedoelde meer zoiets https://www.dunisoleren.n...olatie-iso40-40mm-84x12m/ - 40mm dik, ook verkrijgbaar in dikkere varianten.

Laat nog steeds licht door maar door de luchtkamers isoleert het meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
@brokenp Ah, dat ziet er al beter uit dan wat ik heb. Maar als het licht doorlaat, dan vraag ik me af of het beter werkt dan echt verduisterende platen van iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 05:26:
[...]

Dank voor de tip, die prijs is inderdaad wel een stuk beter. Is polystreen gewoon piepschuim? Of toch een andere vorm?

Wat betreft aluminiumfolie: dan krijgen overburen last van de weerkaatsing, dat kan helaas niet.
Bij alu-folie en weerkaatsing: je kan ook de doffe kant gebruiken en wellicht kan je de platen slim kantelen waardoor de reflectie meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
Als je echt platen wil zou je naar Harde pir Platen met reflecterende folie kunnnen kijken ipv piepschuim.

- isoleert meer dan piepschuim
- enigszins reflectie van warmte
- last minder los (piepschuim Bolletjes laten los)
- verschillende diktes mogelijk

Is goedkoper te vinden door te zoeken naar b keus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 05:26:
Dat is inderdaad gewoon piepschuim. Als je 8 cm sponning hebt zou je een R-waarde van 2 kunnen bereiken: vergelijkbaar met een (slecht) geisoleerde spouwmuur, maar een stuk beter dan die van enkel glas. Je voorkomt dan niet dat het glas warm wordt, maar maakt het wel moeilijker voor het glas om z'n warmte over te dragen aan de lucht binnen.

Als je een metalen kozijn hebt kan dat alsnog best warm worden. Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 05:30:
[...]

Interessante optie. Maar die zijn toch vrij dun? Ik heb radiatorfolie geprobeerd vorig jaar, maar dat liet veel te veel licht en warmte door helaas.
Het isolerende schuim zal niet heel veel doen maar wel wat. De reflecterende laag op de ondervloer (aluminium folie achtig) zal voor de grootste barricade moeten zorgen door de warmte straling te weerkaatsen.

In de post lees ik dat het weerkaatsen dmv een spiegelend oppervlak geen optie is. Dan is deze optie denk ik ook niet de oplossing waar je naar zoekt gezien ook de ondervloer spiegeld(waarschijnlijk iets minder dan folie maar genoeg om eventueel overlast te kunnen veroorzaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben zelf naar deze aan het kijken:

AIYOUVM Rolgordijn met zuignap, plissé met zuignap zonder boren, (165 maten) met zuignappen, uv-bescherming en hittewerende rolgordijnen voor vensters/dakramen

Meer informatie: https://www.amazon.nl/dp/...t_dp_3DGGR54S7YXBN2RDW8B0

Helaas maar 1 review dus ik weet niet of die goed is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DutchKel schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:41:
Ik ben zelf naar deze aan het kijken:

AIYOUVM Rolgordijn met zuignap, plissé met zuignap zonder boren, (165 maten) met zuignappen, uv-bescherming en hittewerende rolgordijnen voor vensters/dakramen

Meer informatie: https://www.amazon.nl/dp/...t_dp_3DGGR54S7YXBN2RDW8B0

Helaas maar 1 review dus ik weet niet of die goed is.
De prijs is wel goed. Je zou het dan al kunnen proberen voor de slaapkamerraam om te kijken wat de kwaliteit is (nadeel is dat je dan net zult zien dat je het volgend jaar niet meer kunt vinden om het voor de andere ramen ook te kopen :p ) Op de bovenverdieping is het voor mij wel moeilijk plaatsen. Raam op de slaapkamer kan maar voor 25 procent worden geopend bijvoorbeeld.

Ik heb vorig jaar een schaduwdoek gekocht maar nog niet echt een plan hoe ik dat ga plaatsen. Misschien voor de veranda als soort luifel op stokken ofzo dan heb ik er in de tuin ook nog wat aan en verduisterd het de ramen. Of over het dak en dan toch zo'n gordijntjes erbij. Het was nu ook vrij onverwachts warm en het zou maar tot woensdag zijn dus ik ben er nu ook nog niet mee bezig geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Laatst online: 07:39
Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:03:
[...]

Hee, dit klinkt best wel goed, vooral ook dat het niet weerkaatst. Hoe is het denk je vergeleken met radiatorfolie? Dat heb ik vorige zomer geprobeerd, maar het hield veel te weinig licht en warmte tegen, ook al zou je denken dat het bijna alles tegenhoudt. Het is ook gewoon te dun om tegen warmte te isoleren.
Ik kan vanuit binnen nog naar buiten kijken. De contouren van bijvoorbeeld een stoel blijven dan nog zichtbaar. Het zal voor jou niet de beste oplossing wezen om alle warmte weg te houden. Maar ik denk dat het zo’n 80-90% van de directe zonnestralen in je huis voorkomt. Warmte van buiten komt via het glas binnen daar helpt het doek niet tegen

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Laatst online: 02-05 14:36
mag een witte plank ook vlak tegen het raam gemonteerd worden (5 tot 10cm afstand boven naar onder) zonder risico op thermische breuk ?

groet

eeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eeltje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:20:
mag een witte plank ook vlak tegen het raam gemonteerd worden (5 tot 10cm afstand boven naar onder) zonder risico op thermische breuk ?

groet

eeltje
er zijn geen wetten tegen dingen achter of voor glas plaatsen, alleen als het een thermische breuk veroorzaakt heb je geen recht op garantie. Dus ja het mag, maar zeker in combi met HR++ of HR+++ is het er achter zetten niet per definitie handig (en ook niet heel nuttig, als het gaat om zonwering)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-05-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
Een thermische breuk komt vooral voor bij dubbelglas door het grote temperatuurverschil. Een plank of plaat op 5 tot 10 cm afstand zal geen breuken veroorzaken. Het gaat volgens mij namelijk om enkel glas.

[ Voor 18% gewijzigd door Saint2Saint op 10-05-2023 21:20 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
ik had glasbreuk dubbelglas doordat me donkere gordijnen te dicht tegen me ramen hingen. volgens glas reparateur. ach ja gevalletje van gewoon proberen denk witte trespa plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Saint2Saint schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:18:
Het gaat volgens mij namelijk om enkel glas.
In het originele topic van 2021 klopt dat :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Cerberus_tm aangezien dit topic omhoog is geschopt en ik destijds al interesse had, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de oplossing voor jou is geworden..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

eeltje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:22:
ik had glasbreuk dubbelglas doordat me donkere gordijnen te dicht tegen me ramen hingen. volgens glas reparateur. ach ja gevalletje van gewoon proberen denk witte trespa plaat.
Dan weet je toch al dat het niet kan? Een witte plaat reflecteert meer dan donkere gordijnen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
Marzman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Dan weet je toch al dat het niet kan? Een witte plaat reflecteert meer dan donkere gordijnen.
lees meerdere voorbeelden hier van mensen die van wit schuim platen met gat voor airco slang maken om in raamkozijn te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

eeltje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:58:
[...]

lees meerdere voorbeelden hier van mensen die van wit schuim platen met gat voor airco slang maken om in raamkozijn te plaatsen.
Ja, maar dan staat het raam een stukje open en dan is het voor die opening dicht te maken.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Marzman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Wat op zich geen probleem hoeft te zijn. Ik heb bijv. zonreflecterende verduisterende rolgordijnen ("aluminium" coating) die echt reflecteren als een gek. Wat ik wel heb gedaan is rondom 5mm vrij gehouden, zodat excessieve warmte weg kan. Thermische breuk voorkom je dan wel. Hitte komt nog steeds wel de kamer in, maar dit weerkaatst in ieder geval een groot deel terug naar het raam en daarmee een klein deel weer naar buiten. Scheelt toch wel in de snelheid van het opwarmen van de kamer en net genoeg om het comfortabel te houden voor de mobiele airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-05 14:59
DonJunior schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:29:
@Cerberus_tm aangezien dit topic omhoog is geschopt en ik destijds al interesse had, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de oplossing voor jou is geworden..
Semi zelfde situatie, alu folie gecoat rolgordijn van de Hornbach gekocht. Goedkoop, doet een hoop en eenvoudig plaatsen/verwijderen.

Elke plaat isolatie met reflectie folie erop is nog beter, wel een beetje ruimte tussen glas en plaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Taghorn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Semi zelfde situatie, alu folie gecoat rolgordijn van de Hornbach gekocht. Goedkoop, doet een hoop en eenvoudig plaatsen/verwijderen.

Elke plaat isolatie met reflectie folie erop is nog beter, wel een beetje ruimte tussen glas en plaat houden.
Punt is, ik heb al een rolgordijn maar zoek juist iets wat aan de buitenkant de zon/warmte al tegen kan houden. Want nu merk ik dat het raam/gordijn binnen alsnog behoorlijk warm zijn. Dus die hitte is dan toch al binnen. Dat is zonde.

*sowieso

Pagina: 1 2 Laatste