Inmiddels alweer zes jaar geleden ben ik hier geholpen met het samenstellen van een budget game pc. Dat beestje heeft boven verwachting goed gepresteerd, en voldoet nog steeds voor bijna alles wat ik er mee wil doen. Maar er zijn wel een paar issues waar ik tegenaan loop. Eén van de games die ik speel vraagt eigenlijk wel wat meer processor en werkgeheugen dan ik nu voorhanden heb. De videokaart wordt niet meer ondersteund door mijn browser (ik wist niet dat dat een ding was, impact is beperkt maar soms irritant). En bovenal; de kast maakt best veel geluid. Ik was er aan gewend, maar nu ik ook vaak thuis werk op de laptop van de baas valt het weer op hoeveel geluid er van de kast af komt, ook wanneer hij niks doet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op hoge settings, voorlopig op 1080p, maar misschien dat ik ooit nog een 1440p monitor aanschaf, daar wil ik wel op voorbereid zijn. Recent Jedi Fallen Order gespeeld, waarbij ik de settings een beetje heb moeten terugschroeven om alles soepel te laten lopen. Anno 1800 vraagt na de midgame een boel werkgeheugen, 32gb is blijkbaar geen overbodige luxe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 vind ik acceptabel als ik daarmee een flink aantal jaren vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur houd ik voorlopig nog even aan. Qua componenten is het meeste gedateerd. Zou de 1TB hdd nog wel over kunnen zetten, die is ook wat recenter dan de andere onderdelen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf een pc in elkaar zetten is mij goed bevallen, en zou ik zo weer doen. Maar gezien de huidige situatie met videokaarten ben ik ook naar prebuilds aan het kijken. De HP Envy TE01-2380nd lijkt goed aan mijn lijstje te voldoen.
Alternatief zelf bouwen had ik de volgende componenten in gedachten, samengesteld aan de hand van o.a. de BBG en een aantal recente topics hier:
Blijft nog de vraag wat voor een videokaart er in zou moeten. Een RTX 3060 lijkt mij prima, wanneer de voorraad en prijzen weer normaal zijn. Tot die tijd zou ik dan een tweedehandsje zoeken, een GTX 1060 of iets dergelijks. Tips?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd wil ik dat de pc stil is. Wanneer hij idle draait, of als ik niet meer doen dan wat browsen wil ik hem niet horen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies geven of ik beter voor een prebuild kan gaan, of zelf bouwen.
De componenten beoordelen, zien of ik geen rare keuzes gemaakt heb, of ik geen dingen vergeten ben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op hoge settings, voorlopig op 1080p, maar misschien dat ik ooit nog een 1440p monitor aanschaf, daar wil ik wel op voorbereid zijn. Recent Jedi Fallen Order gespeeld, waarbij ik de settings een beetje heb moeten terugschroeven om alles soepel te laten lopen. Anno 1800 vraagt na de midgame een boel werkgeheugen, 32gb is blijkbaar geen overbodige luxe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 vind ik acceptabel als ik daarmee een flink aantal jaren vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur houd ik voorlopig nog even aan. Qua componenten is het meeste gedateerd. Zou de 1TB hdd nog wel over kunnen zetten, die is ook wat recenter dan de andere onderdelen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf een pc in elkaar zetten is mij goed bevallen, en zou ik zo weer doen. Maar gezien de huidige situatie met videokaarten ben ik ook naar prebuilds aan het kijken. De HP Envy TE01-2380nd lijkt goed aan mijn lijstje te voldoen.
Alternatief zelf bouwen had ik de volgende componenten in gedachten, samengesteld aan de hand van o.a. de BBG en een aantal recente topics hier:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-11700 Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | ASRock B560 Steel Legend | € 129,- | € 129,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 88,50 | € 88,50 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 162,85 | € 162,85 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart | € 90,- | € 90,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 99,90 | € 99,90 |
Totaal | € 1.039,15 |
Blijft nog de vraag wat voor een videokaart er in zou moeten. Een RTX 3060 lijkt mij prima, wanneer de voorraad en prijzen weer normaal zijn. Tot die tijd zou ik dan een tweedehandsje zoeken, een GTX 1060 of iets dergelijks. Tips?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd wil ik dat de pc stil is. Wanneer hij idle draait, of als ik niet meer doen dan wat browsen wil ik hem niet horen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies geven of ik beter voor een prebuild kan gaan, of zelf bouwen.
De componenten beoordelen, zien of ik geen rare keuzes gemaakt heb, of ik geen dingen vergeten ben.