Ik ben bezig met het uitzoeken om mijn hypotheek over te sluiten + een deel extra financiering voor een verbouwing. Ik wil graag gebruik maken van het overgangsrecht voor het deel van de hypotheek welke was afgesloten voor 2013, maar na een verhuizing wel opnieuw is afgesloten. Eerst wat gegevens (fictieve bedragen):
Huidige hypotheek. Afgesloten in 2015
Leningdeel 1. Annuitair. Huidige waarde 200.000. Totale looptijd: 30 jaar.
Leningdeel 2. Annuitair. Huidige waarde 100.000. Totale looptijd: 30 jaar.
Leningdeel 1 was het totale bedrag van de oude hypotheek (voor 2013). Leningdeel 2 was voor het deel dat extra gefinancierd moest worden voor de aankoop van het huis in 2015.
Zoals ik het zie viel leningdeel 1 onder het overgangsrecht. Leningdeel 2 is afgesloten na 2013, dus deze moet ik, wil ik recht houden op HRA, tenminste annuïtair aflossen binnen 30 jaar.
Blijft het overgangsrecht op deel 1 gelden? Kan ik nu de hypotheek oversluiten waarbij ik voor leningdeel 1 bijvoorbeeld weer aflossingsvrij kies (ipv annuitair), of de looptijd weer op 30 jaar zet (mocht de geldverstrekker daar ook in mee gaan)? Of geldt het overgangsrecht maar 1 keer?
Huidige hypotheek. Afgesloten in 2015
Leningdeel 1. Annuitair. Huidige waarde 200.000. Totale looptijd: 30 jaar.
Leningdeel 2. Annuitair. Huidige waarde 100.000. Totale looptijd: 30 jaar.
Leningdeel 1 was het totale bedrag van de oude hypotheek (voor 2013). Leningdeel 2 was voor het deel dat extra gefinancierd moest worden voor de aankoop van het huis in 2015.
Zoals ik het zie viel leningdeel 1 onder het overgangsrecht. Leningdeel 2 is afgesloten na 2013, dus deze moet ik, wil ik recht houden op HRA, tenminste annuïtair aflossen binnen 30 jaar.
Blijft het overgangsrecht op deel 1 gelden? Kan ik nu de hypotheek oversluiten waarbij ik voor leningdeel 1 bijvoorbeeld weer aflossingsvrij kies (ipv annuitair), of de looptijd weer op 30 jaar zet (mocht de geldverstrekker daar ook in mee gaan)? Of geldt het overgangsrecht maar 1 keer?