Plafondventilator koppelbaar met google nest thermostat?

Pagina: 1
Acties:

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hai!

Ik probeer er achter te komen of ik een plafondventilator kan koppelen met mijn google nest thermostaat.

Zover ben ik gekomen tot nu toe:

Ik wil een windcalm dc plafondventilator kopen van de site www.ikohs.com en deze is ook leverbaar met wifi, dat kost zo'n 4 tientjes extra. Dat lijkt mij alleen nuttig als ik hem zou kunnen laten samenwerken met mijn google nest thermostaat, zodat hij zou gaan draaien als de radiatoren warm worden, om zo de warmte beter te verspreiden in de kamer.

De klantenservice van die website zelf geeft geen of nutteloze antwoorden, dus dat schiet helaas niet erg op.

Via internet ben ik erachter gekomen dat de ventilator de "tuya" app gebruikt, en dat deze is te koppelen aan de google home app. So far so good dus, zou je zeggen. Verder ben ik nog niet gekomen, omdat ik google dingen vaak nogal onhandig/onoverzichtelijk vind, wat betreft accounts enz, ik raak er vaak in verdwaald. Ik heb net de chatservice van google nest geprobeerd maar ook die was niet beschikbaar.

Heeft iemand hier verstand van? De tuya app is dus te koppelen aan de google home app, dus dat is goed, maar is er vervolgens een instelling beschikbaar waarmee je de ventilator kan laten inschakelen zodra de verwarming inschakelt?

[ Voor 4% gewijzigd door Rtje84 op 02-06-2021 11:34 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43

talin

ES-MA

ik zou:
- een perfecte plafond ventilator uitzoeken die bij je situatie past, kleur afmeting etc.
meestal hebben die een wand schakelaar, die wandschakelaar vervang je door een Sonnof schakelaar.
dan is je ventilator "smart" geworden.

dan zou je met je google assistent een routine aan kunnen maken, of met IFTT een schakeling.

volgens mij ben je dan altijd nog goedkoper uit en kan je meer met je ventilator, ook bij temperaturen boven de 30 graden ventilator aan o.i.d. ?

daarnaast lijkt me die site die je aangeeft niets anders te zijn dan een Ome Ali doorverkoop site, geen contact gegevens en vage retour en garantie gegevens.

[ Voor 12% gewijzigd door talin op 04-06-2021 00:00 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het spul zal ongetwijfeld uit China komen net zoals zo ongeveer alle electronica. Ik heb toevallig zo'n ventilator hangen van dit merk en ben er prima tevreden over, een stille DC ventilator en met name een die geschikt is voor lage plafonds heb ik nergens anders kunnen vinden voor zo'n lage prijs. Heb de versie zonder wifi dus kan de ts daar niet mee helpen helaas! :)

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-12 10:58
Ik heb hem inmiddels hangen met WIFI.

Koppelen met de Tuya app is me niet gelukt.
Wel met de Create Ikohs app natuurlijk.

Verder heb ik de wifi controller geopend,
En er zit een ESP8266 in van Tuya type: WBR3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlA1qSXcF3evt6VYSZEVVadwKss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CG7BN4Gqxa31fGHZY8TdwF9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBvmmzRcvaRK22HZ9NKhWf1-420=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTCC9DgNOtDIQiR5lExc2HCh.jpg?f=fotoalbum_large

Links onderin zit een pinheader om hem te flashen / uitlezen.

Ik denk op de seriele bus, waar ook de 433mhz ontvanger op zit.
Zo zou je de commandos kunnen sniffen en eigen firmware schrijven (ik heb ergens op een forum gevonden dat iemand dit gelukt was, alleen had die de hele esp eruit gehaald)

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:46
Ik heb vandaag ook een Ikohs Windcalm met WiFi module geïnstalleerd en ben benieuwd of het lukt om deze met HASS te laten praten. Waarschijnlijk zal eerst tasmota oid fw geflashed moeten worden op die WBR3 module.

Zijn jullie hier al verder mee gekomen?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Zelf ben ik me aan het orienteren om een fan als deze aan te schaffen. Ik ben daarom ook erg benieuwd of het al iemand is gelukt om deze buiten de app van Ikohs om aan te sturen.

• Timeout Service
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05-2022
Hoe verbind je die wifi controller met de Tuya app ?
Want bij mij laat hij alleen de bluetooth TY zien, er komt na het aansluiten niet eens een wifi ssid op het netwerk.

En op de TY bluetooth mag ik niet koppelen geeft deze aan.

De vraag eigenlijk wat is de procedure om deze in te stellen op je app ?

thnx !

• AlexSlok
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-11 13:52
Even dit topic weer opgraven :)

Zijn er al mensen die de ventilator van Ikohs, (tegenwoordig Create genaamd) hebben kunnen koppelen aan de Tuya app of Google Home?

Ik heb ergens gelezen dat wanneer je de ventilator wil koppelen aan de Tuya app je iets moet resetten, maar hoe dat werkt heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie wat input voor me hebben.

• compuinfoto
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07-2022
Het lukt mij ook niet, ik heb ook een windcalm gekocht, maar krijg hem niet via de app gestuurd, als ik wil connecten vraagt hij de reset knop in te drukken 5 sec, maar ik zie geen reset knop.

• ToineHo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-11-2022
Bij mij ook geen resetknop. En na een ochtend alles geprobeerd te hebben, is m'n geduld op. Wie kan mij helpen met ventilator koppelen aan de app??

• ToineHo
  • Laatst online: 14-11-2022
Oja. Bij instaleren wordt omschreven dat je de 1h en 2h knoppen op de afstandsbediening moet indrukken. Je raadt t al. Dat werkt ook niet. Wij heeft hier een oplossing voor??

• Jefferson043
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-12 12:30
ToineHo schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:41:
Oja. Bij instaleren wordt omschreven dat je de 1h en 2h knoppen op de afstandsbediening moet indrukken. Je raadt t al. Dat werkt ook niet. Wij heeft hier een oplossing voor??
Ik heb hem ook net gekocht.
Hij geeft geen piepjes als ik de 1h en 2h ingedrukt hou. Wie heeft er een oplossing. Ik wil hem graag in mijn Google home omgeving koppelen. Maar eerst maar eens werkend krijgen met de Create app.

• Jefferson043
Al een mail gestuurd naar create om een oplossing te krijgen echter nog geen antwoord. Zodra ik iets weet post ik het hier.

• Kri22le
  • Laatst online: 20-11-2022
Mij vandaag wel gelukt;
- stroom van de fan halen
- stroom er weer op (bij mij gewoon de lichtknop aan en uit)
- 5 sec de 1hr knop indrukken op de afstandsbediening
- je hoort dan 3 piepjes in de fan
- in de Tuya app kiezen voor fan+wifi bij kleinhuishoudelijke apparaten.
- op het icoontje klikken dat het lampje snel knippert
- Wifi gegevens invullen
- Verbinden maar!

Hierna is de Tuya app koppelbaar in Google Home en verschijnt de fan en de lamp hierin. Daarna naar eigen inzicht te configureren natuurlijk.

• AlexSlok
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-11 13:52
Mij is het ondertussen gelukt met de Smartlife app. Bij mij zat er een instructiekaart bij die in hoofdlijnen juist is.

Je moet inderdaad de 1H knop ingedrukt houden. Dit moet je echter pas doen als je in de Smartlife app het wifi netwerk hebt gekoppeld. Ik deed in de eerste instantie de ventilator in koppelmodus zetten en toen pas begonnen met de Smartlife app. Waarschijnlijk ontstond er een timeout waardoor de ventilator niet vindbaar was.

PS. Ik heb ook nog een ouder model Windcalm ventilator. Weet iemand of daar een andere control unit met smart features voor te krijgen is? Ik vind wel units als ik ga googlen, maar die hebben maar een 3-speed optie i.p.v. 6-speed.

Update: https://www.ledkia.com/nl...ator-wifi-controller.html

Kwam out of the blue oppoppen :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexSlok op 31-07-2022 22:15 . Reden: Control unit gevonden ]

• Jefferson043
Kri22le schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:01:
Mij vandaag wel gelukt;
- stroom van de fan halen
- stroom er weer op (bij mij gewoon de lichtknop aan en uit)
- 5 sec de 1hr knop indrukken op de afstandsbediening
- je hoort dan 3 piepjes in de fan
- in de Tuya app kiezen voor fan+wifi bij kleinhuishoudelijke apparaten.
Dan mogen ze hun handleiding aanpassen daar staat duidelijk de knoppen 1H en 2H indrukken. Ik ga zo testen.

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 15:05
Kri22le schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:01:
...
Hierna is de Tuya app koppelbaar in Google Home en verschijnt de fan en de lamp hierin. Daarna naar eigen inzicht te configureren natuurlijk.
Weer even dit oude topic oprakelen. Ik ben ook op zoek naar een plafondventilator, en de Windcalm DC sprong er bij mij ook uit. Ik wil zelf de ventilator koppelen aan Home Assistant, dat zal vast geen probleem zijn als koppelen met Google Home lukt. Ik heb nog wel twee vragen:
- Kan je alles bedienen? Snelheid, richting, kleur van het licht en helderheid van het licht?
- Is de ventilator nu compleet lokaal, of heb je een internetverbinding nodig?

Bij Tuya koppelingen twijfel ik altijd, omdat ik me meen te herinneren dat Tuya producten vroeger altijd een internetverbinding nodig hadden, en ze daarom vaak geflashed werden met custom firmware. Tegenwoordig zie ik vaak(/vaker) dat Tuya producten direct geïntegreerd worden in Google Home of HA, maar ik weet dan niet of dat lokaal of via de cloud is.

• Aspegic
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-11 08:15
timmiej93 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Bij Tuya koppelingen twijfel ik altijd, omdat ik me meen te herinneren dat Tuya producten vroeger altijd een internetverbinding nodig hadden, en ze daarom vaak geflashed werden met custom firmware. Tegenwoordig zie ik vaak(/vaker) dat Tuya producten direct geïntegreerd worden in Google Home of HA, maar ik weet dan niet of dat lokaal of via de cloud is.
In Home Assistant heb je de 'officiele' Tuya integratie. Als je 'm daarmee koppelt gaat het via de cloud.

Maar je hebt ook de localTuya integratie (via HACS). Als je 'm daarmee koppelt werkt 'ie volledig lokaal.

Koppelen via localTuya is ietsje ingewikkelder omdat je de "local key" moet achterhalen van het apparaat. Daarvoor moet je een Tuya IOT Developer accout aanmaken (gratis). Er staan diverse youtube filmpjes online die het perfect uitleggen. Het lijkt de eerste keer misschien wat moeilijk maar ik heb het al tientallen keren gedaan en eigenlijk is het best simpel. Zorg wel dat je een youtube filmpje van een recente datum vindt. De procedure is namelijk ergens begin 2022 gewijzigd. Dus als je een oud filmpje vindt werkt het waarschijnlijk anders.

PS. Zorg wel dat je 'm koppelt met de Tuya Smart app op je phone. Niet met de Create/Ikohs app. Dan werkt het niet!

[ Voor 4% gewijzigd door Aspegic op 27-03-2023 10:18 ]

• timmiej93
Inmiddels is de ventilator aangekomen. De instructies zijn iets beter geworden. Er zit nu een blaadje bij waar in ieder geval op staat dat je binnen 30 seconden de 1h knop ingedrukt moet houden, met QR code naar de app (die niet van Create zelf is raar genoeg), en korte instructie over hoe toe te voegen in de app.

Helaas krijg ik met geen mogelijkheid de ventilator toegevoegd aan een app, ongeacht welke app. Ik krijg de ventilator wel iedere keer in de pairing modus, maar de apps vinden 'm gewoon niet. Erg vervelend.

Als je net zoals mij een beetje een tweaker bent, vergeet dan niet om je VPN op je telefoon uit te zetten, en eventueel ook PiHole of vergelijkbare diensten. Daarna werkte het natuurlijk meteen...

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
timmiej93 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Weer even dit oude topic oprakelen. Ik ben ook op zoek naar een plafondventilator, en de Windcalm DC sprong er bij mij ook uit. Ik wil zelf de ventilator koppelen aan Home Assistant, dat zal vast geen probleem zijn als koppelen met Google Home lukt. Ik heb nog wel twee vragen:
- Kan je alles bedienen? Snelheid, richting, kleur van het licht en helderheid van het licht?
- Is de ventilator nu compleet lokaal, of heb je een internetverbinding nodig?

Hoe is je zoektocht afgelopen? Ik zit namelijk nu ook te zoeken :9

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-12 10:23
Ik ben ook wel benieuwd; werkt het aansturen van deze ventilator via de HACS Tuya integratie en dus volledig lokaal? Heb je dan ook volledige controle over de ventilator?

Bedankt voor de reactie :)

Ik kan inmiddels bevestigen dat het werkt. Ik heb de WINDSTYLANCE DC gekocht.

Ventilator koppelen met Tuya app en de stappen zoals omschreven voor de LocalTuya component volgen.
Uiteindelijk kun je de ventilator volledig besturen via Home Assistant (snelheid en draairichting), ook de optionele LEDs kun je aansturen.
Beiden worden als verschillende entiteiten weergegeven, dus 1 light en 1 fan.
Het lastigste deel was de entiteiten linken aan de data points (DPs), zoals deze bij Tuya heten. Dus welke Home Assistant service moet gekoppeld worden met welke Tuya 'actie'.

Zo heb ik alles ingesteld:
Fan, ID 60:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fSJ-nZZredqFQ1mtGu8jdfpfMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b2hXwESegCYu5xqXFnsyPKes.png?f=fotoalbum_large
Light, ID 20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n3AOMa0WcTiUW7dSsMssp0u-BY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PNUjrvNECaIDfdRS822ZbBvy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Ron168 op 24-08-2023 20:18 ]

• timmiej93
Sorry voor de late reactie. De ventilator werkt inderdaad prima met LocalTuya. Het is zeker geen soepele integratie, zoals Ron al beschreven heeft, en de kwaliteit van de besturing laat ook te wensen over. Zo kan je bijvoorbeeld alleen de "volgende" kleurtemperatuur kiezen bij de lamp. Je kan niet kiezen dat je warm wit of koud wit licht wilt, alleen "volgende", ondanks dat de app je wel laat geloven dat je zelf kan kiezen. Om het nog irritanter te maken: iedere keer dat je de lamp inschakelt, wordt automatisch de volgende kleurtemperatuur gekozen. Het is dus altijd een verassing of de lamp warm, neutraal of koud wit licht gaat geven. Ook geeft de ventilator geen feedback aan Home Assistant over z'n daadwerkelijke status. Als je bijvoorbeeld met de bijgevoegde afstandsbediening de ventilator aanzet, snelheid of richting verandert, of de lamp aanzet, wordt dit allemaal niet weergegeven in Home Assistant.

Al met al is het voor de prijs volgens mij een prima slimme ventilator om mee in te stappen. Voor mensen die een simpele slimme ventilator willen die ze puur met hun telefoon aan/uit kunnen zetten is dit waarschijnlijk de goedkoopste, maar zeker niet makkelijkste oplossing. Ik vond het persoonlijk ook een van de weinige ventilatoren die er niet compleet belachelijk uit zagen.

Ik heb overigens wel wat moeite met het balanceren van de ventilator. Er zit geen gigantische wiebel in, maar vanwege de montagemethode is het erg lastig om te zien hoe de gewichten die je toevoegt de ventilator beïnvloeden. Als iemand daar nog tips voor heeft, hoor ik het graag.

• Bosgoedk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-03 15:43
Hoi,

Ik wil ook deze fan (licht + wifi) kopen en proberen te koppelen aan mijn Homey. Omdat ik niet zeker weet of dit gaat lukken zou ik graag willen weten wat het gedrag is wanneer je de spanning op de ventilator zet. Gaat het licht dan aan? Als tussenstap/ escape wil ik de lamp schakelen met een WIFI schakelaar, maar ik wil voorkomen dat je de spanning op de ventilator moet zetten en daarna het licht moet schakelen met de afstandsbediening of de app. Escape 2 is natuurlijk continue spanning en het gebruiken van de afstandbediening, maar dit is niet schoonouder-proof :)

Ik ben benieuwd naar de reacties, en alvast bedankt,

• timmiej93
Bosgoedk schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:22:
Hoi,

Ik wil ook deze fan (licht + wifi) kopen en proberen te koppelen aan mijn Homey. Omdat ik niet zeker weet of dit gaat lukken zou ik graag willen weten wat het gedrag is wanneer je de spanning op de ventilator zet. Gaat het licht dan aan? Als tussenstap/ escape wil ik de lamp schakelen met een WIFI schakelaar, maar ik wil voorkomen dat je de spanning op de ventilator moet zetten en daarna het licht moet schakelen met de afstandsbediening of de app. Escape 2 is natuurlijk continue spanning en het gebruiken van de afstandbediening, maar dit is niet schoonouder-proof :)

Ik ben benieuwd naar de reacties, en alvast bedankt,
Ik denk niet dat er ook maar één slimme ventilator is die iets doet als je de stroom erop zet. Deze zijn bedoeld om gewoon direct op de elektra aangesloten te worden, zonder schakelaar ertussen (een schakelaar is wel makkelijk voor het geval je aan de elektra wilt werken, of 'm wilt resetten). Voor zover ik weet doet deze ventilator dus ook helemaal niets als je de stroom er weer op zet. De lamp schakelen buiten de afstandsbediening/app/tuya compatibele oplossing om zal ook niet gaan zonder flink in de ventilator zelf te knutselen, en zou ik ook niet aanraden.

Wat je wel zou kunnen doen - afhankelijk van de situatie daar - is een slimme schakelaar toevoegen. Via (waarschijnlijk alle huisautomatiseringssystemen, maar in ieder geval) Home Assistant kan je dan de input actie (knopdruk) omzetten naar het in-/uitschakelen van de lamp.

Wat is precies de reden dat je een slimme ventilator zoekt, als het de voorkeur heeft om het licht in te schakelen met een schakelaar? Anders is het waarschijnlijk makkelijker om een domme ventilator te gebruiken, eventueel met een fan controller zoals de iFAN van Sonoff. Hier kan je dan waarschijnlijk alles wel zo aansluiten dat de lamp via de schakelaar gaat, en de ventilator via de fan controller. Wel zelf even goed onderzoek doen welke fan controller je dan nodig hebt en of het allemaal samenwerkt, ik heb geen ervaring met de iFAN, ik herinnerde me alleen dat Sonoff zoiets maakt.

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-11 17:02
Een tijdje geleden heb ik de Windcalm DC met WiFi gekocht, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid gekoppeld. Verschillende apps geprobeerd (Create, SmartLife, Tuya Smart) maar helaas zonder succes. Ik heb de instructies in de handleiding geprobeerd, evenals de instructies in deze thread. Uiteraard staat de VPN op mijn telefoon uit en heb ik geen pihole-achtige oplossingen op het netwerk waar de ventilator in moet komen. Ook heb ik Create gemaild hierover. Zij stuurden een filmpje waarin uitgelegd werd dat de ventilator een hotspot aan zou moeten maken, maar dit heb ik ook nooit voor elkaar gekregen.
Uiteindelijk heeft Create mij een nieuwe controller toegestuurd, maar deze vertoont precies hetzelfde gedrag en kan ik dus ook niet koppelen. Heeft iemand hier nog ideeën om dit te kunnen troubleshooten?

EDIT: Nu een 3e controller ontvangen die het wel doet. De eerste 2 waren blijkbaar gewoon defect... Misschien nog eens kijken of ik de WBR3 module in een van de kapotte controllers kan vervangen door een ESP12 met custom firmware.

[ Voor 12% gewijzigd door mvn23 op 29-09-2023 01:09 ]

• Elmer de Boer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb ook een windstylance (een nieuwe en heb nog een oud type van ikohs)
Nu wil ik voor alle ventilatoren een type wifi controler gebruiken. Ik dacht ik neem de sonof Ifan 4. Deze heeft alleen geen 3 draden voor de motor. Heeft iemand dit probleem ook ondervonde ?
Is er een elektrisch schema van de motor? Kan ik ze bij elkaar knopen?
Pagina: 1