Kamer wordt te warm door mijn gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshBE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Mijn vraag
Nu dat de zomer komt en het warmer wordt is het niet aangenaam om te game mijn kamer wordt zot warm door mijn pc

Specs
Ryzen 5 3600XT
4.5Ghz / 60graden / 60 tot 80 watt
Corsair waterkoeling 2x 120mm fan

Rtx 2070 super / 61 graden / 130watt

Wat ik al gevonden heb, heb ik ook al geprobeerd maar dit helpt niet als het buiten 30graden is
Vb ramen en deuren open zeten met een ventilator er bij werkt niet.

Kamer voor het gamen koelen werkt ook niet

Kheb ben nu wel mij een beetje aan het verdiepen in verplaatsbare airco maar dit belooft precies niet veel 😭

Iemand tips ??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Overdag gordijnen dicht, 'sochtends vroeg mits geen zon op je ramen, kamer goed doortochten. Afhankelijk van temperatuur eind van de dag / 'savonds hetzelfde of dicht houden.

Maar blijft aanmodderen zonder actieve koeling omdat je binnen wel warmte genereert met die pc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Fore! schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:47:

Maar blijft aanmodderen zonder actieve koeling omdat je binnen wel warmte genereert met die pc.
Een computer doet onder load een paar honderd watt, daarmee verwarm je een kamer echt nog geen graad. (Dit heb ik doorgestreept omdat het niet klopt. Het heeft dus ook geen zin om hier nog op te reageren...)

De zon is uiteraard de enige echte boosdoener.

Verder ben je blijkbaar je vorige topic kwijt @AshBE? Hier staat 'ie: Kamer wordt te warm door mijn gaming pc

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 03-06-2021 13:02 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:30
Wat soms wel zo is , is dat je de ventilator uitlaat recht op je handen / benen hebt, dan voel je een warmere wind over je handen/benen.
voor rest scheelt het allemaal niet zoveel... alluminium folie plakken op het raam ftw !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Hahn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:49:
[...]

Een computer doet onder load een paar honderd watt, daarmee verwarm je een kamer echt nog geen graad. De zon is uiteraard de enige echte boosdoener.

Verder ben je blijkbaar je vorige topic kwijt @AshBE? Hier staat 'ie: Kamer wordt te warm door mijn gaming pc
Ik merk wel zeker wanneer de computer in mijn studeerkamer aan staat. Ik heb daarnaast temperatuursensors en de waardes van vandaag: computer aangezet rond 21:00, temperatuur 23 graden. 3 uur later en de temperatuur is 25,5 graden.

Wat ik normaal doe om de kamer koel te houden is ook eigenlijk erg simpel en al eerder beschreven in dit topic. Ventileren wanneer de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur, alles afsluiten als dit niet het geval is en zorg ervoor dat geen enkele zonnestraal de kamer in komt. Om de kamer koel te houden helpen gordijnen misschien niet genoeg, dan kan je beter wat aluminiumfolie op je ramen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sj0nsj44k schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Ik merk wel zeker wanneer de computer in mijn studeerkamer aan staat. Ik heb daarnaast temperatuursensors en de waardes van vandaag: computer aangezet rond 21:00, temperatuur 23 graden. 3 uur later en de temperatuur is 25,5 graden.
Heb je ook gekeken wat de buitentemperatuur was op die tijden? Want hier was het nog 24 graden buiten laatste keer dat ik keek ;) En was je zelf in die periode ook in je kamer, of alleen computer aan en verder zelf weggegaan?

Uiteraard hangt het ook heel erg samen met hoe groot de kamer is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:04
[...]

Een computer doet onder load een paar honderd watt, daarmee verwarm je een kamer echt nog geen graad. De zon is uiteraard de enige echte boosdoener.
Een goedkope elektrische kachel is ook maar rond de 2000 Watt. Dus je zit als snel boven de 10% van zo'n kachel te verwarmen. En zo'n kachel heeft een kleine kamer in minuten warm genoeg. Als je dan 10% van dat vermogen een paar uur aan zet ga je echt wel een aantal graden omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Philip Ross schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Een goedkope elektrische kachel is ook maar rond de 2000 Watt. Dus je zit als snel boven de 10% van zo'n kachel te verwarmen. En zo'n kachel heeft een kleine kamer in minuten warm genoeg. Als je dan 10% van dat vermogen een paar uur aan zet ga je echt wel een aantal graden omhoog.
'maar' 2000 Watt. Dat is zoals je zelf al zegt een factor 10 meer dan een computer onder load.

Ter referentie: je lichaam staat in rust ook al zo'n 100 Watt aan warmte af. Dat is meer dan je computer idle.

Ik had niet moeten zeggen dat het niks deed, want dat is niet waar, maar het is wel maar een klein deel van de opwarming van je kamer op hele warme dagen. Het doet verder ook weinig af aan de oplossingen: echt goed koel je met een airco. En als je denkt dat je computer heel veel warmte oplevert, dan kan je 'm maar beter uitlaten op warme dagen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 03-06-2021 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Ergo, die computer draagt prima bij aan de stijgende temperatuur in de kamer. Net als het scherm, eventuele andere apparatuur en zijn lichaam.

Is het een kleine kamer, dan wordt het sneller warm.
Is de kamer (of het huis) goed geisoleerd, dan ook.

Daarbij kan een gaming pc (vermoed ik) zomaar 400 Watt aan warmte maken. Dat is toch wel echt substantieel. Maar 200 Watt is dat ook al.

Ts heeft dus een terechte vraagstelling.

Eerst alle andere tips uitproberen, maar ik ben bang dat actieve koeling (lees: (mobiele) airco) de enige oplossing is die werkt. Zeker als het buiten even warm of warmer is dan in de kamer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien computer buiten in kast zetten. 😀

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:04
Meer dan idle ja. Maar tel eens 200W bij jezelf op en je zit met 300W te verwarmen.

In een kamer van 3 bij 4 bij 2.5m (typische slaapkamer voor thuiswonende kinderen of klein kantoortje) dan heb je 30m^3 lucht. Met een gewicht van 1.3kg per m^3 is dat ~39 kg. Met een warmtecapaciteit van 1kj per kg krijg je dan dat je 39 kj nodig hebt op de lucht op je kamer 1° C te verwarmen. Met 100W warmte uit je PC duurt dat dan ~6.5 minuut.per °C

Natuurlijk zal in praktijk die warmte zich ook verdelen over de andere voorwerpen in je kamer en ontsnapt er ook licht naar andere delen van je huis etc.

Maar het is dus geen marginaal effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Hahn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Heb je ook gekeken wat de buitentemperatuur was op die tijden? Want hier was het nog 24 graden buiten laatste keer dat ik keek ;) En was je zelf in die periode ook in je kamer, of alleen computer aan en verder zelf weggegaan?

Uiteraard hangt het ook heel erg samen met hoe groot de kamer is.
Toevallig wel, de temperatuur buiten was al aan het afkoelen en de ramen gaan open zodra T binnen hoger is dan T buiten. Ik heb voor dit jaar nog niks klaar gezet maar iedere zomer meet ik de temperatuur binnen, buiten en van het ventilatiesysteem om het aantal joules per seconde te berekenen wat ik aan warmte kwijtraak en hoeveel ik erin pomp met mijn computer (en mezelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 12:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Dit trek ik in twijfel. Ik kan je verzekeren dat het wel degelijk uit maakt of er een PC een paar 100W staat te verbruiken of niet. Uiteraard afhankelijk van de omvang van de kamer, maar het is gewoon een kleine kachel. Simpele natuurkunde zou ik zeggen, ik wilde al bijna aan het rekenen slaan toen ik de zeer nuttige bijdrage van onderstaande Tweaker zag.
Philip Ross schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:29:
Meer dan idle ja. Maar tel eens 200W bij jezelf op en je zit met 300W te verwarmen.

In een kamer van 3 bij 4 bij 2.5m (typische slaapkamer voor thuiswonende kinderen of klein kantoortje) dan heb je 30m^3 lucht. Met een gewicht van 1.3kg per m^3 is dat ~39 kg. Met een warmtecapaciteit van 1kj per kg krijg je dan dat je 39 kj nodig hebt op de lucht op je kamer 1° C te verwarmen. Met 100W warmte uit je PC duurt dat dan ~6.5 minuut.per °C

Natuurlijk zal in praktijk die warmte zich ook verdelen over de andere voorwerpen in je kamer en ontsnapt er ook licht naar andere delen van je huis etc.

Maar het is dus geen marginaal effect
En om nog maar eens te onderstrepen hoe merkbaar 150-200W van een compleet systeem kan zijn: ik hoefde in de winter amper de verwarming aan op mijn thuiskantoor (4x3m) dankzij mijn RTX3070 die ETH aan het minen is. Met de huidige temperaturen is zelfs in de morgen, ondanks een open raam, een temperatuurverschil van ongeveer 3 graden te meten ten opzichte van een vergelijkbare ruimte naast deze ruimte. Met andere woorden: niet te doen.

En ja, zeker doet de zon ook een hoop. Maar onderschat de PC zeker niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kuusj schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:49:
[...]

Dit trek ik in twijfel. Ik kan je verzekeren dat het wel degelijk uit maakt of er een PC een paar 100W staat te verbruiken of niet. Uiteraard afhankelijk van de omvang van de kamer, maar het is gewoon een kleine kachel. Simpele natuurkunde zou ik zeggen, ik wilde al bijna aan het rekenen slaan toen ik de zeer nuttige bijdrage van onderstaande Tweaker zag.

[...]

En om nog maar eens te onderstrepen hoe merkbaar 150-200W van een compleet systeem kan zijn: ik hoefde in de winter amper de verwarming aan op mijn thuiskantoor (4x3m) dankzij mijn RTX3070 die ETH aan het minen is. Met de huidige temperaturen is zelfs in de morgen, ondanks een open raam, een temperatuurverschil van ongeveer 3 graden te meten ten opzichte van een vergelijkbare ruimte naast deze ruimte. Met andere woorden: niet te doen.

En ja, zeker doet de zon ook een hoop. Maar onderschat de PC zeker niet.
Ik had al toegegeven dat ik in m'n eerste post het onderschat had, maar speciaal voor jou heb ik het nu ook maar doorgestreept.
Kuusj schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:53:
[...]

Ik had dit topic al geruime tijd open staan terwijl ik wat anders aan het doen was, dus daarom heb ik de edit niet gezien ;) Of ik heb er gewoon overheen gelezen :Z
Zoals ik zei: vanwege jouw post heb ik mijn eerste post ge-edit, omdat het niet nodig is dat mensen voor de 4e keer uitleggen waarom mijn post het fout had ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 03-06-2021 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 12:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hahn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:52:
[...]

Ik had al toegegeven dat ik in m'n eerste post het onderschat had, maar speciaal voor jou heb ik het nu ook maar doorgestreept.
Ik had dit topic al geruime tijd open staan terwijl ik wat anders aan het doen was, dus daarom heb ik de edit niet gezien ;) Of ik heb er gewoon overheen gelezen :Z

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 03-06-2021 00:54 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Overdag de boel dichthouden en de ramen bedekken. Zodra het buiten kouder is dan binnen alles open gooien. Zodra het buiten weer opwarmt gelijk weer alles dicht en dicht houden tot het weer koel is. Blijft de temp buiten overdag onder de 30 graden en zijn de nachten redelijk koel helpt dit opzich genoeg. Zodra je naar 35 graden overdag gaat en de nachten naar 20 graden gaan helpt het natuurlijk nog steeds, maar echt koel krijg je het dan overdag niet meer. Gaat dan de warmte ook nog flink in de stenen zitten wordt het helemaal lastig. Doe je een raam open gaat er 5 graden af, doe je het raam dicht komt er gelijk weer 3 graden bij.

Een stap verder is een airco, maar dan liever wel een split unit. Van een matige mobiele airco mag je niet te veel verwachten. In de slechtste gevallen haal je er 2 of 3 graden af. Met de betere units waarbij vooral ook de afvoer goed is kan je iets meer verwachten, maar nog steeds zal het niet geweldig zijn.

Wat ook nog kan helpen is de warmte lucht afzuigen. Zodra het buiten koel aan het worden is een raam open dan op een andere plek met een flinke ventilator de warme lucht afzuigen. Als je dit goed in elkaar zet met een fan die flink veel verplaatst helpt dit prima, helemaal als er weinig wind is. Er loopt ook op topic op Tweakers over: Koelen door onderdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Split unit airco monteren.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:18
Een airco is natuurlijk de ultieme oplossing. Maar soms is dat gewoon niet mogelijk. Wat nu helpt, nu de avonden nog koel zijn: alles open en een ventilator in een raan of deur opening. Lekker koele lucht door je huis pompen d:)b. Als het alleen straks 's nachts ook warm blijft werkt dat niet meer.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Wonen want dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshBE
Ik denk Dat mijn kamer ongeveer 5m op 4m 2m50 hoog.

Ik game meestal 3 a 5u
ik heb ook 2 monitoren
Een mini ijskast
2x led strips van 10m
En geluids isolatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdM3AKfW4BTl9f2iI8U6o6qU9Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8pqLCaima4l44mBdtGHyLxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:40
gewoon niet gamen in de zomer lekker het zwembadje in pilsje erbij klaar!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshBE
Ik woon ook nog bij men moeder in een huur huis dus kunnen niet echt boren en dergelijke.
En een plonsje bakken met een pilsje is spijtig geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:43:

Ik game meestal 3 a 5u
ik heb ook 2 monitoren
Een mini ijskast
2x led strips van 10m
En geluids isolatie

[Afbeelding]
Kast luchtdicht maken met aan en afvoer slang door het raam? waterkoeling slangen verlengen en de radiator buiten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kamer wordt waarschijnlijk een klein beetje opgewarmd door je pc en de andere electronica (schermen, versterker). Gross van de warmte komt van buiten en vergeet je eigen lichaam niet.

Verkoelen is je lichaam de kans geven warmte kwijt te raken, een simpele ventilator is daarin voldoende. Wordt er uiteraard niet minder warm door. Een andere optie die daadwerkelijk verkoelt is airconditioning. Je hebt hier verrijdbare varianten, raam varianten en vaste. Gezien het niet jouw huis is is een vaste waarschijnlijk geen optie. De raam variant kom je veel tegen in het buitenland, werken goed, je moet er alleen een geschikt raam voor hebben. Dan blijft een mobiele over. Zorg bij de mobiele dat je de afvoer lucht dicht naar buiten krijgt door bijvoorbeeld een mal te maken dat in je raam past. Zodra je het raam open moet zetten en er warme lucht naar binnen kan is binnen koelen zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:32
[...]

Ik zou die gedachte ff bijstellen, een radiator geeft ook maar een paar honderd wat aan warmte af en daar wordt je kamer ook lekker warm van in de winter. Dus bovenop de zon doet je PC echt wel wat met de warmte in je kamer.

Ter illustratie, in 1 van onze locaties hebben we een switch en een UPS in een kast welke qua formaat vergelijkbaar is met een ruime WC. Op een winterse dag trek je die deur open en dan is het 25+ graden. In de zomer loopt het op tot boven de 35, en die ruimte heeft dus geen directe instraling van zon of iets dergelijks.

Mijn advies voor @AshBE zou zijn:
- Split airco, die kan echt warmte afvoeren
- Of een monoblok airco (je hebt er ook die je in de gevel kan bouwen zodat ze lucht van buiten aanzuigen i.p.v. uit de kamer zelf)
- Sowieso iets van zonwering om die warmte ook te verminderen

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:43:

Ik game meestal 3 a 5u
ik heb ook 2 monitoren
Een mini ijskast
2x led strips van 10m
En geluids isolatie

[Afbeelding]
Die ijskast, is dat er één met een peltier of een compressor? De Peltier ijskasten die vreten stroom, en genereren best veel warmte; een 70 watt continu is niet raar.

Waar je verder naar kunt kijken is verlichting. Een gloeilamp van 60 watt is een 60 watt verwarming met 98% rendement :P En vergeet ook niet dat jij als persoon ook zo'n 150 watt aan warmte genereert. (ligt niet aan jou, dat is gewoon mens eigen :P )

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Ik heb hier de koeling van de PC in de kruipruimte gezet. Twee slangen door de vloer en een radiator als deze neerhangen. Passief koeltie ongeveer 350W. Actieve limiet heb ik nog niet gevonden, maar zelfs met 700W vermogen uit het stopcontact wordt de watertemperatuur niet hoger dan 40 graden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:46:
Ik woon ook nog bij men moeder in een huur huis dus kunnen niet echt boren en dergelijke.
Nou, dat is dan een andere ervaring dan die ik had in huurhuizen. Die waren helemaal poreus geboord dat er meer gat was dan muur.

Volgens mij kan je gewoon een gaatje boren hoor, als je hem maar weer dichtkit als jullie er ooit uit gaan.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:23
Mooie opstelling, het ziet er netjes uit.
Je kan heel simpel beginnen met alle wattages van alle apparaten bij elkaar op te tellen.
Ik weet van een eerder huis dat ik daar zelfs in de winter de woonkamer warm kon houden met de computer en de tv. Ik denk dat ze bij elkaar 500 Watt waren.

Als je weet hoeveel het is kan je gaan kijken naar koeling.
Voor koeling zijn 3 opties of een combinatie van verschhillende
  1. een ventilator in bijvoorbeeld je deur om lucht uit de rest van het huis in je kamer te krijgen
  2. een waterverdamper die het koeler maar ook vochiger maakt
  3. een mobiele airco, waar je een tweede slang aan hebt gemaakt. Die tweede slang is belangrijk omdat je anders teveel kou naar buiten pompt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Felicia schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Ik zou die gedachte ff bijstellen, een radiator geeft ook maar een paar honderd wat aan warmte af en daar wordt je kamer ook lekker warm van in de winter. Dus bovenop de zon doet je PC echt wel wat met de warmte in je kamer.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

1. Een radiator geeft geen 100-200 Watt af als je aan het stoken bent, maar een veelvoud ervan.
2. Ik heb let-ter-lijk die gedachte al bijgesteld, daarom quote je ook een post waarin de helft doorgestreept staat :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 21:01
Meer keuzes dan deze heb je niet:
1. Zon zoveel mogelijk buitenhouden (zonwering, bij voorkeur aan de buitenkant, en anders gordijnen ofzo. Of allebei). 's avonds vanaf 20:30u alle ramen open, 's ochtends ook tot 09:30u.
2. zelf zo min mogelijk warmte genereren ( = zo min mogelijk stroom verbruiken op je kamer)
3. kamer/huis actief koelen middels een airco. Die losse apparaten met slang naar buiten zijn vreselijk inefficient.

Nadat bij mij punt 1 en 2 niet genoeg opleverden en een losse airco met slang nauwelijks hielpen, uiteindelijk voor vaste airco gegaan (zo'n split level ding). Die houdt kamer met alle gemak en op laagste standje en in stilte op 22 graden. Spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan.
Zie ook dit filmpje over waarom mobiele airco's "suck" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 0siris op 03-06-2021 13:37 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 12:04
Ik heb hetzelfde probleem op zolder bij ons thuis, mijn grafische kaart word enkel ietsje warmer dan de 61 graden van jou, namelijk 70-80 graden. Naast dat je zelf de ruimte opwarmt helpt je PC wel degelijk mee. Ook andere apparaten helpen mee. De grootste boosdoener is de zon natuurijk.

Je zou kunnen kijken naar zonwerend folie op de ramen, wel aan de buitenkant doen anders sloop je je ramen haha 8)7 .

Ik heb vorig jaar een verplaatsbare airco gekocht, het haalt de temperatuur niet aanzienlijk naar beneden (max een graad of 3, maar met deze hitte maakt dat geen moer uit) maar maakt de boel wel dragelijker. Ik ben nu aan het kijken naar een split airco unit, dit weet ik uit ervaring dat deze wel heel goed koelen vanuit mijn ouderlijk huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
AshBE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:27:
Mijn vraag
Nu dat de zomer komt en het warmer wordt is het niet aangenaam om te game mijn kamer wordt zot warm door mijn pc

[pc]

Wat ik al gevonden heb, heb ik ook al geprobeerd maar dit helpt niet als het buiten 30graden is
Vb ramen en deuren open zeten met een ventilator er bij werkt niet.

Kamer voor het gamen koelen werkt ook niet

Kheb ben nu wel mij een beetje aan het verdiepen in verplaatsbare airco maar dit belooft precies niet veel 😭

Iemand tips ??
tips zoals gevraagd (least to most effort):
* kleden op de temperatuur, gewoon in je onderbroek gaan zitten
* pas je gedrag aan op de temperatuur, snel haasten naar de koelkast tussen je potjes gamen door is een no go :)
* ramen en deuren open op de juiste tijdstippen (als 't kouder is buiten dan in huis). overdag de deuren/ramen open zorgt alleen maar voor snellere opwarming!
* zonwering tijdens zon-uren ('s ochtends vroeg tot 's avonds), alle zon die je raam niet doorkomt is meegenomen (liever nog aan de buitenkant met een luifel of rolluik, anders gordijnen goed dicht houden!)
* ventilator, eventueel direct op je lichaam gemikt. dit zorgt voor een koeler gevoel (maar koelt effectief de ruimte niet)
* actieve koeling (airco)

de extragratis bonustip: ergernis is een keuze :) (lekkere dooddoener maar oh so true)

we lijken wel een echo-machine, dertig keer dezelfde tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:19
AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:46:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmm-OX_GZ--Q3zZxQ2jEH0odSMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hn35oWdJ25LTxaIyNO57d9Bq.jpg?f=user_large

Gordijn ervoor en voila. Werkt bij mij prima. Zet het linkse beeldscherm uit. Die is al wat ouder als ik het goed zie en maakt veel meer warmte aan dan zo'n nieuwere HP screen.

[ Voor 10% gewijzigd door SlqmLqck op 03-06-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik las dat er een ijskast in staat.
Hoeveel watt stookt die? Waarschijnlijk ook redelijk wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

PinusRigida

I put the p in pool.

AshBE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:27:

Iemand tips ??
Hangt ervan af: koop dan niet het allergoedkoopste budgetmodel.

Koop ook geen "valse" airco... waarmee ik bedoel: tegenwoordig zijn er héél veel toestellen op de markt die geadverteerd worden als airco, maar dat niet zijn. Dat zijn dan ventilators met een water of ijs reservoir en een soort van spons, of textielen lamellen, spons wordt bevochtigd door contact met het water, de ventilator trekt dan de lucht door die vochtige spons/lamellen en dat zou een koeling-effect geven. Die toestellen kan je op de kop tikken voor spotprijzen*

Laat je echter niet foppen door advertenties: dit - zijn - geen - airco's, ook al worden ze duchtig als airco geadverteerd. Op z'n minst wat van te zeggen op gebied van consumentenbedrog.

*als je vergelijkt met échte airco-toestellen zijn het spotprijzen maar voor wat het toestel eigenlijk is (rudimentaire ventilator met waterreservoir en spons), is het altijd te duur.*

En alhoewel het principe dat erachter zit niet verkeerd is, is het effect zo ongelooflijk miniem, zelfs bij de grotere toestellen, dat het gewoon niet werkt en je vele malen beteraf bent met een gewone ventilator met degelijke 'unobstructed' luchtstroom.

Dat gezegd: de echte mobiele airconunits werken op hetzelfde principe van thuisinstallatie-units en dragen hierdoor technisch gezien, terecht de naam 'airco'. lang verhaal kort: soort warmtewisselaar die lucht door een systeem van buizen of radiator trekt, gevuld met een inert gas (zoals je koelkast), condensatie ontstaat, water wordt opgevangen: warme lucht verliest thermische energie en komt als koude lucht de kamer binnen.

Volledige units hebben het "warme" gedeelte buiten de woning staan dus een mobiele unit is sowieso al deels gefnuikt doordat die alles in zich heeft en dus ook warmte produceert als bijproduct.

Ik probeer niet te technisch te gaan en het zo kort mogelijk te houden.

Mobiele airconunits zijn aanzienlijk minder efficiënt dan volledige installaties mààr dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet werken; vuistregel: hoe kleiner de af te koelen ruimte, hoe groter de kans dat zo'n mobiel toestel effectief werkt.

Alleen je gamekamer lijkt me perfect mogelijk om merkbaar en zelfs aanzienlijk af te koelen met een ietwat degelijke middenklasser mobiele aircon-unit. Zo'n toestel van tussen de 400 en de 600 euro zou per-fect werken als het er eentje is die z'n geproduceerde warmte middels een exit-buis uit het raam afvoert. (ze hebben vaak ook aansluitende sleeves die in je raam passen zodat niet heel je raam open moet blijven)

Hou er ook wel rekening mee dat zo'n toestel best wat geluid produceert, afhankelijk van hoe luid je je luidsprekers zet, of je game-rig draait, moet je zelf beslissen of jou dat stoort of niet, maar ze werken wel voor kleinere ruimtes.

Dit lijkt me in jouw geval ook de beste oplossing omdat de lucht effectief gekoeld wordt terwijl een gewone ventilator de lucht versnelt, dat voelt voor ons aan als "afkoelen" omdat de lucht langs ons lichaam passeert en daar wat warmte van "meepakt" maar de omgevingstemperatuur zelf zal geen graad zakken dus voor je gaming-pc haalt het niks uit.

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 03-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
[...]

Daar vergis je je denk ik in. Ik ben ooit terug gekomen van vakantie en toen was op de een of andere manier mijn PC aangegaan - en heeft ws. enkele dagen staan draaien in eoa CPU zware stand - , en het was meer dan 45 graden (!!) in die kamer. In de kamer ernaast was het ong 30 graden. Alle ramen zaten potdicht en de twee kamers waren vergelijkbaar qua zoninval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

armageddon_2k1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:57:
[...]

Volgens mij kan je gewoon een gaatje boren hoor, als je hem maar weer dichtkit als jullie er ooit uit gaan.
Ligt eraan welke woningbouw. Ben momenteel bezig het huis van mijn overleden vader leeg te halen en ik heb uitdrukkelijk de instructie NIET de gaten dicht te maken. Dit doen ze zelf. Moet wel alle spijkers en schroeven uit de muur halen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GillisB
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 11:31
Ik game meestal 3 a 5u
ik heb ook 2 monitoren
Een mini ijskast
2x led strips van 10m
En geluids isolatie
Mini ijskast = warmtebron
geluidsisolatie = warmteisolatie
3 a 5 uur = 1000W aan warmte (200*5)

Bij mij is het ook warm binnen. 24u/dag 105W CPU draaiende. (2000W) het uurtje gamen dan nog niet gerekend. Verplaatsbare airco was de enige oplossing door de zware isolatie van de nieuwbouw. En ja de gordijnen dicht overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 23:33
Toevallig van de week bij de Lidl een mobiele aircounit gekocht voor iets van 180 euro. Is erg goedkoop, maar hij doet het prima. Enige 'probleem' is dat je wel een dikke slang naar buiten moet leggen en de meegeleverde slang is erg kort. Dit heb ik opgelost door een langere slang te kopen van 3 meter. Sure dit zal vast niet optimaal zijn en duurdere units zullen beter werken, maar voor mij werkt ie voorlopig prima. Als je geluk hebt hebben ze er nog één liggen bij de Lidl. Online zijn ze in elk geval uitverkocht.

* HenkEisDS heeft nu een heerlijke koele slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:26
Waarom ga je niet gewoon lekker naar buiten?

Stukje fietsen, in een park afspreken met vrienden, ergens zwemmen, in een bos wandelen, naar het strand, op een terras zitten etc..

Als je dan nog zin hebt om te gamen kan je dat ‘s avonds doen als het weer wat koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Ik weet van mijn versterker dat die aardig wat hitte produceert aan de bovenkant en dat in de gebruikshandleiding gesproken wordt over genoeg ventilatie. Als ik je foto zo zie dan zit die aardig strak onder je beeldscherm. Ik zou eens met je hand voelen hoe warm die daar wordt als die een tijd aan staat. Aangezien je recht voor je versterker zit zou dat misschien ook een reden kunnen zijn dat je het extra warm ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshBE
99ruud99 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:11:
Ik las dat er een ijskast in staat.
Hoeveel watt stookt die? Waarschijnlijk ook redelijk wat?
weet ik niet direct hahah is zeker geen A, C den eerder B of een E label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshBE
Jaer288 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:54:
Ik weet van mijn versterker dat die aardig wat hitte produceert aan de bovenkant en dat in de gebruikshandleiding gesproken wordt over genoeg ventilatie. Als ik je foto zo zie dan zit die aardig strak onder je beeldscherm. Ik zou eens met je hand voelen hoe warm die daar wordt als die een tijd aan staat. Aangezien je recht voor je versterker zit zou dat misschien ook een reden kunnen zijn dat je het extra warm ervaart?
de versterker is vooral voor films of muziek ( cinema :P )
als ik game gebruik ik altijd mijn 7.1 koptelefoon
ook omdat mijn fan's altijd vol kracht draaien (2500-3000 rpm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 08:59

liberque

Vrijzinnig!

Gooi wat planten in die kamer. Aanraders zijn de Sanseveria, Ficus Elastica (liefst zo groot mogelijk) een Goudpalm of een Lepelplant. (Of doe gel en pak ze allemaal). Vertroetel die beestjes goed (niet te weinig water, maar ook zeker niet teveel). Zodra het warm wordt gaan die groene rakkers water zweten door de bladeren en kunnen samen wel een paar liter per dag afgeven. Dit geeft niet alleen voor de plant een verkoelend effect maar ook voor de omgeving. Biologische airconditioning zonder lawaai, energievebruik en het staat ook een stuk gezelliger.

Zet verder die koelkast op de gang. Hoe warmer het wordt des te meer die koelkast moet koelen en des te meer warmte die uitstraalt. Op een kleine kamer verwarmt ie zichzelf dus en komt in een loop terecht waardoor ie steeds meer warmte uitstraalt. Hij reageert dus indirect ook op de warmte die je PC genereert.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:55:
[...]

weet ik niet direct hahah is zeker geen A, C den eerder B of een E label
Dan kan je nu raden wat veel warmte genereert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Hahn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:10:
[...]

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

1. Een radiator geeft geen 100-200 Watt af als je aan het stoken bent, maar een veelvoud ervan.
2. Ik heb let-ter-lijk die gedachte al bijgesteld, daarom quote je ook een post waarin de helft doorgestreept staat :>
Je vergist je echt lelijk in de hoeveelheid warmte die nodig is om een gemiddeld geïsoleerde kamer op te warmen (standaard dubbel glas, spouwmuur met evt een paar cm isolatie).

Een standaard radiator voor een slaapkamer (50cm hoog, 100cm breed, type11) geeft op maximum zo'n 800-900watt. Maar dat maximum heb je alleen nodig als het buiten extreem koud is (-15 tot -20 graden). En zelfs dan is de radiator vaak nog iets overbemeten, omdat 1 of 2 maatjes groter plaatsen dan strikt noodzakelijk in praktijk niet duurder is. Want de bouwer kan beter één maat in bulk inkopen die goed genoeg is voor alle slaapkamers in een project, dan voor elke kamer precies berekenen en bestellen wat nodig is.

Dus bij -20 is 800W nodig om de kamer op 20 graden te houden (dT= 40 graden). Voor een dT van 1 graad is dus simpelweg 20W nodig.

Wanneer de computer slechts 100W levert, zorgt alleen die computer er al voor dat de temperatuur in de kamer kan oplopen tot 5 graden boven de actuele buitentemperatuur. Ik denk dat het lijstje apparatuur van TS al snel naar 250-300W gaat. En dan nog de lichaamswarmte er bij. Zit je tegen de 400W aan warmtebronnen in de kamer. Daarmee kan de temperatuur in de doorsnee slaapkamer oplopen tot pakweg 20 graden boven de omgevingstemperatuur.
Dit nog los van de zon-instraling.

Ga je uit van een slecht geïsoleerde en/of veel grotere kamer die een radiator van 50x200cm nodig heeft, dan nog hebben we het hier over het oplopen van de temperatuur tot 10 graden boven de omgevingstemperatuur.

*ik ga er hierboven vanuit dat ramen en deuren van de kamer gesloten zijn. Met geopende ramen en deuren kan de warmte natuurlijk (deels) wegvloeien naar buiten of naar naastgelegen ruimtes.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

De grootste boosdoener is de buitentemperatuur, dus;
- s'ochtends vroeg is 't het koelst, dan alles open gooien en luchten / doorwaaien, daarna alles dicht.
- Ramen afsluiten met zonwering / screens / gordijnen.
- (mobiele) airco aanschaffen (circa 300-500 euro)

Maar ff serieus, misschien moet je met 28 graden ook even niet willen gamen.
Ga lekker naar buiten afkoelen bij een meer, zwembad of strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
Even los van alle andere post hier, valt er misschien nog iets te winnen in het verbruik van je PC zelf. Of je dat echt gaat merken, misschien niet maar goed. Scheelt ook in verbruik natuurlijk.

1. undervolt (evt met underclock) je GPU. Ik bespaar hier zo'n 20-30W mee op 200W voor mijn gehele systeem.

2. Limiteer je fps, op zn minst tot de refresh rare van je monitor. Met v-sync of een andere limiter.. Als je dit al niet deed en je games normaal behoorlijk boven de refresh rate zit kan dit aardig schelen. Anders niet natuurlijk.

3. Scherm brightness / contrast.. Ik heb gemerkt dat bij mijn scherm ik geen verschil zie in kleuren tussen 0-50, enkel in hoe fel het is.. De grap is, contrast heeft geen effect op het verbruik.. Dus ik heb mn brightness op 0 en contrast zo dat het fel genoeg is.

4. Check Windows power plan, als die op high performance staat, zet m dan op balanced.

Misschien valt er nog wat te winnen met CPU ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleayn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 22:28
Niet goedkoop, wel leuk. CPU+GPU waterkoelen, en extern koelen. Ik heb een stapel autoradiateuren gebruikt om de warmte weg te krijgen. Hangt ook de game PC van mijn vriendin aan. In de zomer zet ik de uitlaat van die radiatoren direkt voor het raam zodat ik van de warmte af ben. In de winter gebruik ik het om de was te drogen of onder het bureau van mijn andere helft.

In het kader van rare hobby projekten ben ik langzaam van plan het verder uit te breiden. Het is allemaal natuurlijk in de verste verte niet economisch verantwoord, maar het lijkt me wel grappig om alle PC's in huis watergekoeld te maken op hetzelfde citcuit. Ik kijk ook met een schuin oog naar het dak om een van de autoradiateur gebaseerde koelunits daar neer te zetten. Heb net een tweede in elkaar geklust met 2x VW transporter radiateurs. Die kosten uit mijn hoofd 45,- euro per stuk. Komt wel wat geknutsel bij kijken.

Met koperen waterkoelingsonderdelen moet je wel de boel een beetje in de gaten houden, want autoradiateuren zijn over het algemeen van aluminium. In principe niet zo'n probleem als je koelvloeistof gebruikt en de theorie is dat met een hele grote hoeveelheid aluminimium oppervlakte vs. een klein beetje koper het probleem nauwelijks optreedt, maar houd het wel in je achterhoofd.

Maar goed, dat is mijn suggestie hoe van de PC warmte af te komen/nuttig inzetbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
^Kun je niet met een radiator binnen en buiten ook een soort warmtewisselaar maken, gewoon om de kamer te koelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleayn
Een set autoradiateuren op het dak zou in de winter best aardig werken voor CPU temps. Mij voorlopig teveel gezeik met het dauwpunt en condens vermijden enzo.

Absorptiekoeling zou ook nog kunnen, als je het heel gek wil maken, maar ik denk dat dat nogal onpraktisch gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
AshBE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:06:
[...]

de versterker is vooral voor films of muziek ( cinema :P )
als ik game gebruik ik altijd mijn 7.1 koptelefoon
ook omdat mijn fan's altijd vol kracht draaien (2500-3000 rpm)
Mijn quality of life in jouw situatie zou liggen in het plaatsen van een plafond ventilator, al dan nog een goedkope van aliexpress (kijk video van bigclive) die doen het namelijk goed.

Koelkast uit omdat die extra hitta aan je ruimte toevoegt.
Witte gordijnen, folie, desnoods een spiegel voor het raam.
"s ochtends doortochten.

Daarnaast zou ik ook je PC fans koppelen aan de temperatuur van je CPU en GPU. 2500+ rpms constant zou ik echt knettergek van worden.

Voetenbad met ijswater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gleayn
Mijn ultieme backup koeling is overhemd onderdompelen in wasbak, weer aan doen, fan aanzetten.

2 a 3 uur lang heerlijk koel.

Herhaal.
Pagina: 1