Toekomstgerichte stille pc voor dagelijks gebruik en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-07 14:25
Inmiddels alweer zes jaar geleden ben ik hier geholpen met het samenstellen van een budget game pc. Dat beestje heeft boven verwachting goed gepresteerd, en voldoet nog steeds voor bijna alles wat ik er mee wil doen. Maar er zijn wel een paar issues waar ik tegenaan loop. Eén van de games die ik speel vraagt eigenlijk wel wat meer processor en werkgeheugen dan ik nu voorhanden heb. De videokaart wordt niet meer ondersteund door mijn browser (ik wist niet dat dat een ding was, impact is beperkt maar soms irritant). En bovenal; de kast maakt best veel geluid. Ik was er aan gewend, maar nu ik ook vaak thuis werk op de laptop van de baas valt het weer op hoeveel geluid er van de kast af komt, ook wanneer hij niks doet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op hoge settings, voorlopig op 1080p, maar misschien dat ik ooit nog een 1440p monitor aanschaf, daar wil ik wel op voorbereid zijn. Recent Jedi Fallen Order gespeeld, waarbij ik de settings een beetje heb moeten terugschroeven om alles soepel te laten lopen. Anno 1800 vraagt na de midgame een boel werkgeheugen, 32gb is blijkbaar geen overbodige luxe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 vind ik acceptabel als ik daarmee een flink aantal jaren vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur houd ik voorlopig nog even aan. Qua componenten is het meeste gedateerd. Zou de 1TB hdd nog wel over kunnen zetten, die is ook wat recenter dan de andere onderdelen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf een pc in elkaar zetten is mij goed bevallen, en zou ik zo weer doen. Maar gezien de huidige situatie met videokaarten ben ik ook naar prebuilds aan het kijken. De HP Envy TE01-2380nd lijkt goed aan mijn lijstje te voldoen.

Alternatief zelf bouwen had ik de volgende componenten in gedachten, samengesteld aan de hand van o.a. de BBG en een aantal recente topics hier:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 88,50€ 88,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 162,85€ 162,85
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 90,-€ 90,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.039,15

Blijft nog de vraag wat voor een videokaart er in zou moeten. Een RTX 3060 lijkt mij prima, wanneer de voorraad en prijzen weer normaal zijn. Tot die tijd zou ik dan een tweedehandsje zoeken, een GTX 1060 of iets dergelijks. Tips?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd wil ik dat de pc stil is. Wanneer hij idle draait, of als ik niet meer doen dan wat browsen wil ik hem niet horen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies geven of ik beter voor een prebuild kan gaan, of zelf bouwen.
De componenten beoordelen, zien of ik geen rare keuzes gemaakt heb, of ik geen dingen vergeten ben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:42
Je zou voor nu ook gewoon op igpu kunnen werken.
Als je er een GPU inzet, pak een meshify s2 (compact).
Be quiet dark rock pro 4 is even stil.
550w is weinig voor veel GPU's, let daarmee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:50
Die keuzes zijn prima. De vraag is hoeveel haast je hebt en of je van plan bent gaandeweg te gaan upgraden. Voor gaming op 1440p met ultra settings is de RTX 3060 Ti de aangewezen kaart.

Als je tevreden bent met de RTX 3060, en geen grote upgrades denkt te doen de komende jaren dan is die HP een prima keuze. Je zou ook nog naar de HP Pavilion Gaming TG01-2370nd, de wat kleinere SSD en het RAM zijn in een pre-buitlt nog wel up te graden, een videokaart meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
99ruud99 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:28:
Je zou voor nu ook gewoon op igpu kunnen werken.
Als je er een GPU inzet, pak een meshify s2 (compact).
Be quiet dark rock pro 4 is even stil.
550w is weinig voor veel GPU's, let daarmee op.
Goede tips mbt de kast en koeler. De meshify lijkt inderdaad iets beter te presteren, maar ligt zo dicht bij elkaar dat ik het uiterlijk ook een factor mag laten zijn. Nog even goed naar kijken.

Integrated graphics zijn toch niet geweldig voor serieuze games? Ik speel ook best een boel lichte spellen waarvoor het prima zou voldoen, maar iets als Witcher 3 op goede settings hoef ik daar niet mee te proberen toch?
martyw schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:30:
Die keuzes zijn prima. De vraag is hoeveel haast je hebt en of je van plan bent gaandeweg te gaan upgraden. Voor gaming op 1440p met ultra settings is de RTX 3060 Ti de aangewezen kaart.

Als je tevreden bent met de RTX 3060, en geen grote upgrades denkt te doen de komende jaren dan is die HP een prima keuze. Je zou ook nog naar de HP Pavilion Gaming TG01-2370nd, de wat kleinere SSD en het RAM zijn in een pre-buitlt nog wel up te graden, een videokaart meestal niet.
De 3060 Ti is inderdaad nog wel een goede kaart om in gedachten te houden om op echt hoge settings te kunnen spelen.
Upgraden is niet perse iets wat ik zoek, misschien een nice to have, maar zou nu liefst iets neerzetten waar ik in ieder geval de komende 6+ jaar niet meer naar om hoef te kijken. Dus wat dat betreft is een prebuild prima. Ik twijfel alleen een beetje over de kwaliteit ervan. Wat rondkijkend hier en elders zie ik mensen voor de voorlopers van die pavilion gaming o.a. een nieuwe cpu koeler zoeken omdat hij erg warm wordt, en best wel wat mensen die melden dat ze veel geluid maken, wat net een van de belangrijkste punten voor mij is (al zie ik ook reviews die zeggen niks te horen). Hoe zijn de ervaringen hier met prebuilds op het gebied van geluid en warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Probleem is dat het soms net een gelukstreffer / misser is met online aankoop. Beste zou zijn als je even in winkel kan testen / thuis kan testen natuurlijk

Uiteindelijk kan je altijd nog fans / cpu fan vervangen....

Probleem met 3060tu is dat hij ook al hele tijd niet geleverd wordt, vraag is of hij überhaupt nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
99ruud99 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:07:
Probleem is dat het soms net een gelukstreffer / misser is met online aankoop. Beste zou zijn als je even in winkel kan testen / thuis kan testen natuurlijk

Uiteindelijk kan je altijd nog fans / cpu fan vervangen....

Probleem met 3060tu is dat hij ook al hele tijd niet geleverd wordt, vraag is of hij überhaupt nog komt.
Ja de perikelen met videokaarten zijn mij bekend. Als ik iets zou bouwen zou ik uitkijken naar een tweedehandsje, iets wat nieuwers dan mijn nu bijna 9 jaar oude HD7950, en dan als de voorraad en prijzen weer normaal zijn een upgrade naar een 1440p scherm en een voldoende krachtige gpu.

Even in de winkel of thuis testen is inderdaad het beste, maar zie maar een plek te vinden waar precies staat wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Ik heb van een mede tweaker een 1070 over kunnen nemen, die verwacht ik met een dag of twee wel in huis te hebben.
Nu ben ik nog een laatste check aan het doen voordat ik ga bestellen, en ik heb nog een paar vragen;
- De kingston A2000 wordt hier vaak aangeraden, maar ik zie toch best wel wat slechter ervaringen ermee. Is dat omdat veel mensen deze kaart hebben, en er daarom meer issues lijken te zijn dan minder gangbare kaarten, of speelt er wat anders?
- Welk vermogen voeding raden jullie aan met de 1070? Als ik over een paar jaar als de prijzen wat genormaliseerd zijn een upgrade zou doen naar een 3070 of iets equivalents, welk vermogen zou ik dan nodig hebben?
- In een ander topic had men het over een windows licentie voor een paar tientjes, in plaats van de volle honderd voor een home licentie. Waar vind je zoiets, en is dat betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
High-end 650w met een 3070.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:27
Pak de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart. Momenteel net zo duur als de 550W versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Iets bijgewerkte lijst zoals ik nu denk te bestellen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 139,90€ 139,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 77,45€ 77,45
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 160,55€ 160,55
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.024,80

Enkel nog de ssd waar ik niet helemaal zeker van ben.
Hoe kom je aan de 650W? Ik heb wat rond gekeken, de 3070 kan ongeveer 300W trekken als hij volledig belast wordt, de CPU 170. De overige componenten zullen toch geen 70W trekken? En dan moet het ook nog eens allemaal tegelijkertijd maximaal gaan. Of draait een voeding wat beter als hij rond de 60-70% belast wordt? Techpowerup geeft overigens ook 650W aan voor een 3070 van gigabyte, ben meer benieuwd wat ik over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
je wilt ook nog wat overhead + de 650x is mooi prijsje atm :)

enige wat nog even nakijken is , is je behuizing... koelt die genoeg ? (afhankelijk van hoe lang je game sessies zijn )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:27
De 11700 kan ook >200W trekken. De RTX3070 trekt nominaal 220W met pieken naar 300W en spikes tot >500W. 650W is een veilige keuze

[ Voor 11% gewijzigd door Djarune op 08-06-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Duidelijk, dan hou ik de 650W aan.
99ruud99 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:54:
enige wat nog even nakijken is , is je behuizing... koelt die genoeg ? (afhankelijk van hoe lang je game sessies zijn )
Ja ik heb er wel naar gekeken, het is inderdaad een aandachtspunt. Wat ik vooral zoek is een pc die in idle en tijdens lichte taken zoals browsen of een film kijken gewoon stil is. Ik heb wel gezien dat je in principe een kast met goede airflow ook stil kan maken door de ventilatoren terug te schroeven, en eventueel betere ventilatoren voorzien. Maar ze kijken hierbij niet naar types geluid en frequentie gebieden, alleen naar de totale geluidsdruk. Terwijl dat ook een factor is die mee speelt lijkt mij. Ik heb ook een redelijk goed gehoor, kan regelmatig nog piep geluiden horen die leeftijdsgenoten en mensen jonger dan ik niet meer horen.

Dus wat hier nu wijsheid is weet ik zo snel niet, als iemand een goed antwoord heeft hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Op zich hoef je niet echt bang te zijn voor veel lawaai, als je erop gericht hebt om voor stilte te gaan.

In goede airflow cases kan je gewoon een eigen fan profiel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Zou je dan voor bv de meshify 2 compact gaan, met de stock fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Ktistes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:58:
Duidelijk, dan hou ik de 650W aan.

[...]

Ja ik heb er wel naar gekeken, het is inderdaad een aandachtspunt. Wat ik vooral zoek is een pc die in idle en tijdens lichte taken zoals browsen of een film kijken gewoon stil is. Ik heb wel gezien dat je in principe een kast met goede airflow ook stil kan maken door de ventilatoren terug te schroeven, en eventueel betere ventilatoren voorzien. Maar ze kijken hierbij niet naar types geluid en frequentie gebieden, alleen naar de totale geluidsdruk. Terwijl dat ook een factor is die mee speelt lijkt mij. Ik heb ook een redelijk goed gehoor, kan regelmatig nog piep geluiden horen die leeftijdsgenoten en mensen jonger dan ik niet meer horen.

Dus wat hier nu wijsheid is weet ik zo snel niet, als iemand een goed antwoord heeft hoor ik het graag :)
Voor het geluid van de fans hoef je het niet te laten (140mm in zowel de define als de meshify 2, dus lage toonhoogte), zaken als coil whine en geluid van de hdd daarentegen zijn potentiële pijnpunten.

Zowel de 1070 als de 3060 zitten niet in het allerhoogste kachel-segment van de videokaarten, dus ik denk dat het net binnen de define 7 kan. Deze kast heeft bovendien nog een "trick up its sleeve": als ik het me goed herinner is de koelprestatie van de define 7 met front paneel deur geopend nagenoeg identiek met die van de meshify.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 09-06-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Anoniem: 57411 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 05:45:
[...]
Voor het geluid van de fans hoef je het niet te laten (140mm in zowel de define als de meshify 2, dus lage toonhoogte), zaken als coil whine en geluid van de hdd daarentegen zijn potentiële pijnpunten.
Ja precies, en dat soort geluiden zal een define naar mijn idee prima opvangen, hoe beperkt ze misschien ook zijn.

Deurtje open doen scheelt idd al veel als ik gamernexus moet geloven. Met front filter er ook uit komt hij in de buurt van de meshify qua koeling, maar dat is niet zo praktisch natuurlijk.
Denk dat ik toch voor de Define ga. Realiteit is dat hij het grootste deel van de tijd uit zal staan, dan mag hij er ook wel een beetje netjes uitzien (staat in mijn woonkamer). En het grootste deel van de tijd dat hij wel aan staat, zal het waarschijnlijk niet voor gamen zijn, dan mag hij ook stil zijn. En een hoop van de games die ik speel, zijn helemaal niet zo zwaar qua cpu/gpu. Al met al verwacht ik met de 1070 geen probleem, en een eventuele upgrade naar een 3070 of iets equivalent is denk ik wel op te vangen door: deurtje open te doen; settings van games en kaart tweaken; top cover vervangen door de geventileerde versie; fans vervangen; of uiteindelijk als dat allemaal niet mag baten, een andere kast te zoeken.

Ik ga het spul zo maar eens bestellen. Enige aanpassing die ik gedaan heb is de A2000 vervangen door een samsung 970 evo. Waarschijnlijk overbodig, maar vind het aantal meldingen van problemen met de kingston toch net wat hoog.

Verder heb ik geen onderdelen meer nodig lijkt mij toch? Kabels of iets dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Windows licentie, 1 kg chocola voor Ruud, schroevendraaier, mok voor schroefjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
Als het stil moet zijn dan zou ik naar de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kijken. Goedkoper en 5 dB stiller.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Nou, alle onderdelen zijn besteld, hopelijk morgen ook binnen, dan heb ik voor het weekend wel een werkende bak staan. Iedereen bedankt voor de hulp en feedback!
Pagina: 1