Hangt ervan af: koop dan niet het allergoedkoopste budgetmodel.
Koop ook geen "valse" airco... waarmee ik bedoel: tegenwoordig zijn er héél veel toestellen op de markt die geadverteerd worden als airco, maar dat niet zijn. Dat zijn dan ventilators met een water of ijs reservoir en een soort van spons, of textielen lamellen, spons wordt bevochtigd door contact met het water, de ventilator trekt dan de lucht door die vochtige spons/lamellen en dat zou een koeling-effect geven. Die toestellen kan je op de kop tikken voor spotprijzen*
Laat je echter niet foppen door advertenties: dit - zijn - geen - airco's, ook al worden ze duchtig als airco geadverteerd. Op z'n minst wat van te zeggen op gebied van consumentenbedrog.
*als je vergelijkt met échte airco-toestellen zijn het spotprijzen maar voor wat het toestel eigenlijk is (rudimentaire ventilator met waterreservoir en spons), is het altijd te duur.*
En alhoewel het principe dat erachter zit niet verkeerd is, is het effect zo ongelooflijk miniem, zelfs bij de grotere toestellen, dat het gewoon niet werkt en je vele malen beteraf bent met een gewone ventilator met degelijke 'unobstructed' luchtstroom.
Dat gezegd: de echte mobiele airconunits werken op hetzelfde principe van thuisinstallatie-units en dragen hierdoor technisch gezien, terecht de naam 'airco'. lang verhaal kort: soort warmtewisselaar die lucht door een systeem van buizen of radiator trekt, gevuld met een inert gas (zoals je koelkast), condensatie ontstaat, water wordt opgevangen: warme lucht verliest thermische energie en komt als koude lucht de kamer binnen.
Volledige units hebben het "warme" gedeelte buiten de woning staan dus een mobiele unit is sowieso al deels gefnuikt doordat die alles in zich heeft en dus ook warmte produceert als bijproduct.
Ik probeer niet te technisch te gaan en het zo kort mogelijk te houden.
Mobiele airconunits zijn aanzienlijk minder efficiënt dan volledige installaties mààr dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet werken; vuistregel: hoe kleiner de af te koelen ruimte, hoe groter de kans dat zo'n mobiel toestel effectief werkt.
Alleen je gamekamer lijkt me perfect mogelijk om merkbaar en zelfs aanzienlijk af te koelen met een ietwat degelijke middenklasser mobiele aircon-unit. Zo'n toestel van tussen de 400 en de 600 euro zou per-fect werken als het er eentje is die z'n geproduceerde warmte middels een exit-buis uit het raam afvoert. (ze hebben vaak ook aansluitende sleeves die in je raam passen zodat niet heel je raam open moet blijven)
Hou er ook wel rekening mee dat zo'n toestel best wat geluid produceert, afhankelijk van hoe luid je je luidsprekers zet, of je game-rig draait, moet je zelf beslissen of jou dat stoort of niet, maar ze werken wel voor kleinere ruimtes.
Dit lijkt me in jouw geval ook de beste oplossing omdat de lucht effectief gekoeld wordt terwijl een gewone ventilator de lucht versnelt, dat voelt voor ons aan als "afkoelen" omdat de lucht langs ons lichaam passeert en daar wat warmte van "meepakt" maar de omgevingstemperatuur zelf zal geen graad zakken dus voor je gaming-pc haalt het niks uit.
[
Voor 9% gewijzigd door
PinusRigida op 03-06-2021 10:30
]