RJ45 type wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:20

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb een zestal netwerkaansluitingen in mijn nieuwe appartement. Om erachter te komen welke aansluiting in de meterkast waar uitkomt heb ik ze allemaal doorgemeten en bij 3 van de aansluitingen viel het me op dat de volgorde van de lijntjes niet klopte. Wandcontact open gemaakt en daar trof ik 2 aansluitingen van layout type B aan, m.i. de standaard. Omdat ik geen RJ45 kopjes meer had en de tang niet voorhanden was, heb ik besloten om een van de poorten van het Wandcontact te veranderen naar type A, i.p.v. de kabel layout aan de kant van de meterkast te corrigeren. Wat bleek: ook met layout type A klopte er niets van de volgorde.

Toen ben ik in de meterkast naar de volgorde gaan kijken en die was: oranje oranjewit groenwit blauwwit blauw groen bruin bruinvis (of bruinwit, maar daar was mijn autocorrect het niet mee eens :+ ). Dit is geen match voor type A, type B, crossover AB of crossover BA.

Wat is dit wel? En hoe kan het dat internet het gewoon doet over zo'n kabel (iig tot 100 mbit). Is iedere twisted pair niet gekoppeld aan een maximale frequentie/bandbreedte dmv het aantal twists per lengte eenheid? Compenseert de hardware voor eventuele afwijkingen in layout of hoe werkt dit :? ?

Beste antwoord (via Neophyte808 op 02-06-2021 18:59)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is gewoon 568-B maar dan met de polariteit verkloot. Dwz de kleuren liggen op de goede volgorde maar de aders uit een paar niet. Over het algemeen kan ethernet daar tegen (en als 't aan beide kanten zo gedaan is, is dat verder identiek aan de normale manier) maar netjes is 't niet.
Neophyte808 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:19:
Is iedere twisted pair niet gekoppeld aan een maximale frequentie/bandbreedte dmv het aantal twists per lengte eenheid?
Nee. De verschillende twists per meter zijn om crosstalk te verminderen.
Compenseert de hardware voor eventuele afwijkingen in layout of hoe werkt dit :? ?
Yep. De meeste MAC chips kunnen dingen als foute polariteit fixen.

[ Voor 123% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2021 18:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De 4 middelste zullen overeen komen, en dan maakt de 'officiele' kleur niet zoveel uit.
Je gaat geen 1Gb halen, want dan komen inderdaad de twists in aanmerking.

Slimste is om één voor één alle patchpunten na te lopen, en volgens spec uit te voeren - scheelt over x jaar weer een zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Toen ben ik in de meterkast naar de volgorde gaan kijken en die was: oranje oranjewit groenwit blauwwit blauw groen bruin bruinvis (of bruinwit, maar daar was mijn autocorrect het niet mee eens
Volgorde klopt voor geen meter het begint met wit oranje normaal

Je had type B moeten aanhouden en RJ-45 stekker deze volgorde moeten hebben

Dit moet het zijn (alleen de rechtse!)
B dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rj-uRonTRwQiAWgLJKq409u65s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wG5xQx61KK630DVjscZXg1Dk.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door RobbyTown op 02-06-2021 18:32 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is gewoon 568-B maar dan met de polariteit verkloot. Dwz de kleuren liggen op de goede volgorde maar de aders uit een paar niet. Over het algemeen kan ethernet daar tegen (en als 't aan beide kanten zo gedaan is, is dat verder identiek aan de normale manier) maar netjes is 't niet.
Neophyte808 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:19:
Is iedere twisted pair niet gekoppeld aan een maximale frequentie/bandbreedte dmv het aantal twists per lengte eenheid?
Compenseert de hardware voor eventuele afwijkingen in layout of hoe werkt dit :? ?

[ Voor 123% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2021 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:23:
[...]

oranje oranjewit groenwit blauw blauwwit groen bruin bruinwit
Dan zou ik hem dus wel goed doen ;)
Oranjewit
Oranje
Groenwit
Blauw
Blauwwit
Bruinwit
Bruin

Maar inderdaad een middagje alles nalopen, rotklusje maar dan hoef je het over een paar maanden niet alsnog te doen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

RGAT schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Dan zou ik hem dus wel goed doen ;)
Oranjewit
Oranje
Groenwit
Blauw
Blauwwit
Bruinwit
Bruin

Maar inderdaad een middagje alles nalopen, rotklusje maar dan hoef je het over een paar maanden niet alsnog te doen.
Ik lees die volgorde nog is goed door van TS maar daar klopt de volgorde voor geen meter zie ik nu 8)7 . Heb tekst maar weggehaald en foto erbij gezet stukken duidelijker :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
RobbyTown schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:23:
[...]

Volgorde klopt voor geen meter het begint met wit oranje normaal

Dit moet het zijn (alleen de rechtse!)
B dus
[Afbeelding]
Dat ging dus niet zoals ik in de TS had uitgelegd: aan de patchkant is alles type B, aan de kant van de meterkast (geen patchpunt maar ethernetkabel dus), mijn RJ45 kopjes zijn op en de tang zit nog ergens ingepakt in een doos of kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
FreshMaker schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:23:
De 4 middelste zullen overeen komen, en dan maakt de 'officiele' kleur niet zoveel uit.
Je gaat geen 1Gb halen, want dan komen inderdaad de twists in aanmerking.

Slimste is om één voor één alle patchpunten na te lopen, en volgens spec uit te voeren - scheelt over x jaar weer een zoektocht
Daar was ik inderdaad mee begonnen, heb nu de tools niet om het aan de goede kant (meterkast zonder patches) uit te voeren. Betekent het laatste deel van jouw opmerking ook dat je met een type A kabel lagere snelheden haalt dan met een type B-kabel of maakt dat niet uit? Is hierboven al beantwoord door CyBeR.

[ Voor 3% gewijzigd door Neophyte808 op 02-06-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
RobbyTown schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:30:
[...]

Ik lees die volgorde nog is goed door van TS maar daar klopt de volgorde voor geen meter zie ik nu 8)7 . Heb tekst maar weggehaald en foto erbij gezet stukken duidelijker :Y)
Bruinwit aan de rand was idd een teken aan de wand ;) vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:24:

[...]

Goed kijken, er is echt wel meer mis dan 1 paar. Van een kabel die aan 2 kanten consequent verkeerd aangesloten is, lijkt me dat die het doet ja: het maakt voor het signaal immers niets uit welke kleur de mantel van het koper heeft. Dat van die crosstalk wist ik, maar ik verkeerde ook in de veronderstelling dat een bepaalde frequentie correspondeerde met een bepaalde twistfrequentie om de crosstalk beter te kunnen verminderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Neophyte808 op 02-06-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

CyBeR schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:24:

[...]

Dat klopt!

Ik heb ooit ook een gare afwerking meegemaakt ergens hadden ze wat aders weer aan elkaar geknoopt...

Alles werkte had de switch vervangen door een PoE switch werkt het niet. Domme switch terug brande lampjes wel en ging er wel data overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Dat klopt!

Ik heb ooit ook een gare afwerking meegemaakt ergens hadden ze wat aders weer aan elkaar geknoopt...

Alles werkte had de switch vervangen door een PoE switch werkt het niet. Domme switch terug brande lampjes wel en ging er wel data overheen.
Ach, een studentenhuis vol met studenten ict -> internet klooit maar wat aan
Met mijn overjarige fluke meter er was één op één verbinding tussen de punten, maar gaf wel een storing ( ook geen Gb )
Kabels doorlopen ( dwars door plafond, langs plinten naar de meterkast ) hadden ze een paar 'verlengd' met 3 meter

patchkabel, stekkers eraf, kroonsteentjes, en weer in elkaar geschroefd met wat electratape

Dat zijn de managers van de toekomst ( nouja, nu ... want het is zo'n 8j geleden al )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
FreshMaker schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Ach, een studentenhuis vol met studenten ict -> internet klooit maar wat aan
Met mijn overjarige fluke meter er was één op één verbinding tussen de punten, maar gaf wel een storing ( ook geen Gb )
Kabels doorlopen ( dwars door plafond, langs plinten naar de meterkast ) hadden ze een paar 'verlengd' met 3 meter

patchkabel, stekkers eraf, kroonsteentjes, en weer in elkaar geschroefd met wat electratape

Dat zijn de managers van de toekomst ( nouja, nu ... want het is zo'n 8j geleden al )
Klinkt bekend wat je zegt, zo heb ik ook een keer een UTP kabel moeten onthoofden van mijn vader zodat die door het gat in de muur paste, vervolgens idd met kroonsteentjes weer aan elkaar gemaakt. Een maand later met de provider aan de lijn gehangen met de vraag waarom digitale TV het zo slecht deed: veel te veel signaalverlies op de kabel. Daarna bij gebrek aan beter maar de soldeerbout gepakt en de boel aan elkaar gesoldeerd en individueel geisoleerd, dat werkte al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Neophyte808 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:06:
[...]

Goed kijken, er is echt wel meer mis dan 1 paar.
Niet één paar. Een paar.

Pagina: 1