Strepen in macbookscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macbookscherm
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06-2021
Sinds er vandaag wat vocht aan mijn MacBook is gekomen heb ik een tweetal strepen over mijn scherm lopen. Nou is dit niet het einde van de wereld, maar zou het toch wel fijn zijn als ik er wat aan kon doen. Mijn vraag is daarom of iemand in kan schatten of het probleem zit in vocht achter het scherm (en kan vertellen hoe ik dat kan verhelpen) of de videokaart.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pf4X1t7uFmUop0OjXBkpBLEGAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaHHcqE0xCrxORxg6OYq14ll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrSunKpQaPOTzfYhlnOwZqv3vGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo9oOG39Yz5NJrXD7hhew84e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Als dit gebeurd is toen er vocht bij kwam is het waarschijnlijk waterschade.
Wat je kan proberen is de macbook in een bak(liefst met deksel) ongekookt rijst leggen en die onder een felle/warme lamp leggen voor 24h.

Als dat het niet oplost is het waarschijnlijk permanente waterschade in het scherm.

Dat gezegd te hebben lijkt de streep(vooral op het onderste plaatje) niet echt een mechanische fout, het zou ook nog heel goed iets met de videokaart te maken kunnen hebben.
Hier zou je achter kunnen komen om een externe monitor/scherm aan te sluiten als dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

dit lijkt me absoluut geen hardware issue maar idd vocht in het scherm, met name die ringen zijn vrij duidelijk. idd proberen met rijst in afgesloten zak en hopen dat het er zonder alteveel issues uit kan trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:50
Die fabeltjes met rijst doen helemaal niets, open maken en met 100% zuiveren alcohol de boel schoon maken is het enige wat helpt. (Zie YouTube iPad Rehab)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Hell-Slave schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:56:
Die fabeltjes met rijst doen helemaal niets, open maken en met 100% zuiveren alcohol de boel schoon maken is het enige wat helpt. (Zie YouTube iPad Rehab)
Fabeltje? Het heeft anders wonderen gedaan voor een aantal apparaten die ik voor familie leden heb gerepareerd.

Open maken en alcohol gebruiken is ook een optie, maar niet iedereen weet hoe en wat.

@Macbookscherm je zou ook nog met het verhaal naar een repair shop kunnen gaan en die het laten bekijken, dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusi0nking schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Fabeltje? Het heeft anders wonderen gedaan voor een aantal apparaten die ik voor familie leden heb gerepareerd.

Open maken en alcohol gebruiken is ook een optie, maar niet iedereen weet hoe en wat.

@Macbookscherm je zou ook nog met het verhaal naar een repair shop kunnen gaan en die het laten bekijken, dan weet je waar je aan toe bent.
Denk je echt dat een bak rijst wonderen doet ?
Dat is alleen aan de buitenkant, maar niet binnenin een toestel. zsm stroom er af, open maken en reinigen met IPA.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Hackus schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:42:
[...]

Denk je echt dat een bak rijst wonderen doet ?
Dat is alleen aan de buitenkant, maar niet binnenin een toestel. zsm stroom er af, open maken en reinigen met IPA.
Aangezien het persoonlijk voor 3 telefoons. gewerkt heeft, ja.
Als het om echte waterschade gaat gaat het niet werken, als het om vochtigheid gaat kan het best werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusi0nking schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Aangezien het persoonlijk voor 3 telefoons. gewerkt heeft, ja.
Als het om echte waterschade gaat gaat het niet werken, als het om vochtigheid gaat kan het best werken.
Nee, dat komt omdat je het uitgezet, een tijd met rust laat. Het komt niet door de rijst !
Er was dus geen daadwerkelijke waterschade opgetreden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Hackus schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:48:
[...]

Nee, dat komt omdat je het uitgezet, een tijd met rust laat. Het komt niet door de rijst !
Er was dus geen daadwerkelijke waterschade opgetreden.
Als ik na een week(dus een week met rust) een telefoon ophaal bij een familie lid die door water niet meer werkt, ik heb het 24h in rijst gelaten en hij start weer op. Denk ik dat dit door het rijst komt.

Tijdje in ongekookt rijst kan zeker helpen tegen vocht.
Werkt niet altijd, maar zijn genoeg voorbeelden dat het wel heeft gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 03-06-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusi0nking schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Als ik na een week(dus een week met rust) een telefoon ophaal bij een familie lid die door water niet meer werkt, ik heb het 24h in rijst gelaten en hij start weer op. Denk ik dat dit door het rijst komt.

Tijdje in ongekookt rijst kan zeker helpen tegen vocht.
Werkt niet altijd, maar zijn genoeg voorbeelden dat het wel heeft gewerkt.
dan kun je beter tegen die kennis zeggen dit zelf direct te doen, of in bak met schoon kattengrit :P
Na 1 week water/bier of andere vochtschade is de telefoon al naar de filistijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Nee, rijst werkt dus echt niet. Dat kan ook helemaal niet, dat is echt een fabeltje. Dat is puur toeval i.c.m. wat hierboven gezegd wordt het uitschakelen en een tijd met rust laten.

Zie ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Tommiiee schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:01:
Nee, rijst werkt dus echt niet. Dat kan ook helemaal niet, dat is echt een fabeltje. Dat is puur toeval i.c.m. wat hierboven gezegd wordt het uitschakelen en een tijd met rust laten.

Zie ook:
[YouTube: How to use rice to repair water damage on iPhones and Macbooks]
iPad Rehab en Louis Rossmann hebben inderdaad meerdere video's daarover gemaakt en bewezen dat rijst helemaal niets doet.
Vaak omdat de spanning erop blijft staan (geen verwijderbare accu, bedankt daarvoor :( ) worden vrijwel direct de microscopische baantjes aangetast en wordt het corrosie proces versneld.
De aanslag (corrosie) zit in het apparaat en moet schoon gemaakt worden en niet rijst gevoerd worden. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Hell-Slave schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:15:
[...]

iPad Rehab en Louis Rossmann hebben inderdaad meerdere video's daarover gemaakt en bewezen dat rijst helemaal niets doet.
Vaak omdat de spanning erop blijft staan (geen verwijderbare accu, bedankt daarvoor :( ) worden vrijwel direct de microscopische baantjes aangetast en wordt het corrosie proces versneld.
De aanslag (corrosie) zit in het apparaat en moet schoon gemaakt worden en niet rijst gevoerd worden. :D
Maar nog los van dat.. Rijst aan de buitenkant kan natuurlijk nooit een rol van betekenis aan de binnenkant spelen.

Net alsof je rijst kookt door een pan kokend water op te zetten en de rijst in de pan ernaast doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Tommiiee schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Maar nog los van dat.. Rijst aan de buitenkant kan natuurlijk nooit een rol van betekenis aan de binnenkant spelen.

Net alsof je rijst kookt door een pan kokend water op te zetten en de rijst in de pan ernaast doet..
En toch geloven nog steeds mensen in de wonderen van rijst en dat het overal in binnendringt en alle corosie oplost :)

(Vind rijst vooral lekker in een goede rijstschotel :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:49

ByteDelight

Retro computing is alive!

Rijst doet niets!
Iedereen met een beetje elektronica kennis beaamt dat.

Als een apparaat het doet na in rijst gestaan te hebben,... was het niet de rijst.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
ByteDelight schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:34:
Rijst doet niets!
Iedereen met een beetje elektronica kennis beaamt dat.

Als een apparaat het doet na in rijst gestaan te hebben,... was het niet de rijst.
Het heeft meer effect om de accu los te halen en een haar föhn erop te zetten en het water zo snel mogelijk te laten verdampen. :D
Pagina: 1