Mobiele airco: wat zijn goede merken, en zijn die het waard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Disclaimer

Ik zou heel graag een split unit willen, maar dat kan echt niet, want het is een huurhuis, appartement op de 1e verdieping zonder balkon of tuin, in een rijksmonument. Ik mag binnen niet eens een schroef in de balken of kozijnen boren.

Zonwering is ook helaas niet toegestaan, er mag niets aan de gevel te zien zijn.
Welke merken staan bekend als betrouwbaar en effectief voor mobiele airco's?

ACHTERGROND-INFORMATIE (hoef je niet te lezen):

Ik heb vorig jaar een wat oudere mobiele Zibro van mijn schoonmoeder gekregen, die heel goed werkt in een kleine kamer, krijgt het makkelijk tot 20 graden wanneer het buiten 30 is. Dus op zich heb ik goede ervaringen met een mobiele airco.

Het enige nadeel is dat het geluidsverschil erg groot is wanneer hij aanspringt door zijn thermostaat. Is dat bij nieuwere / andere merken ook zo, of zijn er waarbij dat wat geleidelijker gaat, zodat je niet wakker schrikt? Hard geluid vind ik op zich niet zo erg, zolang het maar vrij constant is. Ik heb iets gehoord over een inverter?

Nu wil ik er nog een mobiele airco bij kopen voor een wat grotere kamer (25 m²), aan dezelfde gevel. De kamer heeft middelgrote ramen aan één kant, en krijgt een redelijk aantal uren zon per dag in de zomer, maar het grootste deel van de dag schaduw. Er is wel opstijgende hitte van een (tamelijk smalle) straat zonder groen, en we zitten in een zogenaamd hitte-eiland midden in de stad. Isolatie is denk ik matig, daar kan ik weinig aan veranderen.

Na een week 20 graden buiten, en dan plotseling 1 dag met 30 graden, zal de kamer nog wel redelijk koel blijven (onder in de 20). Maar na een paar dagen wordt het binnen toch bovenin de 20, richting 30. Zolang het buiten onder de 25 graden blijft, of maar heel kort warmer is, zou ik hem überhaupt niet aanzetten. Ik zet 's avonds verder alle ramen open, maar het koelt niet super snel af, heb slechts een klein raampje aan de achterkant.

Ik dacht misschien aan ca. 12.000 BTU, om het ruim te nemen? Mijn huidige Zibro heeft 7500 BTU. Ik heb geen super groot budget en wil graag niet te veel uitgeven, maar vind het wel belangrijk genoeg om niet super zuinig te zijn.

MOGELIJKE MERKEN:
  • Ik hoor wisselende verhalen over b.v. Eurom: sommigen zijn er blij mee, bij anderen gaan ze snel kapot of koelen ze weinig. Maar wat vinden mensen die er echt iets van weten?
  • En Qlima, dat via hetzelfde bedrijf schijnt te worden verkocht als de oudere Zibro's, die volgens mij wel goed bekend staan?
  • En Whirlpool, is dat wat qua airco's?
  • AEG is denk ik een goed merk? Maar is het ook de meerprijs waard?
  • Hetzelfde geldt voor De Longhi?
  • Honeywell?
Zijn dure merken het prijsverschil waard?

Hopelijk worden jullie niet gek van zo veel vragen. Dit is echt moeilijk te Googlen. Recensies gaan alle kanten op. Het belangrijkste is voor mij betrouwbaarheid, dat hij niet snel kapot gaat.

P.S.
Ik heb gehoord van mensen die met een bak en tape een speciale luchtaanvoerslang aan het rooster van een airco vastmaken. Misschien ga ik dat ook wel doen, maar dat zie ik wel als ik hem eenmaal heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 13:01
Verdiep je eens in een mobiele split airco. Misschien past dat wel in je situatie. Deze zijn over het algemeen beter dan gewone mobiele airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
master_beuner schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:18:
Verdiep je eens in een mobiele split airco. Misschien past dat wel in je situatie. Deze zijn over het algemeen beter dan gewone mobiele airco's.
Dank voor de tip! Heb ik inderdaad naar gekeken, maar ik kan op geen enkele manier een (deel van een) unit aan de buitenkant van een raam monteren (monument). Dus dat lijkt me niet mogelijk. Ik heb er trouwens wel naar ge-Googled, maar kwam alleen heel dure tegen, behalve die kleine dingen voor in caravans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Cerberus_tm schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Dank voor de tip! Heb ik inderdaad naar gekeken, maar ik kan op geen enkele manier een (deel van een) unit aan de buitenkant van een raam monteren (monument). Dus dat lijkt me niet mogelijk. Ik heb er trouwens wel naar ge-Googled, maar kwam alleen heel dure tegen, behalve die kleine dingen voor in caravans.
Ik weet niet hoe strikt de regels zijn, maar de buitenunit van een mobiel split unit monteer je niet "vast" aan de buitenzijde van de woning.

Een voormalig huisgenoot van me zetten hem gewoon door het raam op het dak van de garage (die ernaast lag). Alternatief zou je ook een "rekje" kunnen maken dat je door het raamgat plaatst, waar je de buitenunit aan hangt.

Beide is een losse opstelling die je weer weg pakt als de airco uit gaat.

Of mag er (ook on-vastgeschroeft) niks zichtbaar zijn aan de buitenkant? In dat geval, heb je dan niet al issues met de uitvoerslang van een mobiele airco?

alternatief zou nog een amerikaanse stijl raamairco zijn, maar volgens mij is dat niet echt een ding aan deze kant van de oceaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
@timberleek Dank voor het meedenken. Maar ik heb alleen heel dure gevonden, van boven de 1600 euro? Bestaan er überhaupt goedkopere die te krijgen zijn in Nederland?

Verder is onder het raam alleen verticale muur met allerlei ingewikkelde kozijnen/randen. Een rekje, in theorie zou het misschien kunnen, maar ik ben niet handig en zou niet weten hoe ik zoiets moet maken. Ik zou het sowieso niet durven: stel dat het toch naar beneden valt, eronder is een zeer drukke stoep. Het zou alleen kunnen als het een rekje speciaal gemaakt voor dit doel zou zijn, dat precies past en berust is op trillingen enz. Anders zou ik van angst geen oog dicht doen.

En sowieso mag er geen hele unit tegen de muur hangen, inderdaad. Dat zou echt veel te zichtbaar zijn. Een slang van een airco die in de raamopening zit geklemd en een paar cm uitsteekt, dat is toch wat anders. Veel kleiner en minder zichtbaar.

Maar gelukkig werkt een mobiele airco bij mij hartstikke goed, voor een paar honderd euro ben ik dan klaar. Dus dat is echt veel praktischer in mijn situatie. Nogmaals, ik zou echt heel graag een split unit willen, maar ik zie de mogelijkheid gewoon niet.

Daarom ben ik me dus aan het oriënteren op welke merken goed zijn, en of goedkopere merken ook acceptabel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11

Yucon

*broem*

Die mobiele airco's zijn voor zover ik weet allemaal aan/uit airco's en die maken veel lawaai. Ze blazen continu op vol vermogen. De duurdere die stiller zijn zijn zgn 'inverter' airco's en die schakelen de snelheid terug op momenten dat ze geen 100% hoeven te leveren. Helaas zijn die ook direct flink duur.

Ik ben bang dat je eigenlijk wel simpelweg kunt stellen dat je zult moeten kiezen tussen goedkoop en stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
@Yucon Dank voor de informatie! Dus alleen mobiele airco's met inverter hebben iets wat lijkt op geleidelijk toenemend/afnemend geluid/vermogen, OK. Ik zie eigenlijk alleen deze LG van €750:
https://www.bol.com/nl/p/...tie-wit/9300000025136941/
Erg duur, maar... verleidelijk.

LG is denk ik wel een goed merk voor airco's?

[ Voor 6% gewijzigd door Cerberus_tm op 03-06-2021 19:36 ]

Pagina: 1