Platenspeler, hoe dik moet het hout worden iemand nog tips?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TkTT
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
Goedemiddag Allen,

Mijn vraag
Ik wil mijn platen en platenspeler vast monteren op een mooie manier aan mijn ikea BESTA kast. Zoals hieronder aangegeven. Maar heb hier een aantal vragen over en of dit zo wel sterk genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDHLVlMmFlfJ2NY_SjtXvOcewvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qd1yLpfWq9cg5eXnP18eHB8l.png?f=user_large

Ik wil het volgens de volgende afmetingen gaan maken van multiplex hardhout. De vraag is nog even hoe dik hardhout ik hiervoor wil of moet gaan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YevwZ3_KEekiZWTjzbrw-jueWFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClQy6SSfcO0jBPMmaiSWHccp.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik nog de volgende vragen:
Gaat mijn platenspeler het op deze manier houden op het overhangende gedeelte?
Welke hoek zou ik moeten zagen om meer stevigheid te creeren?
Is de achterwand echt noodzakelijk?

Zijn er nog andere dingen die ik vergeet of waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt! Zal vast wat vergeten uit te leggen of info te geven maar geef dit graag extra mee.
Vind het leuk om dit te knutselen maar wil toch even nog wat vragen naar iemand zijn mening voordat ik heel enthousiast aan iets begin wat niet gaat werken!

TK

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat weegt zo'n platenspeler? Het maakt natuurlijk nogal uit of zo'n ding net een kilo weegt, of dat je er een apparaat van 20kg op gaat zetten.

Je hebt niet zo heel veel contact tussen het oppervlak, en het schuine gedeelte waar het ding aanzit, dus hoe groter de hoek hoe beter zou je zeggen.

Maar staat die kast tegen de muur aan? Is het dan niet mogelijk om dat stuk aan de muur te verankeren? Gewoon blind monteren zoals ze genoeg doen met die Ikeaplankjes. Dan hoef je je om gewicht en doorzakken helemaal geen zorgen te maken. En als je dat doet, dan kun je die achterwand ook weglaten, ik heb het idee dat op de foto dat ding nog wel zorgt voor de nodige stugheid van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wil je dat stevig doen kun je denk ik beter zwaluwstaart verbindingen maken en die verlijmen. En massief hout gebruiken, geen multiplex.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Je kan nog met deuvels aan de gang: Wikipedia: Deuvelverbinding

Of gewoon aan de onderzijde een soort hoek anker monteren, zie je niks van.
https://www.praxis.nl/ger...hoekt-50x50x35mm/10022492

Wel zo stevig, mocht je katten/ kinderen hebben kan hij ook tegen een beetje leunen/gewicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Gewoon een blinde plankdrager op de muur plaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

FRANQ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:16:
Gewoon een blinde plankdrager op de muur plaatsen
Dit is de enige juiste oplossing.

Of je nou massief hout gebruikt of multiplex, deuvels of zwaluwstaarten, zo een arm die slechts aan één kant ondersteund wordt gaat zelfs in het beste geval nog steeds ongewenste vibraties hebben die, gezien het analoge karakter van een platenspeler, hoorbaar gaan zijn. En zo'n plankdrager hoeft nog geen vijf euro te kosten.

Bekijk de plankdragers eens die Duovorm voert; www.meubelbeslagonline.nl

Bron: ik ben meubelmaker met een paar jaar ervaring als audiotechnicus.

Oh, en; als zwaluwstaarten te bewerkelijk zijn (wat bij een niet haakse hoek voor de meeste mensen het geval is), zou ik aanraden ofwel een simpelere tandverbinding te gebruiken, ofwel houten lamellen in te zagen/frezen zoals ik hier heb gedaan. Dat is een stuk sterker dan deuvels of lamello's.

Ja, daar zitten imperfecties in, maar daar is het een oefenprojectje voor geweest :P

Nog een addendum: die achterwand is absoluut voor de stabiliteit nodig tenzij je de planken zelf aan de muur bevestigt. Voor een decoratief plankje met een plantje en een fotolijstje niet zo, maar gezien de gevoeligheid van platenspelers is het hier een slecht idee om die weg te laten tenzij de muur die rol volledig overneemt.

Hopelijk laatste edit: ik zie dat ik qua houtdikte nog niks heb aangegeven. De plankdragers die we op werk gebruiken voor blinde bevestiging (Hettich Titan I) vereisen een minimale plankdikte van 22mm. Ik zou voor dit ontwerp zelf tussen die 22 en 30 millimeter in gaan zitten. Dikker gaat denk ik ten koste van de elegantie van het ontwerp, en indien je een plankdrager gebruikt is de stevigheid bij die dikte ook geen probleem meer.

[ Voor 53% gewijzigd door McGryphon op 02-06-2021 19:42 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TkTT
Bedankt voor alle antwoorden, erg handig.
Ik had ook al zitten kijken naar blinde plankendragers alleen staat/hangt de besta kast niet waardoor ik deze dan los in de muur moet boren terwijl de rest niet geboord is.

Maar nu ik zo jullie hier lees is dat wel de beste optie en dat ik de besta kast hier dan zo strak mogelijk tegen aan zet.

De graden maken dan minder uit en hou ik aan wat ik denk dat het mooist is.
Qua dikte zal ik voor 30mm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
TkTT schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:49:
Bedankt voor alle antwoorden, erg handig.
Ik had ook al zitten kijken naar blinde plankendragers alleen staat/hangt de besta kast niet waardoor ik deze dan los in de muur moet boren terwijl de rest niet geboord is.

Maar nu ik zo jullie hier lees is dat wel de beste optie en dat ik de besta kast hier dan zo strak mogelijk tegen aan zet.

De graden maken dan minder uit en hou ik aan wat ik denk dat het mooist is.
Qua dikte zal ik voor 30mm gaan.
drijft je besta kast dan?
Hij moet of staan of hangen neem ik aan :P

Ik zou om problemen te voorkomen je besta kast ook met 2 schoeven aan de muur zetten zodat die niet meer verschuift.
Er zijn al standaard bevestigingspunten voor.
En als je die weggegooid hebt bij het in elkaar zetten, bij de service/retour afdeling hebben ze een kastenwand met al deze GRATIS onderdeeltjes erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TkTT
Nee hij staat op pootjes! :)

Bedankt voor de tip zet ik hem vast.
Heb de blinde ankers besteld! Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12

BrZ

En hou er rekening mee dat het schuine stuk natuurlijk geen 60cm is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 19:48
Nabrander: als je toch de hoek wilt verlijmen en de plank laten zweven, kun je ook nog glasvezelmatjes en epoxy over de knik leggen. Als je dat zonder luchtbelletjes erop legt, zie je er niks van.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Pagina: 1