Welke merken staan bekend als betrouwbaar en effectief voor mobiele airco's?Disclaimer
Ik zou heel graag een split unit willen, maar dat kan echt niet, want het is een huurhuis, appartement op de 1e verdieping zonder balkon of tuin, in een rijksmonument. Ik mag binnen niet eens een schroef in de balken of kozijnen boren.
Zonwering is ook helaas niet toegestaan, er mag niets aan de gevel te zien zijn.
ACHTERGROND-INFORMATIE (hoef je niet te lezen):
Ik heb vorig jaar een wat oudere mobiele Zibro van mijn schoonmoeder gekregen, die heel goed werkt in een kleine kamer, krijgt het makkelijk tot 20 graden wanneer het buiten 30 is. Dus op zich heb ik goede ervaringen met een mobiele airco.
Het enige nadeel is dat het geluidsverschil erg groot is wanneer hij aanspringt door zijn thermostaat. Is dat bij nieuwere / andere merken ook zo, of zijn er waarbij dat wat geleidelijker gaat, zodat je niet wakker schrikt? Hard geluid vind ik op zich niet zo erg, zolang het maar vrij constant is. Ik heb iets gehoord over een inverter?
Nu wil ik er nog een mobiele airco bij kopen voor een wat grotere kamer (25 m²), aan dezelfde gevel. De kamer heeft middelgrote ramen aan één kant, en krijgt een redelijk aantal uren zon per dag in de zomer, maar het grootste deel van de dag schaduw. Er is wel opstijgende hitte van een (tamelijk smalle) straat zonder groen, en we zitten in een zogenaamd hitte-eiland midden in de stad. Isolatie is denk ik matig, daar kan ik weinig aan veranderen.
Na een week 20 graden buiten, en dan plotseling 1 dag met 30 graden, zal de kamer nog wel redelijk koel blijven (onder in de 20). Maar na een paar dagen wordt het binnen toch bovenin de 20, richting 30. Zolang het buiten onder de 25 graden blijft, of maar heel kort warmer is, zou ik hem überhaupt niet aanzetten. Ik zet 's avonds verder alle ramen open, maar het koelt niet super snel af, heb slechts een klein raampje aan de achterkant.
Ik dacht misschien aan ca. 12.000 BTU, om het ruim te nemen? Mijn huidige Zibro heeft 7500 BTU. Ik heb geen super groot budget en wil graag niet te veel uitgeven, maar vind het wel belangrijk genoeg om niet super zuinig te zijn.
MOGELIJKE MERKEN:
- Ik hoor wisselende verhalen over b.v. Eurom: sommigen zijn er blij mee, bij anderen gaan ze snel kapot of koelen ze weinig. Maar wat vinden mensen die er echt iets van weten?
- En Qlima, dat via hetzelfde bedrijf schijnt te worden verkocht als de oudere Zibro's, die volgens mij wel goed bekend staan?
- En Whirlpool, is dat wat qua airco's?
- AEG is denk ik een goed merk? Maar is het ook de meerprijs waard?
- Hetzelfde geldt voor De Longhi?
- Honeywell?
Hopelijk worden jullie niet gek van zo veel vragen. Dit is echt moeilijk te Googlen. Recensies gaan alle kanten op. Het belangrijkste is voor mij betrouwbaarheid, dat hij niet snel kapot gaat.
P.S.
Ik heb gehoord van mensen die met een bak en tape een speciale luchtaanvoerslang aan het rooster van een airco vastmaken. Misschien ga ik dat ook wel doen, maar dat zie ik wel als ik hem eenmaal heb.