Vraag

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Beste tweakers. Misschien heb ik een probleem met de PC en zal ik noteren wat ik al gedaan heb en wat ik misschien over het hoofd zie.

Hardware in gebruik:

Intel Core i7-9700KF processor
Noctua NH-L9x65 processorkoeler
MSI GeForce RTX 2080 Sea Hawk X videokaart
MSI MPG Z390i Gaming Edge AC ITX moederbord
32 GB DDR4 werkgeheugen DDR2666
1 TB Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD
Corsair SF600 600 Watt voeding
Phanteks Evolv Shift behuizing
Microsoft Windows 10 Home
Acer predator xb271hubmiprz

========
Gisteravond zat ik lekker te gamen toen het beeld bevroor, het geluid hing en het systeem even later zichzelf opnieuw opstartte. Er was geen beeldcorruptie, alleen een harde reset.
Na de restart ben ik zelf even op zoek gegaan van wat er mis zou kunnen zijn en daarop volgend heb ik Bluescreenview van NirSoft gedownload en gekeken wat er fout zat in de bugcheck. Nu is die minidump weg (zul je altijd zien), maar het schijnt dat de videokaart niet genoeg tijd kreeg zichzelf te resetten. Ik kon via het programmaatje gericht zoeken. Er was een videokaartdriver die crashte. Dat weet ik nog. Komt het weer voor dan neem ik meteen een screenshot.

Na deze crash heb ik al 2,5 uur gegamed zonder issues. De crash heeft zich niet meer voorgedaan. Toch zit het mij niet helemaal lekker. Ik heb op deze PC nog nooit zoiets meegemaakt. Om verdere issues te voorkomen hen ik na de crash direct de nieuwste Nvidia driver geïnstalleerd en heb ik de Samsung NVMe driver er ook maar opgezet. Ook heb ik de volgende commando's doorgevoerd:
code:
1
2
3
4
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
SFC /scannow
CHKDSK C: /F

SFC vond fouten en de heeft deze met succes hersteld. De NTFS partitie was in orde. Volgens de Samsung software is mijn SSD in prima conditie. Uit de DISM commando's kwam niets bijzonders tevoorschijn. Beide ware in orde.

Ik heb gedaan wat ik kon. SFC vind wel vaker fouten, maar kan deze ook altijd herstellen.

Misschien was de videodriver corrupt geraakt (bitflip?). Verdere issues met de videokaart heb ik niet.

21H1. Deze update ging de eerste keer mis en na deze geïnstalleerd te hebben via MCT lukte het wel. Kan deze update er iets mee te maken hebben?

Moet ik nu iets vrezen of zal het eenmalig zijn? Een BSOD krijg je niet voor niets.

Alvast bedankt

Beste antwoord (via jimh307 op 03-06-2021 20:25)

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:56

Zorian

What the fox?

Klinkt als een foutje in de driver van de videokaart, gebeurt wel eens. Als het vaker gebeurd kan je proberen te rollbacken naar een wat oudere versie om te zien of dat helpt. Liefst icm DDU gebruiken zodat er geen resten achterblijven van de huidige driver.

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Het was dus een eenmalig iets? Niet eerder gezien en niet vaker voorgekomen?

Ik zou me er in dat geval niet te druk om maken, shit happens, als een van de duizenden processen die uitgevoerd worden op je pc even niet meewerkt kan dat al een bluescreen opleveren. Als het iets eenmalig is zou ik er geen tijd aan besteden.

Try SCE to Aux

• jimh307
  • Niet online
We wachtten het even af :)

Ik hoop dat je gelijk hebt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:56

Zorian

What the fox?

Klinkt als een foutje in de driver van de videokaart, gebeurt wel eens. Als het vaker gebeurd kan je proberen te rollbacken naar een wat oudere versie om te zien of dat helpt. Liefst icm DDU gebruiken zodat er geen resten achterblijven van de huidige driver.

• jimh307
  • Niet online
Zorian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:17:
Bedankt :)

Zoiets denk ik ook namelijk. Er was nu een nieuwere versie van de Nvidia drivers en ik kan me herinneren dat ik in het verleden ook wel eens heb meegemaakt dat een game corrupt raakte. Dat was opgelost met de Samsung NVMe driver. Deze heb ik meteen bijgewerkt en nu gaat het hopelijk prima. De tijd dat je jaren deed met een driver is achter ons gebleven. Regelmatig bijwerken is belangrijk geworden buiten de lekken om.
Gelukkig kan Steam alles repareren en heb je in Windows de DISM tool zodat een kale herinstallatie niet vaak nodig zou zijn.
Ik denk ook dat het kan liggen aan de 21H1 update, maar daar heb ik geen bronnen voor. Via Windows update was het niet gelukt want mijn systeem sloot niet meer af en moest ik een paar keer een hard reset doen. Misschien is er hierdoor een driver corrupt geraakt. Nu ik hem via de Windows Media Creation Tool heb geïnstalleerd was de installatie succesvol. Er was ook een oude Windows map aanwezig dus in feite een nieuwe installatie met behoud van alles.

Ik vind het ook fijn om het van een ander te horen want ik ben geen systeembeheerder, maar ik heb wel {matig} verstand van computers. Ik kan veel, maar group policies afstellen ed. kan ik echt niet. Ik ben al lang blij dat ik zo'n fout kan identificeren.

Even afwachten en als het weer gebeurt dan post ik hier alles wat de debug-tool suggereert.

• jimh307
  • Niet online
Deze thread heeft een slecht einde gekregen.

Vanmiddag wilde ik even gaan gamen. Weer een blauw scherm en deze keer bleef het niet daarbij. Precies dezelfde fout als vorige keer. Terwijl ik bezig was met de bugcheck sloeg de PC helemaal vast.
Direct daarop is de videokaart in de brand gevlogen. Ik heb de stekker er meteen uitgehaald en de PC afgekoppeld en even open gemaakt. De videokaart is compleet dood en rook niet goed.
Geen schade aan andere spullen in huis gelukkig.

Uiteraard buiten de garantieperiode om. :(

Daar sta je dan met een designers kast en een watergekoelde videokaart. Videokaarten zijn niet aan te komen en zeker een RTX2080 met waterkoeling zijn nog steeds megaduur. Een gewone videokaart met ventilatoren past niet in die kast want dan krijg je ernstige oververhitting. Nou, oververhitting kan het niet zijn want mijn airco staat keurig op 22 graden en de PC staat er regelrecht onder.

Dus maar een nieuwe PC besteld met een RTX3080 en een Ryzen CPU. 3600 Mips geheugen en weer een terabyte SSD. Daar is een goede financiële buffer goed voor. Dan kunnen we alsnog in de herfst een
lekker weekendje weg. Morgen komt ie binnen als het goed is en nu behelpen we het even met onze laptop.

Alleen nu wel even uitgekocht want ik heb ook nog een e-bike in de bestelling staan en mijn vrouw nieuwe kleding, dat gaat gewoon door.

Maar dan nog, wat een pech. Eerste een flinke behandeling bij de tandarts, kom je thuis, wil je even 'n uurtje gamen en dan dit.

Maar we blijven lachen.

• jimh307
  • Niet online
En ook de nieuwe PC was DOA -O- . Na een stevige mailwissel naar de winkel heb ik mijn geld retour gekregen. Dus hebben we maar voor een gaming laptop gekozen die het tenminste wel doet zonder mokken.

Sowieso op vakanties makkelijk mee te nemen en we hebben nog een reserve gaming laptop (wel al wat ouder) en die heeft me ook nooit in de steek gelaten. Alhoewel we de nieuwe laptop liever thuis laten staan. Dan kan de reserve laptop lekker mee. Dat is het voordeel van een laptop.

Het is even wennen als je van een 27"" scherm af komt en terug gaat naar 17,3"". Toch valt het me nog mee. In games kan ik makkelijker reageren omdat je alles meteen vanuit de hoeken ziet aankomen. Gelukkig een fijn apparaat en nog geen blauwe schermen gezien.

Toch wel een voordeel tegenover een desktop PC want nu hebben we het bureau wat opgekalefaterd met wat plantjes.
Pagina: 1