Zinken dak met verkeerde afschot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:56
Boven de erker van mijn woonkamer heb ik een dakterrasje met een zinken dak. Aan de ene kant zit een mooie regenpijp en spuiter, maar aan de andere kant van het dak blijft altijd flink wat water staan.

Een echte oplossing kan zijn om het hele zinken dak te vervangen, het afschot met houten latten op de vloerbalken te fixen en het weer opnieuw met zink te laten bekleden. Maar dat zal best kostbaar zijn.

Zou het een mogelijkheid zijn om met bijvoorbeeld PIR of EPS dakplaten op het zink een afschot te maken? (Dit bijvoorbeeld: https://epdmzeeland.nl/pr...poly-top-hr-flex-afschot/). Dat kan ik dan weer met EPDM bekleden en daar een houten vlonder op maken.

Of is dat een slecht idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgmjJc6JZMIsoY4oWLXsrpOp5X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lp4KNdNFGv72xVnG3em00GS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcgU9pulVq6IbeIdQF6otsSWphw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRLS2UmH1xAP0A1xMK0PUcls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Slecht idee. Je sluit het zink op waardoor je alleen maar roest aan het kweken bent door bv condens. Wel bijzonder dat het hele dak van zink gemaakt is? Niet echt normaal als dakbedekking voor een balkon.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Is zowel zink als EPDM niet dampdicht? Of is de enige oplossing het hele zinken dak eruit? Dat ziet er goed uit.

Overigens heb ik vrij vaak dit soort daken gezien met zink. De hele buurt heeft het zo en dat zal vanaf de bouw zo zijn. Bouwjaar is 1913.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
IS het dak niet gewoon iets verzakt? Ik zie scheuren in je muren die weer gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Pizza_Boom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:35:
IS het dak niet gewoon iets verzakt? Ik zie scheuren in je muren die weer gevuld zijn.
Het hele blok is verzakt, maar heeft in 2006 een nieuwe paalfundering gekregen. Sindsdien is het stabiel. Dat zal wel de oorzaak zijn van het verkeerde afschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
orf schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Het hele blok is verzakt, maar heeft in 2006 een nieuwe paalfundering gekregen. Sindsdien is het stabiel. Dat zal wel de oorzaak zijn van het verkeerde afschot.
Mijn idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Zink is inderdaad dampdicht. Daarom wordt de onderconstructie normaliter aan de "binnenzijde" geventileerd.

Als je zink ongeventileerd toepast krijg je op het dauwpunt condens in de constructie onder het zink.

Als je het dak wilt isoleren zou ik het zink verwijderen en EPDM of een andere dakbedekking laten aanbrengen op afschotplaten. Vergeet de dampremmer aan de warme zijde niet!

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zink hoort juist op zo´n erker. Mooie uitstraling die bij het huis past.
Anders had er mastiek met grind op gelegen, dan is zink vele malen mooier.
Hoeveel water blijft er op staan dan? Zo te zien mag het ook wel eens geveegd worden.
Dat scheelt wellicht ook al wat water.

Als het aan vervanging toe is kan je een afschot correctie doen (evt met isolatie) en dan weer zink er op.
Misschien wel duurder maar duurzaam en het pand houdt uitstraling in plaats van fietsbandenvijverfolie.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Er blijft ongeveer een 5cm water in de hoek staan. Ik moet inderdaad vegen. Door de boom die voor het huis staat ligt het elke keer wel vol.

Ik vind zink op het dak ook mooi en wil dat zeker zo houden of weer terug laten komen. Het zink zelf ziet er goed uit, daarom weet ik nog niet of ik het rigoreus aan wil pakken. Het dak is waterdicht, maar er zullen waarschijnlijk muggen nestelen. Als ik er een vlonder overheen maak, wordt het wat makkelijker om de bladeren op te ruimen, maar blijft het water er wel onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je ziet het steeds minder, maar zink kan nog altijd op een dak. Als het vervangen wordt door dakbedekking, dan moet helaas het zink eraf.

Het gaat verder oxideren en kan niet als dampremmer functioneren. Een laag met afschot isolatie is een optie en als het heel erg verzakt is kan je ook nog aan de slag met pullmix.

Zink wordt tegenwoordig gepatineerd en hoeft niet meer geventileerd te worden aan de onderkant. Daarmee kan ook worden geïsoleerd, het minpunt is dat het duurder is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Señor Sjon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:20:
Wel bijzonder dat het hele dak van zink gemaakt is? Niet echt normaal als dakbedekking voor een balkon.
Dit was in elk geval tot 1930 niet ongebruikelijk, heb ik me laten vertellen. Voor dakkappelen, erkers, en dergelijke afmetingen dan hè.
Pagina: 1