Bedrijfsbusje kapot na 4 maanden (geen garantie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32
In februari hebben wij een Opel Combo (diesel) gekocht uit 2014 met 116.000KM op de teller (geen import). Hoewel ik wat argwanend was, waren de recensies van de garage goed en hebben we uiteindelijk na een proefrit toch de knoop doorgehakt.

Na 4 maanden kregen wij een motorstoring en een storing in het start/stopsysteem. Toen ik voelde dat de motor duidelijk inhield, hebben we de auto naar de Opel dealer gebracht. Daar werd geconstateerd dat de turbo van de auto stuk is.

Wij hebben de auto 'zonder garantie' (BOVAG) gekocht en contractueel afstand gedaan van allerlei rechten. Ontzettend stom natuurlijk, maar ik ging er in m'n naïviteit vanuit dat dit standaardwerk was en er weinig mis kon gaan. De recensies van de garage waren ook prima.

Kan ik nu, ondanks bovenstaande, toch nog ergens aanspraak op maken ihkv redelijke verwachtingen? Een paar dingen die ons bij de aanschaf opvielen (en natuurlijk de alarmbellen hadden moeten doen rinkelen):
- Het lampje van het startstopsysteem brandde ook al bij de proefrit. Dit was weliswaar bij oplevering verholpen, maar zegt mij toch dat er mogelijk een verband is. Volgens de Opel Dealer is er ook een directe relatie tussen dit lampje en de problemen met de turbo.
- Het onderhoudsboekje ontbrak, dus ik kan niet nagaan of er in het verleden soortgelijke gebreken zijn geweest.

Anderzijds heeft de auto het vier maanden 'goed' gedaan, en kan de garage het makkelijk hier op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:16

Detmer

Professioneel prutser

Heb je het busje zakelijk of prive gekocht?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bedrijfsbusje, dus zakelijke aankoop, naar ik aanneem. Dan heb je standaard een stuk minder bescherming dan consumenten. Bewust afzien van rechten bij non-conformiteit (garantie) is bij een zakelijke overeenkomst geen uitzondering en zeker mogelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 02-06-2021 18:39 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:55

Bullet NL

Eigen Wijs

Wat ik opvallend vind, een Combo uit 2014 met 116k km op de klok, net 16.500km per jaar. Als diesel; dat riekt naar een km stand die niet helemaal zuiver is. Laat me raden, boekjes met onderhoud geschiedenis (afgestempeld) en NAP pas zitten er ook niet bij?

[ Voor 9% gewijzigd door Bullet NL op 02-06-2021 18:40 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Of inderdaad zo weinig gereden en daardoor nu de motor aan gort. Komt helaas voor. Wij rijden zakelijk met een transit diesel voor Werkplek klussen. Ook die rijd misschien 10 tot 15k per jaar. Helaas Diesel omdat in de lease niets anders kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:30
Bullet NL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:39:
Wat ik opvallend vind, een Combo uit 2014 met 116k km op de klok, net 16.500km per jaar. Als diesel; dat riekt naar een km stand die niet helemaal zuiver is. Laat me raden, boekjes met onderhoud geschiedenis (afgestempeld) en NAP pas zitten er ook niet bij?
Bijvoorbeeld van ZZPer die wellicht kleine klusjes in de buurt deed. Hoeft dus niets mis met km stand te zijn. Constant kleine afstanden rijden is wel slecht voor een diesel en niet gek dat je daar dergelijke storingen van krijgt...
Denk dus niet de garage per se iets aan te rekenen is.
Daarbij een storingslampje wat wat verholpen is en 4 maanden later pas een kapotte turbo op levert klinkt bij mij niet of dat de garage iets aan te rekenen is.
Denk gewoon pech hebben is, laten reparen en verder rijden er mee.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Cyriel85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:57:
[...]

Bijvoorbeeld van ZZPer die wellicht kleine klusjes in de buurt deed. Hoeft dus niets mis met km stand te zijn. Constant kleine afstanden rijden is wel slecht voor een diesel en niet gek dat je daar dergelijke storingen van krijgt...
Denk dus niet de garage per se iets aan te rekenen is.
Daarbij een storingslampje wat wat verholpen is en 4 maanden later pas een kapotte turbo op levert klinkt bij mij niet of dat de garage iets aan te rekenen is.
Denk gewoon pech hebben is, laten reparen en verder rijden er mee.
Daarom vraag ik ook, Boekjes met onderhoudsgeschiedenis? NAP gegevens....
Eem combo is niet echt de auto om veel te laten staan.... Dat is ook zakelijk een slechte investering.

[ Voor 6% gewijzigd door Bullet NL op 02-06-2021 19:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
(jarig!)
In artikel 15 van de BOVAG-voorwaarden staat vermeld dat de verkoper op gebruikte auto’s met een aankoopbedrag van € 4.500 of meer, dan wel met een aankoopbedrag dat meer is dan 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde automatisch zes maanden BOVAG Garantie verleent. Dit tenzij u als koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard hiervan af te zien. Ziet u in een advertentie ‘meeneemprijs’ of ‘handelsprijs’ staan, dan is dat de prijs zonder BOVAG Garantie. Aangesloten bedrijven zijn echter verplicht om in de tekst ook altijd de prijs inclusief BOVAG Garantie te vermelden, zodat u precies weet waar u aan toe bent.
Tja, zelfs als garantie je 500 euro extra gekost had, dat is nog altijd minder dan een nieuwe turbo nu.

Jammer, les geleerd, misschien willen ze nog wat coulance geven, maar garantie heb je zelf willens en wetens afstand van gedaan. Nieuwe turbo erop, betalen en niet meer druk om maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Bullet NL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:36:
[...]
Eem combo is niet echt de auto om veel te laten staan.... Dat is ook zakelijk een slechte investering.
kleine afstanden rijden is niet hetzelfde als "laten staan"
De bus van mijn pa is inmiddels een jaar of 12 oud, staat iets van 150k op de teller. Ja dat is belachelijk weinig voor een "dikke" diesel bestelbus, maar ja hij werkt hoofdzakelijk in het dorp.
Het is meer een rijdende gereedschapskar dan vervoer.
Bij grote bussen heb je over het algemeen geen andere keuze dan diesel, bij kleine bestelbusjes zie je wel iets vaker benzine, maar vgm alsnog relatief weinig.

Dat gezegd is een afwezigheid van boekjes en een enigszins louche overkomende handelaar (waarom schriftelijk afstand doen van alle garanties en aansprakelijkheid op zo'n jong gebruikt modelletje) wel interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 03-06-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:56
Bullet NL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Staat in de TS: "Het onderhoudsboekje ontbrak, dus ik kan niet nagaan of er in het verleden soortgelijke gebreken zijn geweest."

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
goldmemberf1 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:31:
In februari hebben wij een Opel Combo (diesel) gekocht uit 2014 met 116.000KM op de teller (geen import). Hoewel ik wat argwanend was, waren de recensies van de garage goed en hebben we uiteindelijk na een proefrit toch de knoop doorgehakt.

Na 4 maanden kregen wij een motorstoring en een storing in het start/stopsysteem. Toen ik voelde dat de motor duidelijk inhield, hebben we de auto naar de Opel dealer gebracht. Daar werd geconstateerd dat de turbo van de auto stuk is.

Wij hebben de auto 'zonder garantie' (BOVAG) gekocht en contractueel afstand gedaan van allerlei rechten. Ontzettend stom natuurlijk, maar ik ging er in m'n naïviteit vanuit dat dit standaardwerk was en er weinig mis kon gaan. De recensies van de garage waren ook prima.

Kan ik nu, ondanks bovenstaande, toch nog ergens aanspraak op maken ihkv redelijke verwachtingen? Een paar dingen die ons bij de aanschaf opvielen (en natuurlijk de alarmbellen hadden moeten doen rinkelen):
- Het lampje van het startstopsysteem brandde ook al bij de proefrit. Dit was weliswaar bij oplevering verholpen, maar zegt mij toch dat er mogelijk een verband is. Volgens de Opel Dealer is er ook een directe relatie tussen dit lampje en de problemen met de turbo.
- Het onderhoudsboekje ontbrak, dus ik kan niet nagaan of er in het verleden soortgelijke gebreken zijn geweest.

Anderzijds heeft de auto het vier maanden 'goed' gedaan, en kan de garage het makkelijk hier op gooien.
toon volledige bericht
Je hebt de auto zonder garantie gekocht en hebt afstand gedaan van die rechten. En dat terwijl er storingslampjes brandden en geen onderhoudsboekjes waren.

Nu is er stront aan de knikker en nu wil je wel een beroep doen op je rechten en je garantie?

En als je hem wel had gekocht met garantie, en er was niks gebeurd in de garantieperiode, dan wilde je zeker de meerprijs van de garantie terug?

Gewoon niet zo zeuren. You get what you pay for. Je hebt een risico genomen en dat heeft verkeerd uitgepakt.

Op die blaren zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
Als je twijfelt over de tellerstand kan je toch voor een paar euro dat opvragen?

Verder lijkt het me gewoon een punt van repareren en doorgaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

FastFred schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:27:
[...]

Tja, zelfs als garantie je 500 euro extra gekost had, dat is nog altijd minder dan een nieuwe turbo nu.

Jammer, les geleerd, misschien willen ze nog wat coulance geven, maar garantie heb je zelf willens en wetens afstand van gedaan. Nieuwe turbo erop, betalen en niet meer druk om maken
En als die turbo niet kapot gegaan was had hij die 500 euro nog gehad.

Wel/geen garantie ofwel iets verzekeren is altijd een gok die je door het maken van een inschatting zoveel mogelijk in je voordeel moet proberen uit te laten vallen. In dit geval waren er veel rode vlaggen maar algemeen genomen vind ik het niet juist om het feit dat het verkeerd uitpakte aan te halen als bewijs dat je het risico niet had moeten nemen.

Structureel alles maar verzekeren is namelijk iets dat evengoed een behoorlijk prijskaartje heeft en zich niet terugbetaald, dus ik wil graag ook wat tegengas geven tegen het beeld dat dat allemaal maar zo verstandig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:57
Na 4 maanden kregen wij een motorstoring en een storing in het start/stopsysteem. Toen ik voelde dat de motor duidelijk inhield, hebben we de auto naar de Opel dealer gebracht.
Hoeveel tijd zat daar nog tussen? Tussen het storingslampje en het dealerbezoek? Misschien had je de schade wel kunnen beperken door direct actie te ondernemen na het storingslampje en niet pas nadat de auto inhield?
Er zijn natuurlijk nog 101 redenen waardoor het start/stopsysteem een storing kan geven. Een lage accuspanning bijvoorbeeld. En dat is niet echt zeldzaam bij een auto die een tijdje stilstaat bij een handelaar...
Inderdaad, ik vrees dat je pech hebt. Alles kan natuurlijk op ieder moment kapot gaan. Het lijkt er op dat het gebrek bij de aankoop nog niet aanwezig was, anders had je er niet 4 maanden probleemloos mee kunnen rijden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14:01
(jarig!)
Yucon schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:22:
[...]

En als die turbo niet kapot gegaan was had hij die 500 euro nog gehad.

Wel/geen garantie ofwel iets verzekeren is altijd een gok die je door het maken van een inschatting zoveel mogelijk in je voordeel moet proberen uit te laten vallen. In dit geval waren er veel rode vlaggen maar algemeen genomen vind ik het niet juist om het feit dat het verkeerd uitpakte aan te halen als bewijs dat je het risico niet had moeten nemen.

Structureel alles maar verzekeren is namelijk iets dat evengoed een behoorlijk prijskaartje heeft en zich niet terugbetaald, dus ik wil graag ook wat tegengas geven tegen het beeld dat dat allemaal maar zo verstandig zou zijn.
Een gebruikte auto kopen is ook altijd een gok, daarom neem je garantie. Jij hebt je huis toch ook verzekerd tegen brandschade, wanneer is de laatste keer dat je huis afgefikt is? Of overlijdensrisico verzekering, wanneer is de laatste keer dat je overleden bent :P ? Autoverzekering, wanneer is de laatste keer dat je schade gereden hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit geeft het antwoord al.
Je kunt na 4 maanden rijden, geen aanspraak meer maken op conformiteit, want je kunt nooit bewijzen dat dit euvel er al was ten tijden van aankoop. Kijk als je al direct een rammel hoorde, en je hele motor is in de soep gelopen, is dat iets anders. Verder geef je duidelijk aan, afgezien te hebben(onderhandelt) dat van alle vormen van garantie is afgezien, ten tijde van aankoop.(overeengekomen) wat een zwaar onderdeel is van je overeenkomst. Ook is eigen onderzoek van belang. is de km-stand logisch, ziet de auto er ook zo uit. aankoopkeuring, prijs van gelijke voertuigen. Ook ben je niet zelf naar een garage gegaan, met het brandend lampje. onderhoudsboekje ontbreekt.....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

FastFred schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Een gebruikte auto kopen is ook altijd een gok, daarom neem je garantie. Jij hebt je huis toch ook verzekerd tegen brandschade, wanneer is de laatste keer dat je huis afgefikt is? Of overlijdensrisico verzekering, wanneer is de laatste keer dat je overleden bent :P ? Autoverzekering, wanneer is de laatste keer dat je schade gereden hebt?
Ik heb geen overlijdensrisicoverzekering en koop m'n auto zonder garantie. M'n huis is wel verzekerd omdat ik die schade niet zelf kan dragen.

Daar zal iedereen anders over kunnen denken.. maar het is niet zo zwart/wit dat er maar 1 juiste keuze is. De enige keuze die echt duidelijk fout is als je de garantie of verzekering wegbezuinigd hebt terwijl je de schade als het slecht uitpakt niet kan dragen.

edit; het ging over een busje.Ik laat het hier verder bij

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 03-06-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:28

LankHoar

Langharig tuig

BFmango schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Je hebt de auto zonder garantie gekocht en hebt afstand gedaan van die rechten. En dat terwijl er storingslampjes brandden en geen onderhoudsboekjes waren.

Nu is er stront aan de knikker en nu wil je wel een beroep doen op je rechten en je garantie?

En als je hem wel had gekocht met garantie, en er was niks gebeurd in de garantieperiode, dan wilde je zeker de meerprijs van de garantie terug?

Gewoon niet zo zeuren. You get what you pay for. Je hebt een risico genomen en dat heeft verkeerd uitgepakt.

Op die blaren zitten!
Precies dit. Geen idee in hoeverre je dit op de zaak kunt afschrijven, maar zou daar naar kijken, en dan overwegen of reparatie beter is danwel kopen van een andere wagen. Want:
  • De lage kilometerstand is niet logisch, zoals eerder al gezegd
  • Je hebt 0 historie van deze auto
  • Je weet dat er waarschijnlijk met het lampje van start/stop is gesjoemeld, wat nu tot dit geleid heeft. Wat kan er nog meer zijn dat je niet weet/is weggemoffeld?
Wellicht een idee om een VIN rapport op te vragen, kost je 15-20 euro en dan zie je de hele geschiedenis van deze wagen voor zover geregistreerd. Misschien kom je er dan wel achter dat hij eigenlijk 4 ton heeft gelopen bijvoorbeeld. En wanneer je tot de conclusie komt dat een andere wagen kopen verstandiger is, dan zou ik zeker een VIN check uitvoeren bij een volgende auto, en een aankoopkeuring laten uitvoeren (altijd bij niet-nieuwe auto's). En meer op alarmbellen afgaan en niet dat gevoel negeren welke je ook bij deze wagen al had.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32
LankHoar schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Precies dit. Geen idee in hoeverre je dit op de zaak kunt afschrijven, maar zou daar naar kijken, en dan overwegen of reparatie beter is danwel kopen van een andere wagen. Want:
  • De lage kilometerstand is niet logisch, zoals eerder al gezegd
  • Je hebt 0 historie van deze auto
  • Je weet dat er waarschijnlijk met het lampje van start/stop is gesjoemeld, wat nu tot dit geleid heeft. Wat kan er nog meer zijn dat je niet weet/is weggemoffeld?
Wellicht een idee om een VIN rapport op te vragen, kost je 15-20 euro en dan zie je de hele geschiedenis van deze wagen voor zover geregistreerd. Misschien kom je er dan wel achter dat hij eigenlijk 4 ton heeft gelopen bijvoorbeeld. En wanneer je tot de conclusie komt dat een andere wagen kopen verstandiger is, dan zou ik zeker een VIN check uitvoeren bij een volgende auto, en een aankoopkeuring laten uitvoeren (altijd bij niet-nieuwe auto's). En meer op alarmbellen afgaan en niet dat gevoel negeren welke je ook bij deze wagen al had.
We hebben een VIN rapport opgevraagd, maar volgens het VIN rapport is er niet geknoeid met de kilometerstand. Er zijn ook geen gegevens bekend dat dit voertuig schade heeft gehad.

APK historie zijn er ook geen problemen geconstateerd bij de APK-keuring, buiten 2 defecte schokdempers.

Lijkt dus dikke pech helaas :'( We gaan nu maar kijken of we ergens een after market turbo op de kop kunnen tikken, zodat de financiële schade meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 03-06 12:52
Je zou kunnen proberen wat harder te spelen bij Opel voor coulance, turbo hoort niet kapot te gaan met zo'n kilometerstand of leeftijd. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01
Misschien een heel wild idee, maar de eerste stap zou toch moeten zijn om de garage te bellen om te kijken hoe jullie dit kunnen oplossen? Hier los gaan speculeren lost je probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Zebby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:46:
Je zou kunnen proberen wat harder te spelen bij Opel voor coulance, turbo hoort niet kapot te gaan met zo'n kilometerstand of leeftijd. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Een turbo gaat gemiddeld 150k - 200k mee, als de vorige eigenaren er niet fatsoenlijk mee hebben gereden kan hij best nu al kapot zijn. Als ik zie hoe ze gemiddeld met busjes rijden is dat helemaal niet zo gek.
Opwarmen en afkoelen is belangrijk.

Zelf vervangen is geen optie, eentje van de sloop wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
LankHoar schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:15:
Je weet dat er waarschijnlijk met het lampje van start/stop is gesjoemeld, wat nu tot dit geleid heeft.
Zo.... ik zie dat je een glazen bol hebt?

Lekker op dreef met ongefundeerde aannames...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Weet je wel zeker dat het de turbo is? Een Turbo kan zeker kapot gaan, maar vervuilde roetfilters en EGR systemen zijn veel vaker het probleem en daardoor krijg je een motorstoring en houdt de auto in.

Soms is het bij een moderne diesel goed om hem ouderwets schoon te trappen. Even lomp de toerenbegrenzer in en alles goed schoon branden. Het heeft bij mij al 2 keer geholpen om vervolgens langer dan een jaar van inhouden en een motorstoring af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:06

Cybje

First Post!

Ik zou voor een second opinion (of zelfs 'third' opinion) gaan. Regelmatig worden bij dit soort problemen de turbo als schuldige aangewezen, terwijl die nog prima is. Bij grote uitgaven kan het zeker geen kwaad om even 2 of 3 mensen/garages een diagnose te laten stellen.

Weet je toevallig wel waar de auto onderhouden is geweest in het verleden, of minimaal in welke regio hij rondreed? Wellicht kun je daar eens navragen bij de dealer op kenteken/chassisnummer of er iets bekend is aan historie. Als hij 1 jaar geleden met dezelfde klacht bij een garage heeft gestaan en toen de turbo is vervangen, is de kans klein dat je dat nu weer moet doen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:45
Zebby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:46:
Als er niet fatsoenlijk met de diesel omgegaan wordt (veel korte ritjes + niet goed warm laten worden) kan de boel zeker zo snel kapot gaan. De turbo is afhankelijk van de olie voor zijn smering, als die nog niet goed op temperatuur is (viscositeit!!) terwijl de turbo hard moet werken door het optrekken.............

@Anoniem: 37297
Ik sluit me bij de rest aan om goed te laten kijken of het inderdaad de turbo is en niet (ook) iets anders.
Bijvoorbeeld vervuilde EGR, vacum-lek, die dingen. Verstopt roetfilter i.v.m. niet warm worden?

Als het echt de turbo is, laat ook de intercooler en de cilinders controleren!
Ik had ooit een diesel auto waar de intercooler de geest had gegeven en in zijn val doodleuk de turbo mee nam. Die auto was in 1 klap economisch total loss.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 03-06-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:28

LankHoar

Langharig tuig

Xander schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Zo.... ik zie dat je een glazen bol hebt?

Lekker op dreef met ongefundeerde aannames...
TS schrijft zelf dat deze oplichtte tijdens de proefrit, en daarna door de verkoper verholpen is, maar het nu ook direct hieraan gerelateerd is volgens de dealer. Dat lijkt alsof de storing gewoon gereset is, ipv opgelost. Dat gebeurd wel veel vaker (zie bv. andere topics hier). Bovendien zeg ik waarschijnlijk, zeker weten doe je dat niet. Toen ik het woord "waarschijnlijk" typte, dacht ik al dat er waarschijnlijk iemand met een reactie als de jouwe zou komen, dus kun je dat ook weer aan mijn glazen bol wijten :P

[ Voor 14% gewijzigd door LankHoar op 03-06-2021 14:27 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:49
KNed schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:20:
Als je twijfelt over de tellerstand kan je toch voor een paar euro dat opvragen?

Verder lijkt het me gewoon een punt van repareren en doorgaan....
Dat kan zelfs gratis via de kentekencheck op https://www.rdw.nl/

Disclaimer voor de naïeve auto koper: Daar krijg je slechts te zien of een tellerstand logisch is. Iedere keer dat je een garage bezoekt worden de standen bij gewerkt. Bij jaarlijks terug draaien voor een beurt, heb je dus nog steeds geen garantie dat het goed gaat.
Bij import auto's gaat dit natuurlijk ook niet, voor malafide handelaren reden om bijna alleen nog import of ex schade auto's te leveren (met grote kans op terug gedraaide tellers, want geen NAP).

En over de onderhouds boekjes: ook daarin is een levendige handel, inclusief stempels etc. Ja en zelfs bij officiële dealers gebeuren wel eens rare dingen.

En tenslotte: garantie afspreken is vaak een redmiddel inderdaad. Maar ook daar moet je erg oppassen. Vervanging van slijtage onderdelen zijn niet in de garantie inbegrepen. Ook wordt vaak slechts 10.000 km na aankoop als garantie gegeven waarin je zonder onderhoud kan rijden. Daar boven wordt al snel naar de slijtage clausule verwezen, zeker boven de 100.000 km, als is dat voor een diesel in principe weinig.

Verder gedijen diesels bij langere ritten. Anders regenereert je roetfilter niet of niet goed etc.

Mijn advies: je hebt de meerkosten van een mogelijk nutteloze garantie bespaard. Een garantie, waarvan je vooraf niet kan in schatten of hij nodig is en of reparatie wel gegeven wordt als je er aanspraak op wilt maken. Het is voor een handelaar of garage een schadepost die ze natuurlijk liever niet pakken. Dus zie het zo dat je het bespaarde geld bij aankoop nu in de reparatie kan steken. De prijs van de auto "zonder verdere rechten" was er vast ook naar dat ze er vanaf wilden. Dus als het repareren hierbij blijft, dan kan je weer vele kilometers verder.

Tip: kijk ook eens naar de voorwaarden van de Bovag. Uiteindelijk zitten daar ook allemaal voorwaarden bij, waardoor een verkopende partij onder het vergoeden van de reparatie uit komt. Als het echt tegen zit willen ze nog wel eens bemiddelen, maar je blijft als klant toch de partij die risico draagt.

[ Voor 56% gewijzigd door ucsdcom op 03-06-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
LankHoar schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:26:
[...]

TS schrijft zelf dat deze oplichtte tijdens de proefrit, en daarna door de verkoper verholpen is, maar het nu ook direct hieraan gerelateerd is volgens de dealer.
De dealer geeft aan dat het lampje nú oplicht als gevolg van de motorstoring.

Dat wil niet zeggen dat er enig verband is met vorige keren dat het lampje oplichte. Dat kan namelijk heel veel oorzaken hebben.
Bovendien zeg ik waarschijnlijk, zeker weten doe je dat niet. Toen ik het woord "waarschijnlijk" typte, dacht ik al dat er waarschijnlijk iemand met een reactie als de jouwe zou komen, dus kun je dat ook weer aan mijn glazen bol wijten :P
Ik vind het niet waarschijnlijk dat er met het lampje gesjoemeld is, aangezien het lampje 4 maanden netjes uit is gebleven en het start/stopsysteem waarschijnlijk gewoon gewerkt heeft (daar horen we TS iig niet over).

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het eerdere lampje dezelfde oorzaak had. Tenzij toen ook het motorstoringslampje brandde en de auto inhield...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Bullet NL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:39:
Mijn Vito heeft ook pas 120,000km gelopen en komt ook uit 2014.
Vorig jaar en het jaar daarvoor in een straal van 8 km van mijn huis gewerkt dus de kilometers tikte niet aan, zegt allemaal niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
Tja, je hebt een 7 jaar oude bus gekocht zonder garantie, daar 4 maanden mee gereden en daarna een reparatie nodig. Op zich lijkt me deze reparatie wat aan de vroege kant gemiddeld qua leeftijd en km, maar zoiets kan je gewoon hebben. Als het nou na 4 dagen was gebeurt, had je misschien recht van spreken, maar na 4 maanden en met een afgekochte garantie op een zakelijke aankoop... gewoon repareren en niet meer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
Ik zou je heel eerlijk een vervelende en onredelijke klant vinden bij de garage…

Zelf verkeerd “gegokt” niet betaald voor extra garantie… Korting bedongen.. Het is ook nog eens een oud busje.

Laat het de garage maken en speel netjes (misschien krijg je nog coulance)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 04-06-2021 00:07 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

MLLL schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:32:
[...]

Mijn Vito heeft ook pas 120,000km gelopen en komt ook uit 2014.
Vorig jaar en het jaar daarvoor in een straal van 8 km van mijn huis gewerkt dus de kilometers tikte niet aan, zegt allemaal niets
Ik schrijf ook nergens dat een lage km stand per definitie kans op ellende is. Maar wanneer er geen onderhoudsgeschiedenis bij zit, het verleden van de auto totaal niet is na te gaan..... Dan zouden alarmbellen moeten afgaan.

Ik zeg niet dat de kilometerstand is terug gedraaid, maar dit is wel typisch een geval waar een zweem van argwaan omheen hangt.

Natuurlijk zijn er genoeg autos met lage kilometerstanden, maar een turbo moet met gemak 180k km mee kunnen gaan. Haalt hij dat niet dan is er iets aan de hand. 116k km en motor problemen, dat voelt niet goed... de Diesel van Opel moeten zonder probleem het dubbele kunnen draaien. Het is nogmaals, en vooral voor mij, veel te verdacht. Onderhoudgeschiedenis hoort gewoon bij een auto te zitten. Zo niet is de kans, zeker in de huidige tijd mij veel te groot dat er iets aan de hand is......

Niet alle auto's zijn van een oud vrouwtje geweest....

Pagina: 1