Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49
Ik ben bezig met het uitzoeken om mijn hypotheek over te sluiten + een deel extra financiering voor een verbouwing. Ik wil graag gebruik maken van het overgangsrecht voor het deel van de hypotheek welke was afgesloten voor 2013, maar na een verhuizing wel opnieuw is afgesloten. Eerst wat gegevens (fictieve bedragen):

Huidige hypotheek. Afgesloten in 2015
Leningdeel 1. Annuitair. Huidige waarde 200.000. Totale looptijd: 30 jaar.
Leningdeel 2. Annuitair. Huidige waarde 100.000. Totale looptijd: 30 jaar.

Leningdeel 1 was het totale bedrag van de oude hypotheek (voor 2013). Leningdeel 2 was voor het deel dat extra gefinancierd moest worden voor de aankoop van het huis in 2015.

Zoals ik het zie viel leningdeel 1 onder het overgangsrecht. Leningdeel 2 is afgesloten na 2013, dus deze moet ik, wil ik recht houden op HRA, tenminste annuïtair aflossen binnen 30 jaar.

Blijft het overgangsrecht op deel 1 gelden? Kan ik nu de hypotheek oversluiten waarbij ik voor leningdeel 1 bijvoorbeeld weer aflossingsvrij kies (ipv annuitair), of de looptijd weer op 30 jaar zet (mocht de geldverstrekker daar ook in mee gaan)? Of geldt het overgangsrecht maar 1 keer?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:55
Kort antwoord: Ja, je overgangsrecht is nog steeds van toepassing 🙂

Ik had zelf tot 2016 een bankspaarhypotheek van €170.000.
Na verhuizing en inlossing restschuld een nieuwe hypotheek genomen, €230.000 volledig annuïteit.

Ik ben nu bezig met oversluiten en verhogen hypotheek. Adviseur heeft bevestigd dat gedeelte van nieuwe hypotheek aflossingsvrij mag zijn, maximaal 50% woningwaarde en maximaal het bedrag van overgangsrecht.

Ik heb daarop mijn hypotheek verhoogd met stukje aflossingsvrij, 30 jaar vast tegen 1,42% rente

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 02-06-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
Ik heb net ook even met de bank gesproken.
Ik wil een nieuwe looptijd aan gaan van 30 jaar na oversluiten. Zij geven aan dat waarschijnlijk kan voor deel 1 met behoud van HRA (maximaal 30 jaar). Voor deel 2 (na 2013) zou per direct de HRA voor dat deel vervallen omdat deze in 30 jaar moest worden afgelost. Door het oversluiten zou dit 6 (huidige looptijd) + 30 jaar worden en dus niet meer voldoen aan de regels.

De bank blijft echter wat vaag over deel 1. Ze gaan deze toetsen als een box 3 lening omdat ze er van uit gaan dat ik geen HRA krijg over dit deel. Dat klopt natuurlijk ten dele, want ik mag de rente niet de volledige 30 jaar aftrekken. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Kan ik deel 1, waar dus het overgangsrecht op van toepassing is, oversluiten met een nieuwe looptijd van 30 jaar met behoud van HRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 18:56
Vreemd dat de bank "vaag blijft", zij hebben toch inzage in je gegevens van 2015?

Als het overgangsrecht van toepassing is dan geldt op dat deel renteaftrek voor 30 jaar vanaf de eerste ingangsdatum. De vorm maakt dan niet uit: of je het in 30 jaar vanaf nu aflost of aflossingsvrij doet, in beide gevallen eindigt de aftrek op (startdatum voor 2013 + 30 jaar). Dit alles even heel vereenvoudigd.

Of het overgangsrecht van toepassing is, is blijkbaar de vraag. De bank denkt van niet en toetst in box 3. Dingen die kunnen spelen: is alle overwaarde in 2015 gebruikt bij de koop van de nieuwe woning? Is er een periode geweest dat je geen eigen woning had? Of had je de lening al voor 2001 en eindigt de aftrek daarmee in 2031?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
AndosH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:26:
Vreemd dat de bank "vaag blijft", zij hebben toch inzage in je gegevens van 2015?
'Klein' detail: Dit is dus een andere bank. Niet de bank waar ik de hypotheek heb.
AndosH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:26:
Als het overgangsrecht van toepassing is dan geldt op dat deel renteaftrek voor 30 jaar vanaf de eerste ingangsdatum. De vorm maakt dan niet uit: of je het in 30 jaar vanaf nu aflost of aflossingsvrij doet, in beide gevallen eindigt de aftrek op (startdatum voor 2013 + 30 jaar). Dit alles even heel vereenvoudigd.

Of het overgangsrecht van toepassing is, is blijkbaar de vraag. De bank denkt van niet en toetst in box 3. Dingen die kunnen spelen: is alle overwaarde in 2015 gebruikt bij de koop van de nieuwe woning? Is er een periode geweest dat je geen eigen woning had? Of had je de lening al voor 2001 en eindigt de aftrek daarmee in 2031?
Nee, vorige woning verkocht (met verlies) en gelijk een nieuwe hypotheek afgesloten twv oude hypotheek en een nieuw deel voor een stuk extra financiering.

Het lijkt er nu dus op dat, omdat de nieuwe bank geen inzage heeft/wil' in de oude hypotheekgegevens de lening maar beschouwd als een box 3 lening. Volgens mij niet echt een probleem, de HRA is minder als €100,= in de maand. Als de belastingdienst het echter over een jaar of 10 ook een box 3 lening vindt heb ik een wat groter probleem. Dan zou ik 10 * 12 * €100 moeten terugbetalen. Vandaar dat ik wat huiverig/voorzichtig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 18:56
CodeIT schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:10:
Het lijkt er nu dus op dat, omdat de nieuwe bank geen inzage heeft/wil' in de oude hypotheekgegevens de lening maar beschouwd als een box 3 lening.
Oké, dan nog zouden ze met het advies in 2015 er bij je daar duidelijkheid over moeten kunnen geven. Dat ze voorzichtigheidshalve toetsen alsof het een box 3 lening is, is niet erg. Maar je betaalt (neem ik aan) ook voor een advies over de leningen. Daar zou een vraag als dit wel duidelijk in moeten worden.
Dan zou ik 10 * 12 * €100 moeten terugbetalen. Vandaar dat ik wat huiverig/voorzichtig ben.
In zijn algemeenheid heb je met overgangsrecht leningen geen keuze, je kan ze niet vrijwillig in box 3 plaatsen. Dus of het is overgangsrecht (en dan heb je recht op HRA), of het is een box 3 lening. Als je duidelijkheid wil en de bank kan/wil die niet geven dan zou je de belastingdienst om een uitspraak kunnen vragen of een adviseur kunnen inhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 13:03
Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan en ben ook van annuitair weer teruggegaan naar aflossingsvrij met een lening die onder overgangsrecht valt. Dat is geen probleem. Waar je wel even op moet letten is dat de 30 jaar gebaseerd wordt op de originele afsluitdatum. Als je tussentijds je woning met verlies verkocht hebt en een nieuwe woning hebt gekocht is dat de datum van aanschaf van de tweede woning, dus je pakt wel die datum, maar het is daarmee nog niet automatisch een hypotheek onder nieuw regime.

Omdat het een lening onder oud regime betreft zou je ook nog kunnen kiezen om nu wel weer voor 30 jaar af te sluiten, je aftrekbaarheid van de lening is alleen wel maar 30 jaar vanaf 2015 aftrekbaar. Dus de laatste 6 jaar vervalt dan de aftrekbaarheid.
Pagina: 1