Ik heb een zestal netwerkaansluitingen in mijn nieuwe appartement. Om erachter te komen welke aansluiting in de meterkast waar uitkomt heb ik ze allemaal doorgemeten en bij 3 van de aansluitingen viel het me op dat de volgorde van de lijntjes niet klopte. Wandcontact open gemaakt en daar trof ik 2 aansluitingen van layout type B aan, m.i. de standaard. Omdat ik geen RJ45 kopjes meer had en de tang niet voorhanden was, heb ik besloten om een van de poorten van het Wandcontact te veranderen naar type A, i.p.v. de kabel layout aan de kant van de meterkast te corrigeren. Wat bleek: ook met layout type A klopte er niets van de volgorde.
Toen ben ik in de meterkast naar de volgorde gaan kijken en die was: oranje oranjewit groenwit blauwwit blauw groen bruin bruinvis (of bruinwit, maar daar was mijn autocorrect het niet mee eens
). Dit is geen match voor type A, type B, crossover AB of crossover BA.
Wat is dit wel? En hoe kan het dat internet het gewoon doet over zo'n kabel (iig tot 100 mbit). Is iedere twisted pair niet gekoppeld aan een maximale frequentie/bandbreedte dmv het aantal twists per lengte eenheid? Compenseert de hardware voor eventuele afwijkingen in layout of hoe werkt dit
?
Toen ben ik in de meterkast naar de volgorde gaan kijken en die was: oranje oranjewit groenwit blauwwit blauw groen bruin bruinvis (of bruinwit, maar daar was mijn autocorrect het niet mee eens
Wat is dit wel? En hoe kan het dat internet het gewoon doet over zo'n kabel (iig tot 100 mbit). Is iedere twisted pair niet gekoppeld aan een maximale frequentie/bandbreedte dmv het aantal twists per lengte eenheid? Compenseert de hardware voor eventuele afwijkingen in layout of hoe werkt dit