Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies: zonwering bij slaapkamer met balkon en schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Wij wonen sinds net na de zomer vorig jaar in onze huidige woning, die uit 2 woonlagen bestaat. Op de slaapkamers boven wordt het met het huidige weer al flink warm. Gisteren was het hier 26 graden buiten en met gordijnen dicht begon het gisterenochtend met 22,1 en eind van de dag 25,0. Toen het buiten weer koeler was dan binnen, raam en balkondeur opengezet en daarmee koelde het tot 23,9 af gedurende de nacht. Niet erg koel dus.

De situatieschets:

Deze bovenverdieping heeft schuin dak (lessenaarsdak) wat links 200cm hoog is en rechts 380cm hoog is. Er blijft dus veel warmte in die hoogte hangen.

Daarnaast zie je aan het kompas wat ik heb toegevoegd dat 's ochtends de zon bij het raam rechts er al schuin opstaat en gedurende de dag steeds meer richting balkon verschuift. Rond 15u krijgt het balkon direct licht, op het heetst van de dag en pas rond 20u is het bij het raam rechts zo goed als weg. Zeer veel zon dus.

Het raam is nu voorzien van een plisségordijn "in de dag" en een vouwgordijn ervoor. Die houden we overdag naar beneden om zoveel mogelijk direct zonlicht te weren. De balkondeur en -raam (185cm breed) zijn voorzien van lamellen (ouderwets, overgenomen van de vorige bewoners, worden waarschijnlijk blackout gordijnen).

Het balkon wordt gloeiend heet overdag en aangezien we net achter een dijk zitten met alleen de dijk die de zon bij zonsondergang (laat pas) tegenhoudt, hebben we dus heel veel warmte daar overdag. Ter info: in onze ervaring is dat op warme dagen amper zo, maar op herfst of winter dagen kan het hier hard waaien.

We zijn dus op zoek naar zonwering, maar ook wellicht naar meer frisse lucht de kamer in. Het raam rechts is 220cm breed en is in 3 delen opgedeeld (80-60-80cm) waarbij het 60cm deel open kan (incl. kiepstand) en de 80cm delen roosters hebben. Dat is dan ook het enige.

Qua zonwering dachten we aan de raamkant aan screens, maar voor het balkon zijn we er nog helemaal niet uit. Het is op dagen van 25 graden (nu dus) zo heet daar dat we daar niet gaan zitten, dus in dat opzicht denken we aan een rolluik, maar dat zit nog steeds op de deur zelf en wordt het balkon en de muren wel gloeiend heet. En als je de deur ook maar een stukje open wilt zetten, moet het rolluik gelijk helemaal omhoog.

Een andere optie is een knikarmscherm, al dan niet met doek aan de voorkant (voorbeeld). Dit kunnen we zelfs breder maken zodat meer van het balkon koel blijft, maar levert wel aan de raamkant (zuidoosten) een flink gat op waar nog zon doorheen komt. En bij wind is dit niet geschikt, al zei ik al dat dat op warme dagen tot nu toe niet voorgekomen is, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Weer een andere optie is op het balkon een pergola laten bouwen met zonwering, ik zie daar versie van voorbijkomen die winndvast zijn én aan de zijkant ook dichtgemaakt cq. van zonwering voorzien kunnen worden. Dit is echter ook wel flink duur.

Zijn er nog andere opties of wat zouden jullie adviseren hierin?

Daarnaast zijn er nog 2 dingen die ik wil benoemen, omdat deze de keuze wellicht kunnen beïnvloeden:
1. Wij willen om meer frisse lucht binnen te kunnen krijgen bij de inham links een dakraam laten plaatsen, zodat we sowieso 2 roosters tegenover elkaar hebben (dat hadden we min of meer in ons vorige huis ook, werkt veel beter) en in de badkamer (die niet op de plattegrond staat maar linksboven boven de overloop zit) zit al zo'n dakraam en dat geeft veel frisse lucht.
2. Sinds vorige maand ongeveer staat de zon zo hoog dat ook op ons dak vol schijnt, ondanks dat het schuine dak van de zon wegloopt. Hiervoor zijn we aan het kijken naar betere dakisolatie of een sedumdak. Dat zal ook flink helpen is de verwachting.

Alle reacties

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Een schaduwdoek ophangen bij het balkon? Je hebt er ook die winddoorlatend zijn, die kun je iets langer laten hangen en dan komt er ook nog een briesje doorheen.

• MooDyBLueS
  • Nu online
@Frieda Ah, die heb ik weleens voorbij zien komen ja, waar ik met name mee zit is dat ik dan toch wel een soort pergola nodig ga hebben. Want om het doek te bevestigen op de balkonrailing is wel erg laag en dan blijf ik nog wel met de zijkant zitten. Ik zal nog eens voorbeelden opzoeken.

Ander punt is ook wel dat het hier flink om kan slaan qua wind en als het hier waait, waait het erg hard, en ik er niet mijn hobby van wil maken om dat doek er steeds vanaf te moeten halen. Dus iets wat gegarandeerd bij sterke wind mag blijven zitten, heeft wel mijn voorkeur.

Een schaduwdoek is echter wel een erg goedkope oplossing, dat dan weer wel.

• Frieda
  • Niet online
Je kan het allicht uitproberen. Als je een driehoekig zeil probeert kun je 2 haken bovenin je muur bevestigen, en een kant op je railing vastmaken. Je hoeft het niet helemaal dicht te maken natuurlijk!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:01:
Het balkon wordt gloeiend heet overdag
Zodra de zon weg is wat emmers water eroverheen kan helpen met het afkoelen.

Een pergola is denk ik de beste oplossing.

Ik zou me niet (te) druk maken over een zonnescherm dat niet de hele dag perfect afschermt. Ook minder zon op gevels en daken helpt mee.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Er zijn 2 soorten maatregelen:
1. Opwarming vertragen
2. Koelen

Je kan je huis inpakken in aluminiumfolie om alle zon te weren, als het dagen achtereen 30 graden is zal het binnen op een gegeven moment ook 30 graden zijn. Wil je dat niet dan rest je maar één ding: koelen.
Hoe meer je de opwarming vertraagt, hoe minder je hoeft te koelen. Maar zonder koelen zal het altijd warm blijven.

• MooDyBLueS
  • Nu online
@Frieda en @TheGhostInc : Daar hebben jullie een punt, ik had zelf gewoon in mijn hoofd zitten dat als ik zonwering wil, ik het ook gelijk goed wil doen.

Al moet ik zeggen dat ik daarbij dacht aan de minstens honderden euros kostende oplossingen zoals screens, rolluiken, pergolas en dergelijke. Een schaduwdoek kost niet zoveel (onder de €100), dus dat zou inderdaad kunnen om mee te beginnen en te kijken of dat voldoende is.

Na wat verder kijken, nadenken en de reacties hier lezend, zou een pergola wel de mooiste oplossing zijn inderdaad. Dan kunnen we ook nog vol van het balkon gebruikmaken.

@Tehh Goede toevoeging! Ik moet zeggen dat ik in een ander topic gelezen had en er was vrijwel unanieme overeenstemming dat om warmte buiten te houden, stap 1 is om warmte te weren/vertragen en stap 2 actief koelen. Dat is dan ook de reden dat we naar de zonwering kijken als eerste.
FYI: Idealiter zie ik over 1-2 jaar dat we klaar zijn en een warmtepomp hebben waarmee ook gekoeld kan worden en een split-unit airco voor de 3 slaapkamers. Met zonnepanelen om al die extra elektriciteit te compenseren en hopelijk zelf richting 0 op de meter te krijgen.

Gisteren heb ik toch ook maar een mobiele airco gekocht om even de ergste hitte én luchtvochtigheid eruit te kunnen krijgen. Afgelopen nacht was het 25 graden en er stond geen zuchtje wind, dus het werd niet koeler ondanks de 19 graden buiten. De warmte zit al lekker in de muren dus. En 25 graden was nog wel te doen, maar ik hou mijn hart vast voor de zomerse dagen van 30 graden, hopelijk kan de airco dan 3-5 graden ervan afsnoepen voordat we gaan slapen. En uiteraard de zonwering druk aan het overwegen, maar dat zal binnen een week of 2 geleverd en geplaatst zijn.

[Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-06-2021 09:58]

• MooDyBLueS
  • Nu online
Dan als laatste: wat is nu eigenlijk een betere eerste stap om warmte te weren (met in gedachte ons hoge schuine dak): zonwering op de ramen/balkondeur of het dak isoleren (sedumdak heeft onze voorkeur)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
De makkelijkste en snelste stap is denk ik aan de buitenkant iets voor de ramen hangen. Sedum is ook best een geknoei en het groeit lang niet altijd goed. Kun je daar geen zonnepanelen kwijt? Houdt de zon ook tegen en met de stroom die je opwekt kun je de kosten van een vaste airco compenseren :)

• MooDyBLueS
  • Nu online
@Frieda Dan gaan we inderdaad met de ramen beginnen. Sedum wil ik laten leggen, de dakpannen zullen eraf moeten begreep ik, dan moet het dak lichtelijk aangepast worden en zullen er complete elementen met sedumplantjes geplaatst worden. We hebben ook een plat dak op de begane grond, daar zit 1 slaapkamer, badkamer, bijkeuken en kantoor en daar gaat ook sedum komen.

Zonnepanelen komen er ook, op het schuine dak i.v.m. de zon (plat dak ligt in de schaduw 75% van de dag). We moeten inderdaad ook nog even kijken of we dat deel vrij moeten houden van sedum of hoe dat het beste werkt. Ik heb sedumdaken gezien waar met staanders zonnepanelen bovenop zitten, maar dat was wel plat dak.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True