[Excel] Overuren bereken op basis van tijdranges

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 16:40
Hallo allemaal,

Ik zou graag een Excel bestand willen maken dat overuren berekend op basis van drie verschillende tijdsbestekken.

In de bijlage het Excel bestand waarin ik heb tabblad "Uren" heb voor de urenregistratie en het tabblad "Tijden" om de dropdown menu's te vullen en de verschillende tijdsbestekken aan te geven.

De standaard werkdag is van: 06:30-19:15, hierin zitten dus geen overuren.
Alle uren voor 06:30 en na 19:15 zijn overuren.

Om dit te kunnen berekenen heb ik 3 "ranges" gemaakt in het "Tijden" tabblad:
00:00-06:30 (overuren)
06:30-19:15 (normale uren)
19:15-00:00 (overuren)

Zoals ik het nu werkend heb worden de totale uren berekend minus de pauze en minus het aantal uren ( 8 ) op een standaard werkdag.
De huidige formule is niet optimaal want zodra iemand minder dan 8 uren werkt op een dag functioneert het niet meer. Echter is dit sowieso niet de oplossing voor mij.

Het probleem zit hem namelijk in dat wanneer iemand om bijvoorbeeld 06:00 begint maar om 14:00 zou stoppen met één uur pauze in het totaal aantal uren onder de 8 komt terwijl tussen 06:00-06:30 een half overuur genoteerd zou moeten worden. In dit geval worden er alleen de 7 normale uren genoteerd.

Ik vraag mij af of het zo überhaupt mogelijk is om het te berekenen en is het wel nodig om deze ranges aan te geven?

Indien de begintijd op 05:30 zou staan is een berekening van deze begintijd tot 06:30 al voldoende als overuren mits dit voor 06:30 is.

Ik zou graag weten of ik op de goede weg zit of dat iemand een makkelijkere oplossing hiervoor heeft?

Bestand (wellicht handiger om als kopie op te slaan):
https://eurogreen-my.shar...n6mzWXp5Ww_yfgzQ?e=HddxnN

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je moet denk ik met IF() of ALS() wat slimmigheden inbouwen. Als de begintijd kleiner is dan 6:30 dan is het verschil tussen de begintijd en 6:30 het aantal overuren aan het begin van de dag. Analoog daaraan bekijk je of de eindtijd groter is dan 19:15.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 16:40
Het is gelukt met de ALS() functie. De basis heb ik nu werkend dus nu is het een kwestie van uitwerken.
Mocht het netter kunnen dan hoor ik het graag maar voor nu werkt het :)

Bedankt!

https://eurogreen-my.shar...n6mzWXp5Ww_yfgzQ?e=E8j8SE